Drizzt Skrevet 19. juni 2015 #101 Skrevet 19. juni 2015 Så rumenere i Sverige organiserer seg, men med en gang de kommer over den magiske grensen til eventyrlandet Norge så slutter de med det, bakmenn er utryddet, alt er fryd og gammen , ingen blir utnyttet og alle blir selvstendige. Hallo! Det gir mening...fantastisk historie da, hva kan det være med Norge, er det noe i lufta tro? Kjærlighet? Haha.Anonymous poster hash: 7d0de...fc3 Ja, det er noe i lufta. Det heter naivitet.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2015 #102 Skrevet 19. juni 2015 Så rumenere i Sverige organiserer seg, men med en gang de kommer over den magiske grensen til eventyrlandet Norge så slutter de med det, bakmenn er utryddet, alt er fryd og gammen , ingen blir utnyttet og alle blir selvstendige. Hallo! Det gir mening...fantastisk historie da, hva kan det være med Norge, er det noe i lufta tro? Kjærlighet? Haha.Anonymous poster hash: 7d0de...fc3 Helt enig. Virker veldig rart. De norske forskerne har tydeligvis stilt spørsmålene på en annen måte. Nok en ting som er naivt. At disse forskerne tror at de rumenske tiggerne i Sverige og Norge har helt forskjellig utgangspunkt. Da burde de revurdert sin forskningsmetode. Anonymous poster hash: f7e28...738
marita8 Skrevet 20. juni 2015 #103 Skrevet 20. juni 2015 Uansett hva dere måtte mene, så håper jeg ingen av dere oppfører dere så nedrig og umenneskelig som de DRITTUNGENE av noen rasshøl jeg gikk forbi i Oslo i dag. De stod og skreik "fuck you" og det som verre er til en rumensk kvinne som tigget. Hun så helt knust ut, stakkars. Gutta lo og koste seg, og fortsatte å spy ut dritt fra de vemmelige trynene sine. "Mennesker" som disse forsøpler Oslo tusen ganger mer enn alle tiggere til sammen. 2
Sir Winston Skrevet 21. juni 2015 #104 Skrevet 21. juni 2015 Nei, men jeg finner det merkverdig at 1300 tiggere skulle fortelle den samme historien hvis det ikke var et visst hold i det. Særlig når den samme historien holder seg også etter at de er ferdige med tiggingen og har vendt hjem. Mens tiggere fra Romania som altså tigget i Sverige, hadde noe anderledes forhold, som jeg allerede har nevnt. Hvorfor mener du at politiets etterforskning er mer solid enn forskernes funn. Det er langt mellom hver gang man hører at de arresterer noen av disse bakmennene. Så hvilket belegg har de for å si at de eksisterer? Jeg er fullstendig klar over at det siste er en grov spissformulering, men la oss fokusere på hvilke data forskerne og politiet har. Og la oss heller ikke glemme at politiet faktisk ikke er uenige i rapporten. De syns at noen av konklusjonene var for bombastiske, men de slakter den ikke. Nå har du vel fått med deg at de 1269, som ble inteviewet var fordelt noenlunde likelig på Danmark, Sverige og Norge? 446 i Stockholm kan da fortelle at det ikke foregår noe kriminelt. Din tidliger uttalelse tyder på noe annet: "Men i Sverige så har man med omtrent de samme forskningsmetodene avdekket at lokale bander deler byene mellom seg, og avkrever tiggere en ganske anseelig sum penger for å la dem tigge der. Og det hadde tiggerne ikke store motforestillinger mot å fortelle om." Så, hva blir det til - er det i Sverige avdekket noe kriminelt, eller er det ikke? Og, hvis det er - hvorfor har ingen av de 446 snakket om det??
Sir Winston Skrevet 21. juni 2015 #105 Skrevet 21. juni 2015 Men det er jo ikke JEG som legger ut forskningen. Jeg poengterer bare at jeg har mer tro på innsiktene til et team forskere som setter sitt gode navn og rykte bak forskningen sin, enn en fullstendig ukjent AB med tvilsomme kvalifikasjoner og ingen måte å dokumentere det han påstår at han vet. Syns ikke du også det? Jeg syns forresten at du skal lære deg betydningen av uttrykket "stråmann" før du bruker det. Så slipper du å dumme deg ut så jævlig. Ja, hvis noen kan lære oss om stråmenn så ......
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #106 Skrevet 21. juni 2015 Nå har du vel fått med deg at de 1269, som ble inteviewet var fordelt noenlunde likelig på Danmark, Sverige og Norge? 446 i Stockholm kan da fortelle at det ikke foregår noe kriminelt. Din tidliger uttalelse tyder på noe annet: "Men i Sverige så har man med omtrent de samme forskningsmetodene avdekket at lokale bander deler byene mellom seg, og avkrever tiggere en ganske anseelig sum penger for å la dem tigge der. Og det hadde tiggerne ikke store motforestillinger mot å fortelle om." Så, hva blir det til - er det i Sverige avdekket noe kriminelt, eller er det ikke? Og, hvis det er - hvorfor har ingen av de 446 snakket om det?? Ja, veldig rart at de som ble spurt i Sverige under Fafos undersøkelse nå ikke avdekket noe kriminelt. Jeg tror de har stilt spørsmålene på en annen måte... Uansett hva dere måtte mene, så håper jeg ingen av dere oppfører dere så nedrig og umenneskelig som de DRITTUNGENE av noen rasshøl jeg gikk forbi i Oslo i dag. De stod og skreik "fuck you" og det som verre er til en rumensk kvinne som tigget. Hun så helt knust ut, stakkars. Gutta lo og koste seg, og fortsatte å spy ut dritt fra de vemmelige trynene sine. "Mennesker" som disse forsøpler Oslo tusen ganger mer enn alle tiggere til sammen. Det er selvsagt ikke bra. Men jeg tror de fleste som er aggressive mot dem er rusmisbrukere. Man opphevet tiggerforbudet opprinnelig for at disse skulle få anledning til å tigge, så kom rumenerne og tok plassen deres, på en aggressiv måte. Anonymous poster hash: f7e28...738
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #107 Skrevet 21. juni 2015 Grundig slakt av rapporten: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Debatt-FAFO-og-media-stakkarsliggjor-romfolk--8063802.html Anonymous poster hash: 0b925...b52 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #108 Skrevet 21. juni 2015 Grundig slakt av rapporten: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Debatt-FAFO-og-media-stakkarsliggjor-romfolk--8063802.html Anonymous poster hash: 0b925...b52 Veldig bra artikkel. Jeg likte punktet med at stakkarsliggjøring er en form for rasisme. Hah, in your face dere som syns så synd på disse. Anonymous poster hash: f7e28...738 3
marita8 Skrevet 21. juni 2015 #109 Skrevet 21. juni 2015 Det er selvsagt ikke bra. Men jeg tror de fleste som er aggressive mot dem er rusmisbrukere. Man opphevet tiggerforbudet opprinnelig for at disse skulle få anledning til å tigge, så kom rumenerne og tok plassen deres, på en aggressiv måte.Anonymous poster hash: f7e28...738
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2015 #110 Skrevet 21. juni 2015 Det er selvsagt ikke bra. Men jeg tror de fleste som er aggressive mot dem er rusmisbrukere. Man opphevet tiggerforbudet opprinnelig for at disse skulle få anledning til å tigge, så kom rumenerne og tok plassen deres, på en aggressiv måte.Anonymous poster hash: f7e28...738 Dette var ikke rusmisbrukere dessverre, det var pent kledde unge gutter fra Oslo. Tipper de var i alderen 21-23. Uansett hva man måtte mene og føle, så er det forkastelig å oppføre seg som dette. Holdninger kommer stort sett hjemmefra, så vi må sørge for at barn og unge forstår at tiggere er mennesker de også. 1
fotosyntesen Skrevet 21. juni 2015 #111 Skrevet 21. juni 2015 Det er sterke krefter som forsøker å danne en opinion angående rom-folket. Vi har på kort tid fått to rapporter. Siste skudd på stammen er Europarådet som mener det er en menneskerett for romfamilier å kunne ta barna ut av skolen. Myndighetene har så plikt til å skaffe dem skolegang der de måtte befinne seg. http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/europaradet-romfamilier-har-rett-til-a-ta-barna-ut-av-skolen/3422801868.html
Sir Winston Skrevet 21. juni 2015 #112 Skrevet 21. juni 2015 Ja, veldig rart at de som ble spurt i Sverige under Fafos undersøkelse nå ikke avdekket noe kriminelt. Jeg tror de har stilt spørsmålene på en annen måte... Anonymous poster hash: f7e28...738 Moro at det ikke ble svaret på dette da. Lurer fremdeles på hvilken undersøkelse som er korrekt; den hvor det i Sverige ble konstatert kriminalitet eller Fafo's hvor de svenske svarene ikke indikerer noe annet enn tigging!?
Mann 42 Skrevet 21. juni 2015 #113 Skrevet 21. juni 2015 Moro at det ikke ble svaret på dette da. Lurer fremdeles på hvilken undersøkelse som er korrekt; den hvor det i Sverige ble konstatert kriminalitet eller Fafo's hvor de svenske svarene ikke indikerer noe annet enn tigging!? Hvis man har hatt en lang dag med tigging, er man ikke da ferdig med dagens dont? Skal man virkelig måtte ta et ekstra skift med kriminalitet etterpå? Fafo-rapporten sier bare at tiggerne ikke er særlig kriminelle. Men den frikjenner ikke akkurat rumenere generelt eller romfolk spesielt på dette punktet. Bare de som sitter med pappkruset og tigger. Og vi vet jo at det begås ganske mye assortert kriminalitet, tyverier, innbrudd og regelerette ran.
Sir Winston Skrevet 21. juni 2015 #114 Skrevet 21. juni 2015 Hvis man har hatt en lang dag med tigging, er man ikke da ferdig med dagens dont? Skal man virkelig måtte ta et ekstra skift med kriminalitet etterpå? Fafo-rapporten sier bare at tiggerne ikke er særlig kriminelle. Men den frikjenner ikke akkurat rumenere generelt eller romfolk spesielt på dette punktet. Bare de som sitter med pappkruset og tigger. Og vi vet jo at det begås ganske mye assortert kriminalitet, tyverier, innbrudd og regelerette ran. Jo, men nå snakker vi jo om de svenske tiggere, som - ifølge Fafo rapporten - ikke er det minste kriminelle, sånn som du har belært oss. Alle 446 intervjuet i Stockholm, som du vet, er ikke kriminelle eller utsatt for noen form for organisert kriminalitet. Samtidig så viser du til en annen undersøkelse i Sverige, som konkluderer med det motsatte. Så, hvilken undersøkelse er det man kan stole på?
Mann 42 Skrevet 21. juni 2015 #115 Skrevet 21. juni 2015 Jo, men nå snakker vi jo om de svenske tiggere, som - ifølge Fafo rapporten - ikke er det minste kriminelle, sånn som du har belært oss. Alle 446 intervjuet i Stockholm, som du vet, er ikke kriminelle eller utsatt for noen form for organisert kriminalitet. Samtidig så viser du til en annen undersøkelse i Sverige, som konkluderer med det motsatte. Så, hvilken undersøkelse er det man kan stole på? Er det fullstendig umulig at to undersøkelser om vilkårene for forskjellige grupper mennesker viser at de lever under forskjellige forutsetninger, uten at det betyr at en av dem er feil?
Sir Winston Skrevet 21. juni 2015 #116 Skrevet 21. juni 2015 Er det fullstendig umulig at to undersøkelser om vilkårene for forskjellige grupper mennesker viser at de lever under forskjellige forutsetninger, uten at det betyr at en av dem er feil? Nei, ikke umulig bare litt underlig? De som ble intervjuet av Fafo var tiggere (eller "streetworkers" som man sier på PK'sk!) i hovedsak romfolk, fra Romania. Hvem mener du ble undersøkt i den andre undersøkelsen?
Mann 42 Skrevet 21. juni 2015 #117 Skrevet 21. juni 2015 Nei, ikke umulig bare litt underlig? De som ble intervjuet av Fafo var tiggere (eller "streetworkers" som man sier på PK'sk!) i hovedsak romfolk, fra Romania. Hvem mener du ble undersøkt i den andre undersøkelsen? Samfunnsforskningen er full av undersøkelser med til dels motstridende resultater. Det er det bare å venne seg til, tror jeg. Og det er ikke spesielt merkelig at to grupper mennesker i forskjellige land opplever forskjellige forhold.
Sir Winston Skrevet 22. juni 2015 #118 Skrevet 22. juni 2015 Samfunnsforskningen er full av undersøkelser med til dels motstridende resultater. Det er det bare å venne seg til, tror jeg. Og det er ikke spesielt merkelig at to grupper mennesker i forskjellige land opplever forskjellige forhold. Det var ikke spørsmålet mitt. Din påstand er at det var to forskjellige grupper i Sverige som ble undersøkt. Hvordan er disse to gruppene forskjellige?
Mann 42 Skrevet 22. juni 2015 #119 Skrevet 22. juni 2015 Det var ikke spørsmålet mitt. Din påstand er at det var to forskjellige grupper i Sverige som ble undersøkt. Hvordan er disse to gruppene forskjellige? Det har jeg aldri påstått.
Sir Winston Skrevet 22. juni 2015 #120 Skrevet 22. juni 2015 Det har jeg aldri påstått. Neivel? Innlegg #115: "Er det fullstendig umulig at to undersøkelser om vilkårene for forskjellige grupper mennesker viser at de lever under forskjellige forutsetninger, uten at det betyr at en av dem er feil?" Innlegg #117: "Og det er ikke spesielt merkelig at to grupper mennesker i forskjellige land opplever forskjellige forhold." (Det siste er jo feil, det vi snakker om er to undersøkelse av svenske tiggere)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå