Gjest Valhalla Skrevet 15. september 2004 #121 Del Skrevet 15. september 2004 Sammenlikningen holder selvsagt selv om du er uenig. Men jeg skjønner at parallellen ble litt ubehagelig å argumentere mot. Nei den holder ikke i det hele tatt. Jeg vil heller sammenligne det med de alliertes inntog i Europa på D-dagen. Hva skal etter din mening til for at noen skal kunne gå til krig mot andre? Gjelder dine standpunkter uansett hvilken side som i så fall går til krig' date=' eller er det forbeholdt de vestlig orienterte heldiggrisene?[/quote'] Det bestemmer de som til en hver tid sitter med makten til å gå til krig. Jeg støtter selvsagt kriger ut i fra mine standpunkter på samme måte som du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 15. september 2004 #122 Del Skrevet 15. september 2004 jeg kjenner ganske mange iranere. sammenlignet med deg - faktisk sammenlignet med 'den jevne nordmann' - er definitivt ingen av dem nasjonalistiske. selvfølgelig liker de ikke å bli kalt arabere og refererer til seg selv som persere. de fleste nordmenn ville påpekt at du tok feil hvis du kalte dem f.eks russere, og fortalt at de er skandinaver. det gjør dem ikke til nasjonalister. Tull å ja? http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...er=asc&start=15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 15. september 2004 #123 Del Skrevet 15. september 2004 en ting er sikkert, at om valhalla virkelig er historiestudent (hvilket jeg ikke tror for et øyeblikk), kommer en guffen oppdagelse når sensuren faller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 15. september 2004 #124 Del Skrevet 15. september 2004 Jeg koser meg i historiefaget,mye interesant blant annet om muslimenes overtagelse av europeiske landområder. I dag angrep f.eks foreleseren Sv'ere og deres verdensbilde. Det at vesten har blitt så rikt på bakgrunn av at vi har kolonisert andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #125 Del Skrevet 15. september 2004 quote="Trøffelhelten"]Hva skal etter din mening til for at noen skal kunne gå til krig mot andre? Gjelder dine standpunkter uansett hvilken side som i så fall går til krig' date=' eller er det forbeholdt de vestlig orienterte heldiggrisene?[/quote'] Det bestemmer de som til en hver tid sitter med makten til å gå til krig. Jeg støtter selvsagt kriger ut i fra mine standpunkter på samme måte som du. ...så du støtter altså krig hvis du har de samme standpunkter som aggressoren(e)? Det er definitivt ikke på samme måte som meg. JEg støtter selvsagt ingen kriger som ett land har bestemt seg for. Slik støtte vil bidra til å legitimere mange kriger, kanskje også kriger som du ikke liker. Det legitimererer også terror, noe som kanskje er enda verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 15. september 2004 #126 Del Skrevet 15. september 2004 JEg støtter selvsagt ingen kriger som ett land har bestemt seg for. Slik støtte vil bidra til å legitimere mange kriger, kanskje også kriger som du ikke liker. Det legitimererer også terror, noe som kanskje er enda verre. Nei det gjør ikke det. Det legitimerer terror for de som har standpunktet at terror er et riktig virkemiddel mot en overmakt. Vi snakker her om hva jeg personlig mener er riktig grunner for å gå til krig ikke en universiell sannhet. Dette er det uttallige forskjellige formeninger om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #127 Del Skrevet 15. september 2004 Men Valhalla, hvis vi forutsetter at noen av de du betrakter som fiender har tilnærmet lik tankegang som deg (ser selvsagt bort fra ditt blendende intellekt er, sånn for teoriens skyld) - så legitimerer du med ditt standpunkt at disse fiendene går til krig mot deg/ditt/dine/ditt land fordi de er enige om det. Du kan da ikke kreve at de du betrakter som fiender skal ha edlere tankegang enn du selv har? Eller...kanskje du kan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 15. september 2004 #128 Del Skrevet 15. september 2004 Selvsagt ikke. Det er bare det at jeg ønsker at det jeg tror på skal vinne frem. Det er klart at de ønsker noe helt annet og det forstår jeg godt,det er bare det at det totalt kolliderer med alt jeg tror på og derfor må det bekjempes. De synes at deres vei er den rette,jeg har en annen oppfatning. Forstår du hvor jeg vil hen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 15. september 2004 #129 Del Skrevet 15. september 2004 De synes at deres vei er den rette,jeg har en annen oppfatning. Forstår du hvor jeg vil hen? Og du åpner for at man skal kunne benytte militær makt for å kjempe for hva du mener er det rette. Så på en måte må du vel forstå andre som ønsker å bruke tilsvarende midler for å oppnå det de ønsker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #130 Del Skrevet 15. september 2004 Selvsagt ikke. Det er bare det at jeg ønsker at det jeg tror på skal vinne frem. Det er klart at de ønsker noe helt annet og det forstår jeg godt,det er bare det at det totalt kolliderer med alt jeg tror på og derfor må det bekjempes. De synes at deres vei er den rette,jeg har en annen oppfatning. Forstår du hvor jeg vil hen? Jeg forstår hvor du vil hen - og i praksis bekrefter du dermed mine påstander selv om du ved ord benekter dem. Skråblikk, bokstavelig talt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 15. september 2004 #131 Del Skrevet 15. september 2004 Og du åpner for at man skal kunne benytte militær makt for å kjempe for hva du mener er det rette. Så på en måte må du vel forstå andre som ønsker å bruke tilsvarende midler for å oppnå det de ønsker? Ja jeg forstår dem,men jeg mener de har feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 15. september 2004 #132 Del Skrevet 15. september 2004 Jeg elsker demokrati og den vestlige kultur antagelig like sterkt som de elsker sin religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2004 #133 Del Skrevet 15. september 2004 Ja jeg forstår dem,men jeg mener de har feil. ...nå, derimot, begynner du å nærme deg - både i ord og praksis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 15. september 2004 #134 Del Skrevet 15. september 2004 Ja jeg forstår dem' date='men jeg mener de har feil.[/quote'] Joa, det skjønner jeg da, men du godtar tross alt spillereglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 15. september 2004 #135 Del Skrevet 15. september 2004 Jeg elsker demokrati. ja, du er tydeligvis ytterst demokratisk anlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 15. september 2004 #136 Del Skrevet 15. september 2004 Joa, det skjønner jeg da, men du godtar tross alt spillereglene. Ja og det er særdeles viktig at vi spiller spillet og spiller det sammen med de som vil være på vår side. Jeg er ekstremist med demokrati og vestlige verdier i hånden. De er ekstremister med en totalitær nedbrytende ideologi i hånden. Derfor kan de bruke ting som terror som for meg ville være et uhyrlig virkemiddel. Jeg forstår hvorfor de gjør det og hvorfor det er så viktig å bekjempe det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 15. september 2004 #137 Del Skrevet 15. september 2004 på den annen side driter du i folkerett og har usedvanlig lav terskel for å berettige krig. ekstrem-demokrati my ass. du sier jo bare at statsterrorisme er bedre enn geriljaterrorisme. he he. sån kronisk anti-underdogisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 15. september 2004 #138 Del Skrevet 15. september 2004 på den annen side driter du i folkerett og har usedvanlig lav terskel for å berettige krig. ekstrem-demokrati my ass. du sier jo bare at statsterrorisme er bedre enn geriljaterrorisme. he he. sån kronisk anti-underdogisme. Det kommer an på hva du legger i statsterrorisme. Når folk ønsker alt det du står for utslettet blir slike ting sekundære. Krigen mot terror er ingen vanlig krig,det er total war som krigen mot nazismen. Nå har vi beveget oss bort fra en konflikt mot Iran som hadde vært en annen type krig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 15. september 2004 #139 Del Skrevet 15. september 2004 Det gjør jeg da ikke. Jeg synes bare du tar feil,men jeg synes det er helt greit at du mener det. Under et ekstremislamsk styre hadde du ikke fått leve slik du ønsker og ikke fått mene det du mener nå offentlig. Hvis mine meninger styrte i staten Norge hadde du fortsatt fått mene og leve akkurat som du ønsker det. (Med mindre du er kriminell) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 15. september 2004 #140 Del Skrevet 15. september 2004 med mindre jeg var muslim. men i din stat ville vel det vært kriminelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg