Gå til innhold

Hetses for bikinibruk


Monstermagnet

Anbefalte innlegg

Dette er faktisk ikke diskriminerende, da det er almennt akseptert at kvinner kan velge mellom skjørt og bukser som holder samme nivå av "seriøsitet" (i den grad det finnes skjørt i uniformsserien). Diskriminering hadde det vært om kvinner fikk lov til å gå i skjørt, men ikke menn.

Betyr det at menn har lov å gå i skjørt?

Det er jo aktualt, fordi det er menn som a) brukar det smuttholet for å få det meir behageleg, og B) vil bruka skjørt fordi dei likar skjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så poenget ditt er at menn og kvinner skal (kunne) bruke like drakter?

For det er klart at diskrimineringen går begge veier her - det er jo heller ikke lov for menn å bruke bikini under beachvolleyballen.

Samme type drakter. Kvinner og menn har ulike kropper, så ulikt snitt må de oftest ha.

De jentene jeg kjenner som ble "tvunget" til å bruke topper framfor t-skjorter i jobbsammgenheng (utesteder) var iallfall sjeldeglade for at de slapp å gå i t-skjortene de gikk i før.

Tom Krus: det er ingen stor forskjell på t-skjorte og topp. Det ER stor forskjell på singlet/shorts og en bikini som ikke skal være over X antall cm. Forøvrig kan ingen tvinges til å bruke topp, hvis menn kan bruke t-skjorte. Man kan da velge å bruke t-skjorte selv.

Jeg er ikke imot bikini.

Jeg er imot strenge regler mht centimetermål.

Jeg er for valgfrihet.

Er det noen som helst her som kan komme med argumenter rundt denne konkrete saken istedenfor å hele tiden henvise til andre saker som forøvrig ikke kan sammenliknes?

HVORFOR kan ikke kvinner få lov til å velge å gå i shorts, når menn kan bruke shorts i samme sportsgren?

Og HVORFOR kan menn ikke få velge å spille i en miniliten badebukse, slik kvinnene gjør?

HVORFOR skulle jeg vært disket i beachvolley fordi jeg bruker den bikinien jeg har, kun fordi den er for bred over hoften? (Svømmere får jo selv velge hva de vil ha på, av type badedrakt, speedobukse, hel drakt med seler eller hel drakt med arm, evt sykkelbukser.)

Kvinner og menn skal ha samme muligheter. Det betyr ikke at de skal ha prikk like klær. Det betyr at de skal kunne gå i samme type klær om de ønsker det. Bikini og shorts/singlet er ikke samme type klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at menn har lov å gå i skjørt?

Det er jo aktualt, fordi det er menn som a) brukar det smuttholet for å få det meir behageleg, og B) vil bruka skjørt fordi dei likar skjørt.

Nei, menn har ikke lov til å gå i skjørt, så vidt jeg vet. Men det har ikke vært så mange som har klaget over det heller, så det har vel ikke akkurat vært prøvd.

Se forklaring ovenfor i samme innlegg du klippet fra, der dette blir forklart. Dette har ikke med diskriminering av menn å gjøre, det har isåfall med diskriminering av transseksuelle å gjøre, hvuilket i seg selv er noe som i ny og ne tas opp av menneskerettighetsdomstolen.

Er mao en helt annen jurisdisk debatt enn at kvinner ikke har valg mht bikini, mens menn får bruke shorts til samme gjøremål.

Tror de fleste hadde sett diskrimineringen bedre om det var konduktører på toget vi snakket om. Jvinner i bikini og menn i shorts om sommeren. DA hadde nok folk fått vann på mølla. Idretten er underlagt samme regler i Norge som alle andre yrkesrettede sfærer av samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er slik diskriminering relativt utbredt - da det finnes svært mange uniformerte yrker som lager spesifikke uniformer for kjønnene - dvs uniformen for kvinner har ofte et mer feminint snitt, mens herrenes har et mer maskulint snitt.

Er det da slik at dette er å betrakte som et onde, og man bør tilkjempe at alle går rundt i en slags kjønnsnøytrale uni-sex overaller?

Hurra for likestillingen....

Så lenge man kan velge hvem av dem man vil bruke er det greit. Det er ikke lov å bestemme at kvinner skal gå i skjørt og kun skjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

HVORFOR skulle jeg vært disket i beachvolley fordi jeg bruker den bikinien jeg har, kun fordi den er for bred over hoften? (Svømmere får jo selv velge hva de vil ha på, av type badedrakt, speedobukse, hel drakt med seler eller hel drakt med arm, evt sykkelbukser.)

Kvinner og menn skal ha samme muligheter. Det betyr ikke at de skal ha prikk like klær. Det betyr at de skal kunne gå i samme type klær om de ønsker det. Bikini og shorts/singlet er ikke samme type klær.

Jeg er enig i at deres kleskodeks er alt for streng, men som sagt kan jenter nå bruke hel drakt. Ikke sett noen som har brukt det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at deres kleskodeks er alt for streng, men som sagt kan jenter nå bruke hel drakt. Ikke sett noen som har brukt det ennå.

Kan de? Vet du hvor man kan lese mer om det? Kan gutte bruke hel drakt? Kan kvinner få bruke shorts og singlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Så lenge man kan velge hvem av dem man vil bruke er det greit. Det er ikke lov å bestemme at kvinner skal gå i skjørt og kun skjørt.

Mannlige taxisjåfører må gå i langbukse, og kun langbukse. Mens kvinner kan velge om de vil gå i langbukse eller skjørt.

Dette er nøyaktig lik problemstilling, men ifølge ditt resonnement er det ikke diskriminering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Kan de? Vet du hvor man kan lese mer om det? Kan gutte bruke hel drakt? Kan kvinner få bruke shorts og singlet?

På hjemmesidene til OL Athen.

The clothing of an athlete is a pair of shorts (for men) and a top and briefs or a one-piece bathing suit for women. The sporting tank top for men and the top- and briefs or one-piece bathing suit for women is part of the team clothing specified by International Federation of Volleyball (FIVB) regulations
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kvinner og menn skal ha samme muligheter. Det betyr ikke at de skal ha prikk like klær. Det betyr at de skal kunne gå i samme type klær om de ønsker det. Bikini og shorts/singlet er ikke samme type klær.

Det typiske antrekket på stranden er vel i all hovedsaklighet badeshorts for menn og bikini for kvinner?

Forøvrig gjaldt det jo centimeter-krav for mennenes shorts også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannlige taxisjåfører må gå i langbukse, og kun langbukse. Mens kvinner kan velge om de vil gå i langbukse eller skjørt.

Dette er nøyaktig lik problemstilling, men ifølge ditt resonnement er det ikke diskriminering?

Det er IKKE samme problemstilling, fordi det faktisk ikke finnes konservative manneskjørt og det er ikke vanlig at menn bruker skjørt. Det er heller ikke mange menn som klager på at de ikke får bruke skjørt. De klager over at de ikke får bruke shorts (hvilket heller ikke kvinner kan, da det ser for uformelt ut). Dette har jeg svart på ovenfor.

(Ja, jeg vet at det finnes menn i skjørt (som forøvrig er veldig laidback og casual, ikke formelle), men kom ikke her og påstå at ingen ville lee på et øyebryn om det vandret inn en mann i dressjakke, slips og SKJØRT.)

For menn finnes det ikke noe alternativ til bukse. For kvinner finnes det alternativ til bikini: singlet og shorts, som mange kvinner i verden bruker. Men de får ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

For menn finnes det ikke noe alternativ til bukse. For kvinner finnes det alternativ til bikini: singlet og shorts, som mange kvinner i verden bruker. Men de får ikke lov.

På badestranda går som regel de fleste jenter med bikini eller badedrakt. Gutta går som regel i shorts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The clothing of an athlete is a pair of shorts (for men) and a top and briefs or a one-piece bathing suit for women.

Dette er alldeles ikke det samme som shorts og singlet. Og hvorfor er det ikke lov for menn å ha heldekkende stram drakt, slik svømmerne har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På badestranda går som regel de fleste jenter med bikini eller badedrakt. Gutta går som regel i shorts.

Jeg vet det. Nok en gang:

Jeg er ikke imot bruk av bikini, jeg er imot at man ikke har valgfrihet til å dekke seg mer til om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

lenge siden noen tok Ottar på alvor?

vet ikke hva som mangler disse kvinnene. frustrerte berter. Jeg synes faktisk buksene til mennen er penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig gjaldt det jo centimeter-krav for mennenes shorts også.

Og det e rjo i seg selv sært. Men hvorfor er det ikke krav om at menn også kun skal ha 7 cm over hoftene med stoff? Og hvorfor kan ikke kvinner bruke shorts til 15 cm over knærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Jeg er ikke imot bruk av bikini, jeg er imot at man ikke har valgfrihet til å dekke seg mer til om man ønsker det.

Som sagt kan de bruke badedrakt. Ennå ikke sett en slik en under ol (men nå har jeg bare sett en kamp da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som sagt kan de bruke badedrakt. Ennå ikke sett en slik en under ol (men nå har jeg bare sett en kamp da).

Men hvorfor kan de ikke få bruke shorts???????

Jeg vet ikke om noen andre idretter som pålegger kvinner å bruke mindre klær enn menn i de samme øvelsene. Ellers får de ikke delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er IKKE samme problemstilling, fordi det faktisk ikke finnes konservative manneskjørt og det er ikke vanlig at menn bruker skjørt. Det er heller ikke mange menn som klager på at de ikke får bruke skjørt. De klager over at de ikke får bruke shorts (hvilket heller ikke kvinner kan, da det ser for uformelt ut). Dette har jeg svart på ovenfor.

(Ja, jeg vet at det finnes menn i skjørt (som forøvrig er veldig laidback og casual, ikke formelle), men kom ikke her og påstå at ingen ville lee på et øyebryn om det vandret inn en mann i dressjakke, slips og SKJØRT.)

For menn finnes det ikke noe alternativ til bukse. For kvinner finnes det alternativ til bikini: singlet og shorts, som mange kvinner i verden bruker. Men de får ikke lov.

Hvorvidt det finnes konservative shortser eller herreskjørt blir jo en litt annen debatt. Poenget er at det er diskrimerende at det ene kjønnet har anledning til å velge mellom to ulike klesplagg(tilpasset klima) mens det andre er tvunget til å bruke det ene.

Du skrev selv at det ikke var tillatt å bruke skjørt for menn.

For menn finnes alternativet kortbukse - om jeg ikke husker feil var begrunnelsen for at de ikke kunne bruke shorts i drosjene at det så "uestetisk" ut.

Vel, det samme argumentet kan brukes av de som har bestemt at kvinner skal bruke bikini - det ville se "uestetisk" ut om de skulle bruke shorts/singlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det er diskrimerende at det ene kjønnet har anledning til å velge mellom to ulike klesplagg(tilpasset klima) mens det andre er tvunget til å bruke det ene.

Nei, det er faktisk ikke diskriminerende.

Akkurat som at det ikke er diskriminerende at det ikke lages bh, badedrakter osv for menn. Noen klær er kjønnsbetinget. Shorts og singlet er i dag ikke kjønnsbetinget. Skjørt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Men hvorfor kan de ikke få bruke shorts???????

Jeg vet ikke om noen andre idretter som pålegger kvinner å bruke mindre klær enn menn i de samme øvelsene. Ellers får de ikke delta.

Hvis det er problemer å ha på seg så lite hvorfor er det ingen av kvinnene som velger badedrakt?

Når det gjelder refs så gjelder det begge kjønn hvis de ikke følger respektive klesregler. Og så klart ønsker man at begge kjønn skal vise mest mulig kropp. Det er derfor dette blant annet er mye mer populært enn vanlig volleyball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...