Gå til innhold

Appelsinjuice prøver på clementin...

appelsinjuice

Anbefalte innlegg

Våknet av vondt for ca 16 minutter siden, og har hatt vondt igjen en gang siden da. Vet ikke hva det er av rier/maserier/kynnere, men de er vondere enn tidligere. Syntes fint at alle vondter kunne ventet til morgenen når vi har fått sovet ut, men innser at nå som vi har bikket 2. januar så må jeg slutte å være så innmarri kravstor :fnise: 

Jaja... Vi får se hva som skjer videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det 11 minutter siden jeg skrev her sist, og har ikke hatt en ny kynner/ri/hva-nå-enn-det-er siden. Snåle greier... Må nok kave meg til senga igjen og finne fram rietelleren på telefonen... Vent litt... Der kommer'n, ja...! (Au!)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

J*vlig, J*vlig,  J*vlig vondt. Såpass at jeg syntes det er HELT uakseptabelt at drt ikke er mulig å få noe smertestillende såpass tidlig i fødselsforløpet (ja, jeg blåser en lang marsj i om det gjør riene mindre effektive og får hele greia til å vare lenger, jeg orker ikke mer vondt!) Mannen måtte ta over som rietelle-ansvarlig, siden jeg står i fare for å kaste telefonen hans i veggen mens det står på) Er visstnok ca. 6,5 minutter mellom riene nå (hadde akkurat en mens jeg skrev og måtte legge bort ipad'en slik at den ikke føk i veggen) Mannen er en helt som snakker meg igjennom riene, teller sekunder og sier ting som "nå nærmer du deg toppen" og "nå er du på det verste, om noen få sekunder roer det seg". Jeg aner ikke hvordan han vet hvor mange sekunder det er før man når toppen av en ri, men det hjelper masse at han prater meg igjennom de. 

Kommer nok ikke til å skrive mer her med det første. Dusj hjalp forresten ingenting, og å puste seg igjennom riene virker som bare svada på dette tidspunktet. Gi meg epidural! Eller morfin eller hva-som-helst. Gjør aldri det her igjen, nei! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff :( Det kjennes kanskje ikke sånn ut akkurat nå, men når han er ute, så kommer du nok til å føle at det er verdt hver eneste rie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du hjemme enda? Det høres virkelig ikke noe godt ut :( men snart kommer belønningen :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag morges kom Mini ut for å hilse på oss :blomst: 

Det tok 28 timer fra første ri til han var ute. Det er det vondeste jeg noen gang har opplevd, og jeg rakk dessverre ikke få epidural selv om jeg var lenge på sykehuset. Fikk morfin og noe å sove på først, noe som ikke hjalp på riene men gjorde at jeg kunne slappe av mellom hver ri. Innen jeg sa i fra at riene nå var hyppigere hadde jeg 8-9 cm. åpning, og jordmor mente Mini ville komme såpass raskt at det ikke var tid til epidural. I stedet fikk jeg spinalblokkade, noe som var helt fantastisk, men som dessverre kun varte i litt over en time, dvs. at virkningen gikk ut før "moroa" virkelig begynte. 

Mini er en søt liten kar med masse hår på hodet :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Den 3. januar 2016 at 23.47, Sjela skrev:

Åh gratulerer så mye :strix:Nyt tiden fremover med nurket. 

Den 4. januar 2016 at 2.47, Poppsilopp skrev:

Gratulerer så mye :strix::strix: 

Den 4. januar 2016 at 4.06, Saltsild skrev:

Gratulerer så mye :hjerte:

Den 4. januar 2016 at 7.36, Shinigami skrev:

Gratulerer så mye :) Endelig :)

Den 4. januar 2016 at 11.24, FruN skrev:

Gratulerer :strix: 

Takk :blomst: 

Nå har Mini rukket å bli 6 dager gammel, og ligger på ryggen på magen min i senga med meg og hviler. Mannen kom akkurat med nydelig frokost til meg :hjerte::hjerte:  Det er mulig jeg er inhabil ( :fnise: ), men Mini er det søteste lille nurket i verden, og pappaen hans er verdens beste :hjerte: 

Den første natta hjemme var litt strevsom. Mini gråt fra midnatt til 07, og vi brukte litt tid på å finne ut av ting i starten. Stellebordet står i gangen siden badet er såpass lite, og de første dagene endte vi opp med å stelle Lillegutt på gulvet på badet før vi fant ut at det enkleste var å bruke våtservietter eller ta med en bolle/liten balje med vann og stelle ved stellebordet. Vi visste liksom ikke helt hvor vi skulle legge fra oss Mini i stua heller, siden vi ikke har seng der. På sykehuset brukte vi jo babysenga med hjul, og trillet denne rundt. Vi endte opp med å bruke babynest som liggeplass i stua, og skal få inn ei vugge etter hvert. 

De første nettene nektet Lillegutt å sove i bedside crib'en. Jeg tror han syntes det var for stor plass oppi der, for den eneste måten å få han til å sove på var å legge han i babynest oppi bedside crib'en. I og med at vi har lest at babynest ikke anbefales pga. faren for krybbedød har mannen og jeg hatt noen netter med dårlig søvn, siden vi har våknet regelmessig for å forsikre oss om at Mini ikke ligger med nesa mot kanten av nestet. I natt tok vi bort nestet, og Mini har sovet greit (selv om han har våknet litt oftere og har behøvd smokk for å roe seg) :blomst: De siste nettene har han typisk sovet fra ca. 02-03-tiden til 05-06, og så våknet for mat og ny bleie før han igjen har sovet til en gang mellom 10-11.30. Så jeg vil si han har sovet greit om natta :) 

Pappaen er fantastisk som alltid, og koser, steller og duller masse med Mini. De hører masse på Hakkebakkeskogen sammen, mens pappaen synger med :hjerte: Han har også vært oppe med Mini hele natta når jeg har vært for trøtt og sliten til å orke :hjerte: Jeg gruer meg til pappaen sin permisjon er over, det er så koselig å få være sammen hele dagen som en ny liten familie :):hjerte: 

Å ringe helsestasjonen, fastlegen og nyfødtfotograf har dessverre gått i glemmeboken enn så lenge. Døgnet har blitt snudd på hodet, og det har vært vanskelig å finne tid til å få ting gjort. Jeg har vært en rask tur på butikken uten Mini to ganger den siste uka, men har knapt rukket det før de stenger kl. 23 :P 

I går var Mini med ut på tur for første gang. Mannen og jeg tok han med på apoteket samt for å hente hunden vår hos foreldrene mine. Hunden er hittil svært lite interessert i Mini. Hun syntes nok han er litt slitsom, og lurer på hva han gjør her. :P 

Nå skal jeg forsøke å få litt søvn mens mannen og Mini ser på NBA :blomst: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dere har det fantastisk :rodmer: Når jeg leser dette gleder jeg meg enda mer til det er min tur om noen får uker :nigo: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. januar 2016 at 11.47, Poppsilopp skrev:

Høres ut som dere har det fantastisk :rodmer: Når jeg leser dette gleder jeg meg enda mer til det er min tur om noen får uker :nigo: 

Det er fantastisk med en søt liten "sjef" i huset, ja :hjerte: Han er så søt at det nesten ikke burde vært mulig. Søvn har det blitt lite av, men i morges tok mannen han ca. 11.30 og jeg fikk sove til 14.30. Det var deilig :) 

Mini snur seg mot siden i bedside crib'en. Det er litt skummelt, så vi har begynt å svøpe han i teppe om natten igjen. Vi forsøkte å bruke pustealarmen den første natta hjemme, men det fungerte dårlig siden vi ikke fikk han til å sove uten babynest'et. For et par netter siden forsøkte vi pustealarmen igjen, og den ringte to ganger. Den ene gangen fordi han rullet av platen og lå på siden, og den andre gangen hadde han snudd seg på siden slik at nesa lå utenfor platen til alarmen (da var han farlig nær kanten mellom bedside crib'en og vår seng, så greit å våkne da) Senga vår er litt for høy for bedside crib'en, så den står noen cm. lavere enn vår seng. Vi syntes han har lettere for å snu seg når han ligger på pustealarmen, så i natt svøpte vi han i teppe under dyna og brukte den ikke. Jeg har ligget og holdt Mini i hånda i natt, det var koselig :) 

I går pumpet jeg brystene pga. mye lekkasje. Det var såpass at jeg kunne vri opp ammeinnleggene, og etter en dusj var det omtrent umulig å kle på seg pga. søl. Endte opp med å holde hånda under puppen etter jeg hadde dusjet, og samlet raskt opp en fin liten håndfull med morsmelk før jeg klarte å få på meg ammebh og innlegg :fnise: Mini klarer stort sett bare tømme en pupp under amming, det er sjelden han gyver løs på nr  2. Det kom mindre melk enn jeg hadde trodd under pumping, og jeg vet egentlig ikke hvor lurt det var å pumpe, siden Lillemann tømte begge brystene de andre gangene han ammet i går kveld, og var litt ekstra sutrete på natten. For min egen del var det topp å pumpe, da jeg har sluppet lekkasjer og Mini tok brystet mye lettere og det virket som om han sugde mer effektivt da jeg ikke hadde så mye å by på. Ellers har jeg slitt litt med å få han til å ta brystet, og hele ansiktet og pysjen til Mini har blitt fullt sv melk før vi har kommet i mål. Det har også virket som om han har drukket det som har lekket ut av seg selv i stedet for å suge effektivt, og melk har kommet ut av munnvikene hans under ammingen siden det sikkert har blitt litt mye :P :fnise: 

Vi har også fått bestilt hjemmebesøk av helsesøster, så da skal Mini veies. Det blir spennende å se hvor mye han har lagt på seg :) 

Vi har fortsatt ikke prøvekjørt vogna, men mannen foreslo at vi skulle gjøre det i dag. Ulempen er bare at vi ikke kommer oss ut av huset mens det fortsatt er lyst siden Mini holder det gående på natta og jeg tar igjen tapt søvn på dagtid. Jeg må kanksje vurdere å sove litt på kvelden i stedet, slik at jeg er mer våken på dagtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...