Gå til innhold

ER DU FOR ET OFFENTLIG REGISTER OVER DØMTE OVERGRIPERE PÅ BARN UNDER 14?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mot. Så en dokumentar på nett i går om Megans's law i går. Der var det bla en fyr som hadde hatt sex med en jente på 14,5 på en fest. Hadde hun vært 15, så hadde alt vært i orden, men det var hun jo ikke. Etter han hadde sonet straffen og slapp ut, så var det en haug av restriksjoner for hvor han kunne oppholde seg og ikke. For eksempel var det brudd på prøveløslatelsen at han gikk på McDonalds. Sånne ting blir for dumt for meg.

Anonymous poster hash: baef7...d9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig for. Det bare syke mennesket som er mot.

Spørsmålet er jo hvem som det er viktigst å beskytte; uskyldige barn eller overgriper. ? Ikke vanskelig svar på det!! Hvis noen har problemer med å advare på det, burde de vurdere hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig for. Det bare syke mennesket som er mot.

Spørsmålet er jo hvem som det er viktigst å beskytte; uskyldige barn eller overgriper. ? Ikke vanskelig svar på det!! Hvis noen har problemer med å advare på det, burde de vurdere hjelp.

Slike registere beskytter ingen.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanske tiltander? Neitakk. La rettssystemet ordne opp, la de sone straffen sin og la forbryterne angre. Det er ingenting andre borgere har noe med!

Anonymous poster hash: b8d51...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig for. Det bare syke mennesket som er mot.

Spørsmålet er jo hvem som det er viktigst å beskytte; uskyldige barn eller overgriper. ? Ikke vanskelig svar på det!! Hvis noen har problemer med å advare på det, burde de vurdere hjelp.

Hva godt fører det med seg mener du? Politiet vet sannsynligvis hvem de er allerede, og vanlige folk skal ikke gjøre politiets jobb. Tror du ungen din får det noe bedre om faren til barnet blir bura inn for å true/banke opp/drepe en registert person som bor i området.

Skal du forhindre at barn får leke ut, på grunn av at det bor en mann i kommunen som er registrert. Hysteri og paranoia gjør ingenting godt for et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for litt siden et amerikansk TV-program om en som hadde sitti inne i rundt 8 år for å ha sex med kjæresten. Han var akkurat fyllt 18, og hun var 15 og 11 måneder. Han satt inne i alle disse årene i et høyrisikofengsel sammen med drapsmenn og andre gærninger. Nå han søkte om prøveløtlatelse, lot det seg i utgangspunktet gjøre, men dagen før han skulle slippe ut fikk han nyheten: Han skulle bo hjemme, men de fant ut at han hadde en liten lillesøster på 8 år (tror jeg), og siden han var en såkalt "registered sex offender", så lot ikke det seg gjøre. Derfor fikk han ikke slippe ut, og måtte sone videre.

Der har du problemet med både amerikansk lovgivning og problemet med et slikt register.

Det kommer an på om de anses jevnbyrdige i alder og utvikling slik at det seksuelle forholdet ikke ble opplevd som et overgrep. Her er han såpass mye eldre at det ikke er urimelig at retten kunne konkludere med at det måtte dømmes som sex med en mindreårig. Jeg tviler på at utfallet ville blitt det samme om sexen var gjensidig ønsket, og han var 16 år og 2 måneder gammel.

Det er da ikke urimelig at hensynet til den uskyldige lillesøstra veide tyngre enn hensynet til en som har begått en alvorlig seksuell forbrytelse.

Anonymous poster hash: 465c3...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva godt fører det med seg mener du? Politiet vet sannsynligvis hvem de er allerede, og vanlige folk skal ikke gjøre politiets jobb. Tror du ungen din får det noe bedre om faren til barnet blir bura inn for å true/banke opp/drepe en registert person som bor i området.

Skal du forhindre at barn får leke ut, på grunn av at det bor en mann i kommunen som er registrert. Hysteri og paranoia gjør ingenting godt for et barn.

Det blir da tryggere når alle vet hvem forbryterne er, selv om en kanskje uansett bør ta høyde for at hvem som helst kan være overgripere - i hvert fall når det gjelder menn.

Anonymous poster hash: 465c3...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir da tryggere når alle vet hvem forbryterne er, selv om en kanskje uansett bør ta høyde for at hvem som helst kan være overgripere - i hvert fall når det gjelder menn.

Og hva godt kommer ut av det? Jeg stemmer heller for strengere straffer, og strenge krav til hvor disse kan bosette seg etter soning, samt oppfølging, livet ut.

Poenget her er at dette fører svært lite godt med seg. So what, om man vet det? Skal man nekte barnet å være ute med vennene sine? Det er svært mange overbeskyttende foreldre allerede, som ødelegger mye av barndommen til barna sine, og det vil ikke bli noe bedre med et sånt register.

Med et slikt register kommer det selvsagt en del som breske seg, og ta disse som er registrert. Alle kvinners drøm veitu, en badboy som banker folk som skader barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt register kan ødelegge mer enn det hjelper. At om det finnes, så de er i systemet (de mer alvorlige sakene iallfall) men ikke slik at alle kan lese det.

Da er jeg heller for kjemisk kastrering og lengre straffer. Føles innimellom som pedofile og voldtektsforbrytere får en smekk på lanken, mens hvitsnippforbrytere får lengre straffer.

Endret av Leini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva godt fører det med seg mener du? Politiet vet sannsynligvis hvem de er allerede, og vanlige folk skal ikke gjøre politiets jobb. Tror du ungen din får det noe bedre om faren til barnet blir bura inn for å true/banke opp/drepe en registert person som bor i området.

Skal du forhindre at barn får leke ut, på grunn av at det bor en mann i kommunen som er registrert. Hysteri og paranoia gjør ingenting godt for et barn.

Informasjon er makt. Mine barn får gå inn til naboene, men hadde det vært en listet forbryter, kunne vi avverget at de oppsøkte/kontaktet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon er makt. Mine barn får gå inn til naboene, men hadde det vært en listet forbryter, kunne vi avverget at de oppsøkte/kontaktet han.

Ja, gapestokker og offentlige lister er vel noe for dere samfunnsfiender som ønsker kaos.

Anonymous poster hash: a8085...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forgriper du deg på et barn har du faktisk sagt ifra deg retten til å bli kalt et menneske

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva godt kommer ut av det? Jeg stemmer heller for strengere straffer, og strenge krav til hvor disse kan bosette seg etter soning, samt oppfølging, livet ut.

Poenget her er at dette fører svært lite godt med seg. So what, om man vet det? Skal man nekte barnet å være ute med vennene sine? Det er svært mange overbeskyttende foreldre allerede, som ødelegger mye av barndommen til barna sine, og det vil ikke bli noe bedre med et sånt register.

Med et slikt register kommer det selvsagt en del som breske seg, og ta disse som er registrert. Alle kvinners drøm veitu, en badboy som banker folk som skader barn..

Det er da ingen motsetning mellom strengere straffer og offentliggjøring av lister. Det ideelle ville vært livstidsstraff for alle typer voldtekt, muligens med unntak av enkelte tilfeller av såkalt uaktsom voldtekt der fysisk vold ikke har vært anvendt. Dersom vedkommende garantert aldri vil slippe fri eller på permisjon så lenge han lever, blir lister over voldtektsdømte overflødige.

Jeg synes imidlertid at også alle som har vært anmeldt eller mistenkt for seksuelle forbrytelser, uansett type, bør tåle at dette offentliggjøres.

Anonymous poster hash: 465c3...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastrer mannsjiten!

Anonymous poster hash: c5097...8ec

Du mener at det vil forhindre dem fra å overgripe seg på barn? Kastrering gjør altså at man aldri blir opphisset og får lyst på noe?

Klassisk eksempel på hvordan folk flest i dette landet lar følelser komme foran logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig for. Det bare syke mennesket som er mot.

Spørsmålet er jo hvem som det er viktigst å beskytte; uskyldige barn eller overgriper. ? Ikke vanskelig svar på det!! Hvis noen har problemer med å advare på det, burde de vurdere hjelp.

Syke mennesker =/= mennesker som kan reflektere og argumentere på en god måte.

Å si at "alle som mener noe annet enn meg er syke" er jo et kjempe bra innlegg. Du virker veldig smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot et slik register.

I tillegg til alle de gode argumentene som har kommet her syns jeg det er verdt å nevne at et slikt register fort kunne blitt en hvilepute for foreldre.

Jeg tror bevisstgjøring av foreldrene rundt dette med overgrep, og det å lære barn i ung alder å sette grenser for egen kropp er viktigere for å forebygge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du mener at det vil forhindre dem fra å overgripe seg på barn? Kastrering gjør altså at man aldri blir opphisset og får lyst på noe?

Klassisk eksempel på hvordan folk flest i dette landet lar følelser komme foran logikk.

Kastrering kan faktisk forverre det. Dette handler ikke om overgriperens penis. Problemet sitter i psyken hans. Og jeg har aldri hørt om at noen fikk en bedre fungerende psyke av å få kappet av seg kroppsdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du? er du for et offentlig register på pedofile overgripere?

Jeg personlig syns det er skummelt og tenke på at naboen som kanskje passer mitt barn kan være pedfilovergriper.

http://www.opprop.net/offentlig_register_over_domte_overgripere_pa_barn_under_14

Anonymous poster hash: e97bb...baa

Ja, selvsagt!!!

Trodde et slikt register allerede fantes??!!

Hvis ikke er det en laaang vei å gå for barns sikkerhet i samfunnet og i hjemmet!!!

Anonymous poster hash: 894b9...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt!!!

Trodde et slikt register allerede fantes??!!

Hvis ikke er det en laaang vei å gå for barns sikkerhet i samfunnet og i hjemmet!!!

Anonymous poster hash: 894b9...764

Selvsagt finnes det registere over dømte personer. Men de er ikke tilgjengelige for almenheten.

Når det snakkes om "offentlig register" her, så menes det et register som hvem som helst kan gå inn i, slik man kan gjøre med ligningsbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...