Gå til innhold

Ufordragelig valp - hvordan bli kvitt den?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Og jeg tenker at det faktisk kan være større problemer med denne hunden enn vi forstår ut fra beskrivelsen. Det som får varselklokkene til å ringe hos meg er at en oppdretter gav vekk gratis en renraset valp? I tillegg nekter vedkommende å ta valpen i retur da problemene begynte vise seg. Jeg lurer virkelig på hva som var galt med det kullet, jeg vil tro at det har skjedd en tjuvparring med vel nær slekt... (ja, jeg vet om tilfeller der oppdrettere har kamuflert det med å oppgi en annen hund som far, det er uansett ingen som tar dnatest...)... Ts har også hatt flere interessenter som har visst om tingenes tilstand før de kommer og som likevel IKKE ønsker å ta imot valpen. Hvorfor?

 

Og alle dere som hyler og vil ha hunden, hvorfot tilbyr dere ikke å ordne med transporten selv?

 

Jeg har forøvrig selv vært en av de som har hylt om fæle hundeeiere som ikke orker mer av hunden sin, stakkars hund og bla bla.. Vel, så har jeg møtt denne problemhunden ved senere anledninger, og helt ærlig, jeg skjønner faktisk greia med at noen hunder er ikke helt rett skrudd sammen i hodet...

Anonymous poster hash: 51677...377

 

Det var ei her som tilbød seg å hente valpen hos dyrlegen. Ts kunne bare ha levert valpen der (noe hun skulle uansett pga avliving) også dratt igjen, og ny eier hadde hentet den etter at Ts hadde dratt.  Da hadde hun ikke røpt hvem hun er heller.

 

I.o.m at Ts ikke var lydhør for dette forslaget heller så håper jeg inderlig at det ikke betyr at valpen ble avlivet av noen "lokale helter" som gjerne gjør sånt på fritida. Vet om flere som velger å avlive dyr med gevær istedet for å dra til dyrlegen. 

 

Jeg vemmes av sånne som Ts. Først tar på seg en valp (for det gjorde hun, hun kunne ha kjørt valpen tilbake til oppdretter og dratt igjen), så ødelegge valpen helt med horribel oppdragelse og deretter avlive når valpen har blitt for vanskelig og Ts gikk lei...

Anonymous poster hash: 380a3...2a9

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det verste var at hunden måtte leve så lenge under slette forhold...



Anonymous poster hash: f1ba8...c82
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og jeg tenker at det faktisk kan være større problemer med denne hunden enn vi forstår ut fra beskrivelsen. Det som får varselklokkene til å ringe hos meg er at en oppdretter gav vekk gratis en renraset valp? I tillegg nekter vedkommende å ta valpen i retur da problemene begynte vise seg. Jeg lurer virkelig på hva som var galt med det kullet, jeg vil tro at det har skjedd en tjuvparring med vel nær slekt... (ja, jeg vet om tilfeller der oppdrettere har kamuflert det med å oppgi en annen hund som far, det er uansett ingen som tar dnatest...)... Ts har også hatt flere interessenter som har visst om tingenes tilstand før de kommer og som likevel IKKE ønsker å ta imot valpen. Hvorfor?

 

Og alle dere som hyler og vil ha hunden, hvorfot tilbyr dere ikke å ordne med transporten selv?

 

Jeg har forøvrig selv vært en av de som har hylt om fæle hundeeiere som ikke orker mer av hunden sin, stakkars hund og bla bla.. Vel, så har jeg møtt denne problemhunden ved senere anledninger, og helt ærlig, jeg skjønner faktisk greia med at noen hunder er ikke helt rett skrudd sammen i hodet...

Anonymous poster hash: 51677...377

 

Det er jo andre som vil gi hunden en sjanse, ikke alle kan fly opp til forbanna Finnmark for å hente hunden!! Jeg tror ikke det var noe mer galt med hunden enn at Ts oppdro den helt ræva og ignorerte dens behov, hunder er en refleksjon av sin eier sies det. At du kan forsvare et mord som dette gjør meg like kvalm som Ts sin oppførsel, for noen udugelige mennesker dere er.

Anonymous poster hash: 5c976...fdf

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tenker at det faktisk kan være større problemer med denne hunden enn vi forstår ut fra beskrivelsen. Det som får varselklokkene til å ringe hos meg er at en oppdretter gav vekk gratis en renraset valp? I tillegg nekter vedkommende å ta valpen i retur da problemene begynte vise seg. Jeg lurer virkelig på hva som var galt med det kullet, jeg vil tro at det har skjedd en tjuvparring med vel nær slekt... (ja, jeg vet om tilfeller der oppdrettere har kamuflert det med å oppgi en annen hund som far, det er uansett ingen som tar dnatest...)... Ts har også hatt flere interessenter som har visst om tingenes tilstand før de kommer og som likevel IKKE ønsker å ta imot valpen. Hvorfor?

Og alle dere som hyler og vil ha hunden, hvorfot tilbyr dere ikke å ordne med transporten selv?

Jeg har forøvrig selv vært en av de som har hylt om fæle hundeeiere som ikke orker mer av hunden sin, stakkars hund og bla bla.. Vel, så har jeg møtt denne problemhunden ved senere anledninger, og helt ærlig, jeg skjønner faktisk greia med at noen hunder er ikke helt rett skrudd sammen i hodet...

Anonymous poster hash: 51677...377

Jeg er enig med deg. Jeg tror det var mer ved denne valpen vi ikke fikk høre om. Når folk er klar over problemet og allikevel snur i døra. At en veterinær kan avlive en valp sier også sitt.

Har selv måtte avlive en hund. Da hadde jeg brukt flerfoldige tusen på eksperthjelp og timer på timer med trening. Men ble til slutt anbefalt avliving av de som lever av å reparerer slike hunder. Var en omplasseringshund. Fikk i ettertid vite at alle søsknene var avlivet i ung alder. Dette var rett og slett et kull som aldri burde vært født :(

Anonymous poster hash: fb703...35a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet kan man si enn: :´( 

Dette var en vond og trist tråd å lese, og skremmende å vite at det finnes mennesker som har slike holdninger til dyr. 

 

Stakkars lille valpen... </3 

Endret av Stella84
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye skrik, skrål og hets det har vært mot TS i denne tråden! Blir helt matt, jeg. Jeg synes TS har fått tydelig frem at denne bikkja har en ganske ekstraordinær adferd. Men likevel velger dere å se bort fra dette, og heller fokusere på alt annet tull. At denne hunden muligens er hjerneskadet, og av den grunn lever et plagsomt liv, det gir dere fullstendig blanke i. Bikkja skal reddes for enhver pris! 

 

Dere later som dere er dyreelskere som tenker på hundens ve og vel.  Jeg vil påstå at dere er akkurat det motsatte. For har dere tenkt på at denne hunden sannsynligvis har en masse plager som ikke kan gjøres noe med? Likevel mener dere at den skal leve. Dyrlegen har sagt at det er best at den avlives, og potensielle nye eiere har ombestemt seg etter å ha møtt hunden. Det er jo åpenbart at noe er veldig galt med den. Men dere har hengt dere opp i at TS er ei drittkjerring, og at hunden skal reddes, selv om den antakelig aldri vil få et godt liv. 

Snakk om dobbeltmoral!



Anonymous poster hash: eac2f...69d
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Så mye skrik, skrål og hets det har vært mot TS i denne tråden! Blir helt matt, jeg. Jeg synes TS har fått tydelig frem at denne bikkja har en ganske ekstraordinær adferd. Men likevel velger dere å se bort fra dette, og heller fokusere på alt annet tull. At denne hunden muligens er hjerneskadet, og av den grunn lever et plagsomt liv, det gir dere fullstendig blanke i. Bikkja skal reddes for enhver pris! 

 

Dere later som dere er dyreelskere som tenker på hundens ve og vel.  Jeg vil påstå at dere er akkurat det motsatte. For har dere tenkt på at denne hunden sannsynligvis har en masse plager som ikke kan gjøres noe med? Likevel mener dere at den skal leve. Dyrlegen har sagt at det er best at den avlives, og potensielle nye eiere har ombestemt seg etter å ha møtt hunden. Det er jo åpenbart at noe er veldig galt med den. Men dere har hengt dere opp i at TS er ei drittkjerring, og at hunden skal reddes, selv om den antakelig aldri vil få et godt liv. 

Snakk om dobbeltmoral!

Anonymous poster hash: eac2f...69d

 

 

Jeg tror ingen helt vet hva som skjedde, men det skal sies. Mange av oss her i tråden har både hatt en valp, eller en hund som har vært et stress. Måten TS har beskrevet hunden, har den nesten virket snill i forhold til hvordan min valp var. 

 

Min valp bet, fikk raptus, hørte ikke etter, ville ikke spise, ville ingenting. Det å lære opp valpen var et evig stress og jeg ble så jævlig sliten at jeg angret flere ganger enn jeg vil tilstå. Men, en dag så gikk det. Folk sendte disse valpene tilbake til oppdretter fordi det ble for mye. En relativt krevende rase, slik som jack russell. 

 

Selv etter mye stress med min valp, hadde jeg tatt i mot denne valpen fra denne tråden uten å blunke. 

 

Så, nei. Det handler mye om eier også, og det var her TS feilet. Hun kjørte en valp som kunne ha blitt noe, ut på villspor - og uten den treningen eller stiumulien som den trengte, ble den til et lite helvete. Selvfølgelig vil ingen ha en valp som allerede er slik og "umulig" å fikse. 

 

TS kunne ha gjort så mye mer enn hva hun gjorde. Det er flere som tilbød seg å hente valpen hos dyrlegen, FOD har vært kontaktet, folk har tilbudt seg å fly opp til Finnmark for denne valpen. Uansett hvor krevende denne valpen er beskrevet som, så var det noen som faktisk ville hjelpe. 

 

Jeg er også ganske sikker på at dersom en kjær person her, hadde tatt i mot denne valpen, ville ikke bare valpen fått et bedre hjem, men også den hjelpen den hadde trengt. 

 

edit: skrivefeil. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Skjønner ikke hvorfor TS ikke orket å kjøre hunden til noen, når hun likevel måtte kjøre den til veterinær?

Får helt vondt inni meg! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare dra frem noe av det TS skrev i HI: 

 

Har et inngjerdet hage den har fri adgang til, men neida, den skal selvsagt pissa på møblene mine isteden. Ikke eier den respekt for andre heller, går ikke en dag uten at den prøver å bite. Ikke meg, men bokstavelig talt alle andre. Heldigvis er den liten, så jeg har et solid overgrep på den, og passer alltid på å holde den milevis unna andre mennesker. Er så dritt lei! Det har blitt så ille at jeg ikke tørr å ta i den mer enn nødvendig, vil helst ikke se den. Når det fint vær låser jeg den ute i hagen, og når den er inne er det rett i buret (bare å få den inn der har blitt en krig). Ikke kan jeg stelle den heller i frykt for å miste fingeren, så det gikk mange dager uten stell før jeg fikk den til en veterinær som gjorde det for meg.

 

For meg så kommer det ganske klart frem der at det ikke er hunden som er et problem. En hund som ikke får mennesklig kontakt og må være i hagen eller buret alene hele dagen og heller ikke får stell har det ikke noe godt. Sånn som jeg leser det har ikke hunden noe ekstra ordinær adferd, den har bare ikke fått den omsorgen den trenger. Jeg hadde blitt rimelig koko jeg også om jeg måtte være alene innestengt i en hage eller bur hele dagen. Og frykt for å miste fingeren? Seriøst, det er en jack russel ikke en rottweiler. 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare dra frem noe av det TS skrev i HI: 

 

Har et inngjerdet hage den har fri adgang til, men neida, den skal selvsagt pissa på møblene mine isteden. Ikke eier den respekt for andre heller, går ikke en dag uten at den prøver å bite. Ikke meg, men bokstavelig talt alle andre. Heldigvis er den liten, så jeg har et solid overgrep på den, og passer alltid på å holde den milevis unna andre mennesker. Er så dritt lei! Det har blitt så ille at jeg ikke tørr å ta i den mer enn nødvendig, vil helst ikke se den. Når det fint vær låser jeg den ute i hagen, og når den er inne er det rett i buret (bare å få den inn der har blitt en krig). Ikke kan jeg stelle den heller i frykt for å miste fingeren, så det gikk mange dager uten stell før jeg fikk den til en veterinær som gjorde det for meg.

 

For meg så kommer det ganske klart frem der at det ikke er hunden som er et problem. En hund som ikke får mennesklig kontakt og må være i hagen eller buret alene hele dagen og heller ikke får stell har det ikke noe godt. Sånn som jeg leser det har ikke hunden noe ekstra ordinær adferd, den har bare ikke fått den omsorgen den trenger. Jeg hadde blitt rimelig koko jeg også om jeg måtte være alene innestengt i en hage eller bur hele dagen. Og frykt for å miste fingeren? Seriøst, det er en jack russel ikke en rottweiler. 

 

Enig. Hunden er ødelagt,. og det er TS som har ødelagt den, ingen tvil i min sjel om det.

Anonymous poster hash: 382a8...472

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en slik type menneske, som stiller seg som dommer og avgjør at et annet levende vesen må bøte med livet, er virkelig dette menneskets liv mer verd enn det livet de tar? Er et ondt menneske mer verd enn en hund? Mange mener visst det. Samfunnet er innrettet etter det.



Anonymous poster hash: 60520...8c0
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange veterinærer vil avlive en sunn og frisk valp da?

Anonymous poster hash: fb703...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange veterinærer vil avlive en sunn og frisk valp da?

Anonymous poster hash: fb703...35a

Det du skriver provoserer meg faktisk. Er man virkelig frisk og sunn hvis man har psykiske problemer? Mener du det om mennesker også?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å si at valpen sannsynligvis har psykiske problemer er litt drøyt.

Jo da, det er forskjell på hvor gode hunder er mentalt, men jevnt over er de fleste hunder greie. Svært få er håpløse. Det man da gjør, om man begynner å få problemer og ikke klarer å takle det, er å få hjelp av profesjonelle eller forsøke å omplassere før hunden blir en skikkelig problemhund. Å stenge hunden ute i hagen og i bur er den perfekte oppskrift på å raskt forverre absolutt alle utfordringer.

Husk, det er snakk om en valp. Hunder har ingen forutsetninger for å forstå hva vi mennesker synes er okey og hva som ikke er det; alt må læres. Alt. Det virker ikke som om TS bryr seg så fryktelig mye om dette dyret - som for så vidt ikke er så rart, ettersom hun ikke ville ha det i utgangspunktet, men man har likevel et ansvar så fort man har tatt det til seg.

Og... Ikke for å menneskeliggjøre dyra for mye, men på en del punkter er en valp ganske lik et barn. Forskjellig mentalitet og utfordringer fra individ til individ, absolutt alt må læres, og utfordringer må jobbes med for å unngå forverring. De er sjeldent håpløse. Det er som sagt mulig at dyret utrolig ustabilt og vanskelig fra naturens side, men sjansen for at det er en urutinert og uinteressert eier som har skapt og latt problemer utvikle seg er så uendelig mye større. Sistnevnte er vanlig, førstnevnte - ikke like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver provoserer meg faktisk. Er man virkelig frisk og sunn hvis man har psykiske problemer? Mener du det om mennesker også?

For å sette det litt på spissen, skal man avlive et menneske med psykiske problemer da? Blir for dumt å sammenligne det.

Anonymous poster hash: 9da5b...f40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette det litt på spissen, skal man avlive et menneske med psykiske problemer da? Blir for dumt å sammenligne det.

Anonymous poster hash: 9da5b...f40

Skal man avlive dyr med psykiske lidelser? Det er ikke sånn at så fort at de får psykiske problemer så må man avlive.

Jeg lurte på om hun mente at folk med psykiske lidelser var friske og sunne. I og med at hun mener at en hund med atferdsproblemer (og sikkert noen psykiske problemer også) er frisk og sunn. Skulle nok formulert meg annerledes.

Burde vel heller skrevet: "tenker du sånn om mennesker også? "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det du skriver provoserer meg faktisk. Er man virkelig frisk og sunn hvis man har psykiske problemer? Mener du det om mennesker også?

Tror ikke du skjønte hva jeg skrev i det hele tatt. I dette tilfellet sa jo veterinær ok til å avlive - fordi hunden ant ikke er frisk. Vi må derfor bare håpe og tro på veterinærens beslutning om at valpen faktisk ikke var sunn og frisk - psykisk og/eller fysisk.

Jeg håper nemlig at det ikke er mange veterinærer der ute som avliver uten å sette spørsmålstegn på hvorfor.

Anonymous poster hash: fb703...35a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skjønte hva jeg skrev i det hele tatt. I dette tilfellet sa jo veterinær ok til å avlive - fordi hunden ant ikke er frisk. Vi må derfor bare håpe og tro på veterinærens beslutning om at valpen faktisk ikke var sunn og frisk - psykisk og/eller fysisk.

Jeg håper nemlig at det ikke er mange veterinærer der ute som avliver uten å sette spørsmålstegn på hvorfor.

Anonymous poster hash: fb703...35a

 

Ingen tviler på at valpen er ille. Selv uten å ha sett den så kan jeg nesten garantere at den er ødelagt i hodet, ut i fra behandlingen den har gjennomgått. Mishandling over tid kan ødelegge selv den tryggeste, mest stabile voksne hund, og en valp er mye mer sårbar.

 

Jeg tviler sterkt på at TS sto på veterinærkontoret og fortalte om den langvarige mishandlingen hun har bedrevet siden hun fikk den, så alt veterinæren ser er en valp med meget unormal adferd.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tviler på at valpen er ille. Selv uten å ha sett den så kan jeg nesten garantere at den er ødelagt i hodet, ut i fra behandlingen den har gjennomgått. Mishandling over tid kan ødelegge selv den tryggeste, mest stabile voksne hund, og en valp er mye mer sårbar.

 

Jeg tviler sterkt på at TS sto på veterinærkontoret og fortalte om den langvarige mishandlingen hun har bedrevet siden hun fikk den, så alt veterinæren ser er en valp med meget unormal adferd.

Men er du veterinær så bør du også være såpass oppegående at du faktisk stiller det spørsmålet. At man faktisk klarer å legge to og to sammen.

 

Har selv måtte avlie hund pga psyke (ikke uten samtykke av flere eksperter mm) og vet hvor føkka en hund kan bli ved feil oppdragelse. Dessverre. Veterinære jeg benyttet kjente hunden som venn. Ikke som pasient. Og veterinær var også veldig enig i avgjørelsen her.

Anonymous poster hash: fb703...35a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...