Gå til innhold

Den verste maten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg spiser stort sett det jeg får servert, men det er enkelte ting jeg bare ikke klarer å få ned:

- alt av sau/lam, unntatt røkt pinnekjøtt

- alt av innmat, takler ikke jernsmaken selv om konseptet ikke er noe problem

- cabaret (fyfan, det er djevelens verk!)

- skalldyr, takler ikke konsistensen

- alt av beter, de smaker bare intenst jord. Er visst blant de som har en feilkobling i hjernen på akkurat beter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tomat og stangselleri i rå form.

Lutefisk, blodpølse, fiskepudding og fiskeboller.

Krem og fløte rent.

Fett på kjøtt, må ha vekk alt, derfor er jeg ikke så veldig begeistret for nakkekoteletter eller entrecôte. Bacon må sprøstekes, ellers er det bare ekkelt.

Støtter mange her i å si cabaret. Skjønner virkelig ikke hvorfor folk liker det.

Er heller ikke så glad i dill og karri.

Er ikke så veldig mye jeg ikke liker, er mer kresen på smakskombinasjoner. Er ikke noe glad i melkeprodukter og frukt sammen, f.eks. jordbæris, bananmilkshake, sitronfromasj o.l. Er heller ikke noe glad i frukt i middagsmat, både faktisk frukt eller som smakstilsetning f.eks. sitronsaft.

Anonymous poster hash: 53d3e...66e

Skrevet

Er heller ikke noe glad i frukt i middagsmat, både faktisk frukt eller som smakstilsetning f.eks. sitronsaft.

Anonymous poster hash: 53d3e...66e

Oi! Da går du virkelig glipp av det kanskje viktigste virkemiddelet man har i matlaging for å balansere smakene i en hvilken som helst rett for å få rett balanse mellom grunnsmaker (dvs sødme, syre, bitterhet, salt).

Noen dråper sitron er det desiderte viktigste hjelpemiddelet for å understreke andre smaker i både salte og søte retter, og jeg lager sjelden mat uten å bruke sitron når jeg smaker til tilslutt, faktisk. Når toppkokker blir spurt om sitt beste triks på kjøkkenet, nevner de ofte nettopp sitronsaft (jeg har sett feks både Charles Tjessem og Geir Skeie si dette i interjvuer).

Anonymous poster hash: d6557...472

• Liker 8
Skrevet

Litt off topic men gjelder mat,

Gjelder snacks som i potetgull. En skulle tro at Nordmenn hadde smaksløker som bare tolererte smak av salt, salt & pepper, løk og creme fraiche.

Hver gang det kommer ut noe som er interessant, litt smak, litt kick så forsvinner det ut av butikker før jeg vet ordet av det.

• Liker 2
Skrevet

Sagosuppe. Grøss

Anonymous poster hash: 30659...2cd
Skrevet

Og potetgull, uansett smak.

Skrevet (endret)

Mandelpudding, gudbrandsdalsost, kaviar, kombinasjonen appelsin og sjokolade, blåmuggost som ikke er varmebehandlet (på pizza er det kjempegodt derimot). Har ikke turt å smake lutefisk og rakfisk. Cabaret husker jeg at jeg spiste i min søsters konfirmasjon for sikkert 20 år siden, et traumatisk minne.

Endret av Beltedyr
Skrevet

Alt som inneholder fisk/stammer fra fisk

Grønnsaker som er blitt varmebehandlet (enten kokt, woket, stekt eller whatever) (utenom poteter)

Alt som kommer fra innsiden av dyret/Innmat

Kneippbrød

Smør (men jeg liker margarin... jeg vet jeg er rar)

Bløtkake

Pasta (i alle former)

Lappskaus

Ribbe

Anonymous poster hash: b90bd...42a
Skrevet

Skalldyr
All type fett og trevler på kjøtt, brekker meg av det
Smør
Rømme/cottage cheese o.l.
Melk (unntatt på frokostblanding eller i matlaging)
Potetgull med smak av løk og rømme o.l.
Er ikke så glad i sauekjøtt

Skrevet

Spiser stort sett det meste, men er ikke så glad i kjøtt generelt og om det blir for mye av det så blir jeg kvalm. Så bare tanken på eks. pizza med kjøttdeig, bacon og biff samtidig får meg til å grøsse.

Skrevet (endret)

Pinnekjøtt og ribbe! Grøss og gru. :haar:

Ribbe kan jeg til nød få presset i meg, men ikke pinnekjøtt. Både smaken og lukta for meg til å spy nesten.

Ellers er jeg ikke noe glad i bacon, stekt flesk, fiskepudding, reker, krabbe, muggost og rosenkål. Urk!

Endret av Savannah87
Skrevet

Litt off topic men gjelder mat,

Gjelder snacks som i potetgull. En skulle tro at Nordmenn hadde smaksløker som bare tolererte smak av salt, salt & pepper, løk og creme fraiche.

Hver gang det kommer ut noe som er interessant, litt smak, litt kick så forsvinner det ut av butikker før jeg vet ordet av det.

http://www.dagbladet.no/2015/02/11/tema/okonomi/dinside/aller/37670207/

Skrevet

Mye som nevnes her er jo favoritter hos meg; rakfisk, kabaret (mammas hjemmelagde), Joikaboller, majones.. Har ikke noe problemer med innmat heller.

Det jeg derimot ikke liker er purre, selleri og oliven.

Skrevet

Ah, glemte et par ting:

Erter i alle former (kokte erter, ertestuing, ertesuppe)

Rødbeter

Fettrand på kjøtt

Mandelkjernepudding (yuk!)

Marsipan

Bløtkake (bortsett fra en, som ikke var lagd på tradisjonelt vis, kjempegod!)

Jarlsbergost

Frukt i middag og salater

Gjest crazycatlady
Skrevet

Glemte noe jeg også:

Fettrand på kjøtt

Rødbeter

Smør

Krem

Fløtesauser

Bløtkake

Sånne ekle grønne dingser som er i julekake, er det sukat det heter?

Joikakaker

Blåmuggost

Ananas på pizza

Rømme/cottage cheese/creme fraiche

Mye av dette er ting jeg heller ikke tåler.

Skrevet

- Fiskeboller i hvit saus

- Pinnekjøtt

- Ananas

- Hasselnøtter. (Elsker det, men er veldig allergisk)

- Sjokoladepudding

Ellers spiser jeg det meste.

Skrevet

Cashewnøtter..

Marie-kjeks

Nugatti

Marsipan

Kyllingvinger/lår (liker kun filet)

Tunfisk på boks

Usmeltet hvitost

Wienerpølser

Skrevet

Geitost

Sylteagurk

Majones

Sursøt saus

Oliven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...