Gå til innhold

Facebookgruppen ebay for jenter/kvinner


Thalassos

Anbefalte innlegg

 

Jeg syns ungene får god engelskundervisning jeg. De starter jo mange år tidligere enn det jeg gjorde på barneskolen og får også mye mer engelsk inn fra ulike medier. Min på nesten 8 har et stort ordforråd, selv om mye av det er minecraft relatert. Og jenta på 10 leser bøker på engelsk. Nevøen min som er tenåring sitter daglig og prater engelsk med folk han spiller med på nettet. 

 

Ærligtalt så er ikke engelskundervisningen i skolene noe å juble over.  Offentlige skoler vel å merke. Å det er vel akkurat derfor prins Håkon med sin fru bestemte seg for å bytte skole til privat for sine barn (Engelsken var nettopp en av grunnene som var valgt)

Å man må jo være bra stolt når 8 åringen har et stort orforåd på Engelsk hvor det meste er minecraft relatert (barn bruker for mye tid ved data, nettbrett, telefon osv nå i dag).

 

 

Anonymous poster hash: 37be3...6e0  

 

Jeg er iallefall fornøyd med engelskundervisningen mine barn får på en offentlig skole. Og jeg sa ikke at det meste var minecraft relatert, men at mye er det. Han kan jo alt det han lærer på skolen og så endel minecraft i tillegg. Det betyr heller ikke at han bruker alt for mye tid foran dataen, han har mange andre interesser og bruker mye tid sammen med kompiser. Men jeg ser ikke sort/hvitt når det gjelder datatid, jeg følger heller opp hva de bruker tid på når de spiller data og styrer hva de får gjøre på der. 

 

Min datter som er 6 klassing er altså kommet opp i et nivå der hun mestrer å lese engelske bøker på kindle og kan se tv-serier og filmer uten norsk tekst og fortsatt få med seg det meste. I sommer når vi var på ferie snakket hun engelsk daglig og hadde ikke noen problemer med å bli forstått. 

 

At kronprinsfamilien velger noe annet enn offentlig skole er ikke et bevis for meg om at den offentlige skolen ikke har en bra nok engelskundervisning, for jeg er ganske sikker på at den er på et mye høyere nivå enn når jeg gikk på skolen. Men dersom du har undersøkelser som viser noe annet, så link gjerne til dem. Det viktigste når man skal lære et nytt språk er å bruke det og veldig mange av norske ungdommer både leser, skriver og prater engelsk daglig. Så får det bare være at det er igjennom digitale medium de gjør dette. 

Anonymous poster hash: 90a6c...dc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Jeg er iallefall fornøyd med engelskundervisningen mine barn får på en offentlig skole. Og jeg sa ikke at det meste var minecraft relatert, men at mye er det. Han kan jo alt det han lærer på skolen og så endel minecraft i tillegg. Det betyr heller ikke at han bruker alt for mye tid foran dataen, han har mange andre interesser og bruker mye tid sammen med kompiser. Men jeg ser ikke sort/hvitt når det gjelder datatid, jeg følger heller opp hva de bruker tid på når de spiller data og styrer hva de får gjøre på der. 

 

Min datter som er 6 klassing er altså kommet opp i et nivå der hun mestrer å lese engelske bøker på kindle og kan se tv-serier og filmer uten norsk tekst og fortsatt få med seg det meste. I sommer når vi var på ferie snakket hun engelsk daglig og hadde ikke noen problemer med å bli forstått. 

 

At kronprinsfamilien velger noe annet enn offentlig skole er ikke et bevis for meg om at den offentlige skolen ikke har en bra nok engelskundervisning, for jeg er ganske sikker på at den er på et mye høyere nivå enn når jeg gikk på skolen. Men dersom du har undersøkelser som viser noe annet, så link gjerne til dem. Det viktigste når man skal lære et nytt språk er å bruke det og veldig mange av norske ungdommer både leser, skriver og prater engelsk daglig. Så får det bare være at det er igjennom digitale medium de gjør dette. 

Anonymous poster hash: 90a6c...dc8

 

Vel folk er forskjellig.

Bruker du ikke engelsk daglig, så....Kan du glemme mye av dette eller bli veldig sjenert og tørr ikke å prate språket i tilfelle man føler seg dum eller gjør feil :)

Som en britisk kamerat av meg sa "Jeg er sikker på at du prater bedre engelsk og skriver bedre enn meg!"

Når jeg jobbet i butikk så ville ikke de utenlandske prate med de andre fordi de hadde så lite ordforråd, det ble mer norsk-engelsk og det de kunne var ofte direkte oversatt fra norsk.. De kundene kom til meg, til og med butikksjefen sendte engelskpratende kunder til meg... BS tok til og med og spurte meg om mailer om det var slik det sto eller om hun hadde misforstått :fnise:

Men igjen, jeg har reist MYE og jeg har bodd i USA..Og jeg har alltid brent for det engelske språk og jeg tuller ikke når jeg sier at engelsken min er kanskje bedre enn skriftlig norsk x)

Det er som når jeg lærte meg fransk på grunnskolen, hadde dette i 2 år, jeg husker knapt "Jeg heter" på fransk, fordi jeg ikke bruker språket så ofte som engelsk..

Men nok om det, folk er forskjellig :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke på bøker, men der var vel med bøkene du mente 1000,-?

Ja, tenkte på bøker :)

Anonymous poster hash: 234fc...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er iallefall fornøyd med engelskundervisningen mine barn får på en offentlig skole. Og jeg sa ikke at det meste var minecraft relatert, men at mye er det. Han kan jo alt det han lærer på skolen og så endel minecraft i tillegg. Det betyr heller ikke at han bruker alt for mye tid foran dataen, han har mange andre interesser og bruker mye tid sammen med kompiser. Men jeg ser ikke sort/hvitt når det gjelder datatid, jeg følger heller opp hva de bruker tid på når de spiller data og styrer hva de får gjøre på der. 

 

Min datter som er 6 klassing er altså kommet opp i et nivå der hun mestrer å lese engelske bøker på kindle og kan se tv-serier og filmer uten norsk tekst og fortsatt få med seg det meste. I sommer når vi var på ferie snakket hun engelsk daglig og hadde ikke noen problemer med å bli forstått. 

 

At kronprinsfamilien velger noe annet enn offentlig skole er ikke et bevis for meg om at den offentlige skolen ikke har en bra nok engelskundervisning, for jeg er ganske sikker på at den er på et mye høyere nivå enn når jeg gikk på skolen. Men dersom du har undersøkelser som viser noe annet, så link gjerne til dem. Det viktigste når man skal lære et nytt språk er å bruke det og veldig mange av norske ungdommer både leser, skriver og prater engelsk daglig. Så får det bare være at det er igjennom digitale medium de gjør dette. 

Anonymous poster hash: 90a6c...dc8

 

 

Kanskje denne diskusjonen kan splittes ut til en egen av moderator? For den er absolutt interessant! 

 

 

Jeg er definitivt ikke fornøyd med engelskundervisningen til min 5.klassing. Vi har derfor hatt mye engelsk hjemme, sett mye engelsk på tv, og da hun gikk i tredje begynte vi med engelsk tekst på filmer istedet for norsk. Dette som jeg anser som en normal utvikling har gjort at hun ligger langt foran skolebøkene. Selv lærte jeg nada i ordinær engelskundervisning, men valgte engelsk fordyping hele ungdomsskolen for å få lært noe. Engelsk er så viktig å kunne, at det burde vært tre ganger så mye engelsk feks. i fjerde klasse (1 time i uka, latterlig lite!). 

Anonymous poster hash: 5d27f...865

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje denne diskusjonen kan splittes ut til en egen av moderator? For den er absolutt interessant! 

 

 

Jeg er definitivt ikke fornøyd med engelskundervisningen til min 5.klassing. Vi har derfor hatt mye engelsk hjemme, sett mye engelsk på tv, og da hun gikk i tredje begynte vi med engelsk tekst på filmer istedet for norsk. Dette som jeg anser som en normal utvikling har gjort at hun ligger langt foran skolebøkene. Selv lærte jeg nada i ordinær engelskundervisning, men valgte engelsk fordyping hele ungdomsskolen for å få lært noe. Engelsk er så viktig å kunne, at det burde vært tre ganger så mye engelsk feks. i fjerde klasse (1 time i uka, latterlig lite!). 

Anonymous poster hash: 5d27f...865

 

Så godt å se at det er flere som ser det samme som meg. Heldigvis er mine barn rimelig flink i Engelsk siden vi bruker engelsk hjemme daglig. Mannen min er ikke ifra Norge, så da han flyttet til meg så gikk det bare i engelsk i begynnelsen med han. Nå kan mannen min Norsk, men han snakker fortsatt til ungene på engelsk fordi at det er god øvelse for dem. Min sønn som går i 5. klasse ligger langt forran resten av klassen i engelsk (med unntak av ei jente i klassen hannes som bodde i USA i 2 år før hun startet i 1. klassen) :)

Anonymous poster hash: 37be3...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med å kjøpe kalendergaver når dem ikke aner hva de skal ha?.. Hva er poenge med å kjøpe masse billig ræl bare for å ende opp med 24 pakker! 48 om man har 2barn!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er greia med å kjøpe kalendergaver når dem ikke aner hva de skal ha?.. Hva er poenge med å kjøpe masse billig ræl bare for å ende opp med 24 pakker! 48 om man har 2barn!

Poenget er å finne billige ting som ungene kan ha det litt gøy med før de eventuelt går i stykker. Er ikke alle som har råd å kjøpe kalendergaver til 1-3000 kroner per barn.

Forresten så er de vel ikke så usefull de kalenderne med lego, hester ol. som de selger i butikkene heller :)

Anonymous poster hash: 37be3...6e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Poenget er å finne billige ting som ungene kan ha det litt gøy med før de eventuelt går i stykker. Er ikke alle som har råd å kjøpe kalendergaver til 1-3000 kroner per barn.

Forresten så er de vel ikke så usefull de kalenderne med lego, hester ol. som de selger i butikkene heller :)

Anonymous poster hash: 37be3...6e0

 

 

Men hvorfor skal man pakke TING i kalenderen? Og spesielt sketchy greier fra Kina til en tyvekroning?

 

Finnes så utrolig mange spennende ting man kan gjøre til kalenderen, billig ræl bidrar kun til enda mer billig ræl.

 

Om jeg en gang blir mor skal barna mine få aktivitetskalender med noen få (kvalitets)ting. Er tross alt foreldrene som må rydde opp dette rælet når barna er lei av å leke med det.

 

Edit: Må legge til at jeg er litt i mot adventskalendere, for er det en gruppe som ikke trenger et påskudd for å glede seg til jul så er det nettopp barn.

Endret av Poppie
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man pakke TING i kalenderen? Og spesielt sketchy greier fra Kina til en tyvekroning?

 

Finnes så utrolig mange spennende ting man kan gjøre til kalenderen, billig ræl bidrar kun til enda mer billig ræl.

 

Om jeg en gang blir mor skal barna mine få aktivitetskalender med noen få (kvalitets)ting. Er tross alt foreldrene som må rydde opp dette rælet når barna er lei av å leke med det.

 

Edit: Må legge til at jeg er litt i mot adventskalendere, for er det en gruppe som ikke trenger et påskudd for å glede seg til jul så er det nettopp barn.

Om du en gang blir mor, så er det nok masse som ikke blir slik du hadde tenkt. Sier selvfølgelig ikke at du kommer til å kjøpe kina ræl, men masse av tankene du har nå kan fort endres når du en gang får barn.

Er så lett å sitte å sie hva man skal å ikke, når man ikke enda har fått barn :)

Anonymous poster hash: 37be3...6e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er det mange som gjerne putter ting i kalenderen fordi at det blir et større og større press på foreldrene. Tenker at du ikke har så veldig lyst til at ditt barn skal være det eneste barnet som kommer på skolen uten å ha fått noe spennende i kalenderen sin :)



Anonymous poster hash: 37be3...6e0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om du en gang blir mor, så er det nok masse som ikke blir slik du hadde tenkt. Sier selvfølgelig ikke at du kommer til å kjøpe kina ræl, men masse av tankene du har nå kan fort endres når du en gang får barn.

Er så lett å sitte å sie hva man skal å ikke, når man ikke enda har fått barn :)

Anonymous poster hash: 37be3...6e0

 

Jeg hadde en drama-lærer som fortalte meg at før hun fikk barn visste hun veldig godt hva hun skulle gjøre, hvordan hun ville være som mor og hvilke feil hun aldri ville begå. En del år etter at hun ble mor til to barn så slo det henne at hun hadde begått flere av de feil hun aaaldri skulle gjøre, hun var ikke perfekt, hun var bare en mor som gjorde så godt hun kunne for barna sine.

Hun fortalte oss andre det for at vi skulle være forberedt på at det er sånn å være mor. Ingen er perfekte, vi kan bare gjøre så godt vi kan.

Anonymous poster hash: dbd23...00f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avspore enda litt:

 

Mine barn får ikke pakke-kalendere. De får sjokoladekalendere til noen få kroner og er fornøyd med det. Gaver får de på julaften (og fødselsdager)



Anonymous poster hash: 6fee3...54f
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om du en gang blir mor, så er det nok masse som ikke blir slik du hadde tenkt. Sier selvfølgelig ikke at du kommer til å kjøpe kina ræl, men masse av tankene du har nå kan fort endres når du en gang får barn.

Er så lett å sitte å sie hva man skal å ikke, når man ikke enda har fått barn :)

Anonymous poster hash: 37be3...6e0

 

 

Litt avsporing her, men jeg er så leeei av å høre den retorikken. Nei, jeg er ikke mor, men jeg kan da fremdeles ha verdier som ikke kommer til å endre seg den dagen jeg blir mor?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Forresten så er det mange som gjerne putter ting i kalenderen fordi at det blir et større og større press på foreldrene. Tenker at du ikke har så veldig lyst til at ditt barn skal være det eneste barnet som kommer på skolen uten å ha fått noe spennende i kalenderen sin :)

Anonymous poster hash: 37be3...6e0

 

 

Nei, barnet mitt kommer til å si "i dag fikk jeg aketur/kino/baking med mormor/bowling i kalenderen min, vi drar rett etter skolen!".

 

Tror ikke det kommer til å lide nevneverdig ;)

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing her, men jeg er så leeei av å høre den retorikken. Nei, jeg er ikke mor, men jeg kan da fremdeles ha verdier som ikke kommer til å endre seg den dagen jeg blir mor?

Enig. Og da gjelder det å ikke få flere barn enn du kan takle. Hvis du må vike fra dine egne verdier, har man fått for mange unger.

Anonymous poster hash: 0aee9...2f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barnet mitt kommer til å si "i dag fikk jeg aketur/kino/baking med mormor/bowling i kalenderen min, vi drar rett etter skolen!".

 

Tror ikke det kommer til å lide nevneverdig ;)

Aktivitetskalender høres fint ut, men jeg har dessverre funnet ut at med skolebarn som er med på div aktiviteter, så er desember fullstappet av alle slags julefester og avslutninger. Så hadde nok ført til stress for oss å skulle ha aktiviteter alle dagene. 

 

Vi stapper inn julekos der det passer og ungene har vel enten fått lego eller sjokoladekalendere, alt ettersom hva som passer. 

 

Anonymous poster hash: 90a6c...dc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var voldsomt mye avsporing her...

Anonymous poster hash: 03464...dbc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåbæret.

"Hei jenter :)dette er litt flaut. Men sliter noe voldsomt med diaré. Har dere noen gode kremer å anbefale mot sårt hull?"

Om det er så flaut, så spør du ikke på en facebookgruppe med nesten 40.000 medlemmer som kan kjenne deg igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hei jenter :)dette er litt flaut. Men sliter noe voldsomt med diaré. Har dere noen gode kremer å anbefale mot sårt hull?"

Om det er så flaut, så spør du ikke på en facebookgruppe med nesten 40.000 medlemmer som kan kjenne deg igjen. :P

Slikt spør en om på apoteket  :fnise:

Anonymous poster hash: 6fee3...54f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjeder meg bruker jeg alltid å rapportere de to siste produktene i notatet om falske merkevarer til eBay.



Anonymous poster hash: 234fc...790
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...