Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015

ablaze

Anbefalte innlegg

Så spennende FantasDick! Håper for din del at hu venter litt til, hvis det er det du har lyst til. :) Skjønner godt at du ble livredd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advarsel; wall of txt!

Å, huff, synes dette er i overkant spennende - jeg har i utgangspunktet fødselsangst (har egentlig innvilget planlagt snitt, men er innstilt på naturlig fødsel) og aldri vært den typen som mener at barn er det eneste som gjør livet komplett, så jeg synes ikke dette er bare stas. Graviditeten har gått over all forventning og jeg har jo vent meg til tanken på fødsel og en baby, men det har hele tiden vært så langt fram i tid. Nå når jeg plutselig er i uke 37, slimproppen går og jeg lekker fostervann så er det hele blitt så altfor "ekte" og jeg er rett og slett livredd! Jeg er redd for at jeg ikke er klar, jeg er redd for smertene, jeg er redd for å få en skjør baby som er avhengig av meg og at jeg gjør alt rett, levert i armene mine - som er "min" og mitt ansvar. 

Jeg pakka fødebagen fort som fy da fostervannet begynte å lekke, og samboeren monterte bilstolen og avtalte med moren sin at hun skal passe barn og hund når vi skal på sykehuset, så praktisk sett er vi forberedt, men.. Har hatt kontakt med jordmor i helga, så hun er underrettet, så nå er det bare å vente. Jeg synes det er helt forferdelig å vente på noe jeg ikke vet hva er, hvordan det kjennes ut og hvordan det skjer. På grunn av fødselsangsten min og lang reisevei til sykehuset planlegger vi å kunne dra inn tidlig nok til at det ikke blir noe hui og hast, men når jeg ikke aner hvordan en ri føles så er det vanskelig å skulle telle minutter mellom liksom. :ler: I tillegg har jeg, som har hatt et nydelig svangerskap uten en eneste plage, den siste uka fått vondt overalt i magen, i bekkenet, i korsryggen, overalt! Blir jo helt overveldet! :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: Er sikkert noen av de her som har født før som har et bedre svar til deg enn meg, men jeg tror de følelsene du kjenner på er ganske så normale. Særlig når du hadde fødselsangst i utgangspunktet og svangerskapet kom litt bardust på. Jeg har ikke brukt en kalori på å bekymre meg for fødsel før nå i det siste, men nå kjenner jeg også at jeg av og til tenker "hva faen har jeg gjort?!", både med tanke på fødsel og det at det faktisk kommer en ekte baby ut av det hele. En baby som er helt avhengig av meg og samboeren. :sjokk:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er helt normalt fantasdick! Det er overveldende og bli mamma, spesielt første gang. Alle følelser er normale ift det tror jeg! Er nok godt man har 9 mnd på og forberede seg på! Du skal se at når du får baby i armene blir det veldig naturlig :) masse lykke til, spennende tid nå!

Men dere, har dere mye mensenmurringer, er det modning så tidlig tror dere? Har ikke kynnere samtidig, så er ikke bekymret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: til deg! Jeg tenker at det er helt normalt og veldig bra at du har sånne tanker! Det viser bare at du er klok og reflektert, og at du er klar for å ta ansvaret for et annet lite menneske. Det er en stor forandring, men når du er i situasjonen så kommer det til å være veldig naturlig for deg.

Skal du på kontroll siden du lekker fostervann? Spennende å følge med deg fremover, spørs om du er neste ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advarsel; wall of txt!

Å, huff, synes dette er i overkant spennende - jeg har i utgangspunktet fødselsangst (har egentlig innvilget planlagt snitt, men er innstilt på naturlig fødsel) og aldri vært den typen som mener at barn er det eneste som gjør livet komplett, så jeg synes ikke dette er bare stas. Graviditeten har gått over all forventning og jeg har jo vent meg til tanken på fødsel og en baby, men det har hele tiden vært så langt fram i tid. Nå når jeg plutselig er i uke 37, slimproppen går og jeg lekker fostervann så er det hele blitt så altfor "ekte" og jeg er rett og slett livredd! Jeg er redd for at jeg ikke er klar, jeg er redd for smertene, jeg er redd for å få en skjør baby som er avhengig av meg og at jeg gjør alt rett, levert i armene mine - som er "min" og mitt ansvar.

Jeg pakka fødebagen fort som fy da fostervannet begynte å lekke, og samboeren monterte bilstolen og avtalte med moren sin at hun skal passe barn og hund når vi skal på sykehuset, så praktisk sett er vi forberedt, men.. Har hatt kontakt med jordmor i helga, så hun er underrettet, så nå er det bare å vente. Jeg synes det er helt forferdelig å vente på noe jeg ikke vet hva er, hvordan det kjennes ut og hvordan det skjer. På grunn av fødselsangsten min og lang reisevei til sykehuset planlegger vi å kunne dra inn tidlig nok til at det ikke blir noe hui og hast, men når jeg ikke aner hvordan en ri føles så er det vanskelig å skulle telle minutter mellom liksom. :ler: I tillegg har jeg, som har hatt et nydelig svangerskap uten en eneste plage, den siste uka fått vondt overalt i magen, i bekkenet, i korsryggen, overalt! Blir jo helt overveldet! :ler:

Det er helt normale tanker.

Selv med storesøster som vi hadde prøvd på i fire år før hun hadde jeg også slike tanker. Satt der med "hva i alle dager har vi gjort?" Og da vi skulle dra fra sykehuset var både jeg og mannen overveldet over at vi skulle ha med oss det lille mennesket hjem uten at noen stilt spørsmål om det.

Krysse fingrene for at alt går greit.

Endret av pusilus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nå sykemeldt frem til permisjon, og kjenner det er veldig greit med alle småplagene jeg har. Det er i dag 4 uker til.

Det skal bli godt å få en skrikende baby i armene, få henne ut og ha litt kontroll på hvordan hun har det. Jeg føler meg så maktesløs når hun er i magen og bekymrer meg konstant for ting som kan oppstå.

I dag våknet jeg med en ulvehunger uten like og den har ikke gått over etter jeg har spist heller. Kan vel regne med å legge på meg minst 6 kg til før induksjon.

Endret av pusilus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andregangs burde jeg vel egentlig ha god kontroll, men jeg er litt i tvil om hvor mye klær vi trenger. Siden vi fikk sommerbaby sist har vi lite og ingenting ull og ull/silke i de minste str. 

Hvor mye har dere andre av ull/ull silke i str 50 og 56? Body, strømpebukse og (sparke)bukser? Og hvor har dere handlet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig ikke peiling på hva jeg trenger. Har nesten ikke noe klær i 50 i det hele tatt, men har en ullbukse fra Joha som jeg dro med meg fra et salgsstativ. I 56/62/68 har jeg foreløpig to bodyer og et par strømpebukser/longs i hver større, hovedsaklig fra Lillelam og Devold. Har også en tynn ulldress i hver størrelse. Ull er jo så dyrt så venter heller med å kjøpe mer til jeg ser om vi trenger det... Og håper kanskje vi får litt ull i barselgaver? :jepp:

Sikkert godt for deg å få sykemelding Pusilus, ingen vits i å slite seg ut i tiden sånn rett før. Skjønner godt at du gleder deg enda litt mer enn oss andre til å få henne ut! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet masse klær og diverse, hehe! Men har nesten droppet ull helt. Eneste er en Lillelam ulldress til bruk i vogn/bil i str 62, samt ull-luer og et par votter. Samt at vi nok får litt hjemmestrikket. Har også teppe i ull.

Men bodyer osv i ull tror jeg vi drøyer til neste vinter igjen.

Jenta mi hadde litt sensitiv hud, så bomull var klart best.

Anbefaler omslagsbodyer og tilhørende bukser med fot og bred mage"strikk" fra feks H&M. Koster nesten ingenting, og ble svært mye brukt her sist. Samt at jeg liker at babyklær kan vaskes på 60grader, mtp gul bæsj og gulp osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe mye ull i 50/56, det er snakk om 3 bodyer i str 60 en fra Joha og to i ull silke fra safa (de i ull silke er nydelig deilig :hjerte: vi har også en heldress i 56 og storesøster kjøpte en i sommerull fra Joha i str 50 som vi skal ha med på sykehuset. Vi har vel to strømpebukser i de minste størrelsene. Men nei, oversikt over hva vi har, det har jeg ikke.

Vi har vel en body i str 50 og et par bukser, storesøster var 51 da hun ble født og med lang rygg så var ikke bodyen i str 50 i bruk mer enn en gang.

Endret av pusilus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor mye ull vi trenger denne gangen. :ler: Butikkene er vel åpne etter at de har kommet ut også, vil jeg tro (selv om jeg har følelsen av at hele verden vil snus på hodet), så vi får evt supplere. Erfaringen her er forøvrig at behovet avhenger veldig av hvorvidt man får en gulpebaby eller ikke. Turnerose gulpet masse, Snorkfrøken knapt i det hele tatt, så vi klarte oss med mye færre plagg sist. Vi har en salig blanding av Nøstebarn, Joha, Reflex, Nameit, Janus og hjemmesydd (av ull på rull fra Janus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Vi har vel 2-3 bodyer i ull/silke og ull i str 50 + fuglemammas omslagsbody (strikket). I str 56 har vi vel omtrent det samme. Tror det får holde inntil vi ser hva vi trenger og ikke minst hvor stor babyen er. Vi har jo endel bodyer i bomull som kan suppleres med om vi får en gulper :fnise: Sist gang kom frøkna litt før termin og var bare såvidt over 3 kg, så vi brukte str 50 ganske lenge. Om jeg går til termin og kanskje over kan vi kanskje gå rett på str 56. Av andre klær har vi nok, både strikk og annet. Godt å ha det meste på plass!

Høres ut som du får god oppfølging Pusilus, det er godt å høre. Skjønner godt du vil ha henne ut av magen, det blir sikkert en lettelse for dere alle sammen  :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har endel ull i de minste størrelsene men ikke noe fra 68, tror jeg. Vi skal ønske oss endel til jul, regner jeg med. Jeg har blitt veldig glad i nøstebarn. :)

Tror ikke vi kjøper noe mer før vi ser hvor stor hun er. Hun ligger godt over gjennomsnittet så.. Jeg bare lar være :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endel ull i de minste størrelsene men ikke noe fra 68, tror jeg. Vi skal ønske oss endel til jul, regner jeg med. Jeg har blitt veldig glad i nøstebarn. :)

Tror ikke vi kjøper noe mer før vi ser hvor stor hun er. Hun ligger godt over gjennomsnittet så.. Jeg bare lar være :P

Jeg elsker Nøstebarn!  :rodmer: Gleder meg til det kommer ny kolleksjon om et par uker! Favoritten er bodyene deres i ull/silke, de kan brukes lenge! Og bukser/sparkebukser i ullfrotte og dress i ullfleece! Sikkert lurt å vente litt til dere ser størrelsen, det er jo veldig greit å bestille på nettbutikken deres  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar, kjære dere! :) Det er nok normale tanker, men jeg er normalt ikke redd for noe og så kjenner jeg plutselig på denne overveldende redselen så føles det ganske rart.

Har vært hos jordmor i dag fordi slimproppen har gått, jeg lekker mest sannsynlig fostervann og baby er fryktelig rolig. Hun har fin hjertelyd, men beveger ikke på seg og reagerer ikke på dytting o.l så vi er på vei til sykehuset for en sjekk nå. Regner med alt er fint, men greit å sjekke likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for fine svar, kjære dere! :) Det er nok normale tanker, men jeg er normalt ikke redd for noe og så kjenner jeg plutselig på denne overveldende redselen så føles det ganske rart.

Har vært hos jordmor i dag fordi slimproppen har gått, jeg lekker mest sannsynlig fostervann og baby er fryktelig rolig. Hun har fin hjertelyd, men beveger ikke på seg og reagerer ikke på dytting o.l så vi er på vei til sykehuset for en sjekk nå. Regner med alt er fint, men greit å sjekke likevel. :)

Krysser fingrene for at alt er vel med babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for deg FantasDick! Må jo være et godt tegn at hjertelyden er fin, men veldig godt å få det sjekka! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...