Gå til innhold

Germanwings hadde nybegynner i cockpiten


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både i Aftenposten og VG står det at det var annenpiloten som styrtet flyet.

Tenker på de stakkars menneskene om bord. 10 minutter har de vært vitne til at kapteinen hamrer på døra og prøver å komme inn i cockpit mens flyet går lavere og lavere og tilslutt styrter. de har visst i 10 minutter at de kom til å krasje....ikke særlig ålreit det heller...

De fleste som skal dø vet det vel vesentlig lenger enn ti minutter før. Slik sett er vel ti minutter en kort lidelse.

Anonymous poster hash: acefc...3b5

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En fersk pilot har minst 200 flytimer før han får være styrmann i et passasjerfly og en omfattende utdannelse.

Grunnen til at man ikke kan komme seg inn utenfra er at terrorister ikke skal kunne slå ned piloten etter et dobesøk og stjele nøkkelen hans. Så det er jo en vanskelig vurderingssak om det skal være mulig å komme seg inn uten å bli låst opp for innenfra. Er det størst sjanse for illebefinnende hos pilot akkurat når den andre er på do eller er det størst sjanse for flykapring?

Jeg har absolutt ingen formening om hva som er best..

AnonymBruker
Skrevet

"Andrepiloten, som er identifisert som Andreas Lubitz, skal ha vært helt stille og pustet normalt idet han "virket å ville ødelegge flyet med vilje", kommer det frem."

VG

Psykopat kanskje? Er ikke de ofte rolige når andre ville vært stresset?

Anonymous poster hash: 85c1a...f15

  • Liker 1
Skrevet

De fleste som skal dø vet det vel vesentlig lenger enn ti minutter før. Slik sett er vel ti minutter en kort lidelse.

Anonymous poster hash: acefc...3b5

Joda, men det er nok en vesentlig forskjell på dem som vet lenge at de skal dø og dem som ved et lyn-nedslag plutselig skjønner at de dør om få minutter ;)

  • Liker 1
Gjest Uhumskheter
Skrevet

Psykopat kanskje? Er ikke de ofte rolige når andre ville vært stresset?

Anonymous poster hash: 85c1a...f15

Ville ikke det blitt oppdaget under treningen, de tester jo de pilotene i "hue og ræva" før de blir sluppet opp i fly?

Skrevet

En fersk pilot har minst 200 flytimer før han får være styrmann i et passasjerfly og en omfattende utdannelse.

Grunnen til at man ikke kan komme seg inn utenfra er at terrorister ikke skal kunne slå ned piloten etter et dobesøk og stjele nøkkelen hans. Så det er jo en vanskelig vurderingssak om det skal være mulig å komme seg inn uten å bli låst opp for innenfra. Er det størst sjanse for illebefinnende hos pilot akkurat når den andre er på do eller er det størst sjanse for flykapring?

Jeg har absolutt ingen formening om hva som er best..

Det som er rutine i USA, såvidt jeg har skjønt det, er at en av de andre kabinansatte går inn i cockpit hvis en av pilotene må på do, slik at det aldri er kun en person innelåst i cockpit. Det virker jo som en lur rutine, av flere årsaker.

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Hvorfor har de ikke videoovervåkninger av cockpiter egentlig?

AnonymBruker
Skrevet

Det som er rutine i USA, såvidt jeg har skjønt det, er at en av de andre kabinansatte går inn i cockpit hvis en av pilotene må på do, slik at det aldri er kun en person innelåst i cockpit. Det virker jo som en lur rutine, av flere årsaker.

Det gjør de med ryanair også.

Anonymous poster hash: deabd...921

Skrevet

Jeg blir skikkelig trist. Mye så tyder at på piloten styrtet flyet med vilje.

Det står at det er innført regel om at det alltid skal være to i cockpiten, men at det er opp til hvert flyselskap å bruke denne regelen. Går piloten på do, skal en av flyvertene gå inn og sitte med piloten til den andre er tilbake.

De kommer nok til å bli noe rutineendringer etter dette. Dette burde ikke vært mulig.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"På taleopptaket høres det skrik fra cockpiten like før flyet styrtet. Flyet skal ha skrenset inntil en fjellside før det krasjet."

Var vel den godeste annenpiloten som skrek like før han skulle dø?



Anonymous poster hash: 01688...296
  • Liker 1
Skrevet

Døren på A320 er visstnok designet slik at man kan komme inn fra utsiden med en sikkerhetskode, med mindre det aktivt forhindres fra innsiden av cockpit (Dette iflg. manualen her: http://nicmosis.as.arizona.edu:8000/ECLIPSE_WEB/TSE2015/A320_DOCUMENTS/A320_Operating_Manual_PDF_N_FCOM_RJA_TF_N_EU__20130329_DSC_25.pdf).Om det stemmer så kan det jo helt utelukkes at hendelsen skyldes illebefinnende e.l.

Utrolig tragisk om det er tilfelle, men en "positiv" ting å hente ut i fra det hele er jo at flytypen isåfall fortsatt kan anses som veldig trygg. Om man ikke medregner innfall av menneskelig galskap da.

  • Liker 1
Skrevet

Det som er rutine i USA, såvidt jeg har skjønt det, er at en av de andre kabinansatte går inn i cockpit hvis en av pilotene må på do, slik at det aldri er kun en person innelåst i cockpit. Det virker jo som en lur rutine, av flere årsaker.

Ja det burde bli innført i Europa også. I alle fall nå som det faktisk virker som at andrepiloten har drept hele gjengen med vilje.

  • Liker 1
Skrevet

Ville ikke det blitt oppdaget under treningen, de tester jo de pilotene i "hue og ræva" før de blir sluppet opp i fly?

Vanskelig å diagnostere forutsigbart.

Skal bli spennede å se hva som kommer fram. Jeg har en idee om at dette kan komme til å handle om binding han som pilot og GermanWings, og da snakker vi fort økonomi.

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å diagnostere forutsigbart.

Skal bli spennede å se hva som kommer fram. Jeg har en idee om at dette kan komme til å handle om binding han som pilot og GermanWings, og da snakker vi fort økonomi.

Du tror han styrtet flyet i protest mot de økonomiske arbeidsvilkårene?

Anonymous poster hash: 85c1a...f15

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det må da finnes en like effektiv måte å ta selvmord på, uten å ta med deg 150 andre i døden???



Anonymous poster hash: 85c1a...f15
  • Liker 1
Skrevet

Du tror han styrtet flyet i protest mot de økonomiske arbeidsvilkårene?

Anonymous poster hash: 85c1a...f15

Type personlig konkurs, eller ett eller annet som påvirker han privat i forhold til jobb som gjør at han vil straffe arbeidsgiver.

Det virker så irrasjonelt, og folk har som regel en eller annen form for rasjonalitet.

Det som er pussig i en sånn senario, er at han ikke sier noe. Man snakker om at han skal ha vært bevist fordi han puster, men kan han ha sovnet eller lignende?

Uansett hvilket rasjonalitet han hadde virker det pussig at han ikke delere det med bakken som del av nedstigningen.

AnonymBruker
Skrevet

Pilotene har en kode for å komme inn i cockpiten. Men systemet er satt opp sånn at det tar 30-45 sekunder før døren åpner seg, og innenfor dette tidsrommet finnes det en nødknapp inne i cockpiten som gjør at man kan avbryte åpningen og nekte uvedkommende inn.

Som 2. piloten mest sannsynlig har brukt i dette tilfellet.

GRØSS.



Anonymous poster hash: 85c1a...f15
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva de snakket om i cockpiten før piloten gjorde det tragiske valget om å gå på do.



Anonymous poster hash: 85c1a...f15
  • Liker 1
Skrevet

"På taleopptaket høres det skrik fra cockpiten like før flyet styrtet. Flyet skal ha skrenset inntil en fjellside før det krasjet."

Var vel den godeste annenpiloten som skrek like før han skulle dø?

Anonymous poster hash: 01688...296

Det står vel at de hørtes skrik fra UTENFOR cockpit. Det var altså passasjerene og eventuelt kapteinen.

Ikke 2.piloten. Han var rolig.

I hvert fall av det jeg har lest og hørt.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...