Gå til innhold

Naiv undersøkelse om romfolk.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er rett og slett ikke slik man driver seriøs forskning. Nå er det en stund siden jeg studerte på universitetet og tok hovedfag, men man kan ikke konkludere med noe på bakgrunn av å spør en gruppe om de har gjort noe galt.

De burde innsamlet informasjon fra flere kilder og gjort en nøytral observasjon over tid. Det viktigste er at forskerens presonlige syn ikke preger undersøkelsene.

Store norske leksikon:

Empiri, erfaring, erfaringslære. Brukes i medisin og psykologi om kunnskap innhentet ved hjelp av systematiske observasjoner og undersøkelser (...)

Tafos innsamlingsmetode og bearbeidingen av empiri er kritikkverdig og uprofesjonell.

(Med forbehold om at ikke avisenes presentasjon av den er veldig tabloid, da.)

Anonymous poster hash: f7e28...738

Man har ikke spurt denne gruppen om de har gjort noe galt. Man har spurt dem om de operer alene, som familiegruppe eller som del av et større nettverk. 

Jeg tror du misforstår litt hvis du tror at "ikke del av et kriminelt nettverk" er det samme som "ikke kriminell". 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Herlig synsing fra din side, når det altså passer inn i din PK-agenda.

Hvorfor skulle tiggere i Sverige skille seg ut på den ene eller den andre måten i forhold til de vi ser i Norge?

Vet du for resten positivt at ingen av de 1200 personer har ymtet frempå om bakmenn osv?

Har du studert Fafo-rapporten nøye?

Jeg har ikke studert rapporten nøye. Men jeg lurer på hvorfor dere mener at rumenske tiggere i Norge skulle være så mye mer tause enn rumenske tiggere i Sverige. 

Forøvrig så er det vel ikke JEG som synser her. Det er vel heller alle dere som avviser rapporten fordi dere ikke liker konklusjonen, som synser. 

Endret av Mann 42
  • Liker 5
Skrevet

Det morsomme er at man setter mye mer lit til anekdoter som bekrefter egne fordommer (av typen: "Jeg har hørt om noen som...", "Jeg har sett en rumener gå inn i en dyr BMW", "Min kusines nabo fortalte at...") enn til en forskningsrapport.

Hadde forskningsrapporten derimot bekreftet egne fordommer, så hadde man selvsagt brukt den for alt det er verdt, og ikke vært kritisk til den overhodet.

For all del - det er ikke utelukket at det finnes bakmenn. Og kommer det en rapport som dokumenterer det, så har ikke jeg problemer med å akseptere det. Ei har jeg problemer med å forstå at de av tiggerne som er frempå og frekke fremstår som ordentlig plagsomme. 

Det jeg reagerer på er at rumenske tiggere - sammen med muslimer - nå ha fått den plassen jødene hadde på 30-tallet. Hvor deres etniske (evt religiøse, når det kommer til muslimer) tilhørighet er grunn alene til å se på dem som mindreverdige mennesker. Det er helt greit å komme med de mest ekstreme avhumaniserende karakteristikker - ikke bare av de enkeltindividene som går over grensen, men av alle som en gruppe. 

Det skremmer meg tusen ganger mer enn hva en frekk tigger eller en fanatisk islamist gjør. Fordi vi ser ikke ut til å lære av historien.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det morsomme er at man setter mye mer lit til anekdoter som bekrefter egne fordommer (av typen: "Jeg har hørt om noen som...", "Jeg har sett en rumener gå inn i en dyr BMW", "Min kusines nabo fortalte at...") enn til en forskningsrapport.

Hadde forskningsrapporten derimot bekreftet egne fordommer, så hadde man selvsagt brukt den for alt det er verdt, og ikke vært kritisk til den overhodet.

For all del - det er ikke utelukket at det finnes bakmenn. Og kommer det en rapport som dokumenterer det, så har ikke jeg problemer med å akseptere det. Ei har jeg problemer med å forstå at de av tiggerne som er frempå og frekke fremstår som ordentlig plagsomme. 

Det jeg reagerer på er at rumenske tiggere - sammen med muslimer - nå ha fått den plassen jødene hadde på 30-tallet. Hvor deres etniske (evt religiøse, når det kommer til muslimer) tilhørighet er grunn alene til å se på dem som mindreverdige mennesker. Det er helt greit å komme med de mest ekstreme avhumaniserende karakteristikker - ikke bare av de enkeltindividene som går over grensen, men av alle som en gruppe. 

Det skremmer meg tusen ganger mer enn hva en frekk tigger eller en fanatisk islamist gjør. Fordi vi ser ikke ut til å lære av historien.

Nei, det er deres holdninger og væremåte som ihvertfall jeg reagerer på.

Hvor har du fått det fra at det er på grunnlag av deres etnisitet alene? Har du forsket på dette, eller er det ren synsing ;)

Syns personlig heller ingen er "mindreverdige mennesker", alle levende vesener har lik verdi, men man må kunne forvente folkeskikk, tilpasning, hensyn og respekt for det landet man befinner seg i. (Det gjelder også nordmenn som drar på fylleturer til utlandet)

• Liker 12
Skrevet

Fafo har også sendt en spørreundesøkelse til innsatte i høyrisiko-fengselet i Halden, der det ble spurt om de var uskyldig dømt. Påfallende mange av respondentene svarte at de var uskyldige. Fafo ønsker dermed mer penger til å forske videre på dette merkelige fenomenet.

Haha, nemlig!  :blomst:

Jeg håper og tror at de aller fleste ikke tar denne rapporten alvorlig. Jeg bor selv i Oslo, og hatt nok med romfolk å gjøre til at mine fordommer er berettiget.

Faktisk er det ganske mange nordmenn i min omkrets som tok rapporten ganske alvorlig. De trodde at det var sant. Jeg lo som bare det av deres naivitet og ''funnene'' i rapporten. Jeg stoler mer på politiets funn, jeg :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt om flere som har vært i Romania, både av lærere og andre som har fortalt om en helt annen verden enn det som de (idiot)forskerne har funnet ut. Jeg hørt om både bakmenn og kriminalitet, og det er jo mange av oss som bor i Oslo som også ser og har sett dette med det blotte øyet. Er det sånn å forstå at vi har tatt feil bare fordi noen har tatt noen interjvuer? De aller fleste, hvis de blir spurt om noe eller skal svare på en undersøkelse - svarer ikke ærlig. Det har jo vært nok av undersøkelser opp gjennom tidene der folk har blitt spurt om noe - de sier en ting og gjør noe helt annet. Jeg synes faktisk man bør være om noe litt mer kritisk til kildene og ikke ta alt for god fisk.  :P

Anonymous poster hash: 03ad5...b57

Søstera mi har også snakket med en (ordentlig) dame som kom "derfra", og denne dama fortalte helt det motsatte av hva avisene forteller oss i disse dager. Jeg kommer aldri til å gi penger til de. De må lære seg at man må jobbe for å kunne få penger. Jobbe i en skikkelig jobb. Ikke tigge. Slik er det med oss andre.

Anonymous poster hash: f0d2f...757

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jødene "dømt" og beskrevet utelukkende på grunn av etnisitet og tilhørighet. Romfolket som byr på problemer blir vurdert ut ifra handlinger.

Ihvertfall for folk flest. Spesielt for de som opplever problemen på daglig basis.

Anonymous poster hash: 9ef7b...080

• Liker 9
Skrevet

Nå ble jødene "dømt" og beskrevet utelukkende på grunn av etnisitet og tilhørighet. Romfolket som byr på problemer blir vurdert ut ifra handlinger.

Ihvertfall for folk flest. Spesielt for de som opplever problemen på daglig basis.

Anonymous poster hash: 9ef7b...080

Du tror ikke de som kritiserte jødene også mente de gjorde det pga handlingene? Jødene var gjerrige, holdt seg for seg selv, hadde sære skikker og var delvis skyld i Tysklands depresjon på 20-tallet. Det var gjengs tankegang hos mange i Europa på 30-tallet. 

Som sagt: Problemet er ikke at man misliker den ene rumenske tiggeren over gaten fordi han var innpåsliten og masete. Problemet er at det man hører og leser hva som blir sagt om "rumenerne" (ikke individer - gruppen) er ofte ganske ekstremt. De er fritt vilt. 

http://www.nrk.no/norge/rumenere-trakasseres-mest-i-oslo-1.12411961

• Liker 3
Skrevet

sigøynere i byen min har begynt å reke rundt på omsorgsboliger for halveis senil demente gamle mennesker. ofte ringer de på for å prøve stjele eller svindle til seg penger. adferden deres beskrives som ekstremt aggressiv og pågående. 

vet om flere som har blitt frastjålet smykker og penger. det er også flere som har mått satt opp ekstra låser på boligene slik at sigøynerne ikke får rivd opp dørene, noe de ofte har prøvd på.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ikke bo særlig lenge i Oslo før man begynner å legge merke til ting som går igjen blant rumenske tiggere.  Det er roseselgerne som kommer smilende mot deg og tilsynelatende deler ut roser som de nærmest presser inn i folks hender for deretter å kreve betaling (disse var det flere av for noen år tilbake).  Så har man dem som bare sitter stille på gaten med en kopp og et bilde av Jesus foran seg.  Litt påfallende mange har det samme Jesusbildet.  Det er trekkspillspillerne som alle sammen spiller den samme låta.  Her er det litt varierende hvor flinke de har vært til å lære seg den aktuelle låta, men de fleste spiller såpass at den er gjenkjennelige.  Så er det selvsagt alle disse som halter rundt med stokk og spiller "krøplinger" (beklager uttrykket, jeg lette etter andre ord - helt sant).  Og ja, jeg skriver "spiller" fordi disse er blitt observert når de tror ingen ser dem og da er de forkrøplede beina plutselig kurert som ved et mirakel.

Det er veldig vanskelig ikke å tro at det eksisterer grupper som er organiserte.  Det er litt for mye som er påfallende med litt for mange.  Det er jo dermed ikke sagt at alle tilhører en organisert gruppe.  Det betyr heller ikke at det ikke er mange triste menneskeskjebner blant disse menneskene.             

Anonymous poster hash: b8983...2d8
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

At den organiserte gruppen er familien, holder for meg. 

• Liker 2
Skrevet

Politiet er ikke enige med denne rapporten.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/romfolket/oslos-visepolitimester-tigger-rapporten-er-for-bombastisk/a/23472543/

Anonymous poster hash: c12e7...0da

De er ikke så veldig uenige, heller. Men de mener at konklusjonene som trekkes i den, er for bombastiske, og mener at sannheten er noe mer nyansert. Blant annet fordi de selv kjenner konkrete tilfeller av menneskesmugling som har vært ført for retten med domfellelse som resultat, og tilfeller der rumenere har blitt tvunget til å tigge.

Men når man har snakket med 1300 mennesker, både i Norge og i Romania etter at de har kommet hjem, og fortsatt ikke har sett noe til noe organisert kriminelt nettverk der folk tvinges til å tigge, så har man antakelig ganske godt belegg for sine konklusjoner.

• Liker 1
Skrevet

De er ikke så veldig uenige, heller. Men de mener at konklusjonene som trekkes i den, er for bombastiske, og mener at sannheten er noe mer nyansert. Blant annet fordi de selv kjenner konkrete tilfeller av menneskesmugling som har vært ført for retten med domfellelse som resultat, og tilfeller der rumenere har blitt tvunget til å tigge.

Men når man har snakket med 1300 mennesker, både i Norge og i Romania etter at de har kommet hjem, og fortsatt ikke har sett noe til noe organisert kriminelt nettverk der folk tvinges til å tigge, så har man antakelig ganske godt belegg for sine konklusjoner.

Jeg har ikke lest rapporten. Men hva er definisjonen av en bakmann? Noen totalt utenforstående som tar pengene og utnytter tiggere? Eller kan det være en slags patriarkfigur i familien som faktisk fungerer som en korrupt "finansminister" og inndrar pengene samtidig som man truer famillimedlemmer til å tigge for føden?

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ikke lest rapporten. Men hva er definisjonen av en bakmann? Noen totalt utenforstående som tar pengene og utnytter tiggere? Eller kan det være en slags patriarkfigur i familien som faktisk fungerer som en korrupt "finansminister" og inndrar pengene samtidig som man truer famillimedlemmer til å tigge for føden?

Påstanden de har udnersøkt, iflg artiklene, er påstanden om organiserte kriminelle nettverk. Altså ikke famlile. For så vidt jeg forstår, så går det klart frem at de som kommer, ofte kommer som en familiegruppe.

Skrevet

Nå har man vel ikke snakket med 1300 mennesker i Norge?

• Liker 2
Gjest Walden
Skrevet

Du tror ikke de som kritiserte jødene også mente de gjorde det pga handlingene? Jødene var gjerrige, holdt seg for seg selv, hadde sære skikker og var delvis skyld i Tysklands depresjon på 20-tallet. Det var gjengs tankegang hos mange i Europa på 30-tallet. 

Som sagt: Problemet er ikke at man misliker den ene rumenske tiggeren over gaten fordi han var innpåsliten og masete. Problemet er at det man hører og leser hva som blir sagt om "rumenerne" (ikke individer - gruppen) er ofte ganske ekstremt. De er fritt vilt. 

http://www.nrk.no/norge/rumenere-trakasseres-mest-i-oslo-1.12411961

Det er jo mange sannheter i de utsagnene. Jødene, som de fleste andre etniske grupper holder seg til sine egne. Bare se i alle samfunn i hele verden, så klumper folk av samme opphav seg sammen, enten det er hudfarge, religion eller kulturell bakgrunn. 

Jeg er enig i at det er skremmende at mange virker inderlig hate romfolk, og at det er helt greit å referere til dem som rotter osv. Men det som skremmer meg ENDA mer, er politikerklassen og deres naive og ideologiske lakeier (de politisk korrekte) som bare kjører på med enda mer av det multikulturelle grenseløse prosjektet som ikke på noe nivå har vist seg å være fruktbart eller bidra til toleranse eller åpenhet eller noe. Det eneste dagens "barn av regnbuen-politikk" avler fram er hat, vold og sosialt kaos. 

DET skremmer meg mest. Du er fortsatt skjermet av at vi bor i verdens antakelig mest fredelige land. Men om du hadde hørt førstehåndsfortellinger, sett dokuemntarer, lest nyheter og virkelig fulgt med på hva det er som foregår av rasisme (spesielt mot hvite), intoleranse, segregering, hat, vold og snart også civil unrest i tidligere flotte land som Frankrike, Spania, England og Italia, og virkelig klart å ta det inn over deg (noe du ikke klarer da du er blendet av din såkalte "toleranse") så hadde du blitt fysisk uvel. 

Dessuten - disse pågående kvalmende angrepene mot oss nordmenn, fra andre nordmenn, om hvor forferdelig kalde, onde og rike og slemme vi er. Det stemmer rett og slett ikke. Dra til andre land og se hvordan folk behandler fattige, tiggere, narkomane osv der. Vi er ganske så tolerante, åpne og barmhjertige her i Norge. Hvorfor tror du disse menneskene er her, i vårt åpne, frie og demokratiske samfunn? Fordi det er vanskelig å stjele, tigge og tjene penger? Nei, fordi det er dritlett. Fordi her bort det blåøyde, godtroende og pinglete mennesker som har et så godt menneskesyn at vi hadde gått inn i en psykose om vi så vold som er dagligdags i enkelte av disse landene. 

Er vi i ferd med å bli røffere i kantene, litt sinte, litt frustererte, litt leie av denne "kulturutvekslingen"? JA. Antakelig så er vi nok det. Er det forståelig? JA.

Nok piss nå. Jeg tror ikke folk kjøper det lenger. 

• Liker 9
Skrevet

Amen!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper og tror at de aller fleste ikke tar denne rapporten alvorlig. Jeg bor selv i Oslo, og hatt nok med romfolk å gjøre til at mine fordommer er berettiget.

Beklager, men jeg tror mer på forskere enn hva folk på KG påstår at de har sett.

Anonymous poster hash: 59e7f...43e

• Liker 2
Skrevet

Beklager, men jeg tror mer på forskere enn hva folk på KG påstår at de har sett.

Det er naivt å gjøre begge deler i dette tilfellet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...