Gå til innhold

Hetses for bikinibruk


Monstermagnet

Anbefalte innlegg

Damene i Ottar er

Deler av innlegget er slettet. Det er ikke tillatt å skrive på krenkende, nedsettende eller injurierende vis, om noe individ, kjent eller ukjentRemyline Moderator

Derfor blir de misunnelige når sandvolley-jentene ser så fine ut. De klager på alt.... hehe..

Det er jo ikke Ottar-bevegelsen som er temaet, men må si at naboen min som er med er pen :wink: ..

Jeg synes det er ok at jentene spiller i bikini. Men det burde være ett valg. Hvis noen måtte ønske å spille i sykkelshorts, singlet så burde ikke det være noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er ok at jentene spiller i bikini. Men det burde være ett valg. Hvis noen måtte ønske å spille i sykkelshorts, singlet så burde ikke det være noe problem..

My point exactly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går regler i en frivillig konkurranse under samme regler som arbeids-lover?

Ja i prinsippet, jfr hoppdebatten tidligere i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen hvordan reglene er for synkronstuperne? (menn)

Har de lov til å stille i annet en de små badebuksene? eller er de også regulert til å ha på noe så lite som små badebukser?

Det spiller ingen rolle hvor små eller store klærne er, poenget er at det er ulike regler for kvinner og menn.

dersom en utøver stilte i heldekkende og en annen i bikini, og dette kunne medført at dommerne la pluss til ved de som kledde seg i minst mulig (mulig "ubevisst"), fordi som hun i reportasjen sier, utseendet BLIR lagt merke til! Vil ikke det lage ett enda større press på utøverne?

slik det er nå, er det ingen som kan spille mer eller mindre på bekledning.

Denne argumentasjonen skjønner jeg ikke. Mener du at man fjerner uansket seksuell oppmerksomhet generelt ved å iføre seg minst mulig klær?

Forøvrig er det da ikke dommerne hun snakker om, men tilskuerne. (Skulle tatt seg ut med en olympisk gren der det var almenn godtatt å overse feil fordi man likte utseendet til det andre laget bedre...)

Maaseide er likevel ikke naiv, og innser at mange kan være opptatt av hvordan hun og de andre tar seg ut på banen.

- Jeg er fullt klar at mange tilskuere bedømmer oss utfra utseende, men slik er det over alt. Idrett er underholdning, og sandvolleyball er ikke verre enn andre idretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Jeg synes det er ok at jentene spiller i bikini. Men det burde være ett valg. Hvis noen måtte ønske å spille i sykkelshorts, singlet så burde ikke det være noe problem..

Det er mange sporter som har strenge regler mtp antrekk. F.eks er det ingen innen boksingen som går i bar overkropp. Heller er det ingen som bruker sykkelshorts. I tae kwon do tror jeg det ville vært enklere med tskjorte og shorts. Likevel er det ingen som får lov til å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den endte med at kvinner hadde lov til å bruke skjørt som del av uniformen, mens kortbukse ikke var en del av uniformen - og derav ikke kunne brukes.

Altså kvinner hadde fordelen av å kunne velge mellom skjørt og langbukse, mens menn måtte bruke langbukse.

Dette er faktisk ikke diskriminerende, da det er almennt akseptert at kvinner kan velge mellom skjørt og bukser som holder samme nivå av "seriøsitet" (i den grad det finnes skjørt i uniformsserien). Diskriminering hadde det vært om kvinner fikk lov til å gå i skjørt, men ikke menn.

De fleste vet at shorts regnes for lite seriøst. Man går ikke i møte i dressjakke og shorts, mens kvinner kan gå i drakt med bukse eller shorts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likevel er det ingen som får lov til å bruke det.

Men det får altså beachvolleymennene. Men ikke kvinnene. For de må ha på seg en bikini som ikke skal være mer en 7 cm på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
F.eks er det ingen innen boksingen som går i bar overkropp.

Ehh...-jo, det er jo dét, men du har kanskje bare sett på kvinneboksing? :o

Proffene av hankjønn flasher overkroppen sin hele tiden, helt uten sponsormerker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Men det får altså beachvolleymennene. Men ikke kvinnene. For de må ha på seg en bikini som ikke skal være mer en 7 cm på siden.

Gutta kan vel bare bruke shortsen. Tror ikke de kan bruke bikinien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta klager på at shortsreglene også er for strenge, den må slutte 15 cm over kneet:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8773667

Under World Tour-stevnet i Stavanger ble det norske paret Vegard Høidalen (31) og Jørre Kjemperud (33) truet med bot fordi shortsen de spiller i er for lang. Derfor spilte de med sikkerhetsnåler i shortsen i går.

- Jeg synes hele regelen er tullete. Shortsen blir veldig kort dersom man skal følge den regelen, sier Høidalen til VG.

- Men jentene må jo spille i små bikinier?

- Jeg mener at de burde få spille i det de selv vil. Men det er jo stilig da, sier Høidalen og ler.

....

Høidalen forteller til VG at de som har bestemt hvordan utøverne skal kle seg i sanden, ikke har peiling på mote, livsstil eller volleyball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Ehh...-jo, det er jo dét, men du har kanskje bare sett på kvinneboksing? :o

Proffene av hankjønn flasher overkroppen sin hele tiden, helt uten sponsormerker!

Jeg prater her om OL, og amatørboksing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta kan vel bare bruke shortsen. Tror ikke de kan bruke bikinien.

Siterer meg selv, jeg:

(Også er det selvsagt tilsvarende diskriminerende hvis det er slik at menn ikke får lov til å spille med trang topp og speedobukse om de har lyst til det)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Mener du proffboksing for kvinner skal gå i bar overkropp? Hva med andre kampsporter der menn går i bar overkropp? Bør kvinner kunne delta i stuping og svømming uten overdel?

Disse kleskodene er spekulative, men mener ikke at de nødvendigvis er diskriminderende. I så fall bør man være konsekvent og la kvinner få lov til å svømme uten topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du proffboksing for kvinner skal gå i bar overkropp? Hva med andre kampsporter der menn går i bar overkropp? Bør kvinner kunne delta i stuping og svømming uten overdel?

Nei.

Å kreve å få delta naken er ingen rett, og de fleste vet at det er vanlgi at kvinner har noe på overkroppen i idrettssammenheng. Det er derfor ikke diskriminerende.

Det er heller ikke vanlig at menn bruker kvinneklær, det er derfor ikke diskriminerende at menn ikke får spille tenis i skjørt.

Du kan kverulere så mye du vil, men å ha ulike regler for menn og kvinner uten skalig grunn er faktisk diskriminerende.

Så lenge kvinner ikke får spille i singlet og shorts (som menn) og menn ikke får spille i liten badebukse og trang topp (som kvinner) så er det diskriminering. Du trenger ikke å like det, men slik er det altså.

I de fleste idretter har kjønnene på seg omtrent like klær. Merkelig at de som bedriver beachvolley faktisk blir disket om de har på seg en bikini som er 9 cm over hoftene, når menn kan ha shorts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse kleskodene er spekulative, men mener ikke at de nødvendigvis er diskriminderende. I så fall bør man være konsekvent og la kvinner få lov til å svømme uten topp.

Å nekte likhet for loven pga saklig grunnlag er ikke ulovlig diskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus
Du kan kverulere så mye du vil' date=' men å ha ulike regler for menn og kvinner uten skalig grunn er faktisk diskriminerende. [/quote']

Jeg mener det er spekulativt, men har ingen problemer med at man i en idrett har forskjellig klesregler for de to kjønnene.

En cm-regel synes jeg derimot blir for dumt. Noe de også vel ha gått bort fra, da det nå er tillatt med heldekkende drakt for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det spiller ingen rolle hvor små eller store klærne er, poenget er at det er ulike regler for kvinner og menn.

Dette er faktisk ikke diskriminerende, da det er almennt akseptert at kvinner kan velge mellom skjørt og bukser som holder samme nivå av "seriøsitet" (i den grad det finnes skjørt i uniformsserien). Diskriminering hadde det vært om kvinner fikk lov til å gå i skjørt, men ikke menn.

Så poenget ditt er at menn og kvinner skal (kunne) bruke like drakter?

For det er klart at diskrimineringen går begge veier her - det er jo heller ikke lov for menn å bruke bikini under beachvolleyballen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Forøvrig er slik diskriminering relativt utbredt - da det finnes svært mange uniformerte yrker som lager spesifikke uniformer for kjønnene - dvs uniformen for kvinner har ofte et mer feminint snitt, mens herrenes har et mer maskulint snitt.

Er det da slik at dette er å betrakte som et onde, og man bør tilkjempe at alle går rundt i en slags kjønnsnøytrale uni-sex overaller?

Hurra for likestillingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Er det da slik at dette er å betrakte som et onde, og man bør tilkjempe at alle går rundt i en slags kjønnsnøytrale uni-sex overaller?

De jentene jeg kjenner som ble "tvunget" til å bruke topper framfor t-skjorter i jobbsammgenheng (utesteder) var iallfall sjeldeglade for at de slapp å gå i t-skjortene de gikk i før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...