Gå til innhold

Modern Family

Trampe

Anbefalte innlegg

Ingen fisk :hoppe: (ja, jeg er litt slem, men jeg slapp å sløye fisk!) 

Tenner er møkk. Prøver å ikke tenke på det. Og ihvertfall ikke på hvor mye jeg har brukt på tannleger de siste ti årene. Vanlige sjekker og slikt er jo normalt, koster vel 1000 hver gang omtrent. Men hver fylling koster mellom 1000 og 2000 kroner, som oftest rundt 1500. Og jeg har mange. Så jeg overdriver ikke hvis jeg sier at jeg har brukt over 100 000 på tannlege de siste ti årene. Det er Australiaturen min det. 

Jaja. Jeg går sjeldent til frisøren. Får ta det på frisørkvota ;) Mange bruker jo over 1000 kroner i måneden på frisørbesøk. Og klær. Og sminke. Jeg bruker ingenting jeg.

Jeg er kanskje rar, men jeg syns maling er gøy. Spesielt når man er ferdig. Og nå er vi ferdige, så nå skal jeg gjøre sånne morsomme ting. Rydde på plass inventar og finne puter og pledd og gardiner og sånt noe. De gardinene er bare så nydelige! Se her http://www.kjopbarnevogn.no/no/artiklar/kids-concept-rullegardin-pumpkin-uggla-140-cm.html Rommet er stort, så vi har en enkeltseng stående der. Sånn til vanskelige netter. Den har ikke vært i bruk i det siste, så den kan fylles med lyse pelspledd og puter i samme farge som gardinene :jepp: 

Hun tannlegen var veldig flink. Og nøye. Men hun har glemt å file vekk en liten, veldig spiss kant bakerst på fyllinga. Så jeg har revet opp tunga mi på den :sukk: Spørs om jeg greier å vente til tirsdag med å bli kvitt den spissen. Bare så synd at tannlegen er 1,5 mil unna, jeg må ta buss eller kjøre til byen. Og de som har fulgt meg ei stund vet at jeg har en bil jeg ikke kan kjøre :lol: Tok bussen i dag, og det gikk helt fint det, men jeg gidder ikke busse til byen bare for å få filt vekk en spiss liksom. Kanskje vi har noe annet vi må få gjort i byen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har skikkelig lyst på Baileys. 

Jeg kjøpte Baileys på kvota mi da vi kom fra Stockholm. 

Kanskje mannen har lyst på Baileys? 

Kaffe eller isbiter, tro? 

Jeg har kaffeisbiter :lur: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Kaffeisbiter har jeg også tenkt å lage. Så kan jeg nyte en iskaffe i hagen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffeisbiter funker :jepp: Bruker bare leftoverkaffen som alltid står igjen etter mannen om morran og fryser i stedet for å kaste :tommel: Jeg liker ikke kaffe, kun når det er masse baileys i :jepp: 

Lillebror har fest :roll: Han har vært våken i over en time. Aner ikke hvorfor. Ligger mutters alene på et mørkt rom og har tydeligvis interessante samtaler med bamsen sin. Han lo nettopp høyt for seg selv, noe er visst morsomt der inne. Han gråter ikke, så jeg gidder ikke gå inn. Egentlig burde jeg vel sjekke om han har bæsja, men om jeg går inn nå blir han illsint, og da blir det bare rot. Så jeg bare venter på at han skal sovne igjen. Jeg håper bleia er tom, ellers blir han vel sår, stakkar. Det stinker rimelig heftig for tida, så jeg stilte meg i dørsprekken og sniffet, men jeg kjente ikke noe :lol: Han bæsja i kveld, så oddsen er på min side. Og kanskje han sover litt lenger i morgen tidlig siden han er våken nå? Han er våken 0530-0600 for tiden, og det er hakket for tidlig spør du meg. Og da bæsjer han såklart, og blir lys våken av stell og skift, så det er null vits å prøve å sove igjen da. 

Nå ble det stille. Kanskje jeg skal gå inn og sniffe litt nærmere. Eller kanskje han lurer meg, og egentlig er våken. Han gjør det av og til, nemlig. Ligger og lytter med store øyne, er musestille og venter på at noen skal komme eller gå, og lager rambobråk når det skjer. Vente litt til tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sove lenger my ass. 

0530 var han våken. Pupp og Drømmehagen gjorde at vi drøya til 0645 før vi sto opp. Han er selvsagt ikke opplagt og i godt humør, så da gjør han sitt beste for å være så irriterende han bare kan. Det vil si klatre opp i sofaen og over på akvariebordet, kaste alle puter ut av sofaen, kaste alle bøkene sine ut av hylla, dra i alle ledninger han finner, åpne alle kjøkkenskap og slenge innholdet utover gulvet, og tulle med frokosten sin. Han sitter seriøst og tygger maten litt, så gaper han slik at ferdigtygd mat bare faller ut av munnen, så gliser han for å se hvordan jeg reagerer. Han klager så høyt han kan og kaster seg på gulvet. Akkurat nå prøver han å velte hele TV-bordet, ved å stå og dytte i dørene (glassdører vi tapet sammen i går fordi han åpnet de 70 ganger) mens han kjefter noe innmari fordi de ikke går å åpne i dag. Jeg ignorerer, så får vi se hva han gjør. 

Det er en tålmodighetsprøve det, for ei som har fått sove tre og en halv time i natt. 

De som sier at en ettåring "ikke skjønner noe" og "ikke kan gjøre ting han ikke får lov til med vilje" kan ta seg en bolle. Så kan de komme hit og observere min lille terrorist.

Ikke bli sint, han er bare en baby, ikke bli sint, han er bare en baby.... *telletilhundre*

TV-bordet overlevde, og TV-en datt ikke ned. Han kom bort til meg og hyyyyyler mens han klasker det han kan på knærne mine. Jeg går og stapper ham i vogna tror jeg. Kanskje han sovner igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sederja. 

Man vet at natta har vært møkk når ungen sovner som en stein 0810. Nå bør han være i bedre humør når han våkner, så det så. 

Så, prøve å sove litt selv, eller gjøre unna noe husarbeid? Jeg begynte på kjøkkenet i morges, men med en tornado i kjøkkenskapene ser det mer rotete ut nå enn det gjorde da jeg starta. Han sover sannsynligvis en time nå da, spørs om jeg greier å få sove selv...

Får prøve :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Trampe skrev:

Sove lenger my ass. 

0530 var han våken. Pupp og Drømmehagen gjorde at vi drøya til 0645 før vi sto opp. Han er selvsagt ikke opplagt og i godt humør, så da gjør han sitt beste for å være så irriterende han bare kan. Det vil si klatre opp i sofaen og over på akvariebordet, kaste alle puter ut av sofaen, kaste alle bøkene sine ut av hylla, dra i alle ledninger han finner, åpne alle kjøkkenskap og slenge innholdet utover gulvet, og tulle med frokosten sin. Han sitter seriøst og tygger maten litt, så gaper han slik at ferdigtygd mat bare faller ut av munnen, så gliser han for å se hvordan jeg reagerer. Han klager så høyt han kan og kaster seg på gulvet. Akkurat nå prøver han å velte hele TV-bordet, ved å stå og dytte i dørene (glassdører vi tapet sammen i går fordi han åpnet de 70 ganger) mens han kjefter noe innmari fordi de ikke går å åpne i dag. Jeg ignorerer, så får vi se hva han gjør. 

Det er en tålmodighetsprøve det, for ei som har fått sove tre og en halv time i natt. 

De som sier at en ettåring "ikke skjønner noe" og "ikke kan gjøre ting han ikke får lov til med vilje" kan ta seg en bolle. Så kan de komme hit og observere min lille terrorist.

Ikke bli sint, han er bare en baby, ikke bli sint, han er bare en baby.... *telletilhundre*

TV-bordet overlevde, og TV-en datt ikke ned. Han kom bort til meg og hyyyyyler mens han klasker det han kan på knærne mine. Jeg går og stapper ham i vogna tror jeg. Kanskje han sovner igjen. 

Ettåringer forstår skremmende mye, de! Min er i en periode nå der hun synes det er sykt gøy å gjøre noe som får meg til å si "nei" med strengestemmen. Da ler hun hjertelig. Mens hun går bort for å gjøre sin planlagte ugang, smiler hun lurt og rister på hodet mens hun sier "neineinei". Ikke akkurat tilfeldig, med andre ord. 

Kjenner for øvrig hive-alle-bøkene-ut-av-bokhylla-syndromet veldig godt. Samme med dra ut alle stikkontakter, kaste melka si på gulvet, og putte duploklosser i do. Eller ta en stoor skje grøt, og spytte den ut mens man gliser over hvor utrolig komisk man er. Bølla mi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, miore skrev:

Ettåringer forstår skremmende mye, de! Min er i en periode nå der hun synes det er sykt gøy å gjøre noe som får meg til å si "nei" med strengestemmen. Da ler hun hjertelig. Mens hun går bort for å gjøre sin planlagte ugang, smiler hun lurt og rister på hodet mens hun sier "neineinei". Ikke akkurat tilfeldig, med andre ord. 

Kjenner for øvrig hive-alle-bøkene-ut-av-bokhylla-syndromet veldig godt. Samme med dra ut alle stikkontakter, kaste melka si på gulvet, og putte duploklosser i do. Eller ta en stoor skje grøt, og spytte den ut mens man gliser over hvor utrolig komisk man er. Bølla mi :) 

Min gjør nøyaktig det samme. Rister på hodet og sier "neinei" rett før han finner på noe galt. Hvis vi er i stua og har glemt å lukke grinda til kjøkkenet, krabber han inn der i rasende fart. Så blir det helt stille, og vi hører bare "neinei". Kommer vi ikke bort med en gang sier han på nytt "neinei", og venter til vi kommer. Når han så får øyekontakt med oss, åpner han døra til søppelskapet og stuper ned i matavfallet. 

Da er ikke avfallet det egentlige målet, men det å faktisk gjøre noe han vet han ikke får lov til. Snakker vi utspekulert ugagnskråke? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at dette med at de sier nei nei, ikke handler om at de vet at det de gjør ikke er lov, men at de forutser reaksjonen til mamma og pappa. http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/trass-hos-ettaringer-1627245.ece

Dette høres veldig kjent ut, og det er ikke sjelden jeg må jobbe med meg selv for å ikke bli sint. Særlig hvis jeg trøtt, noe jeg stort sett er. :sjenert: Hvordan er egentlig sovingen hos dere nå Trampe, sånn til vanlig? Vet jo at dere også har hatt store problemer med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det samme, men jeg vet ikke helt om jeg tror på det. Han får ingen morsom reaksjon, han blir bare fjernet fra situasjonen og får beskjed om at det ikke er lov å røre, før vi går tilbake til det vi holdt på med og ikke gir noen ytterligere reaksjon. Ikke noe moro med en sånn reaksjon. Mulig han bare sjekker om han blir flytta på denne gangen også, men han er jo taperen i den leken :lol: Lite smart. Blir sånn som måkene når de finner mat - de hyler "maaaaaat"'og påkaller alle andre, i stedet for å spise i fred helt alene. Aldri skjønt det, jeg. Men det kan jo være det han gjør, for all del. Det bare virker ikke slik når han har en raptus og gjør alt han ikke får lov til. Alt han blir flyttet vekk fra, alt han får reaksjon på. Når vi reagerer med å fjerne ham må han jo skjønne at han ikke får åpne skapet/ søpla/ TV-bordet. De foreldrene som roper og løper etter ungen, det kan jeg skjønne at ungen vil fremkalle. Det er jo gøy. 

Soving går som oftest helt fint. Han sovner mellom 19 og 1930, og er våken 0530 - 0600. En gang i blant er han våken om natta, men hvis vi lar ham være i fred i stedet for å ile til sovner han som oftest av seg selv igjen. Så nettene går bra, og det er tiiiidlige morgener. Men jeg og mannen tar annenhver morgen, og når de store ikke er hjemme kan jeg gå og legge meg igjen på formiddagen og sove litt utover dagen. 

Han sov halvannen time, og er nå søt igjen. :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med å kaste alt rundomkring hørtes veldig kjent ut. :jepp:
Spesielt tallerken full av mat ok kopp er kjempe gøy å kaste vegg i mellom... 
Vi har kanskje gjort noe dumt noe, men vi har gitt ham tilgang til den ene bokylla. Der står det bare bøker vi ikke bryr oss om + noen barnebøker så han kan sitte der å kaste om seg og bla så mye han bare vil (til han begynner å spise sidene, da fjerner vi ham).

Angående sovingen har jeg lurt veldig på om vi også burde la ham være.. 
Han sovner for kvelden etter en del protester og våkner fortsatt 2-3 ganger i løpet av natten med et skrik. Vi har bare gått inn av ren automatikk og trenger stort sett ikke gjøre annet enn å legge ham ned igjen (fordi han enten står eller sitter) og legge over dyna så sovner han på halv minuttet... Men kanskje vi bare burde la han ligge og sovne igjen selv..? :sjenert:
Hmmm... Hadde dere mange netter før han forstod at ingen kom da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Beccy87 skrev:

Det der med å kaste alt rundomkring hørtes veldig kjent ut. :jepp:
Spesielt tallerken full av mat ok kopp er kjempe gøy å kaste vegg i mellom... 
Vi har kanskje gjort noe dumt noe, men vi har gitt ham tilgang til den ene bokylla. Der står det bare bøker vi ikke bryr oss om + noen barnebøker så han kan sitte der å kaste om seg og bla så mye han bare vil (til han begynner å spise sidene, da fjerner vi ham).

Angående sovingen har jeg lurt veldig på om vi også burde la ham være.. 
Han sovner for kvelden etter en del protester og våkner fortsatt 2-3 ganger i løpet av natten med et skrik. Vi har bare gått inn av ren automatikk og trenger stort sett ikke gjøre annet enn å legge ham ned igjen (fordi han enten står eller sitter) og legge over dyna så sovner han på halv minuttet... Men kanskje vi bare burde la han ligge og sovne igjen selv..? :sjenert:
Hmmm... Hadde dere mange netter før han forstod at ingen kom da? 

Svarer jeg også, selv om du spurte Trampe ;)

Vi har også laget en bokhylle med bare hennes bøker som hun får herje med så mye hun vil. Det vil si, vi har tatt bort de bøkene vi ikke vil hun skal ødelegge (Egners samlede og litt sånne "ordentlige" bøker), men alt av pekebøker og sånt står der. Vi har en del flappebøker der hun har spist opp flappene, og en del ikke-flappebøker der hun har laget sine egne flapper :fnise: Jeg synes hverdagen blir litt traurig om man bare skal løpe rundt og rope nei hele dagen, så vi prøver å spare det til de viktige tingene, de som kan være litt farlig for henne!

Vi har også sluttet å gå inn for hvert minste pip, for vår pleier å sovne igjen på et blunk om hun får ligge for seg selv. Om vi går inn derimot, blir hun sinna hvis hun ikke får komme ut. Så det er faktisk bedre for alle om hun bare får snu seg rundt og sovne igjen. Det hender hun reiser seg og står og rocker på sengekanten, men i og med at hun fint legger seg ned igjen selv, så ordner hun det når hun blir lei! Det er jo relativt enkelt å høre forskjell på redd-skrik og trøtt/forvirra-rop og irritert-rop, i alle fall her i gården ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, miore skrev:

Svarer jeg også, selv om du spurte Trampe ;)

Vi har også laget en bokhylle med bare hennes bøker som hun får herje med så mye hun vil. Det vil si, vi har tatt bort de bøkene vi ikke vil hun skal ødelegge (Egners samlede og litt sånne "ordentlige" bøker), men alt av pekebøker og sånt står der. Vi har en del flappebøker der hun har spist opp flappene, og en del ikke-flappebøker der hun har laget sine egne flapper :fnise: Jeg synes hverdagen blir litt traurig om man bare skal løpe rundt og rope nei hele dagen, så vi prøver å spare det til de viktige tingene, de som kan være litt farlig for henne!

Vi har også sluttet å gå inn for hvert minste pip, for vår pleier å sovne igjen på et blunk om hun får ligge for seg selv. Om vi går inn derimot, blir hun sinna hvis hun ikke får komme ut. Så det er faktisk bedre for alle om hun bare får snu seg rundt og sovne igjen. Det hender hun reiser seg og står og rocker på sengekanten, men i og med at hun fint legger seg ned igjen selv, så ordner hun det når hun blir lei! Det er jo relativt enkelt å høre forskjell på redd-skrik og trøtt/forvirra-rop og irritert-rop, i alle fall her i gården ;)

Ja det er akkurat det vi også tenker, orker ikke løpe rundt å skrike nei hele dagen. ;) 

Det med natten er vel mest fordi jeg er redd for at det skal eskalere. At hvis vi ikke går inn til ham med en gang så kaver han seg opp og så blir det en halvtime med skriking isteden for 1 minutt... Jeg vet ikke, kanskje vi bare får prøve og se... Våkner din ofte om natten uten at dere går inn da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Beccy87 skrev:

Ja det er akkurat det vi også tenker, orker ikke løpe rundt å skrike nei hele dagen. ;) 

Det med natten er vel mest fordi jeg er redd for at det skal eskalere. At hvis vi ikke går inn til ham med en gang så kaver han seg opp og så blir det en halvtime med skriking isteden for 1 minutt... Jeg vet ikke, kanskje vi bare får prøve og se... Våkner din ofte om natten uten at dere går inn da? 

Hun våkner stort sett 0-2 ganger, men veldig ofte minst en gang. Men hun er nok i halvørska når hun roper vi har kamera på rommet hennes, og har sett at hun lager lyd i det øyeblikket hun våkner litt - det virker som om hun føler en forpliktelse til å lage lyd så lenge hun er våken ;) Stort sett så går det under et minutt før hun har sovnet igjen. Hun kravler rundt litt for å finne ny posisjon mens hun roper litt, og vips har hun sovnet igjen. Vi var også -veldig- på pletten tidligere da hun lagde lyd om natten, men det viste seg etter hvert at hun ikke hadde våknet ordentlig, noe hun gjorde hvis vi gikk inn - og da ble hun forvirra og lei seg og grein mye mer enn hun ville gjort om vi hadde holdt oss unna. Så vi bestemte oss for å prøve, selv om vi hadde samme bekymring som deg, og det virket veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nettene helt krise for tiden. Våkner rundt 10 ganger og MÅ ha pupp hver gang, hvis ikke blir han hysterisk. Dette har nå vart et par uker. Før det var nettene kjempefine og han var kun våken 2-3 ganger. Vi må inn med en gang han våkner, ikke snakk om at han vil klare å snu seg for å sove videre. Er gråt med en gang. 

Vi lar han også styre på med det meste hjemme. Orker ikke løpe rund å rope nei, slitsomt for han og slitsomt for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde også en slik runde, Nori. Helt til jeg kutta nattpuppen. Da slutta han tvert, og begynte heller å sove rundt :nigo: 

Jeg er ingen tilhenger av Ferber, jeg lar ikke ungen ligge alene og gråte altså. Hvis han våkner og er hysterisk går vi selvsagt inn. Mannen, altså. Han roer mye fortere enn meg. Så da får han ta nettene, men det er sånn 1 av 10 netter han er våken og vi må inn. Vanligvis når han våkner lar vi ham bare være, så suller han for seg selv til han sovner igjen. Hvis han ikke gir seg med gråtinga legger en av oss seg på senga på rommet hans. Da ser han at han ikke er alene, og hvis han fortsetter å gråte da, jaja. Da er han ikke alene ihvertfall. 

Vi har også ei sånn bokhylle som han får rote i så mye han vil. Han elsker bøker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Kutte nattpuppen ja. Jeg har tenkt tanken men det er to ting som stopper meg i å gjøre det. Nummer en er at jeg er redd det vil påvirke produksjonen min, siden jeg ikke har mulighet til å amme noe særlig på dagtid. Og nummer to, herregud for en krig det vil bli! :sjokkert: 

Hvordan gikk du frem og hvor fort gikk det over? Hvis dette ikke glir over av seg selv snart, så har jeg ikke noe valg. Nytter ikke med så lite og oppstykket søvn når jeg skal på jobb. Og det er jo ikke akkurat gunstig for han når han skal i barnehagen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot være å gå inn der om natta jeg. Kjapt og greit. Mannen tok et par netter, så sov han mye bedre. Det gikk veldig greit. Jeg ammer morgen og kveld fortsatt, men det har påvirket produksjonen ja. Og jeg har plutselig blitt litt tjukk :sur:  Lurt å kutte noen kalorier samtidig som nattpuppen, det har mer å si enn jeg husker fra sist gang :sjenert: 

Jeg er også bekymret over barnehagestart. I morges var han våken 0500 :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forrige innlegg ble avbrutt av en hyggelig tannlegesekretær som hentet meg inn til ukas torturøkt ;) 

Altså. Han var våken 0500 i morges. Egentlig nærmere bestemt 0445. Resultatet blir jo at han er trøtt og sur, og må ha første lur før frokost. Det passer overhodet ikke med barnehagestart. I morges nekta jeg å stå opp med ham. Han fikk pupp, la seg igjen, ble rasende, og jeg flytta ham over i vogna. Der roet han seg, og sov til 0700. Men allikevel skal det være unødvendig å ha den oppvåkningen når han helt tydelig ikke er uthvilt, og det blir overhodet ikke gøy verken med jobbstart for oss eller barnehagestart for ham hvis han skal leveres enten sovende eller stuptrøtt i barnehagen. 

Torsdag skal vi ut og fly igjen. Vi skal nordover på besøk til min fars familie, skikkelig melkerute med Widerøe. Ned på alle mulige små flyplasser. Med tre unger. Hvis han mot formodning skulle sovne, kommer han jo til å våkne igjen når vi lander på et nytt sted. Blir gøy det? :lol: Jeg har ikke vært på den plassen siden jeg var 14, så jeg gleder meg noe innmari til å se den igjen. Besøke gamle steder, se huset jeg er vokst opp i, dra på hytta, besøke gravstedet til besteforeldrene mine og treffe familie jeg ikke har sett på 20 år. 

Jeg gruer mer til sovingen der oppe enn til flyturen. Vi skal sove på luftmadrass, en sånn stor en regner jeg med. De er ikke akkurat fantastiske å ligge på, menmen. Det går på et vis. Da er det verre med lillebror i reiseseng på samme rom. Da kommer han vel til å våkne flere ganger om natta i tillegg til at det er morgen før seks. Og vi har de andre ungene å ta hensyn til, så vi kan ikke gjøre som i Stockholm at vi la oss igjen etter frokost, og ellers sov når han sov. Hrmf. 

I morgen er det pakking til den store gullmedaljen. Været er mildt sagt ustabilt, så vi må ha med klær. Mye klær. Klær til alt fra bading ute i stekende sol til vind og 5 grader. Der oppe kan alt skje, nemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...