Gå til innhold

Bør Iran være neste på angrepslisten?


Gjest Valhalla

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

USAs unge befolkning må først få en sjanse til å bytte ut sin onde og dumme ledelse. Tar de ikke den sjansen, vel, verst for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

USAs unge befolkning må først få en sjanse til å bytte ut sin onde og dumme ledelse. Tar de ikke den sjansen' date=' vel, verst for dem.[/quote']

haha :)

Ja, vi får vente til etter valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at lederen av Irans domstoler hevder at de har sluttet å steine mennesker, men det er enda ingen som har sett noe skriftlig. Fra Amnesty`s sider har jeg følgende informasjon:

Steining forekommer i enkelte muslimske land.

Dette er en straff som kan brukes i tilfelle av utroskap.

Offeret blir bundet og plassert i et hull i jorda slik at bare overkroppen er fri. Overkroppen blir tildekket med et hvitt laken. En flokk mennesker står i en en viss avstand og kaster stein på offeret. Det er foreskrevet hvor store steinene skal være. De skal ikke være så store at en enkelt stein kan drepe. De skal heller ikke være så små at de er uskadelige.

Dette er den eneste henrettelsesmetode som helt bevisst går ut på å forlenge dødsprosessen.

Der står ikke skrevet at dette gjelde for Iran - men det har jeg lest flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus - hvis du ser på klokkeslettene så kanskje du ser at vi skrev innleggene på likt. Spiller ingen rolle hvor utbredt det er - det skjer og det er det som var essensen min i innlegget jeg skrev til Waco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus - det står å lese på AI`s sider at dette er en av flere måter å utføre dødsstraff på, da må det regnes som en rettspraksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus - det står å lese på AI`s sider at dette er en av flere måter å utføre dødsstraff på' date=' da må det regnes som en rettspraksis.[/quote']

Kan du refere til en artikkel som nevner at dette er rettspraksisen? Sitatet ditt i stad sa vel bare at det ble gjennomført, ikke at det var en dødsstraff fra rettsstaten. Ser liksom ikke for meg at dette er vanlig i Teheran, men har så klart ikke bevis for at det ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TomKrus:

Det står og lese under spørsmål og svar på IA`s sider:

Hvilke metoder blir brukt ved henrettelser?

1.Skyting

Blir brukt mange steder i verden.

Kan foregå ved eksekusjonspelotong. Fangen blir bundet til en loddrett stokk eller vegg.

Noen personer skyter så på fangen. En av dem har ofte bare en løspatron i magasinet.

Døden kan inntre raskt hvis skytterne treffer riktig.

.

I Kina kan henrettelser utføres som et enkelt nakkeskudd.

Det har hendt at fangen i første omgang har overlevd.

2.Hengning

Blir brukt mange steder i verden.

Fangen får en løkke om halsen mens han står på en fall-lem. Denne lemmen utløses, fangen faller ned og knekker vanligvis nakken. Hvis nakken ikke knekker, inntreffer døden ved kvelning.

3. Giftsprøyte

Dominerende metode i USA, brukes også i Kina. Har vært brukt i Filippinene, Guatemala og Thailand.

I USA får fangen 3 ulike stoffer innsprøytet i en blodåre:

- et barbiturat som gjør at fangen mister bevisstheten

- et curareliknende stoff som lammer åndedrettsmusklene

- kaliumklorid som stopper hjertet

Giftsprøyte blir ofte sett på som en "human" henrettelsesmetode. Dette behøver ikke være tilfelle. Vi har en rekke rapporter som viser at giftsprøyten kan føre til store lidelser for fangen. Ofte blir giftnålen satt inn galt, og noen ganger fungerer ikke injiseringen som den skal

4.Elektrisk stol

Brukes nå sjelden i USA.

Fangen blir spent fast i en stol med elektroder festet til hodet og til bena. Det blir så sendt elektrisk strøm gjennom kroppen til fangen.

Indre organer blir brent, døden inntrer som følge av hjertestans eller lammelser av åndedrettet.

Det er rapportert om tilfeller der det har tatt flere minutter før fangen døde, en gang hele 17 minutter. En fange, 17 årige Willie Francis, ble satt i den elektriske stol i 1946. Han overlevde, men ble henrettet et år senere.

5.Gasskammer

Har vært brukt i USA..

Fangen blir plassert bundet i et lite kammer. Cyanidgass blir så frigjort. Denne gassen hindrer at oksygen blir ført fra lungene via blodet til de enkelte cellene. Døden inntrer ved kvelning.

Dødsprosessen kan bli langsom hvis fangen holder pusten.

Metoden er nå svært lite brukt, men en fange ble henrettet i gasskammer i februar 1999.

6. Halshugging

Blir brukt i enkelte arabiske land.

Fangens hode blir hugget av med et langt sverd.

Noen ganger må bøddelen ta mer enn ett hugg.

7.Steining

Forekommer i enkelte muslimske land.

Dette er en straff som kan brukes i tilfelle av utroskap.

Offeret blir bundet og plassert i et hull i jorda slik at bare overkroppen er fri. Overkroppen blir tildekket med et hvitt laken. En flokk mennesker står i en en viss avstand og kaster stein på offeret. Det er foreskrevet hvor store steinene skal være. De skal ikke være så store at en enkelt stein kan drepe. De skal heller ikke være så små at de er uskadelige.

Dette er den eneste henrettelsesmetode som helt bevisst går ut på å forlenge dødsprosessen.

Her har du hele siden:

http://www.amnesty.no/web.nsf/pages/0BD3A1...1256A6900444304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Ikke det TomKrus? Hva med Iran? Her har en gruppe ekstremister klart å undertrykke en hel befolkning av for det meste unge mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det TomKrus? Hva med Iran? Her har en gruppe ekstremister klart å undertrykke en hel befolkning av for det meste unge mennesker.

Hvordan skal det gå her i Europa? Er Europa lik Iran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Det er i grunn en annen diskusjon og i dagens klima ville det bli vanskelig. Jeg vil minne om at ekstremister har klart noe lignende før,husker kanskje Tyskland for en del år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn en annen diskusjon og i dagens klima ville det bli vanskelig. Jeg vil minne om at ekstremister har klart noe lignende før' date='husker kanskje Tyskland for en del år siden?[/quote']

Jepp. Hørt om å lære av historien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

I England ,Frankrike og Danmark tiltrekkes unge muslimer mot ekstreme grupper som ønsker å styrte regjeringen til fordel for et land styrt på islams prinsipper,selv om dette ikke gjelder alle gir det grunn til bekymring. Det skal som kjent ikke mange ekstremister til for å skape betydelige motsetninger i et land.

Dessuten er ikke jeg,den utstøtte og Esther en ensartet gruppe. Ved å assosiere henne med oss prøver Trøffel å skremme henne fra å delta i debatten. Både jeg og den utstøtte er langt mer ekstrem om du vil enn henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England ,Frankrike og Danmark tiltrekkes unge muslimer mot ekstreme grupper som ønsker å styrte regjeringen til fordel for et land styrt på islams prinsipper,selv om dette ikke gjelder alle gir det grunn til bekymring. Det skal som kjent ikke mange ekstremister til for å skape betydelige motsetninger i et land.

Dessuten er ikke jeg,den utstøtte og Esther en ensartet gruppe. Ved å assosiere henne med oss prøver Trøffel å skremme henne fra å delta i debatten. Både jeg og den utstøtte er langt mer ekstrem om du vil enn henne.

Finnes nok høyreekstreme grupper der ute som ønsker det samme. Men makten får de ikke. Og det uten hjelp av paranoide konspiratorikere.

Og seff er dere mer ekstrem. Den utstøtte er på topp og du nummer to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

At hizb ut tahir,en eksrem islamistisk gruppe som vil styrte regjeringer for å gjenopprette det muslimske kalifatet , klarer å samle over 1000 tilhørere i lille Danmark synes jeg er skremmende. Det er langt mer enn hva noen høyreekstremister kunne klare å samle.

Selv demokratene med Vidar Kleppe som ikke er høyreekstreme klarte ikke samle mer enn en 30-40stk i Oslo sist de hadde møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hizb ut tahir,en eksrem islamistisk gruppe som vil styrte regjeringer for å gjenopprette det muslimske kalifatet , klarer å samle over 1000 tilhørere i lille Danmark synes jeg er skremmende. Det er langt mer enn hva noen høyreekstremister kunne klare å samle.

Selv demokratene med Vidar Kleppe som ikke er høyreekstreme klarte ikke samle mer enn en 30-40stk i Oslo sist de hadde møte.

Najonalalliansen fikk en promille av stemmende ved siste valg. Dette utgjør vel ca 1500 (hvis 1.5 mill stemte). Og det i Norge. Men det har jeg fra monitor, og de skryter sikkert opp oppslutningen deres (selv om de latterliggjør NAs drøm om 10% oppslutning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Stilte Nasjonalalliansen til valg sist? Trodde de netopp hadde samlet seg. Jaja.

Monitor har en historie med å stemple folk,jeg tar ikke alt derfra så seriøst. De må jo rettferdigjøre sine eksistens gjerne med å overdrive sin fiende. Hvor mange ekstremister tror du stemmer på nasjonalalliansen som i tilegg er unge og ikke gammelnazister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stilte Nasjonalalliansen til valg sist? Trodde de netopp hadde samlet seg. Jaja.

Monitor har en historie med å stemple folk,jeg tar ikke alt derfra så seriøst. De må jo rettferdigjøre sine eksistens gjerne med å overdrive sin fiende. Hvor mange ekstremister tror du stemmer på nasjonalalliansen som i tilegg er unge og ikke gammelnazister?

Ja, mange har en historie for å stemple folk for å rettferdiggjøre sine meninger.

Stempligen deres består i såfall av hvordan de ser på NA, og ikke deres resultater.

Slike grupperinger brytes, samles, brytes opp og samles igjen stadig vekk. Ikke de skarpeste knivene i skuffen der. Noen er dog skremmende intelligente (til å være med der). For å stille til neste valg må de samle 5000 underskrifter, eller minst 500 i enkelt fylker.

Hvor gamle de er vet jeg ikke, men lederen er nå Terje Nordlien (32).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Ingen uenighet om at de er ekstremister. Jeg synes det er interesant at dere må sette det opp mot andre grupper hele tiden. Det finnes nazier derfor er det greit at det finnes muslimske ekstremister? Det er jo to av samme sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen uenighet om at de er ekstremister. Jeg synes det er interesant at dere må sette det opp mot andre grupper hele tiden. Det finnes nazier derfor er det greit at det finnes muslimske ekstremister? Det er jo to av samme sort.

Jo, det er det jeg forsøker å forklare deg: det er snakk om små grupper ekstreme. Du i din nærmeste demagogikk får de farlige islamistene til å virke som om de er mange flere enn de egentlig er.

Og tror du virkelig noen mener det er greit med muslimske ekstreme hvis det finnes høyreekstreme, så er du jaggu ikke verdt å diskutere med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Uansett for å gå tilbake til starten. Folket i Iran er undertrykket av en elite av ekstremister. Denne eliten bruker diverse organer for å undertrykke befolkningen som gjør det vanskelig å styrte. (hvem var det som sa at man kun trenger en liten del av befolkningen for å kontrolere massen?)

Et militært angrep for å styrte dette styret da helst kombinert med et massivt folkelig opprør hadde vært riktig etter mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...