Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015


ablaze

Anbefalte innlegg

Tusen hjertelig takk! :)

 

Vi fikk dra hjem i går kveld, så var i hjemme i natt en gang. Ble sjekket med CTG og baby var veldig rolig og hadde veldig lite bevegelse, selv etter mat og masse dritsøt saft, men de "godkjente" i og med at UL ikke viste noe unormalt (både innvendig og utvendig). Jeg hadde lite fostervann, da. Hun kunne ikke si noe om det var fostervann jeg lakk, men etter innvendig undersøkelse kunne hun konkludere med at jeg ikke lakk der og da - men det visste jeg jo. :ler: 

 

Det var ganske rart å se alle kynnerne som var registrert på CTG'en uten at jeg merket at jeg hadde en eneste en mens jeg var tilkoblet! Hadde kynnere hvert 2-3 minutt hele tiden. :hoho: Pleier jo normalt å kjenne noen i løpet av dagen, men de er på grensa til direkte vonde. 

 

---

 

I dag går jeg ut i permisjon! Haha, høres så rart ut, fødselspermisjon. Har selvsagt hatt en runddans med NAV i forbindelse med foreldrepengesøknaden, så spent på hvordan dette går. Jeg er sykemeldt uten arbeidsgiver, men NAV har sendt krav om inntektsopplsyninger likevel, til arbeidsgiver jeg hadde for over 6 mnd siden. Ringte til NAV i dag, men ble bare satt over til ny avdeling hele tiden, og til slutt fikk jeg beskjed om at avdelingen jeg skulle snakke med ikke var på jobb i dag. Det ble lagt igjen beskjed om at de skulle ringe meg i neste uke, da.  :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, bra du ble grundig sjekket, men hva tenker de blir videre oppfølging? Om babyen både veldig rolig + at du kanskje lekker fostervann (når du allerede har lite) høres det jo ut som du kanskje ikke bør gå så lenge? :vetikke: Ikke for å bekymre deg altså, men jeg tenkte de var ganske strenge med sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, jeg. Jeg synes alt dette er litt sånn merkelig, fordi når jeg var hos "min" jordmor i går var det hun som lurte på om hun skulle sende meg inn på sykehuset for en sjekk, og konfererte med vakthavende på sykehuset - som også mente at jeg burde inn. Når jeg kom var de kjappe med å sette i gang, men så stoppet det opp da vi måtte vente på overlegen for videre vurdering og hun hadde det travelt. Når hun endelig kom var hun pottestur og hastet seg gjennom undersøkelsene og sa at baby hadde fin vekst (litt liten, men det visste vi jo) og jeg lakk ikke fostervann i gynekologstolen så hun spurte oss surt hva vi hadde kommet dit for. :vetikke:

 

Skal oppdatere jordmora "mi" i dag så får vi se hva hun sier, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min siste fødsel startet med vannavgang, det var aldri skikkelig "splæsj" men nok til at jeg skjønte at det var fostervann. JM på sykehuset var litt i tvil, men siden jeg hadde på bind kunne de sjekke det med et eller annet. Så lenge fostervannet har gått, eller er i ferd med å gå, skal man ikke gå mer enn noen dager før fødsel settes i gang pga infeksjonsfaren. Om du allerede har lite fostervann (jeg hadde MYE) er det kanskje ikke så rart om det kommer litt og litt, syns du skal få sjekket dette skikkelig jeg (det hadde jeg forlangt ihvertfall). Håpløst med sånn sure leger altså, de burde hatt en annen jobb  :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Nøstebarn! :rodmer: Gleder meg til det kommer ny kolleksjon om et par uker! Favoritten er bodyene deres i ull/silke, de kan brukes lenge! Og bukser/sparkebukser i ullfrotte og dress i ullfleece! Sikkert lurt å vente litt til dere ser størrelsen, det er jo veldig greit å bestille på nettbutikken deres ;)

Ja, nøstebarn er helt fantastisk! Jeg er så glad i de. Jeg bor nært en butikk og de er så veldig koselige der også.

Håper det går greit FantasDick :klem: tenker på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Søstera mi fødte to ganger men vannet gikk aldri. Så det kan gå i hvilken som helst rekkefølge.

 

Vil bare nevne her at jeg syr til babyer som en hobby mens jeg prøver selv å bli gravid. Så se min signatur hvis noen er interesserte (smekker og babyrede/babynest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en god time hos jordmor idag, kjente det var godt å komme til noen som har mye bedre tid en fastlegen. 

 

SF-målet mitt hadde ikke steget så veldig mye de 2 siste ukene, ligger fremdeles innafor det grønne men det er akkurat, så hun har henvist meg til KK for UL for å sjekke vekst osv, satser på at de ringer imorgen å jeg får time fort, jordmor regnet med jeg kunne få denne uken eller mandag neste uke så vi håper på det beste... Ikke lett å være førstegangs med masse bekymringer fra før.   

 

Jordmor var ikke bekymret da, hun hadde god hjertelyd og den steg og sank itakt med bevegelsene inni magen så det var vist veldig bra, nå har jeg jo morkaken fremme så noen bevegelser kjenner jeg ikke like godt, men får bare følge nøye med og satse på at alt er fint. Hun hadde jo fin vekst og lå på snittet da vi var på 3D ul for 5 uker siden, men altså det er HELT greit med en ekstra titt på frøkna :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en god time hos jordmor idag, kjente det var godt å komme til noen som har mye bedre tid en fastlegen. 

 

SF-målet mitt hadde ikke steget så veldig mye de 2 siste ukene, ligger fremdeles innafor det grønne men det er akkurat, så hun har henvist meg til KK for UL for å sjekke vekst osv, satser på at de ringer imorgen å jeg får time fort, jordmor regnet med jeg kunne få denne uken eller mandag neste uke så vi håper på det beste... Ikke lett å være førstegangs med masse bekymringer fra før.   

 

Jordmor var ikke bekymret da, hun hadde god hjertelyd og den steg og sank itakt med bevegelsene inni magen så det var vist veldig bra, nå har jeg jo morkaken fremme så noen bevegelser kjenner jeg ikke like godt, men får bare følge nøye med og satse på at alt er fint. Hun hadde jo fin vekst og lå på snittet da vi var på 3D ul for 5 uker siden, men altså det er HELT greit med en ekstra titt på frøkna :D

Håper du får ul raskt slik at du slipper å uroe deg. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt utslått av varmen, orker omtrent ikke noe. Ja greit jeg vasket vegger og tak på et av badene i dag, men det tok ikke noe lang tid. Jeg var på et møte som varte en drøy time, men ellers så slappet jeg bare av.

ikke for å klage, men jeg gleder meg til 12 grader igjen :)

34+1 og klar for å bli ferdig med dette, det er utrolig tungt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og slitt med varmen. Var på jobb i helga, jobber i hjemmesykepleien. Og noen av brukerne har det så ufattelig varmt inne. Når man i tillegg må ned på huk for og hjelpe en med hoven fot og få på seg skoen og han samtidig røyker inne så blir man svett altså!! Haha. Flaut og se når man svetter men kan ikke hjelpe for det.

Ellers syns jeg sparkene er vonde alts.. Opplevde aldri vonde spark med nummer en, men nå må jeg dytte litt tilbake altså.

32 uker imorgen, går av med permisjon 2 oktober. Syns tiden går såå fort altså! Jeg er jo så og si sist ute så dere begynner vel og føde snart!

Endret av blomst12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får ul raskt slik at du slipper å uroe deg. .

 har heldigvis fått time allerede imorgen :)  så skal bli godt å få sjekket at frøkna har det fint i magehuset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 har heldigvis fått time allerede imorgen :)  så skal bli godt å få sjekket at frøkna har det fint i magehuset :)

 

Lykke til på ul i dag, satser på at hun storkoser seg i magehuset ditt! :)

 

Godt å høre at det er flere som sliter i varmen. Føler meg jo forrædersk når jeg er lykkelig over at de fineste dagene ser ut til å være over, og gleder meg over skyer og regn. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UL idag gikk veldig bra, ingenting å uroe seg for å hun vokser akkurat som hun skal heldigvis. De målte gjennomstrømning i navlesnor og alt mulig andre greier, ifølge målene er hun nå 2500g og ligger på gjennomsnittet så vi er veldig glade for at alt står bra til med frøkna... 

Skal tilbake om 2 uker for enda en UL, så er veldig glad for at de følger opp selv om alt står bra til nå :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre shinigstar, at alt var bra og at de følger opp videre :)

Jeg skal på ny kontroll i morgen, var hos fastlegen min i dag ifb med uvi i forrige uke som egentlig ikke var en uvi og da ble det målt og styrt. Frøkna på tre var med og syntes det var stas å se en ordentlig doktor i aksjon. Hun er så opphengt i dr. Macstuffins at det fascinerte med ordentlige saker, hun spurte om det meste inne på kontoret av utstyr og stod som et tent lys da han målte blodtrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at UL gikk bra ShiningStar, det høres ut som du får god oppfølging!

 

Her har jeg for alvor begynt nedtelling til permisjon, 10 dager igjen på jobb, måtte de går fort  :gravid: Merker at jeg virkelig må posjonere ut energien min, blir fort sliten og har generelt lite overskudd. I tillegg får jeg kynnere av så og si ingenting, særlig på kvelden syns jeg de kommer veldig tett. Andre som har det sånn? Håper ihvertfall permisjonen gir litt mer tid til småprosjekter, uten at jeg blir helt utslitt. Gleder meg til å kunne duppe på sofaen når jeg føler for det.

 

Hvordan er det med leie til babyene deres, ligger de godt nede i bekkenet? I følge JM har min baby bra med plass ennå, så hun ligger med hodet ned men ganske høyt. Problemet er bare at jeg syns hun flytter mye på seg, sist helg er jeg ganske sikker på at hun lå på tvers og det bekymrer meg litt. Skal til JM i neste uke, så får høre hva hun sier da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er uke 37,1 nå, har vært lite aktiv her inne etter introduksjonsrunden, men jeg har lest alt! :)

Nå kjenner jeg at det nærmer seg veldig og jeg er kjempespendt på fødselen!

Og så er jeg spendt på deres fødsler og tegn på fødsel osv.

Kjenner det er godt å lese det andre i samme situasjon skriver.

Så sykt glad for at været blir kjøligere nå, jeg takler ikke sola og varmen i det hele tatt! :P hehe

Jeg har som Lily kjent mye aktivitet i livmoren i det siste.

To netter har jeg ligget våken med mensmurringer og smerter i korsryggen.

Tok paracet og fikk sove til slutt heldigvis.

Er vanskelig for en førstegangsfødende å vite når det er rier og når det er bare maserier..

Eller om det er kynnere? Men magen var ikke hard når jeg hadde mensmurringene og da er det vel ikke kynnere?

Var hos JM igår og på uL for å sjekke veksten til lillegull. Han var estimert 3800 gr på termin, pittelitt høyere enn snittet men ikke noe å snakke om, så det er bra!

JM var veldig fornøyd med at jeg prøvde å sove videre og tok en paracet når jeg hadde vondt på nettene. Hun sa at jeg kunne ta opp til 2 paracet pr natt, og at det beste når man har begynnende smerter er å prøve å sove/hvile. For å samle krefter i tilfelle fødselen:)

Har dere mange kynnere? Dere som har født før, er maserier det samme som mensmurringer/smerter i korsrygg? Det kom ikke i bølger men var konstante smerter..

Håper dere og babyene har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at UL gikk bra ShiningStar, det høres ut som du får god oppfølging!

 

Her har jeg for alvor begynt nedtelling til permisjon, 10 dager igjen på jobb, måtte de går fort  :gravid: Merker at jeg virkelig må posjonere ut energien min, blir fort sliten og har generelt lite overskudd. I tillegg får jeg kynnere av så og si ingenting, særlig på kvelden syns jeg de kommer veldig tett. Andre som har det sånn? Håper ihvertfall permisjonen gir litt mer tid til småprosjekter, uten at jeg blir helt utslitt. Gleder meg til å kunne duppe på sofaen når jeg føler for det.

 

Hvordan er det med leie til babyene deres, ligger de godt nede i bekkenet? I følge JM har min baby bra med plass ennå, så hun ligger med hodet ned men ganske høyt. Problemet er bare at jeg syns hun flytter mye på seg, sist helg er jeg ganske sikker på at hun lå på tvers og det bekymrer meg litt. Skal til JM i neste uke, så får høre hva hun sier da.

I følge ul i dag ligger knerten her veeeeldig langt nede med hode, og ja takk det kjennes når jeg går.

Jeg har mye kynnere på kveld når jeg slapper av i sofaen og når jeg legger meg, de kommer hyppigere når jeg har hatt travle dager enn når jeg bare har lyttet til kroppen og hvilt når den sier i fra.

Kontroll i dag, alt var bra og da er jeg sjekket på kryss og tvers med ul, ctg og div andre us.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammanicolene

I følge ul i dag ligger knerten her veeeeldig langt nede med hode, og ja takk det kjennes når jeg går.

Jeg har mye kynnere på kveld når jeg slapper av i sofaen og når jeg legger meg, de kommer hyppigere når jeg har hatt travle dager enn når jeg bare har lyttet til kroppen og hvilt når den sier i fra.

Kontroll i dag, alt var bra og da er jeg sjekket på kryss og tvers med ul, ctg og div andre us.

får man ul og ctg o.l? Trodde ikke der ble mer ul etter den ordinære.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får man ul og ctg o.l? Trodde ikke der ble mer ul etter den ordinære.

I utgangspunktet er det ikke flere sykehuskontroller etter ordinær ul, men jeg har en historikk som gir meg mulighet til den oppfølgingen jeg ønsker og anbefales i samråd med legene på sykehuset og dette betyr for meg bla vekstestimerende ul annen hver uke med legetime og noen ganger ctg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...