Gå til innhold

Piglets dagbok

Piglet

Anbefalte innlegg

Deilig morgen, men superfint vær. Må ta meg en tur ut på et tidspunkt. Ellers skal jeg gjøre rent på kjøkkenet, skrive sammendrag av avisartikkel til danskkurset og gjøre lekser til direct marketing.

Kjæresten skal på fest i kveld, og jeg skal se minst en DVD. Datamaskinen min har vært litt syk i de siste ukene, og derfor har jeg ikke kunnet se film på den. Så nå er det litt å ta igjen! Og så skal jeg spise "guldsuppe":

1 l. grønsagsbuljong

1 løk

7 store gulerøtter

1 potet

1 ss olje

Ordne grønsakene og riv dem. Stek dem i oljen i en gryte. Tilsett buljon og kok under lokk i ca 20 min. Blend suppen, varm op, smak til med salt og pepper og server med brød.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for oppskriften, Piglet :wink:

Greit å blende grønnsakene noen ganger, så blir det ikke så mye som skal tygges :Hehe:

Jeg har noen ganger tatt en halv pose Netto-grønnsaksblanding, tilsatt litt vann, kokt det opp og blendet det. Da må jeg i allfall ha fått annbefalt mengde grønnsaker :wink:

Har dere mange skriveoppgaver på kurset, Piglet? Skal dere ha "eksamen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Miranda, og velkommen tilbake!

Jeg liker veldig godt blendede supper, for det har en sånn deilig konsisten.

Vi har hatt en del skriveoppgaver på danskkurset, men får flere nå på nivå to. Men vi skal ikke ha eksamen, vi få bare et papir på at vi har gjenført et kurs på x antall timer.

Fortsatt kjempefint vær her, og vi har vært ute og gått en lang tur. Deretter spiste vi lunch og de mest fantastiske kaker på en cafe. Deilig, avslappet søndag med andre ord.

Kvelden i går ble desverre ikke helt vellykket. Jeg hadde leid to dvder, men da jeg puttet den første inn i PCen, kunne den ikke spilles av. Siden PCen nettopp har blitt reinstalert, hadde tydligvis det programmet som brukes til avspiøøing av dvder, forsvunnet. :( Veldig dumt, ikke minst fordi det jo var 65 kr ut av vinduet.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig når dvd´en ikke fungerer... Husker tydelig jeg og mannen hadde kjøpt to filmer vi ville se, men så var spilleren gått i stykker. Vi raste igjennom ukens reklamer og fant en på tilbud. Masse arbeid for et par filmer, men det er bare så irriterende når det går kludder i planene :wink:

Jeg har ikke fått nytt fin-været her i helgen, men jeg har begynt å gå turer i skogen. Det er så deilig :P

Det er også godt å gå i byen, da. Tror jeg vil planlegge en liten København-shopping en dag :wink:

Ikke sant de danske bakerier er farlig fristende, Piglet? :wink: Leste forresten i avisen at det å spise kaker skulle være forebyggende for vinterdepresjon. Greit å huske om man synes man trenger en undskyldning :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kaker forebygger vinterdepresjoner? Det var gode nyheter, Miranda!

Inn til videre i dag har jeg bakt boller (hadde en rest gjær) og skrevet sammendrag av en artikkel til danskkurset. Artikkelen var om eggsortering hvis det var risiko for at barnet bar på gener som ga en 80% sjanse for at de fikk brystkreft. Er i prinsippet ikke den store tilhenger av sortering av mennesker, men når det handler om brystkreft synes jeg det er litt anderledes. Det er jo en sykdom og ikke et handicap som f.eks. Downs. Men hvis man tillater eggsortering i forhold til brystkreft er det jo en risiko for at snøballen begynner å rulle. Og jeg ønsker ihvertfall ikke et samfunn hvor alle menneser som ikke er helt "perfekte" sorteres fra.

Litt etikk her på formidagen... Artikkelen kan leses her: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=344069

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at de engang kan vurdere å frasortere egg på den måten... Det er virkelig et dilemma, for hva blir det neste som skal frasorteres? Jeg stemmer Mot :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så et program på NRK i går, hvor en (nor)mann benektet holocaust fordi han mente at det ikke fantes beviser! Jeg ble helt kvalm...

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et program på NRK i går' date=' hvor en (nor)mann benektet holocaust fordi han mente at det ikke fantes beviser! Jeg ble helt kvalm...[/quote']

Skammelig og respektløst av ham! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan desverre ikke spise riskrem, Miranda! Som jeg fortalte Malou har jeg jule-nekt frem til den første søndag i advent. Synes ikke man skal begynne med alle de hyggelige og gode tingene før det. En viktig del av julen er jo å glede seg. Så jeg venter, selv med virituel riskrem... :wink:

Ellers har dette utviklet seg til en ganske så bra uke. I går hadde jeg gruppemøte med en god vennine, og selv om vi gjorde endel, var det også tid til litt hyggesnakk. Og på jobben i går gikk det også bra. Vi er delvist provisjonslønnet, og jeg fikk laget masse intervjuer, og tjente dermed 25 kr mere i timen enn timelønn. Altså til sammen 125 kr i timen! :hoppe: I dag hadde jeg en spennde time, spiste lunch med noen fra klassen, og så dro jeg inn til byen for å ordne et par julegaver. Skulle kjøpe Margrethe skåler ( http://www.goldaskitchen.com/merchant.ihtm...id=10428&step=4 ) til min lillesøster, og bestemte meg i siste øyeblikk for å kjøpe en picnic-ryggsekk til kjæresten også. Skålene ønsker hun seg, så det er en sikker vinner. Er mere usikker på picnic-ryggsekken, men syntes det var en litt hyggelig ide (Her er det bilde: http://mail.callas.dk/index.php?page=itemv...3-165331-166087 ) Så nå har jeg kjøpt den, og det er jo ihvertfall noe vi kan gjøre sammen, og det synes jeg er bra.

Har også tenkt litt på å lage en liten kalende til kjæresten. Ikke til hver dag, for det synes jeg er litt vanskelig, men til hver søndag i advent... Tenker litt på det, og har ihvertfall tenkt på at han kan få kinotur, masasjeolje + masasje og kanskje ludospill. Men må tenke litt...

Ellers så drar jeg jo hjem i helgen! Gleder meg, både til å slappe av på toget og til å se både familie og venner.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp spist deilig mango til frokost. Vi får en kasse med frukt og grønt herfra www.aarstiderne.com/ og i denne uken fikk vi bl.a. en mango. Vi fikk også et gresskar, så jeg tenkte jeg ville bake en gresskar og gulrotkake til etter at vi har svømt.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig lekker frukt og grønt de leverer fra Aarstiderne.com, vi har fått varer levert derfra i et par omganger. Det hender jeg tenker på å opprette et nytt abonnement.

Jeg fikk prøvet litt av hvert av nye varer, og noen ingredienser følger meg fortsatt.

*ønsker Piglet god tur til Norge* :klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aarstiderne er kjempe bra, ja. Og en av grunnene for at vi ble "medlem", var for å få litt ny inspirasjon.

Greskaret var ikke helt lett å ordne og skrelle, men det gikk til slutt. Laget denne kakene: http://www.tine.no/oppskrift/11353 som vist også har blitt presentert her inne på Mat og drikke. Droppet rosinene og nøttene, da. Og tror heller ikke jeg lager glasur. blir nok bra for det.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piglet, siden jeg praktisk talt aldri har smakt gresskar, men liker gulrotkake, har jeg nå printet ut oppskriften. Så får jeg se om jeg kommer over en gresskar, en dag :wink:

Jeg er en ordentlig "kakemons". For litt siden laget jeg en Drømmekage, dansk og praktfull. I allefall for meg som elsker kokos :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for hilsner, Miranda, Malou og Popelka!

Jeg har hatt det veldig fint i Norge, og faktisk fått gjort masse på bare to dager. Fredag hentet lillesøsteren min meg, og så kjørte vi hjem til mamma og pappa. Vi spiste reker og snakket masse, og så var det på tide å gå i seng. Lørdag dro vi inn til Oslo og handlet litt. Fikk et juleantrekk av mamma: Sort, tynt skjørt i flere lag og en tweed jakke til. Siklet også litt på noen virkelig lekre sko (med høye stillettheler), men sto for fristelsen. Men kanskje ikke så mye lengre, det er jo en Mango butikk her i Kbnh også... :wink: Så spiste vi lunch og fantastiske kaker på Pascall. Det anbefales på det varmeste! Og så dro vi å så Bridget Jones 2 på før-premier. Den var ikke så bra som den første og veldig forskjellig fra boken, men en hyggelig film. Om kvelden hygget jeg meg med lillesøsteren.

Søndag møttes jeg med en venninde, og vi gikk en lang, bratt tur, så jeg er helt støl i rompa i dag. Hun hadde masse ting å tenke på og fikk muligheten for å un-loade litt på meg, og det tror jeg hun hadde veldig bruk for. Vi hadde med oss matpakke og kakao, så det var en ekte, norsk søndagstur... Så dro jeg inn til Oslo for å se på lillesøsteren min sin leilighet. Søndag kveld feiret vi storebroren min sin fødselsdag med deilig lammestek. (Har også fått med med en lammestek hit, som vi skal spise sammen med noen venner.) Nok en hyggelig kveld. Og i dag tidlig dro jeg med toget til Kbnh. Sov ganske mye, så turen gikk egenltig fort.

Da jeg kom hjem hadde jeg fått mail om at danskkurset mitt var avlyst, så det var egentlig litt deilig. Da får jeg jo muligheten for å snakke litt med kjæresten. :hjerte:

Piglet

PS Miranda: Man kan bare bruke dobbelt så mye gulerot i kaken, i stedet for gresskar. Den var ihvertfall veldig god og saftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Piglet, du har virkelig fått mye ut av turen til Norge høres det ut som :P Det gjør ikke så mye å bo i Danmark når det er så lett å komme til Norge. Om man altså har tid...

Jeg synes du er så effektiv, jeg Piglet. Du får unna så mye. (Jeg har fortsatt farve-oppgaven liggende, og lurer på om jeg kan slippe unna :oops: )

Høres ut som et flott juleantrekk, forresten! Tror ikke jeg ofrer nytt juleantrekk på meg selv i år. Vi skal jo bare være her hjemme, og dessuten skal jeg på jobb.

Vel, nå er det hente-datteren-tid, hun er hos ei venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har hatt en fin tur til Norge Piglet.

Prøver å høre på den nye versjonen av Band Aid jeg nå, men jeg tror det er pågang for det tar kjempelang tid og det skjer ikke særlig mye. Er litt spent på å høre den da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...