Gå til innhold

Er det for sent å stoppe IS?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei. De utnyttet kaoset i irak og syria.

Og det er ikke forsent å hjelpe yezidi jentene som ble kidnappet og utnyttes som sex slaver. Det er flaut at FN ikke har en slagplan for disse jentene.

FN har ingen slagplan fordi jøder/Israel ikke er involvert. Hadde det vært jøder som sto bak slike handlinger hadde det blitt fart i sakene, skal du se.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jihadistene ønsker stabilitet. Stabilitet i form av et verdensomspennende kalifat, hvor hele verdens befolkning er underkastet Sharia. Det hjelper ikke å ha stabile regimer når regimene er islamistiske. Syria og Irak var ikke islamistiske regimer, derfor var de ingen trussel. En stabil IS-stat vil være noe helt annet. Du sier at Iran valser lett over IS. Antagelig, men hva så? Iran er også en trussel for Vesten. Et stabilt Iran er ingen garanti for sikkerhet i Vesten. Iran kaster penger etter terrorister, og Iran snakker åpenlyst om å nuke Israel og USA. Anonymous poster hash: 109b4...ac8

Etter å ha lest innleggene med denne signaturen tror jeg faktisk jeg kan konkludere med at dette er det verste rælet jeg har lest på lenge. Det du beskriver er intet mindre enn en gavepakke til IS og lignende røverbander. Det er mye jeg er uenig med Salvesen i, men han har helt rett i at det IS trenger og ønsker er nettopp ustabile forhold og voldsomme reaksjoner fra vesten. Det er det som gjør at de vokser, og får mer makt.

• Liker 1
Gjest Salvesen
Skrevet

Regimene i Midtøsten hater IS fordi de truer makten deres. Ikke fordi de er uenige i at Vesten skal angripes. Som sagt kaster Iran penger etter terrororganisasjoner, og det samme gjelder Saudi-Arabia.

Anonymous poster hash: 109b4...ac8

Flott at du er kritisk til Islam, men du behøver ikke å se deg helt blind på alt som er av logikk av den grunn. Du kan jo begynne med å fortelle meg hva den politiske/religiøse eliten i Iran skulle ønske å oppnå ved å angripe USA eller Israel. Dette blir sikkert bra... :popcorn:

Gjest Salvesen
Skrevet

FN har ingen slagplan fordi jøder/Israel ikke er involvert. Hadde det vært jøder som sto bak slike handlinger hadde det blitt fart i sakene, skal du se.

Og der kom mannen med tidenes hardeste ståpikk for jøder med i debatten. Dette blir bare mer og mer underholdende. :popcorn:

• Liker 1
Skrevet

Salvesen har helt rett i at det IS trenger og ønsker er nettopp ustabile forhold og voldsomme reaksjoner fra vesten. Det er det som gjør at de vokser, og får mer makt.

Tror du og jeg har helt ulike oppfatninger av hva "voldsomme reaksjoner" innebærer. Ingen med sine fulle fem tror at IS vil overleve om de største byene deres blir bombet sønder og sammen.

• Liker 1
Skrevet

Flott at du er kritisk til Islam, men du behøver ikke å se deg helt blind på alt som er av logikk av den grunn. Du kan jo begynne med å fortelle meg hva den politiske/religiøse eliten i Iran skulle ønske å oppnå ved å angripe USA eller Israel. Dette blir sikkert bra... :popcorn:

De oppnår ingenting med det, men de er heller ikke skrudd sammen riktig oppe i hodene sine. De tror de vil bli belønnet i Paradis.

• Liker 2
Skrevet

For å forstå konseptet IS kan det forøvrig være greit å slutte å se seg fullstendig sveiseblind på islam, og heller kaste et blikk i retning totalitære ideologier. Selv om IS bygger sin ideologi på andre tanker enn forrige århundres totalitære regimer og ideologier, så er mekanismene og måten de fungerer på mye av det samme.

• Liker 1
Skrevet

Det er fullstendig feil å se på islamister som rasjonelle aktører. For å forstå handlingene deres kan man ikke spørre seg "hva ville jeg gjort?" eller "hva er i deres interesse?", men "hva sier religionen deres?"

• Liker 1
Skrevet

For å forstå konseptet IS kan det forøvrig være greit å slutte å se seg fullstendig sveiseblind på islam

Islam har alt å gjøre med islam. Og vær så snill, ikke kom med den "de mistolker Koranen"-svadaen.

• Liker 1
Skrevet

Tror du og jeg har helt ulike oppfatninger av hva "voldsomme reaksjoner" innebærer. Ingen med sine fulle fem tror at IS vil overleve om de største byene deres blir bombet sønder og sammen. Anonymous poster hash: 109b4...ac8

Du viser igjen og igjen at du ikke skjønner bæret av hvordan IS fungerer.

Noe av det som gjør IS farlige er at de ikke er en lokal gutteklubb i MØ. Snarere tvert i mot, de rekrutterer og høster sympati fra store deler av verden. Det gjør de ved å spille på et fiendebilde. Det du ønsker å oppnå er å kaste bensin på bålet. For all del, bomb en stor del av verden i fillebiter. Så kan du sette ned ned og følge med på strømmen av nye rekrutter, som står bokstavlig talt i kø for å opprettholde "arbeidet" til IS. Du gir jo fiendebildet deres legitimitet, på en måte som vil kunne vekke langt flere enn de klarer i dag.

• Liker 1
Gjest Salvesen
Skrevet (endret)

De oppnår ingenting med det, men de er heller ikke skrudd sammen riktig oppe i hodene sine. De tror de vil bli belønnet i Paradis.

Ja, helt klart at priviligerte overklassemennesker som Ahmadinejad tenker akkurat som harrytass-Abdullah i gata, og derfor vil starte atomkrig bare for å få ligge med jomfruer i paradis. Det er nemlig slik storpolitikken fungerer :Nikke:

Seriøst, get a clue.

Endret av Salvesen
  • Liker 1
Skrevet

Islam har alt å gjøre med islam. Og vær så snill, ikke kom med den "de mistolker Koranen"-svadaen. Anonymous poster hash: 109b4...ac8

Jeg foreslår at du leser deg opp på totalitære ideologier, og hvordan disse fungerer.

Skrevet

Nazistene spilte også på et fiendebilde. Så da burde vi vel latt nazistene få være i fred da? Ikke bombe dem og hisse dem opp slik at det ble enda flere nazister? Yeah right, det var jo det som skjedde ikke sant?

NOT. Nazistene ble bombet tilbake til steinalderen (ikke lekebombet slik som IS blir). De skjønte at det ikke var vits å prøve mer. De ga opp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg foreslår at du leser deg opp på totalitære ideologier, og hvordan disse fungerer.

Foreslår at du gjør det samme. Start gjerne med nazismen. Les om hva som skjedde da man bombet dem. Hvor mange nye rekrutter skapte man da?

• Liker 1
Gjest Salvesen
Skrevet (endret)

Det er fullstendig feil å se på islamister som rasjonelle aktører. For å forstå handlingene deres kan man ikke spørre seg "hva ville jeg gjort?" eller "hva er i deres interesse?", men "hva sier religionen deres?"

Jeg skjønner at du er sur over muslimsk innvandring - det er jeg og. Men dersom du tror at folk som Ahmadinejad tenker på samme måte som det disse harry bondeknølene vi importerer til Europa gjør, tar du nok skammelig feil. Vi snakker her om priviligerte overklassemennesker - høyt utdannede statsledere - som har alt å vinne her på jorden, og som har vært en del av det storpolitiske spillet store deler av sine liv. Og tro det eller ei, Iran har fortsatt ikke angrepet hverken Israel, Europa eller USA - på tross av massive trussler den andre veien. Utrolig, ikke sant? I følge deg bør man jo nesten forvente at Ahmadinejad trer på seg et bombebelte i morgen den dag - for han vil jo så gjerne til paradis, det er alt som betyr noe :icon_lol:

Endret av Salvesen
  • Liker 1
Skrevet

Med det har klokken blitt tre. End of discussion. Agree to disagree. Ha en god natt.

Gjest Salvesen
Skrevet

Med det har klokken blitt tre. End of discussion. Agree to disagree. Ha en god natt.

God natt.

Skrevet

høyt utdannede statsledere - som har alt å vinne her på jorden :icon_lol:

Vi er uenige Jeg tror ikke Ahmadinejad er sekulær. Uansett er det ikke noe å ta sjansen på. Når han jobber med å skaffe atomvåpen samtidig som han sender ut trusler, så er det uforsvarlig å ikke ta trusselen på alvor.

Skrevet

Og selvfølgelig vil ikke Ahmadinejad ta på seg bombebeltet. Han sender andre til å gjøre den jobben. Men selv om ikke Iran vil angripe direkte, så er de fortsatt en trussel. Usama satt også i hulen sin og styrte andre terrorister, men det betyr ikke at han ikke skal tas av dage. Den største trusselen er ikke fotsoldatene, men hjernen bak.

Skrevet

Vi er uenige Jeg tror ikke Ahmadinejad er sekulær. Uansett er det ikke noe å ta sjansen på. Når han jobber med å skaffe atomvåpen samtidig som han sender ut trusler, så er det uforsvarlig å ikke ta trusselen på alvor.

Det er vel ingen som har hintet om at Ahmadinejad er sekulær.

Men når det snakkes om det krigerske Iran. Iran har ikke gått til krig mot sine naboer på mange hundre år. Det er strengt tatt ingenting som tyder på at de har slike planer nå heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...