Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016


Stinelin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde en fleecepose til V som jeg brukte om sommeren, føler hun lå så godt og trygt i den:-) Og så var det veldig greit å bruke den i senga også, da sov hun bedre enn når hun lå med dyne som ofte kom på avveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant, det har litt med sommeren å gjøre :ler:

Tror likevel jeg holder meg til dyne og teppe for å slippe å kjøpe noe ekstra. Latskap lenge leve :opplyser:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte å starte med bare dyne og teppe i vognen, så får jeg heller ta en tur å kjøpe en pose om vi føler behov for det. har skrevet liste over alt vi tror trengs og det som kan være greit å ha til den lille, det er jo ikke rent lite! Har heldigvis kommet godt igang med barnerommet og begynt å handle en god del😊 Noen som vet når det er fornuftig å avtale et møte med NAV? Min bedre halvdel har mistet jobben, så tenker det kan være greit å prate litt med de i forhold til hvordan vi gjør det med delingen av permisjon og sånne ting. Føler jeg blir bare mer og mer blank jo mere jeg leser😜 flere enn meg som plutselig har blitt en skikkelig husmor? Tidligere var det bare å skru på bil som interesserte meg, men nå baker jeg og strikker babyklær😂

Endret av Tinuwiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å starte med bare dyne og teppe i vognen, så får jeg heller ta en tur å kjøpe en pose om vi føler behov for det. har skrevet liste over alt vi tror trengs og det som kan være greit å ha til den lille, det er jo ikke rent lite! Har heldigvis kommet godt igang med barnerommet og begynt å handle en god del😊 Noen som vet når det er fornuftig å avtale et møte med NAV? Min bedre halvdel har mistet jobben, så tenker det kan være greit å prate litt med de i forhold til hvordan vi gjør det med delingen av permisjon og sånne ting. Føler jeg blir bare mer og mer blank jo mere jeg leser😜 flere enn meg som plutselig har blitt en skikkelig husmor? Tidligere var det bare å skru på bil som interesserte meg, men nå baker jeg og strikker babyklær😂

Jordmor anbefalte meg det sammen. Jeg har forsøkt å avtale møte med NAV, og fikk beskjed om at det gjør de ikke lenger  :( Måtte ta alt over telefon. De er i tillegg veldig avvikende på å svare på spørsmål, og henviser til de reglene jeg/vi har lest tusen ganger fra før på nett. Kan hende jeg snakket med en vanskelig saksbehandler, men hun virket oppriktig og hyggelig, jeg tror bare de er livredde for å love eller si noe som helst som kan slå tilbake på dem i en søknadsprosess (som vi først får starte i uke 26/27). Så hvis du vil ha en prat med dem er det bare å skrive opp alt av spørsmål, og slå på tråden.

Jeg hadde ikke det. Brukte bare dyne/teppe om det var behov. 

Ja. Jeg tror vi går for det også, og hvis vi føler behovet for mer så kan vi jo bare kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på OUL! Var så spent og nervøs før timen fordi jeg har vært så nysgjerrig på kjønnet og selvfølgelig hvorvidt barnet er friskt. Alt så veldig bra ut, men jeg ble satt tilbake med nesten en uke, og pga det må jeg tilbake på ny ultralyd senere denne måneden. Er visstnok bare 16+1 i dag. Så ikke kjønnet heller fordi babyen lå med bena sammen. Så frustrerende å måtte vente enda lenger på å vite hvem som er der inne. Og termin ble satt til 21 mai. Det føles som en eeeevighet til :)

Spurte jo litt rundt den nye terminen fordi jeg vet akkurat når jeg fikk mensen, når jeg fikk eggløsning og når vi hadde sex. Det stemmer ikke med 21 mai. Jordmor sa at når et egg befruktes kan det noen ganger å i dvale - gjerne en uke - og så begynne å aktivere seg igjen. Det ser de også med embryoer de lager på IVF-klinikken, sa hun. Det var helt nytt for meg at embryoer går i dvale! Da skjønner jeg litt mer i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt om dette med dvale tidligere og forstod det kun gjaldt dyr, men det går altså på mennesker også likevel?

Det jeg troooor kan ha skjedd er at babyer vokser litt i rykk og napp. Jeg har en venninne som ble satt frem en hel uke og det er komplett umulig. Hun venter en gutt. Jeg ble selv satt frem fire dager på tidlig ultralyd og tror jeg også denne gangen venter en gutt (skjedde forrige gang også). Jenter har jeg forstått kan være noe tregere i veksten/blir mindre. Men, dette forblir jo også synsing fra min side, basert på en forskningsrapport (skrevet av meg selv :hoho: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt om dette med dvale tidligere og forstod det kun gjaldt dyr, men det går altså på mennesker også likevel?

Det jeg troooor kan ha skjedd er at babyer vokser litt i rykk og napp. Jeg har en venninne som ble satt frem en hel uke og det er komplett umulig. Hun venter en gutt. Jeg ble selv satt frem fire dager på tidlig ultralyd og tror jeg også denne gangen venter en gutt (skjedde forrige gang også). Jenter har jeg forstått kan være noe tregere i veksten/blir mindre. Men, dette forblir jo også synsing fra min side, basert på en forskningsrapport (skrevet av meg selv :hoho: )

Ja, det er et ganske interessant fenomen, men det er litt rart at jeg ikke har lest om det før *klør meg i hodet* Og jeg regner meg selv som over gjennomsnittet interessert i fysiologi og biologi :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor anbefalte meg det sammen. Jeg har forsøkt å avtale møte med NAV, og fikk beskjed om at det gjør de ikke lenger  :( Måtte ta alt over telefon. De er i tillegg veldig avvikende på å svare på spørsmål, og henviser til de reglene jeg/vi har lest tusen ganger fra før på nett. Kan hende jeg snakket med en vanskelig saksbehandler, men hun virket oppriktig og hyggelig, jeg tror bare de er livredde for å love eller si noe som helst som kan slå tilbake på dem i en søknadsprosess (som vi først får starte i uke 26/27). Så hvis du vil ha en prat med dem er det bare å skrive opp alt av spørsmål, og slå på tråden.

 

Ja. Jeg tror vi går for det også, og hvis vi føler behovet for mer så kan vi jo bare kjøpe :)

Ok, da får jeg vente til over nyttår å så begynne med en ringerunde og søknader eller det som eventuelt trengs i forhold til NAV😕

Bestilte fototapet med Ole Brum i dag til 2 vegger på babyrommet😀 gleder meg så masse til ting begynner å komme på plass nå😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da får jeg vente til over nyttår å så begynne med en ringerunde og søknader eller det som eventuelt trengs i forhold til NAV😕

Bestilte fototapet med Ole Brum i dag til 2 vegger på babyrommet😀 gleder meg så masse til ting begynner å komme på plass nå😀

Aw! Vi snakker om farger på veggene nå, lurer veldig på hva vi skal gå for. Vi vil ikke styres av kjønnet på babyen, så vurderer kanskje en pen lys grønn eller gul. Vanskelig, men også veldig koselig :hjerte: Vi fikk krybbe i posten i dag vi da, gleder meg til å sette den opp nærmere våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aw! Vi snakker om farger på veggene nå, lurer veldig på hva vi skal gå for. Vi vil ikke styres av kjønnet på babyen, så vurderer kanskje en pen lys grønn eller gul. Vanskelig, men også veldig koselig :hjerte: Vi fikk krybbe i posten i dag vi da, gleder meg til å sette den opp nærmere våren!

kommer ikke til å klare å vente med å sette opp ting jeg, så så fort veggene er ferdige så kommer jeg til å sette opp alle møblene på barnerommet😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg snik meg litt forsiktig inn i tråden her. Passert 13 veker, ein liten, sprellande sak på tidlig UL ved knappe 12 veker, så eg hareit håp om at dette kan gå bra. :)

Dette er tredjemann, med to kommande storebrødre (som fremdeles er lykkelig uvitande om knøttets eksistens), så det er ikkje så veldig mykje nytt, men det er likevel spennande.

Er det forresten berre eg som er treig med svangerskapskontrollar? Eg har time til legen for første kontroll om over ei veke. Eg ville liksom vita at det faktisk var liv der før eg bestilte time, og så var det visst ventetid, gitt. :sjenert: Spent på om eg rekk å få time til OUL før det er "for seint". :P Eg har riktignok vore til legen for nokre prøvar og ein prat knytta til graviditeten og oppfølging framover, men det var tidlig, og før det var aktuelt med blodprøvar og utfylling av graviditetskort. Men, det skjer vel uansett ikkje så veldig mykje på den første timen nå heller - anna enn henvisning til OUL? :vetikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg snik meg litt forsiktig inn i tråden her. Passert 13 veker, ein liten, sprellande sak på tidlig UL ved knappe 12 veker, så eg hareit håp om at dette kan gå bra. :)

Dette er tredjemann, med to kommande storebrødre (som fremdeles er lykkelig uvitande om knøttets eksistens), så det er ikkje så veldig mykje nytt, men det er likevel spennande.

Er det forresten berre eg som er treig med svangerskapskontrollar? Eg har time til legen for første kontroll om over ei veke. Eg ville liksom vita at det faktisk var liv der før eg bestilte time, og så var det visst ventetid, gitt. :sjenert: Spent på om eg rekk å få time til OUL før det er "for seint". :P Eg har riktignok vore til legen for nokre prøvar og ein prat knytta til graviditeten og oppfølging framover, men det var tidlig, og før det var aktuelt med blodprøvar og utfylling av graviditetskort. Men, det skjer vel uansett ikkje så veldig mykje på den første timen nå heller - anna enn henvisning til OUL? :vetikke: 

Velkommen hit, og lykke til med den lille!

Jeg venter også mitt tredje barn og har to gutter fra før, de er 2 og 3 år.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I går var jeg på pub å drakk Pepsi Max, overraskende koselig å så veldig kjekt å ikke trenge å stresse med å få sjåfør hjem😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg snik meg litt forsiktig inn i tråden her. Passert 13 veker, ein liten, sprellande sak på tidlig UL ved knappe 12 veker, så eg hareit håp om at dette kan gå bra. :)

Dette er tredjemann, med to kommande storebrødre (som fremdeles er lykkelig uvitande om knøttets eksistens), så det er ikkje så veldig mykje nytt, men det er likevel spennande.

Er det forresten berre eg som er treig med svangerskapskontrollar? Eg har time til legen for første kontroll om over ei veke. Eg ville liksom vita at det faktisk var liv der før eg bestilte time, og så var det visst ventetid, gitt. :sjenert: Spent på om eg rekk å få time til OUL før det er "for seint". :P Eg har riktignok vore til legen for nokre prøvar og ein prat knytta til graviditeten og oppfølging framover, men det var tidlig, og før det var aktuelt med blodprøvar og utfylling av graviditetskort. Men, det skjer vel uansett ikkje så veldig mykje på den første timen nå heller - anna enn henvisning til OUL? :vetikke: 

Velkommen i tråden :vinke: Så koselig!

Jeg har vært på 3 kontroller så langt og er i uke 16. De ønsker jo gjerne å ta blodprøver mellom uke 10-12 hos legen, utover det er det jo mye av det som har foregått på mine legetimer (og jordmortimen) som kanskje er viktigst når det er det første barnet? Sånn bortsett fra at man jo bør ta jevnlige urinprøver da, for å holde kontroll på blodsukker, proteiner og infeksjoner. Du kan jo uansett ringe helsestasjonen og bestille time hos jordmor hvis du vil det, ofte litt ventetid der også, så greit å få det på plass om det er noe man ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i tråden :vinke: Så koselig!

Jeg har vært på 3 kontroller så langt og er i uke 16. De ønsker jo gjerne å ta blodprøver mellom uke 10-12 hos legen, utover det er det jo mye av det som har foregått på mine legetimer (og jordmortimen) som kanskje er viktigst når det er det første barnet? Sånn bortsett fra at man jo bør ta jevnlige urinprøver da, for å holde kontroll på blodsukker, proteiner og infeksjoner. Du kan jo uansett ringe helsestasjonen og bestille time hos jordmor hvis du vil det, ofte litt ventetid der også, så greit å få det på plass om det er noe man ønsker?

Takk for velkomsten, begge to. :)

Her tas ikkje blodprøvane før passerte 12 veker, så eg satsar på at eg ikkje er for seint ute til det. Dessutan er det vel få av dei som er viktige å ta på eit spesielt tidspunkt? Eg har tatt dei før, i tre tidligare graviditetar, og det er nok lite nytt der...? Og urinen er vel viktigare seinare i graviditeten? :vetikke: Der treng eg nok tett oppfølging etter kvart, med svangerskapsforgiftning med begge storebrødrene.

Her er det nokså stort press på jordmor, trur eg. Og for å vera ærlig, fristar det lite å gå der. Eg trives bedre med "fort og gæli"-kontrollar hos legen enn timar hos jordmor. :P Det einaste måtte vera å diskutera fødsel med jordmora - når det er på tide å kontakta sjukehuset for eksempel. Der er eg nybegynnar (har to igangsatte fødslar), og på barsel sist fekk eg beskjed om å dra inn med ein gong eg kjenner noko, på grunn av styrtfødsel sist. :redd: Nesten så eg håper på ny igangsatt fødsel. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vi vognpose til sommerbarn? :):) 

Eldstemann her er vårbarn, og vi fikk bruk for vognposen fra september. Har brukt den daglig siden, nå er han 3,5 år. Så for vår del har det vært helt nødvendig etterhvert ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...