Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016


Stinelin

Anbefalte innlegg

Om det er noe trøst så har jeg det akkurat på samme måte og jeg er 9 uker i dag (9+4 i følge menstermin, så Toneee: jeg tror min termin er 31.mai eller 1.juni) og veldig oppblåst. Det ser ur som jeg er 6 mnd på vei hver kveld og jeg har en blubbete babymage på dagen. Det er vanskelig å skjule så går i mye løse plagg. Føler meg så kvaspete, men av erfaring så blir det bedre når babymagen kommer på ordentlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også en sånn fett/babymage på kvelden.. 10+1 i dag. Gleder meg til å kunne slippe magen fri om 2 uker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Melder meg inn her.

Vi bor på Østlandet, er 30 begge to og dette er vår første. Er 6+2 i dag og har nettopp vært på første UL og sett en prikk med bankende hjerte. :)

Edit: Termin rundt 20. juni 2016.

Endret av Kokos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Sats i helgen og hadde på meg tights og en topp. Den svære oppblåste magen min var umulig å skjule. Er i uke 12 nå, men ser bare veldig tjukk og oppblåst ut!  :fnise: Er så uvant! Gleder meg til å få en ordentlig gravidmage.

 

Velkommen Kokos!  :velkommen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt vanvittig oppblåst på kvelden. Ser virkelig høygravid ut. Dessuten er buksene mine ubehagelig trange når jeg sitter og utover ettermiddagen. Har bare bukser med høyt liv, fordi jeg alltid har hatt en liten tutemage, uansett hvor slank jeg er. Har alltid følt at jeg ser gravid ut i enkelte antrekk, så er så vanskelig å vite hva som ER gravidmage og hva som er forstoppelse/luft og fett. er 9+6 i dag, og begynte å ta magebilde fra forrige mandag.

Ellers så var jeg på den første litt lengre turen i går siden jeg ble gravid, og jeg ble selvfølgelig skikkelig kvalm etterpå. Trodde det hadde gått over. Nå er jeg litt fortvilet fordi jeg føler meg så tykk og ekkel og kan ikke skjønne at mannen syns jeg er fin. Han er så fin og burde blitt sammen med en som var like fin og slank og trent som han. HATER tankene, men jeg klarer ikke slippe de. Mannen sier selvfølgelig at han syns jeg er fin, men jeg tror ikke på han uansett. Håpløst.

Tulletanker, gå bort! Uff, vet hvordan de er, selv om det er lenge siden jeg har tenkt slik nå. Men du, det er deg han vil ha! Om en stund blir det mer baby og mindre luft, da blir det mye lettere å akseptere. :)

Kjøp deg mammabukser med lavt liv, det er herlig i starten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen min er også diger på kveldene!

Var tidlig UL idag. Så et friskt og raskt lite knøtt som turna rundt. Hjertet slo i turbofart!

Det hadde visst startet som tvillinger, men var bare en nå. Helt greit, jeg velger å tro at det er en mening med slikt.

Godt å høre at alt så fint ut. :)

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forrige gang var jeg da jeg var nesten 9 uker, denne gangen skal jeg ved 7 uker. Var ikke hos lege først, fastlegen vil ikke ha meg inn før jeg er 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er/var dere på tidlig UL? :gravid: Lurer sånn på når jeg skal bestille. Hadde dere vært hos lege først?

11+6 idag på ultralyd.

Var hos jordmor først for å bli henvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der på det de trodde var 11+3, men som viste seg å være 9+5 :) Ringte bare direkte og bestilte tid, ca 3 uker før. Jeg fikk inntrykk av at de ville ha meg inn før uke 12, og anbefalte tid ut ifra hva som var vår motivasjon til å ta UL.

Mannen fascineres forresten av magen min her hjemme, hver kveld ser han på den, og ler! :fnise: Blir jo mer ekte for han når ting synes på meg også. Tror jeg får ordentlig mage tidlig!

Ellers har jeg snakket med arbeidsgiver om graviditeten nå, og jeg føler meg så heldig! Kommunen har et kjempetilbud for alle ansatte med oppfølging av jordmor på arbeidsplassen, samt at det ser ut som jeg får økt stillingen min slik at jeg får tjent opp full pott med foreldrepenger :hjerte: Er veldig lettet etter samtalen, og gleder meg enda mer til tiden fremover :)

---

Og, velkommen i tråden, Kokos!! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som hadde gledet meg sååå fælt til rakfisk 😋 Får pent vente ett år til da :-) er det noe du kommer til å savne i graviditeten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jula: fenalår og vin. Generelt: å gå ut og spise gourmetmat med vinpakke til (jeg og mannen min har funnet en felles interesse i dette, hehe). Samt myke oster og spekeskinke. Akkurat nå har jeg ikke kjent på det, men er bare 9 uker så det er kanskje ikke så rart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble veldig skuffet da jeg leste at alt kjøtt skal være gjennomstekt, altså at man skal unngå rosa kjøtt. Det betyr jo å ødelegge både biff og lammestek for eksempel? :trist:Eller har jeg tolket retningslinjene for strengt?

Ville dere spist medium stekt biff og lammestek med rosa kjerne? Om det ikke er gjennomstek så er det i hvert fall gjennomvamet?

Fra Matportalen:

Kjøtt
Kjøtt er en viktig kilde til flere næringsstoffer. Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar. I parentesene angis grunnen til at gravide skal unngå matvaren.

- Unngå rått kjøtt. Eksempler: spekemat/spekepølse, gravet kjøtt og biff tartar (bakterier/parasitter).
- Ikke smak på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen (bakterier/parasitter).
- Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier/parasitter).
- Ikke spis kjøtt rundt sårkanalen fra hjorteviltkjøtt (elg, hjort, villrein, rådyr og dåhjort) som er felt med blyammunisjon dersom kjøttet ikke er korrekt renskåret. (fremmedstoffer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Konsekvensene av å få toxoplasmose er såpass alvorlige at jeg holder meg totalt unna kjøtt som ikke er gjennomstekt :)

Jeg kommer til å savne rødvin i jula :vin: Og å kunne spise tartar og alt det mest spennende på litt mer morsomme restauranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensene av å få toxoplasmose er såpass alvorlige at jeg holder meg totalt unna kjøtt som ikke er gjennomstekt :)

Jeg kommer til å savne rødvin i jula :vin: Og å kunne spise tartar og alt det mest spennende på litt mer morsomme restauranter.

Æsj ja, better safe than sorry. :Nikke:

Jeg synes det hadde vært gøy med en samlet oversikt over hvem som er i denne tråden og når hver enkelt har termin, er dere enig? I så fall bør kanskje trådstarter legge det inn i det første innlegget. Eller så har jeg sett at noen andre har opprettet en presentasjonstråd, det hadde jo også gått an. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj ja, better safe than sorry. :Nikke:

Jeg synes det hadde vært gøy med en samlet oversikt over hvem som er i denne tråden og når hver enkelt har termin, er dere enig? I så fall bør kanskje trådstarter legge det inn i det første innlegget. Eller så har jeg sett at noen andre har opprettet en presentasjonstråd, det hadde jo også gått an. :)

Nå har jeg laget presentasjonstråd og terminliste for oss :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! :) Hvordan står det til med dere? Har formen kommet seg? Vi nærmer oss vel 12 uker alle sammen, noen er vel allerede forbi kneika?

Jeg har akkurat fått svar på toxoplasmatesten, der de fant grenseverdier og det har blitt sendt videre til Riksen for analyse. De har konkludert med at jeg nylig har vært infisert, men fordi prøvene ble tatt så tidlig i svangerskapet konkluderte de med at infeksjonen var i kroppen FØR jeg ble gravid. Dermed er jeg immun :laugh: Snakk om å få skrekken, og så beskjed om at alt faktisk er mer enn bra!

Ellers har jeg blitt sykemeldt pga smittefare på jobben, så nå sitter jeg helt frisk og gravid og får ikke jobbe 3 dager i uka! Jeg syns det er veldig kjedelig, både situasjonen i forhold til arbeidsgiver som faktisk trenger meg der, og at jeg ikke får lov til å jobbe når jeg er i så fin form. Det var heldigvis arbeidsgiver som gjorde meg oppmerksom på smitten og sa at jeg ikke kunne være der inntil jeg hadde tatt noen tester, men det er utrolig kjedelig! Men, man vil jo det beste for baby, og å utsette den for en potensiell farlig smitte er totalt uaktuelt. Det er forresten snakk om Den femte barnesykdommen, hvis noen lurer :) Det kan være greit for dere som har barn i barnehagealder å vite at dette er en smitte som går på denne årstiden. Det kan gi alvorlige skader på foster og øker sjansen for abort.

Tok influensavaksine i dag da jeg uansett måtte til legen. Greit å gjøre det i år tenker jeg ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...