Gå til innhold

ER DU FOR ET OFFENTLIG REGISTER OVER DØMTE OVERGRIPERE PÅ BARN UNDER 14?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heller dødsstraff for grove overtramp.



Anonymous poster hash: e4c48...3f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mot.

Arbeidsgivere kan innhente vandelsattester der det er relevant.

Jeg kan ikke se at det kan forsvares å ha et offentlig register over særskilte grupper straffedømte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot, delvis av samme grunn til at jeg er mot dødsstraff. Hva hvis personen er uskyldig dømt? Da blir det straff for livet, fordi noen kommer til å ta kopier av disse listene til en hver tid og dommen vil være med eg for alltid. Jeg syns også at når man har sonet ferdig skal man få en ny sjanse. Selvfølgelig ville jeg ikke at det skulle vært sånn om det var mine egne det gjaldt, men man kan ikke styre samfunnet etter hvordan man vil at sine egne skal ha det heller.

Det er også utrolig lite samfunnsøkonomisk fordi de på den lista må få sosialstønad resten av livet eller bli kriminelle. Det er veldig dyrt med fengselsplasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag kan en person overgripe seg på barn, sone en dom på noen år, faktisk så få år som 5-6 for så og slippe ut, flytte til en annen by å forgripe seg igjen. få ny dom ,slippe ut, og gjøre det samme en gang til! JA til offentligregister.

Anonymous poster hash: e97bb...baa

Det samme kan du si om en hvilken som helst forbrytelse. Mener du at alle som har gjort noe, skal være i et offentlig register? Fyllekjørere, narkodømte, smuglere, svindlere, underslåere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart for! For alt vi vet så hilser vi blidt på barneovergripere på butikken uten å vite det fordi de aldri ble dømt og dermed ikke kommet opp i nyhetsbildet.

Selvfølgelig er det ubehagelig for en overgriper å bli navngitt. Men det er nettopp det ubehaget jeg ønsker de skal kjenne på. Det finnes ingen mild form for overgrep. Barn skal ha kjærlighet og en trygg ansvarperson. Forgriper man seg på dem så fortjener man hat.



Anonymous poster hash: 1aa9d...d72
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart for! For alt vi vet så hilser vi blidt på barneovergripere på butikken uten å vite det fordi de aldri ble dømt og dermed ikke kommet opp i nyhetsbildet.

Selvfølgelig er det ubehagelig for en overgriper å bli navngitt. Men det er nettopp det ubehaget jeg ønsker de skal kjenne på. Det finnes ingen mild form for overgrep. Barn skal ha kjærlighet og en trygg ansvarperson. Forgriper man seg på dem så fortjener man hat.

Anonymous poster hash: 1aa9d...d72

Jeg er helt enig. Det bør imidlertid være tilgjengelig offentlige lister over alle dømte seksualforbrytere. Da de aller fleste seksualforbrytere slipper straff,bør det også være offentlig tilgjengelig lister over alle som er anmeldt for seksuell kriminalitet. Det bør også stå hva overgriperne er tiltalt eller dømt for.

Anonymous poster hash: 465c3...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme kan du si om en hvilken som helst forbrytelse. Mener du at alle som har gjort noe, skal være i et offentlig register? Fyllekjørere, narkodømte, smuglere, svindlere, underslåere?

Nå var det barneovergripere det var snakk om. Fyllekjørere og smuglere kan da ikke sammenlignes med en så alvorlig og skadelig kriminalitet.

Anonymous poster hash: 1aa9d...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrer mannsjiten!



Anonymous poster hash: c5097...8ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det barneovergripere det var snakk om. Fyllekjørere og smuglere kan da ikke sammenlignes med en så alvorlig og skadelig kriminalitet.

Anonymous poster hash: 1aa9d...d72

Basert på følelser er det lett å være for. Tenk hvor godt det er å beskytte seg mot alt mellom himmel og jord. Er vi sikre på at det er den dømte overgriper som utgjør den største fare, eller er det vedkommende som ennå ikke er tatt. I så fall blir det et register som blir mer som en gapestokk enn et nyttig instrument. Nå er ikke personer dømt for overgrep mot personer under 14 år en ensartet gruppe. Det finnes de som forgriper seg på små barn og som har fått diagnosen pedofil. Der vil jeg være mer tilbøyelig til å si ja men med begrensninger. Hva i all verden skal ei dame som hadde seg med nabogutten på 13 år i et slikt register å gjøre. Hun representerer ingen fare for liv og helse til noen.

Her også kan ikke svaret bli så enkelt som ja eller nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For, selvsagt forbeholdt at de er dømt for overgrep mot barn. Barnas sikkerhet går langt foran ethvert annet aspekt ved forbryterens framtidsutsikter.



Anonymous poster hash: 120cb...20e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Det bør imidlertid være tilgjengelig offentlige lister over alle dømte seksualforbrytere. Da de aller fleste seksualforbrytere slipper straff,bør det også være offentlig tilgjengelig lister over alle som er anmeldt for seksuell kriminalitet. Det bør også stå hva overgriperne er tiltalt eller dømt for.

Anonymous poster hash: 465c3...545

Du er klar over at det finnes tilfeller hvor noen blir anmeldt på falsk grunnlag? Enten av en person som er psykisk ustabil eller som ren hevn?

Skal da denne personen som er blitt anmeldt uten at det finnes et snev av sannhet i anmeldelsen stå i et register til spott og spe i all evighet?

Jeg kjenner til et tilfelle hvor en mann ble anmeldt av en psykisk syk mor for overgrep mot datteren og sønnen hennes. Etter mye etterforskning og undersøkelser kom det frem at hele saken var løgn fra ende til annen. Damen hadde anmeldt på grunnlag av sjalusi og hevn. I mellomtiden hadde denne mannen blitt suspendert fra sin stilling, blitt uglesett i lokalsamfunnet (bygdedyret lever, og rykter sprer seg fort), og ingen visste egentlig hva de skulle tro.

Skulle denne mannen i tillegg stått på en liste frem til dagen han døde? Kun fordi en person var ute etter hevn?

Jeg er for strenge straffer og tvungen behandling. Men å opprette et register har vist seg å ikke ha noen preventiv effekt, heller motsatt. Vi har lover som hindrer dømte eller de som er under etterforskning å jobbe med barn og andre svake grupper, det holder. Et annet element er at mange blir ikke tatt og dømt, og da hjelper et register lite. Og sist, men ikke minst, de fleste overgrep skjer av familie eller andre i nære relasjoner til offeret. Det er ikke den skumle mannen på gata eller naboen borte i veien man må se opp for.

Det ble nevnt lenger opp i tråden at USA ikke er noe å sammenligne seg med og trakte etter. Er helt enig der. I USA er det 50-60 % av straffedømte som ender i fengsel på nytt med ny straf, i Norge er andelen rundt 20 %. USA har en kriminalitet som er omtrent 10 ganger så høy som i Norge og andelen fanger er også 10 ganger så stor. Det er og blir billigere, både økonomisk og ellers, for samfunnet å satse på rehabilitering enn hevn.

Anonymous poster hash: 700be...619

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på følelser er det lett å være for. Tenk hvor godt det er å beskytte seg mot alt mellom himmel og jord. Er vi sikre på at det er den dømte overgriper som utgjør den største fare, eller er det vedkommende som ennå ikke er tatt. I så fall blir det et register som blir mer som en gapestokk enn et nyttig instrument. Nå er ikke personer dømt for overgrep mot personer under 14 år en ensartet gruppe. Det finnes de som forgriper seg på små barn og som har fått diagnosen pedofil. Der vil jeg være mer tilbøyelig til å si ja men med begrensninger. Hva i all verden skal ei dame som hadde seg med nabogutten på 13 år i et slikt register å gjøre. Hun representerer ingen fare for liv og helse til noen.

Her også kan ikke svaret bli så enkelt som ja eller nei.

Jeg tror vi alle klarer å skille mellom f.eks ett kjærestepar hvor jenta er 15 og gutten 16 som har frivillig sex. Og en mann på 30 som har frivillig sex med en 15 åring. Jeg hadde anmeldt mannen på 30 uavhengig av hvor frivillig dattra mi mener det var. Det er kanskje ikke voldtekt, men at en velvoksen mann mer enn gjerne har sex med ett barn er for meg anmeldelsemateriale. Jeg tror veldig mange inne på KG hadde sex før fylte 16 med jevnaldrene og da så klart ikke det samme..rotete men jeg tror du forstår hvor jeg vill henn. Du har jo frieord.no og Anonymous som representerer den gapestokken du nevnte. De utgir både navn og bilde av utenlandske kriminelle her til lands. Rasistisk vil kanskje noen si, jeg vet ikke helt når de både solovoldtar og gruppevoldtar barna våre.

Anonymous poster hash: 1aa9d...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. I USA har dette registeret gitt utilsiktede virkninger.

Det har vært flere tilfeller hvor f.eks. en 17-åring som ble straffet for å ha sex med sin 16-årige kjæreste ble oppført i registeret og merket for livet. Men er han virkelig en fare for samfunnet? Hvor skal man sette grensen?

Registeret kan i slike tilfeller skape kriminelle utav en som ellers ville klart seg bra gjennom livet og bidratt på lik linje med andre vanlige samfunnsborgere.

Anonymous poster hash: 700be...619

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt klart for! For alt vi vet så hilser vi blidt på barneovergripere på butikken uten å vite det fordi de aldri ble dømt og dermed ikke kommet opp i nyhetsbildet.

Selvfølgelig er det ubehagelig for en overgriper å bli navngitt. Men det er nettopp det ubehaget jeg ønsker de skal kjenne på. Det finnes ingen mild form for overgrep. Barn skal ha kjærlighet og en trygg ansvarperson. Forgriper man seg på dem så fortjener man hat.

Anonymous poster hash: 1aa9d...d72

Et register over dømte barneovergripere bidrar jo ikke til å løse problemet med overgripere som aldri blir dømt....

Anonymous poster hash: 6d1f0...252

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi alle klarer å skille mellom f.eks ett kjærestepar hvor jenta er 15 og gutten 16 som har frivillig sex. Og en mann på 30 som har frivillig sex med en 15 åring. Jeg hadde anmeldt mannen på 30 uavhengig av hvor frivillig dattra mi mener det var. Det er kanskje ikke voldtekt, men at en velvoksen mann mer enn gjerne har sex med ett barn er for meg anmeldelsemateriale. Jeg tror veldig mange inne på KG hadde sex før fylte 16 med jevnaldrene og da så klart ikke det samme..rotete men jeg tror du forstår hvor jeg vill henn. Du har jo frieord.no og Anonymous som representerer den gapestokken du nevnte. De utgir både navn og bilde av utenlandske kriminelle her til lands. Rasistisk vil kanskje noen si, jeg vet ikke helt når de både solovoldtar og gruppevoldtar barna våre.

Anonymous poster hash: 1aa9d...d72

Jeg vet ikke hvor godt du leste innlegget mitt, men jeg har ikke jevnbyrdige i alder med i mitt innlegg. Jeg mener det er forskjell på en voksen mann og et lite barn kontra f.eks ei dame på 30 gutt 13. Det må følgelig være et vilkår at man utgjør en fare. Dette kan og gjelde flere grupper selvsagt. I USA skiller man ikke og der har du nettopp et slikt eksempel. Lærerinne og elev, så vidt jeg vet er de gifte nå og det var kjærlighet, Men hun står for alltid i et slikt register som barnemissbruker enda ingen tror hun utgjør fare for noen. Da er det gapestokk og ikke noe annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært flere tilfeller hvor f.eks. en 17-åring som ble straffet for å ha sex med sin 16-årige kjæreste ble oppført i registeret og merket for livet. Men er han virkelig en fare for samfunnet? Hvor skal man sette grensen?Anonymous poster hash: 700be...619

Man blir ikke registert for resten av livet, man slettes gjerne etter 10 år el., eg er likevel enig i at det er problematisk at man straffes på toppen av den allerede gjennomførte fengselsstraffen

Anonymous poster hash: d4702...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et register over dømte barneovergripere bidrar jo ikke til å løse problemet med overgripere som aldri blir dømt....

Anonymous poster hash: 6d1f0...252

Nei det hjelper lite mot overgrep som allerede har skjedd og aldri blir oppklart. Men det kan skremme andre fra å forgripe seg i fremtiden. Man må jo starte ett sted, og det er ikke ved "tenk om" "hva hvis". Det sitter mennesker rundt om i Norge med nyttig tips som kunne hjulpet i mange slike saker men som ikke tørr å tipse politiet i frykt for hva som vil skje.

Dersom det ikke hjelper å henge ut dømte og skremme dem..hva hjelper da? Behandling og 3 år fengsel? Hvordan løser man problemet mener du? Ved å være medmenneskelig og tilby gratis psykologbehandling, som voldtektsoffer må stå på venteliste for så å betale for fra egen lomme?

Anonymous poster hash: 1aa9d...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hjelper lite mot overgrep som allerede har skjedd og aldri blir oppklart. Men det kan skremme andre fra å forgripe seg i fremtiden. Man må jo starte ett sted, og det er ikke ved "tenk om" "hva hvis". Det sitter mennesker rundt om i Norge med nyttig tips som kunne hjulpet i mange slike saker men som ikke tørr å tipse politiet i frykt for hva som vil skje.

Dersom det ikke hjelper å henge ut dømte og skremme dem..hva hjelper da? Behandling og 3 år fengsel? Hvordan løser man problemet mener du? Ved å være medmenneskelig og tilby gratis psykologbehandling, som voldtektsoffer må stå på venteliste for så å betale for fra egen lomme?

Anonymous poster hash: 1aa9d...d72

Jeg tror det er helt feil sted å starte. Jeg tror ikke de blir skremt fra å forgripe seg. Jeg tror de blir drevet ut i en enda større desperasjon og finner nye ofre. Jeg tror de er for syke i hodet til å faktisk bry seg om slike lister. Jeg tror det vil føre til mer vold utført av privat personer. Jeg tror det vil føre til misforståelser (flere personer kan ha samme navn). Jeg tror ikke det løser problemet men heller skaper nye.

Anonymous poster hash: 6d1f0...252

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferie

Ja. Desverre.

Synd på familien til den som blir uthengt. Dessuten kan den pedofile bare skifte navn/flytte til kambodsja/thailand/russland/brasil.

Bodde en pedofil overgriper (dømt) i blokken min. Han var svært ubehagelig ett par ganger. Tenk om jeg var ett barn som møtte samme type adferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mot da mennesker kan la sine egne følelser ta overhånd noe som får dem til å gjøre dumme ting. Det er ikke sivile nordmenns jobb og straffe de som har gjort overgrep.

Dessuten... hvem skal betale for disse menneskene. De ville aldri fått jobb eller noe som helst. Skattebetalerne måtte ha betalt for dem for at de skulle kunne leve.



Anonymous poster hash: 320ff...024
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...