AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #1 Skrevet 17. juni 2015 i NRK, Dagbladet og NRK blir det nå slått stort opp om at romfolket ikke tilhører et nettverk med kriminelle bakmenn, til tross for at feks politiet, BBC og andre har bevist det motsatte. I Sverige har de også tatt kriminelle bakmenn. Undersøkelsen i Norge er basert på en spøreundersøkelse av tiggerne, ja du leste riktig. Selvsagt vil de ikke fortelle at de tilhører et kriminelt nettverk om de gjør det, hvor naiv er det mulig å bli, og hvorfor er det ikke en eneste oppegående journalist som greier å stille et eneste kritisk spørsmål? http://www.dagbladet.no/2015/06/16/nyheter/innvandring/minoriteter/politi/politikk/39709010/ Anonymous poster hash: c76c7...7de 31
debattanten Skrevet 17. juni 2015 #2 Skrevet 17. juni 2015 Mest idotiske jeg har hørt om på lang tid. Skal være blind for å ikke se det om man titter litt rundt. 13
kat-e Skrevet 17. juni 2015 #3 Skrevet 17. juni 2015 Denne artikkelen sier vel det meste : http://www.dn.se/sthlm/sa-tvingar-de-tiggarna-att-betala/ 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #4 Skrevet 17. juni 2015 Latterlig rapport. Det er sånn at forskning skal gjøres med et nøytralt utgangspunkt, men forskerne her har ikke vært objektive, tydeligvis. Det skinner igjennom at disse såkalte forskerne forsøker å renvaske tiggerne. Vedig uprofesjonelt med denne uttalelsen f.eks: "Ingen av de spurte har fortalt om organiserte nettverk, bakmenn eller trafficking. - Vanligvis hører man om slikt når de kommer seg ut av det. Vi hørte ingen rykter om noe som helst." (Dagbladet) Ensidig undersøkelse og innhenting av data. Helt håpløst. Når forskning utføres så uprofesjonelt, er det grunn til å slutte å ta det seriøst. Anonymous poster hash: f7e28...738 9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #5 Skrevet 17. juni 2015 "Forskerne" er nok mest opptatt av å prøve å sette romfolket og tigging i et godt lys. Ingen tror vel at kvinnene på denne videoen har tjente så store summer ved selv å tigge? https://www.facebook.com/video.php?v=10154878876190109 Anonymous poster hash: 649ba...f05 6
Sir Winston Skrevet 17. juni 2015 #6 Skrevet 17. juni 2015 i NRK, Dagbladet og NRK blir det nå slått stort opp om at romfolket ikke tilhører et nettverk med kriminelle bakmenn, til tross for at feks politiet, BBC og andre har bevist det motsatte. I Sverige har de også tatt kriminelle bakmenn. Undersøkelsen i Norge er basert på en spøreundersøkelse av tiggerne, ja du leste riktig. Selvsagt vil de ikke fortelle at de tilhører et kriminelt nettverk om de gjør det, hvor naiv er det mulig å bli, og hvorfor er det ikke en eneste oppegående journalist som greier å stille et eneste kritisk spørsmål? http://www.dagbladet.no/2015/06/16/nyheter/innvandring/minoriteter/politi/politikk/39709010/ Anonymous poster hash: c76c7...7de Ja, dette var også min første reaksjon, 'spørreundersøkelse'??? 6
Martyr Skrevet 17. juni 2015 #7 Skrevet 17. juni 2015 Ingen av de spurte har fortalt om organiserte nettverk, bakmenn eller trafficking. Jeg må le 9
Martyr Skrevet 17. juni 2015 #8 Skrevet 17. juni 2015 Romfolkets senter for rettigheter sier selv at trafficking er et alvorlig problem i rom-miljøet. http://www.errc.org/cms/upload/file/breaking-the-silence-19-march-2011.pdf 6
fotosyntesen Skrevet 17. juni 2015 #9 Skrevet 17. juni 2015 Fafo har også sendt en spørreundesøkelse til innsatte i høyrisiko-fengselet i Halden, der det ble spurt om de var uskyldig dømt. Påfallende mange av respondentene svarte at de var uskyldige. Fafo ønsker dermed mer penger til å forske videre på dette merkelige fenomenet. 16
Cashbah Skrevet 17. juni 2015 #10 Skrevet 17. juni 2015 Jeg håper og tror at de aller fleste ikke tar denne rapporten alvorlig. Jeg bor selv i Oslo, og hatt nok med romfolk å gjøre til at mine fordommer er berettiget. 12
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #11 Skrevet 17. juni 2015 Det tragiske er at ikke en eneste reporter setter forkus på hvor useriøst dette er, selv om jeg vet de hater forslaget om tigger forbud. Anonymous poster hash: 649ba...f05 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #12 Skrevet 17. juni 2015 Jeg håper og tror at de aller fleste ikke tar denne rapporten alvorlig. Jeg bor selv i Oslo, og hatt nok med romfolk å gjøre til at mine fordommer er berettiget. Samme her. Sist jeg var på byen var det en rumener som forsøkte å tvinge meg til å kjøpe en iphone han hadde i jakka, sammen med en haug av andre stjålne mobiler. Da jeg høflig takket nei truet han på engelsk om hvor jævelige vi nordmenn er og at jeg var en like dum hore som jeg så ut som. Men som vanlig skal norske innbyggere være utrygge andreborgere i eget land, for jaggu er det så synd på disse snille og uskyldige menneskene. Anonymous poster hash: 79a7e...ae6 12
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #13 Skrevet 17. juni 2015 Dette er selvopplevd, så ikke statistisk holdtbart i seg selv. Men en av et titalls lignende hendelser jeg har opplevd de siste årene. Endrer litt på enkelte ting så det ikke skal kunne kjennes igjen. Jobber i politiet og fikk melding om flere personer som oppholdte seg i en sommerstengt barnehage. Kom dit, så var det ca 10 - 15 personer inne, "tiggere" som kom fra østeuropa. De hadde bodd i stykker barnehagen i løpet av få dager. Brukt toalettrommet som toalett (lagt fra seg avføring på gulvet). Hele barnehagen måtte totalrenoveres. To av personene forsøkte å stikke av, men ble tatt igjen. De hadde ca. 50.000 i kontanter på seg hver. De fleste andre hadde flere mobiltelefoner, ipader og annet utstyr i lommer og sekker. Enkelte av disse slo inn på serienr som stjålet tidligere på sommeren. Alle sammen ble pågrepet. Alle som en hevdet sin uskyld og at de hadde "funnet" penger og utstyr. Enkelte ble åpenbart forbannet da de følte at det var rasistisk å bli pågrepet. Satt med en alene i cellebilen og fikk et lite ærlig øyeblikk av ham. Da jeg spurte hvorfor de kommer og stjeler fra vanlig folk svarte han noe som "men se ut av vinduet da. Dere har så mye og tar ikke vare på det. Det er som om dere vil at noen skal ta det". Satt igjen med følelsen av at han mente de lovlig kunne ta ting dersom det ikke var sikret ekstremt godt. Vi som har så mye merker ikke om vi mister litt. Altså en egenopplevd hendelse, ikke statistikk. Og jeg er sikker på at enkelte tiggere ikke gjør annet enn å forsøke å klare seg gjennom noen uker på gata før de drar hjem uten å ha gjort noe galt. Men vi må virkelig ikke være naive. Her er det bakmenn som tjener stor summer på tyveri, tigging og lignende. De gir blaffen i hvem som gjør "jobben", om det er en eldre kvinne eller en ung gutt. Anonymous poster hash: 9ef7b...080 22
Gjest Halvveis Skrevet 17. juni 2015 #14 Skrevet 17. juni 2015 Alle forskerrapporter har omtrent samme mønster: Bestillingsverk med konklusjoner som passer bestilleren best. Se bare på snusforskning; forskningsresultatene spriker i motsatt retning avhengig av bestilleren, selv om det er de samme forskerne som brukes :-)
Mann 42 Skrevet 17. juni 2015 #15 Skrevet 17. juni 2015 Denne artikkelen sier vel det meste : http://www.dn.se/sthlm/sa-tvingar-de-tiggarna-att-betala/ Den artikkelen sier det meste om hvordan det er i Sverige. Men den er også basert på hva tiggerne selv har å fortelle om de betingelsene de tigger under. Er det noen bestemte grunner til at de svenske tiggerne skulle være mer pålitelige enn de som tigger i Norge? Jeg tror forskerne har et poeng. Når over 1200 personer konsekvent ikke forteller om noe kriminelt nettverk, så er det ganske rimelig å anta at et slikt nettverk heller ikke eksisterer. Tatt i betraktning at tiggere i f.eks Sverige ikke har noen motforestillinger om å fortelle om de nettverkene som de er tvunget til å forholde seg til. 4
Mann 42 Skrevet 17. juni 2015 #16 Skrevet 17. juni 2015 Latterlig rapport. Det er sånn at forskning skal gjøres med et nøytralt utgangspunkt, men forskerne her har ikke vært objektive, tydeligvis. Det skinner igjennom at disse såkalte forskerne forsøker å renvaske tiggerne. Vedig uprofesjonelt med denne uttalelsen f.eks: "Ingen av de spurte har fortalt om organiserte nettverk, bakmenn eller trafficking. - Vanligvis hører man om slikt når de kommer seg ut av det. Vi hørte ingen rykter om noe som helst." (Dagbladet) Ensidig undersøkelse og innhenting av data. Helt håpløst. Når forskning utføres så uprofesjonelt, er det grunn til å slutte å ta det seriøst. Anonymous poster hash: f7e28...738 Hvilke andre kilder til førstehånds informasjon syns du forskerne burde oppsøkt? 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #17 Skrevet 17. juni 2015 Jeg har hørt om flere som har vært i Romania, både av lærere og andre som har fortalt om en helt annen verden enn det som de (idiot)forskerne har funnet ut. Jeg hørt om både bakmenn og kriminalitet, og det er jo mange av oss som bor i Oslo som også ser og har sett dette med det blotte øyet. Er det sånn å forstå at vi har tatt feil bare fordi noen har tatt noen interjvuer? De aller fleste, hvis de blir spurt om noe eller skal svare på en undersøkelse - svarer ikke ærlig. Det har jo vært nok av undersøkelser opp gjennom tidene der folk har blitt spurt om noe - de sier en ting og gjør noe helt annet. Jeg synes faktisk man bør være om noe litt mer kritisk til kildene og ikke ta alt for god fisk. Anonymous poster hash: 03ad5...b57 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #18 Skrevet 17. juni 2015 Hvilke andre kilder til førstehånds informasjon syns du forskerne burde oppsøkt? Det er rett og slett ikke slik man driver seriøs forskning. Nå er det en stund siden jeg studerte på universitetet og tok hovedfag, men man kan ikke konkludere med noe på bakgrunn av å spør en gruppe om de har gjort noe galt. De burde innsamlet informasjon fra flere kilder og gjort en nøytral observasjon over tid. Det viktigste er at forskerens presonlige syn ikke preger undersøkelsene. Store norske leksikon: Empiri, erfaring, erfaringslære. Brukes i medisin og psykologi om kunnskap innhentet ved hjelp av systematiske observasjoner og undersøkelser (...) Tafos innsamlingsmetode og bearbeidingen av empiri er kritikkverdig og uprofesjonell. (Med forbehold om at ikke avisenes presentasjon av den er veldig tabloid, da.) Anonymous poster hash: f7e28...738 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2015 #19 Skrevet 17. juni 2015 Sorry, Fafo, og andre skrivefeil over... Anonymous poster hash: f7e28...738
Sir Winston Skrevet 17. juni 2015 #20 Skrevet 17. juni 2015 Den artikkelen sier det meste om hvordan det er i Sverige. Men den er også basert på hva tiggerne selv har å fortelle om de betingelsene de tigger under. Er det noen bestemte grunner til at de svenske tiggerne skulle være mer pålitelige enn de som tigger i Norge? Jeg tror forskerne har et poeng. Når over 1200 personer konsekvent ikke forteller om noe kriminelt nettverk, så er det ganske rimelig å anta at et slikt nettverk heller ikke eksisterer. Tatt i betraktning at tiggere i f.eks Sverige ikke har noen motforestillinger om å fortelle om de nettverkene som de er tvunget til å forholde seg til. Herlig synsing fra din side, når det altså passer inn i din PK-agenda. Hvorfor skulle tiggere i Sverige skille seg ut på den ene eller den andre måten i forhold til de vi ser i Norge? Vet du for resten positivt at ingen av de 1200 personer har ymtet frempå om bakmenn osv? Har du studert Fafo-rapporten nøye? 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå