Gå til innhold

Naiv undersøkelse om romfolk.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men jeg tror mer på forskere enn hva folk på KG påstår at de har sett.

Anonymous poster hash: 59e7f...43e

Det forskerne beskriver stemmer ikke med det vi, som har vokst opp i Øst-Europa, har opplevd. Her på berget kan man tro på hvilket som helst eventyr man ønsker. 

Anonymous poster hash: 2c8aa...49f

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det forskerne beskriver stemmer ikke med det vi, som har vokst opp i Øst-Europa, har opplevd. Her på berget kan man tro på hvilket som helst eventyr man ønsker. 

Men hvorfor skal noen stole mer på deg, som bare er en AB, uten navn, og med en udokumentert påstand, enn på en gruppe forskere med 1300 intervjuobjekter som de har snakket med både her og senere i hjemlandet deres?

Jeg mener, det ville VIRKELIG være å tro på eventyr. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skal noen stole mer på deg, som bare er en AB, uten navn, og med en udokumentert påstand, enn på en gruppe forskere med 1300 intervjuobjekter som de har snakket med både her og senere i hjemlandet deres?

Poenget til AB var vel at forskere kan si, mene og publisere hva de vil. At en forsker mener noe betyr lite når man opplever det stikk motsatte hver dag.

For meg er det revnende likegyldig at forskere sier det ikke finnes bakmenn når jeg flere ganger i uka ser tiggerne blir sluppet av fra dyre biler. Og at sykdommene i form av skjelvinger magisk oppstår når de har satt seg ned.

Anonymous poster hash: 9ef7b...080

• Liker 8
Skrevet

Poenget til AB var vel at forskere kan si, mene og publisere hva de vil. At en forsker mener noe betyr lite når man opplever det stikk motsatte hver dag.

For meg er det revnende likegyldig at forskere sier det ikke finnes bakmenn når jeg flere ganger i uka ser tiggerne blir sluppet av fra dyre biler. Og at sykdommene i form av skjelvinger magisk oppstår når de har satt seg ned.

Men saken er jo nettopp at forskere ikke bare MENER ting. De skaffer seg data. I dette tilfelle data fra gjentatte samtaler og observasjoner av 1300 rumenere. Over lang tid. Jeg ANER ikke hvor lang tid de har brukt på hver. Men la oss si at de for eksempel brukte 1 time på hvert intervju. Det blir 1400 timer, og det igjen blir 175 arbeidsdager à 8 timer. En god del av det fant sted i Romania, noe som gjør at de periodene ble ganske intense. Analysemetodene varierer jo etter som om man bruker en kvalitativ eller kvantitativ tilnærming, men jeg skulle tro at disse folkene har brukt all sin tid i omtrent ett år på å snakke med, observere og diskutere rumenske tiggere. 

Hvor mange rumenske tiggere kjenner DU?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men saken er jo nettopp at forskere ikke bare MENER ting. De skaffer seg data. I dette tilfelle data fra gjentatte samtaler og observasjoner av 1300 rumenere. Over lang tid. Jeg ANER ikke hvor lang tid de har brukt på hver. Men la oss si at de for eksempel brukte 1 time på hvert intervju. Det blir 1400 timer, og det igjen blir 175 arbeidsdager à 8 timer. En god del av det fant sted i Romania, noe som gjør at de periodene ble ganske intense. Analysemetodene varierer jo etter som om man bruker en kvalitativ eller kvantitativ tilnærming, men jeg skulle tro at disse folkene har brukt all sin tid i omtrent ett år på å snakke med, observere og diskutere rumenske tiggere. 

Jeg kjenner til de jeg møter hver eneste dag. På den måten har jeg gjennomført mine egne observasjoner over tid.

Og det er en viss feilmargin om forskerne har spurt en kriminell i Norge om vedkommende er kriminell.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner til de jeg møter hver eneste dag. På den måten har jeg gjennomført mine egne observasjoner over tid.

Og det er en viss feilmargin om forskerne har spurt en kriminell i Norge om vedkommende er kriminell.

Å, du er en av dem.

Du tror forskere bruker halve livet på å utdanne seg til å bli komplette idioter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å, du er en av dem.

Du tror forskere bruker halve livet på å utdanne seg til å bli komplette idioter.

Og du er dem som tror på alt det forskere kommer fram til? Mange prominente forskere som synes raseforskning var en utrolig viktig og riktig kunnskap. Eller hva med steriliseringsloven av 1934, bestemt av velmenende politikere etter råd fra kloke forskere.

Du hadde vært god støttespiller på 30-tallet, som hadde godtatt alt som en mann i hvit frakk presenter som god forskning. Gratulerer.

Anonymous poster hash: 5f54c...99d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Å, du er en av dem.

Jeg har nå bachelor fra UiO hvor statistikk og undersøkelser var en tung del av utdannelsen. En ting jeg lærte var at man ikke skal stole blindt på forskningsresultater - sunn fornuft pleier også å fungere bra også.

Om en forsker sier at svært få romfolk er kriminelle og det ikke harmonerer med det veldig mange opplever - er det lov å stille spørsmål om undersøkelsen er god nok.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Når romfolkets menneskerettighets organisasjon sier trafficking er utbredt i rommiljøet og et stort problem virker det rart at ikke en eneste en kommer inn på dette.

Anonymous poster hash: c76c7...7de

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Forstår de fleste her at spørsmålet i rapporten ikke omhandler om tiggerne er kriminelle eller ikke, men om de tilhører et kriminelt nettverk? To forskjellige ting.

Jeg bor i Oslo, jeg har personlig oppleve mye av det kriminelle tiggerne gjør, som feks hadde vi store problemer med stjeling i en butikk jeg jobbet i før. Bakmennene og kriminelle nettverk som er hva som undersøkes her, er aldri noe jeg har sett med det blotte øye, og det tror jeg ikke dere andre har eller.

Jeg forstår at man kan være kritiske til undersøkelsen, men som mann42 sier, det er over 1000 intervjuobjekter og ingen nevner noe om bakmenn som tvinger dem til tigging. Når ikke en eneste en av over 1000 stk sier noe om dette, hvorfor skal vi ikke stole på de resultatene?

Anonymous poster hash: a4761...22f

• Liker 2
Skrevet

Ser folk på facebooksiden min sluker rapporten rått.  "ååh så feil jeg har tatt" og "der fikk jeg et lite møte med mine fordommer"   Spar meg,  har enda til dags dato aldri gitt en eneste krone til tiggere.   Men siden ûberdumme nordmenn tror på alt som står i VG kommer de til å håve inn stort fra nå av og vi kommer til å se enda flere av dem framover.  BRA og HEIA NORGE!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det AB i #43 skrev. Det finnes folk som stoler mer på forskerne eller hva de sier enn på seg selv og det de selv ser og opplever. Hvis forskerne forteller deg at etter en grundig undersøkelse viser det seg at det snør akkurat nå, akkurat der du er, mens du titter ut vinduet og ser sola skinner fra blå himmel, kommer du nok til å tro på forskerne og ikke på det du selv ser. Selvfølgelig bør alle andre tro på forskerne at det snør akkurat der og akkurat nå og ikke på deg som ser blå himmel og sol. 

Jeg håper eksempelet mitt er selvforklarende nok. Også spennende eksempel i tråden med fengsel og kriminelle. Ikke stol blind på alt forskerne forteller deg. Særlig hvis funnene baseres på det noen har fortalt dem underveis. Men jeg forstår til en viss grad at nordmenn flest mangler erfaring på området eller nærmere sagt erfaring jeg og andre som meg har. Det betyr ikke at det er greit å mangle kritisk syn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok da, så er det ikke noe kriminelle store nettverk. Men det er MÅTEN Fafo og mediene fremstiller funnene på, at vi ikke skal se på dem som kriminelle per se og at det er SÅ synd på dem. Mange av dem stjeler. Punktum. 

Anonymous poster hash: f7e28...738
AnonymBruker
Skrevet

Ok da, så er det ikke noe kriminelle store nettverk. Men det er MÅTEN Fafo og mediene fremstiller funnene på, at vi ikke skal se på dem som kriminelle per se og at det er SÅ synd på dem. Mange av dem stjeler. Punktum.

Jeg kommer fortsatt ikke til å gi penger til dem, selv om de ikke inngår i noe større nettverk, men det er fortsatt det undersøkelsen omhandler. Mange vil ikke støtte dem pga dette. Jeg vil ikke støtte dem fordi jeg har for mye personlig erfaring med hva de driver med, uavhengig om det er bakmenn eller ikke.

Anonymous poster hash: a4761...22f

• Liker 1
Skrevet

Like sannsynlig som at alle de nigeranske horene i Oslo kom hit og driver for seg selv uten bakmenn.

• Liker 4
Skrevet

Og du er dem som tror på alt det forskere kommer fram til? Mange prominente forskere som synes raseforskning var en utrolig viktig og riktig kunnskap. Eller hva med steriliseringsloven av 1934, bestemt av velmenende politikere etter råd fra kloke forskere.

Du hadde vært god støttespiller på 30-tallet, som hadde godtatt alt som en mann i hvit frakk presenter som god forskning. Gratulerer.

Anonymous poster hash: 5f54c...99d

Så det du sier er altså at folk som har gått livets harde skole, og gjerne tatt et par klasser om igjen, er bedre egnet til å mene noe om folk de ikke har snakket med, enn forskere som har brukt noen år på å tilegne seg kunnskaper om metodikk, annen relevant forskning, og som har brukt et par år på å gjøre seg kjent med de folkene de nå har utformet en rapport om?

Og du baserer denne troen på at på 30-tallet så var forskningen på blant annet rasespørsmål befengt med en del menneskefiendtlig ideologi?

Det virker ikke særlig saklig på meg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nå bachelor fra UiO hvor statistikk og undersøkelser var en tung del av utdannelsen. En ting jeg lærte var at man ikke skal stole blindt på forskningsresultater - sunn fornuft pleier også å fungere bra også.

Om en forsker sier at svært få romfolk er kriminelle og det ikke harmonerer med det veldig mange opplever - er det lov å stille spørsmål om undersøkelsen er god nok.

Men man bør altså ikke stille spørsmål ved "den sunne fornuften" og det grunnlaget den er basert på? Lærte du det også på UiO?

Skrevet

Det AB i #43 skrev. Det finnes folk som stoler mer på forskerne eller hva de sier enn på seg selv og det de selv ser og opplever. Hvis forskerne forteller deg at etter en grundig undersøkelse viser det seg at det snør akkurat nå, akkurat der du er, mens du titter ut vinduet og ser sola skinner fra blå himmel, kommer du nok til å tro på forskerne og ikke på det du selv ser. Selvfølgelig bør alle andre tro på forskerne at det snør akkurat der og akkurat nå og ikke på deg som ser blå himmel og sol. 

Jeg håper eksempelet mitt er selvforklarende nok. Også spennende eksempel i tråden med fengsel og kriminelle. Ikke stol blind på alt forskerne forteller deg. Særlig hvis funnene baseres på det noen har fortalt dem underveis. Men jeg forstår til en viss grad at nordmenn flest mangler erfaring på området eller nærmere sagt erfaring jeg og andre som meg har. Det betyr ikke at det er greit å mangle kritisk syn.

Eksempelet ditt er selvforklarende. Det sier en god del om deg. 

Skrevet

Jeg har aldri gitt dem penger. Selv om de individene som sitter på gata og tigger, ikke driver kriminell akitivitet, så er det hevet over tvil at mange rumenere stjeler og begår innbrudd mens de er her. Kanskje de er en del av familiegruppen som tiggeren kommer fra. 

Uansett hvordan akkurat det henger sammen, de er ikke her for å jobbe, de er her for å snylte, enten sånn eller slik. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har observert (i Bergen), at noen har gått bort til tiggerne og hentet pengene de har fått, og si noe som: "godt jobba".

Det er uaktuelt at det ikke er bakmenn her.

Se også nøye på hvem som foretok undersøkelsen - en hel haug LO folk..

Anonymous poster hash: a7041...043

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...