AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #81 Skrevet 24. juli 2015 merkelig mange innlegg fa "skeptikere" som mener den fornærmede antageligvis har gjort noe for å fortjene å bli banket opp. Det er fordi det er stor forskjell på rå, uprovosert, blind vold og et slagsmål pga at noen har gjort noe. Det er ikke mine ord engang, bare å ta en titt på straffeutmålingene for forskjellige voldshandlinger. Anonymous poster hash: cb8e3...59f
nordpedant Skrevet 24. juli 2015 #82 Skrevet 24. juli 2015 Pene klisjéaktige ord med null substans Skal ikke nekte deg å leve i den misoppfatningen 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #83 Skrevet 24. juli 2015 Jeg er journalist. Jeg har arbeidet med voldssaker, drap, jeg har vært først på nasjonale nyheter, og vært del av den etiske diskusjonen før publisering av sterke bilder, videoer og utsagn. Om dere som leser tråden skal ta til dere en ting i dag er det dette: Om jeg mottok denne videoen på jobb, og den viste fire mørkhudede menn som banket opp en etnisk nordmann, da ser jeg ikke på hudfarge. Jeg ser på handlingene. Hadde jeg mottatt en video ville jeg ikke gitt beng i hudfargen. Videoen taler for seg selv uavhengig av motiv. At noen har postet den på internett, slik lokal, regional og nasjonal presse rapporterer, da er det også et vesentlig poeng. Hva er det egentlig som er problemet? Dette er en video som viser gatevold rått. Det som gjør videoen så nyhetsverdig er at volden er så enkel. De av oss som har sett et og annet slagsmål i virkeligheten vet at det ofte er slik det ser ut. Det er likevel et poeng vi bør ta med oss. Såkalt bagatellmessig vold er ikke bagatellmessig for den det gjelder. Og man bør bruke mer tid på voldssakene. Ett voldsoffer er ett for mye. Er du journalist? Men dette forklarer jo perfekt dine venstrevridde meninger. Dagbladet? Anonymous poster hash: bc44f...3bb 2
Mann 42 Skrevet 25. juli 2015 #84 Skrevet 25. juli 2015 Jeg får inntrykk av i videoen at den fornærmede 19-åringen har en lommebok som tilhører trøndern? Vold er aldri greit, men jeg får en følelse av at det er mye vi ikke vet om denne situasjonen. Hvor får du det inntrykket fra?
Mann 42 Skrevet 25. juli 2015 #85 Skrevet 25. juli 2015 Selvsagt ikke. Media cummet nok i buksa i dag av å ha fått tak i denne videoen...ENDELIG...ENDELIG noen etnisk norske som gjør noe rasistisk! Ja, også "grov" vold da..hvor er denne grove volden? At han holder hodet hans i headlock og kaster ham bortover? Sånn hadde jeg det omtrent hver dag da jeg gikk på ungdomsskolen :D Den grove volden er da han presser offerets ansikt ned mot asfalten og så slår ham i bakhodet med flat hand. Noe som må ha ført til at ansiktet til offeret smalt i asfalten. Og det kan være ganske alvorlig, selv om vedkommende står på beina etterpå. På slutten av videoen sier gjerningsmannen at han må gå ut av bilen "Ellers vet de hvem jeg er". Noe som etter min mening tyder på at han også mener at volden har vært ganske grov.
Mann 42 Skrevet 25. juli 2015 #86 Skrevet 25. juli 2015 Det fikk ikke jeg med meg på den jeg så, og ikke kom det from fra artikklen jeg leste heller... Der viste et bilde av et stk. hånd med noe som kunne ligne et risp... Han spratt i alle fall rett opp, hentet mobilen, for så å gå mot bilen. Så veldig hardt kan det neppe ha vært. Uansett om han slo hodet i asfalten eller ei, så synes jeg ikke dette var veldig "grov vold", eller noe å lage noe ramaskrik av... Du må være blind på begge øya. Den som plukker opp mobilen og går mot bilen er gjerningsmannen. Og det vi ser i videoen er at han presser offerets ansikt ned mot bakken, og så stempler ham i bakhodet med høyrehanda. Det ser ut som et kjapt og ganske hardt slag.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #87 Skrevet 25. juli 2015 Jeg er ingen innvandringstilhenger - men herregud, man kan ikke utøve blind vold mot tilfeldige mennesker! Voldsutøverene bør betale en saftig erstatning til offeret og domfelles. Anonymous poster hash: 207aa...fe6 Ikke utøve vold mot tilfeldige mennesker? Ikke utøve vold mot andre mennesker og dyr! Den som tyr til vold, er en korttenkt idiot. Anonymous poster hash: 3037c...0f1
Mann 42 Skrevet 25. juli 2015 #88 Skrevet 25. juli 2015 Volden i seg selv minner litt for mye om asfalt-scenen i American history x, dette er grovt! Og dere diskuterer rasisme eller ei -det eneste en vet er vel at det var 5 norske mot 1 utenlandsk, og fem mot en er uansett feigt (selv om det bare var 1 som var direkte voldelig) og at de ikke kjente hverandre på forhånd. Var også noen som skrev at forløpet var en "samtale" der offeret ikke forstod namsos-dialekta. Høres nå ut som om de ga han bank fordi han som utlending ikke kunne "godt nok norsk". Farsken, blir skikkelig flau av folk, hva er det som er så himla vanskelig med å la folk være i fred? Det er som med russerne som banker og nærmest torturer folk kun fordi de er antatt homofile. Wtf liksom? Folk er gærne.. Anonymous poster hash: 64f4b...f0f Nei, det gjør den overhodet ikke. Ikke engang i nærheten. Du kan ikke sammenligne en "curb stomp" med et slag i bakhodet. Offeret i VG's video kysser asfalten hardere enn noen burde utsettes for, og jeg ville ikke være forbausa om han fikk en hjernerystelse av det. Det i seg selv er ganske alvorlig, siden hodeskader er uforutsigbare. Selv folk som reiser seg og går etterpå kan være dødelig skadet pga blødninger i hjernen. Det fins det mange eksempler på. Men å si at det minner om den grusomme scenen i filmen, det er en grov overdrivelse. Anyway, mer om Curb Stomp, California Smile, Chicago Kiss: https://en.wikipedia.org/wiki/Curb_stomp
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #89 Skrevet 25. juli 2015 Jeg er journalist. Jeg har arbeidet med voldssaker, drap, jeg har vært først på nasjonale nyheter, og vært del av den etiske diskusjonen før publisering av sterke bilder, videoer og utsagn. Om dere som leser tråden skal ta til dere en ting i dag er det dette: Om jeg mottok denne videoen på jobb, og den viste fire mørkhudede menn som banket opp en etnisk nordmann, da ser jeg ikke på hudfarge. Jeg ser på handlingene. Hadde jeg mottatt en video ville jeg ikke gitt beng i hudfargen. Videoen taler for seg selv uavhengig av motiv. At noen har postet den på internett, slik lokal, regional og nasjonal presse rapporterer, da er det også et vesentlig poeng. Hva er det egentlig som er problemet? Dette er en video som viser gatevold rått. Det som gjør videoen så nyhetsverdig er at volden er så enkel. De av oss som har sett et og annet slagsmål i virkeligheten vet at det ofte er slik det ser ut. Det er likevel et poeng vi bør ta med oss. Såkalt bagatellmessig vold er ikke bagatellmessig for den det gjelder. Og man bør bruke mer tid på voldssakene. Ett voldsoffer er ett for mye. Godt innlegg. Har lest en del av det du har skrevet her inne, og mitt inntrykk er at du er blant de mer oppegående journalistene. Cred til deg. Anonymous poster hash: c6479...249 3
Mann 42 Skrevet 25. juli 2015 #90 Skrevet 25. juli 2015 Godt innlegg. Har lest en del av det du har skrevet her inne, og mitt inntrykk er at du er blant de mer oppegående journalistene. Cred til deg. Anonymous poster hash: c6479...249 Enig.
AnonymBruker 42 Skrevet 25. juli 2015 #91 Skrevet 25. juli 2015 (endret) Du må være blind på begge øya. Den som plukker opp mobilen og går mot bilen er gjerningsmannen. Og det vi ser i videoen er at han presser offerets ansikt ned mot bakken, og så stempler ham i bakhodet med høyrehanda. Det ser ut som et kjapt og ganske hardt slag. Du får ta en titt på videoen igjen da vettu, så kan du jo revurdere om ikke du også kanskje burde slå til på sommertilbÅd hos brilleland ... Han spretter rett opp, henter mobilen sin og går mot bilen i løpet av 2 sek., og da umulig ha vært verken et veldig hard slag i bakhodet eller møte asfalten... Man er ikke "i form" til den slags da nemlig... Endret 25. juli 2015 av Beeblebrox 1
Apis Skrevet 25. juli 2015 #92 Skrevet 25. juli 2015 Du får ta en titt på videoen igjen da vettu, så kan du jo revurdere om ikke du også kanskje burde slå til på sommertilbÅd hos brilleland ... Han spretter rett opp, henter mobilen sin og går mot bilen i løpet av 2 sek., og da umulig ha vært verken et veldig hard slag i bakhodet eller møte asfalten... Man er ikke "i form" til den slags da nemlig... Han blir kastet bortover av gjerningmannen som kaster mobilen etter han, dette etter at gjerningmannen har stemplet hodet til den fornærmede i asfalten
Brunhilde Skrevet 25. juli 2015 #93 Skrevet 25. juli 2015 Jeg får inntrykk av i videoen at den fornærmede 19-åringen har en lommebok som tilhører trøndern? Vold er aldri greit, men jeg får en følelse av at det er mye vi ikke vet om denne situasjonen. Jeg får et inntrykk av på KG at det er om å gjøre at man skal finne en (god) grunn hver gang et menneske av utenlandsk opprinnelse blir forulempet av en nordmann? Hvor får du det inntrykket fra? Ja, hvor får du det inntrykket fra, palamina? 2
nordpedant Skrevet 25. juli 2015 #94 Skrevet 25. juli 2015 Er du journalist? Men dette forklarer jo perfekt dine venstrevridde meninger. Dagbladet?Anonymous poster hash: bc44f...3bb Om man oppfatter meg som venstrevridd antyder det en viss høyreorientert radikalisme. Forøvrig legger jeg personlig politisk overbevisning hjemme når jeg går på jobb. Godt innlegg. Har lest en del av det du har skrevet her inne, og mitt inntrykk er at du er blant de mer oppegående journalistene. Cred til deg.Anonymous poster hash: c6479...249 Jeg er ikke akkurat unik.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #95 Skrevet 25. juli 2015 Jeg får inntrykk av i videoen at den fornærmede 19-åringen har en lommebok som tilhører trøndern? Vold er aldri greit, men jeg får en følelse av at det er mye vi ikke vet om denne situasjonen. Det må være litt greit å være synsk. Hva annet ser du i lommeboka? Anonymous poster hash: 0de24...de2 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #96 Skrevet 25. juli 2015 Nei, det gjør den overhodet ikke. Ikke engang i nærheten. Du kan ikke sammenligne en "curb stomp" med et slag i bakhodet. Offeret i VG's video kysser asfalten hardere enn noen burde utsettes for, og jeg ville ikke være forbausa om han fikk en hjernerystelse av det. Det i seg selv er ganske alvorlig, siden hodeskader er uforutsigbare. Selv folk som reiser seg og går etterpå kan være dødelig skadet pga blødninger i hjernen. Det fins det mange eksempler på. Men å si at det minner om den grusomme scenen i filmen, det er en grov overdrivelse. Anyway, mer om Curb Stomp, California Smile, Chicago Kiss: https://en.wikipedia.org/wiki/Curb_stomp Jeg tror hans poeng var at de må ha fått ideen derfra, og at det da kanskje også må ha vært rasistisk motivert. Anonymous poster hash: 0de24...de2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #97 Skrevet 25. juli 2015 Jeg får inntrykk av i videoen at den fornærmede 19-åringen har en lommebok som tilhører trøndern? Vold er aldri greit, men jeg får en følelse av at det er mye vi ikke vet om denne situasjonen. Dette er det ingen som har påstått, ingen av gjerningsmennene har på noe tidspunkt påstått at fornærmede hadde tatt noe som helst fra dem. Hva slags "inntrykk" er det du har, og hvor kommer det fra? En sjette sans eller noe sånt? Hvorfor har du en "følelse" av noe som man vet med sikkerhet at ikke stemmer? Faen heller, hvor sparsomt møblert er det mulig å være? Man skal være forsiktig med å være kategorisk i innledningen av en etterforskning, det mener vi alle, men å dikte opp ting vi vet at ikke kan stemme? Jeg vet ikke om volden var rasistisk motivert eller ikke. Det later til at den fant sted som følge av at fornærmede ikke forstod dialekten, noe som ikke er så rart etter to år i landet. Men om de begynte å krangle som følge av dette med språket, eller om de bestemte seg for å "ta han jævla utlendingen", vet jeg ikke ennå. Den vurderingen overlater jeg til politiet. Det er uansett helt uakseptabelt, og dette er en type vold som er farligere enn slagstyrken alene kan tilsi. Disse voldsmennene fremstår som perfekte eksempler på dumme, aggressive tenåringsgutter som søker konfrontasjon for å ta ut frustrasjon over egen utilstrekkelighet på andre. Det lyser av hele videoen. Enten de i tillegg er rasister eller ei. Anonymous poster hash: e0818...100 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #98 Skrevet 25. juli 2015 Dette er det ingen som har påstått, ingen av gjerningsmennene har på noe tidspunkt påstått at fornærmede hadde tatt noe som helst fra dem. Hva slags "inntrykk" er det du har, og hvor kommer det fra? En sjette sans eller noe sånt? Hvorfor har du en "følelse" av noe som man vet med sikkerhet at ikke stemmer? Faen heller, hvor sparsomt møblert er det mulig å være? Man skal være forsiktig med å være kategorisk i innledningen av en etterforskning, det mener vi alle, men å dikte opp ting vi vet at ikke kan stemme? Jeg vet ikke om volden var rasistisk motivert eller ikke. Det later til at den fant sted som følge av at fornærmede ikke forstod dialekten, noe som ikke er så rart etter to år i landet. Men om de begynte å krangle som følge av dette med språket, eller om de bestemte seg for å "ta han jævla utlendingen", vet jeg ikke ennå. Den vurderingen overlater jeg til politiet. Det er uansett helt uakseptabelt, og dette er en type vold som er farligere enn slagstyrken alene kan tilsi. Disse voldsmennene fremstår som perfekte eksempler på dumme, aggressive tenåringsgutter som søker konfrontasjon for å ta ut frustrasjon over egen utilstrekkelighet på andre. Det lyser av hele videoen. Enten de i tillegg er rasister eller ei.Anonymous poster hash: e0818...100 Han tok opp noe som lignet en lommebok fra bakken, er nok det det siktes til. Forøvrig syns jeg det er latterlig med artikler som "jeg er redd" på grunna ET overfall vi ikke vet bakgrunnen til, hva med alle overfallene som ellers skjer hver helg?! Anonymous poster hash: e9073...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #99 Skrevet 25. juli 2015 Han tok opp noe som lignet en lommebok fra bakken, er nok det det siktes til. Forøvrig syns jeg det er latterlig med artikler som "jeg er redd" på grunna ET overfall vi ikke vet bakgrunnen til, hva med alle overfallene som ellers skjer hver helg?!Anonymous poster hash: e9073...6ca Ser du syner? Det er kun en mobil som plukkes opp her. Anonymous poster hash: 0de24...de2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2015 #100 Skrevet 25. juli 2015 Han tok opp noe som lignet en lommebok fra bakken, er nok det det siktes til. Forøvrig syns jeg det er latterlig med artikler som "jeg er redd" på grunna ET overfall vi ikke vet bakgrunnen til, hva med alle overfallene som ellers skjer hver helg?!Anonymous poster hash: e9073...6ca ....og siden du er så blind: Dette er offerets egen mobil. Han forsøker å ringe etter hjelp. Gjerningsmannen sier: Legg på. Gjerningsmannen kaster da mobilen etter offeret. De kjører vekk. Det er ingen lommebok inni bildet. Kun offeret egen mobil. Så ikke kom her og påstå nå at offeret har stjålet gjerningsmannens mobil også. jises Anonymous poster hash: 0de24...de2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå