Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015


ablaze

Anbefalte innlegg

Vi reiser mest sannsynlig til mine foreldre, de bor en times biltur unna. Syns ikke det er noe stress, vi hiver bare alt i bilen og kjører :) Alternativet er å bli hjemme, men vi syns det er veldig koselig å være hos foreldrene mine siden det er der vi har det meste av min familie. Mannen har skilte foreldre som har sine egne tradisjoner, vi er velkommen dit også men det er langt å reise og ingen som "krever" det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er plutselig blitt supergravid, jeg som ikke har merket noe til graviditeten tidligere. Vondt i korsryggen, knallhard mage og vonde kynnere på joggetur (tror jeg har tatt min siste), halsbrann (!!!!), generelt en del smerter i mageregionen, trenger å hvile av og til. Synes det er veldig koselig (minus smertene) da, for det er slik jeg trodde det skulle være store deler av svangerskapet, men nå har jeg jo bare noen uker igjen..

Har kjøpt inn de siste store tingene (seng, bilstol o.l) og holder på å ordne til rommet til baby nå. Vaske opp klær, pynte litt på rommet og bare gjøre istand - veldig koselig! Hunden har begynt å bli vant til vogna også nå, så nå stikker han ikke av når han jeg triller den rundt i stua. :ler:

Vi har fremdeles noe småtterier igjen på "lista" før vi er helt klare, ting som bleier, flasker, kluter, oljer/kremer og litt til medisinskapet. Får prøve å ta det neste gang vi er i en by - er ikke store utvalget her på bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å dra til min familie i julen, vi var hos svigers i fjor (de bor 5 min i bil unna oss) og jeg er lite higen på å være oppe i all kavingen hennes i år med forhåpentligvis liten baby. Hun stresser og kaver så det holder og det tapper meg for energi. Vi må evt kjøre i 3-3,5 time og så fly for å komme til mine foreldre, men jeg gjør eller det enn å feire med svigers igjen i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig tatt meg sammen og faktisk søkt foreldrepenger hos Nav, lol! Skal ut i permisjon om 12 dager så det var vel på tide. 

 

Og så har vi redd opp senga på babyrommet (hun skal ikke sove der enda, så det er bare for syns skyld), satt opp babycall/kamera og testet at den fungerer fint, vasket opp klær og lagt i skap, funnet plass til vugga i stua, gjort klar vogna.. Ja, det meste er på plass nå snart. :) 

 

Har hatt med hunden inn på babyrommet mens vi har puslet der inne og han har fått inspisere alle tingene vi har dratt inn, så han virker veldig rolig rundt alt utstyret. Vogna er heller ikke farlig lengre, så da gleder jeg meg bare til vi skal ut å trille alle tre! :) 

 

---

 

Vi skal være hjemme i jula, men det er mulig vi inviterer en av mødrene våre eller noe sånt. Hun ene bor 5 minutter unna og hun andre bor et par timer unna. Egentlig skulle vi alle sammen reist hjem til min far en jul snart (lenge siden jeg har vært der), men selv med fly er det ofte en 12-18 timer lang reise, så tror vi tar det senere. Ellers kan jo familie komme på korte besøk så mye de vil. Har nesten hele hans familie i umiddelbar nærhet her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at permisjonen snart er i gang for dere som er tidligst ute i gruppa vår! Nå er det neimen ikke lenge før vi sitter her med hvert vårt (to for noen) lille nurk. :) Satser på at NAV behandler din søknad like kjapt som min, FantasDick! ;)

 

Har alle kjøpt ammepumpe forresten, eller venter dere og ser om det blir nødvendig? Mamma var plutselig så veldig imot at jeg skulle kjøpe pumpe, og det er jo klart at det koster ganske mye (særlig elektrisk). Men har jo på følelsen at det er svært få som IKKE har bruk for pumpe, og det relativt raskt? Har sett at de leier ut noen steder, men med de prisene skal man ikke leie mange dager før det lønner seg å kjøpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en elektrisk Medela Swing som jeg kjøpte brukt (for 300,- !) før jeg fikk storesøster, og jeg brukte den MYE med henne. Har også inntrykk av at mange trenger pumpe, men det går jo greit for pappaen å stikke ut og kjøpe om dere trenger det. Det koster litt dersom man skal ha helt ny. Kan jo legge til at mannen syns det var helt utrolig ekkelt at jeg kjøpte en brukt brystpumpe, men man må jo uansett koke de delene som skal være i kontakt med bryst og melk for at det skal være rent, så det syns ikke jeg var noe problem  :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar om hvordan dere har tenkt å gjøre det til jul, kjekt å se hvordan dere tenker å gjøre det. Vi ender nok opp med å dra til foreldrene mine, men det kommer nok til å bli slitsomt. :P

Jeg vurderer nesten å begynne å kjøpe julegaver allerede så jeg slipper å gå med barnevogn inne på sentrene og kjøre folk ned. Hver eneste desember så er det sååå kaos her i Bergen. :ler:

fjernet

Endret av Saltsild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ryr det ut babyer her snart!  :strix:

 

Ja, din søknad var vel ferdig dagen etter eller noe sånt, Juliane? :sjokkert: Var innom Nav når jeg leverte søknaden fordi jeg hadde noen spørsmål i samme farta, og hun dama var ikke spesielt blid på meg når hun så termindatoen min..  :sjenert:

 

---

 

Skjønner at du har dårlig samvittighet, Saltsild, men det synes jeg ikke du skal ha. Uten å påberope meg for mye kunnskap om akkurat dette, så vil jeg tro det er MYE bedre at du er frisk og fin enn du ammer. Det er da mange som ikke får til å amme og det går jo kjempefint med disse barna. :) Jeg har planlagt å amme selv, men jeg kommer ikke til å sette himmel og jord i bevegelse eller å troll-amme bare fordi jeg SKAL om det ikke fungerer for oss. 

 

---

 

Vi kjøper ikke pumpe før vi ev. ser at behovet er der. Helsestasjonen her har flere pumper vi kan låne i starten, koster ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke helsestasjon her i Oslo låner ut pumper? :klo:

 

Min søknad ble behandlet dagen etter at jeg søkte ja. Men jeg søkte elektronisk da, så jeg tipper den søknaden er betraktelig enklere for saksbehandler å behandle enn den andre kanskje? :vetikke:

 

Syns ikke du skal ha noe som helst dårlig samvittighet for det, Saltsild! Høres veldig logisk ut at du skal begynne på medisin igjen etter fødsel, er jo faktisk endel som blir bedre av både det ene og det andre under graviditeten. En venninne av meg har f.eks alle matallergiene i hele verden, men kunne spise hva hun ville da hun var gravid. Et par uker etter fødsel begynte plagene å komme tilbake. MME er et kjempebra produkt som lille bebisen din kommer til å stortrives med! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte også elektronisk, men har fått oppgitt at saksbehandlingstiden er 6 uker. Håper det tar litt kortere tid, både jeg og mannen jobber fullt og bør være ganske "enkle" å saksbehandle om det har noe å si  :vetikke:

 

Støtter helt opp om at du ikke ammer Saltsild! Det viktigste for babyen din er at den har en mamma som har det best mulig, om den får morsmelk eller mme er ikke så nøye. Egentlig må det være greit å ha bestemt det allerede nå, så er dere forberedt og får handlet det dere trenger av flasker osv. Har inntrykk av at mange nesten sliter seg ut på å prøve og amme, og noen ender uansett opp med mme.

 

Håper ikke jeg skremmer noen førstegangs nå, for det var ikke meningen, men amming kan være litt trøblete i starten (det var det ihverfall for meg). Det gikk seg heldigvis til etterhvert.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk nå begynner snart termindatoene å rulle inn! Og så kan det jo være at noen (flere!) får før satt termindato. Jeg håper det går greit med alle - jeg må jo innrømme at jeg misunner dere å enda være gravide, selv om jeg vil tro det er den tøffeste perioden som gjenstår for de fleste. Ellers så må jeg jo innrømme at det er utrolig deilig å ligge her med baby på brystet 💕

Lillebror har nå lagt på seg ett kilo på fire uker og har da snart fordoblet vekten sin!! Han er jo fremdeles liten (2.5 kg), men har fått bollekinn og dobbelthake og ser nå mer ut som en normal baby (det var veldig tynt og skralt i begynnelsen..!!)

Han trenger ikke lenger pustehjelp og har begynt å amme, så jeg begynner å se lys i tunellen mtp hjemreise. Jeg har nå bodd på sykehuset i seks uker, så det begynner å ta på. Og jeg har forresten ikke søkt om foreldrepenger enda - må nok få ut fingeren her ja!!!😳

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var jeg hos legen igen for glukosebelastningstest nr 2 Heldigvis negativ denne gangen også så nå slepper jeg å drikke den fæle guggen lengre... Etter å ha fastet siden igår kveld så var det sikkert ikke lurt å slippe løs en meeget sulten og gravid dame på Meny, handlet jo halve butikken :fnise:  :fnise:

 

Kan jeg spørre hvordan SF målene deres har vært igjennom svangerskapet. Mine har vert ca på normalen atlså rett på den røde streken eller pittelitt under.. 

Idag målte legen til 28 cm som han sa jeg er i uke 33. Han har skrevet 29 cm på helsekortet, uansett begge to er jo forsåvidt innenfor det grønne feltet akkurat, men som førstegangs med 1000 bekymringer så er det jaggu ikke lett.... 

 

Nå kommer jordmor tilbake om 1 uke så jeg blir vel å ta en telefon til hun men greit å høre hvordan dere andre har det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker litt i permen min her nå og ser at SF-målene mine har vært 17 cm i uke 23, 22 cm i uke 28 og 27 cm i uke 32. Litt lave i begynnelsen altså, men har kommet seg inn på det grønne området på siste måling. JM sier det ikke er noe å bekymre seg for. :)

Ny kontroll på onsdag! Gleder meg til å høre hjertelyden igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for fine ord dere. ♥
Veldig kjekt å se jeg får støtte, føler meg mye mye bedre av det!

 

Jeg har slitt endel med å finne god informasjon om flaskemating selv, men har kjøpt boken "flaskemating" av Margrethe Vik. Denne kjøpte jeg via flaskeposten på facebook. :)

Ellers så finnes det et par nettsider også, men det er knapt med så masse informasjon som det er med amming. 

Gode sider kan være: flaskeposten på facebook, flaskebarn.dk og enkelte artikler. 

 

Jeg syntes det var veldig veldig sårt i starten at det var sånn "AMMING!!!!!!!!!" uansett hvor jeg var, og jeg fikk endel spørsmål om dette men nå er jeg bare ærlig og sier at det går ikke uansett hva jeg gjør. 

Endret av Saltsild
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk nå begynner snart termindatoene å rulle inn! Og så kan det jo være at noen (flere!) får før satt termindato. Jeg håper det går greit med alle - jeg må jo innrømme at jeg misunner dere å enda være gravide, selv om jeg vil tro det er den tøffeste perioden som gjenstår for de fleste. Ellers så må jeg jo innrømme at det er utrolig deilig å ligge her med baby på brystet

Lillebror har nå lagt på seg ett kilo på fire uker og har da snart fordoblet vekten sin!! Han er jo fremdeles liten (2.5 kg), men har fått bollekinn og dobbelthake og ser nå mer ut som en normal baby (det var veldig tynt og skralt i begynnelsen..!!)

Han trenger ikke lenger pustehjelp og har begynt å amme, så jeg begynner å se lys i tunellen mtp hjemreise. Jeg har nå bodd på sykehuset i seks uker, så det begynner å ta på. Og jeg har forresten ikke søkt om foreldrepenger enda - må nok få ut fingeren her ja!!!

Så godt å høre at det går bra med dere! Håper dere får reise hjem snart, det er ikke noe gøy å være så lenge på sykehus selv om man ikke har noe valg. Må innrømme at jeg syns det er kjemperart at du allerede har fått babyen din, får meg til å tenke på at jeg kanskje burde tenke på fødebagen snart - bare for sikkerhetskyld. 

 

Dere andre: leste et sted at det er anbefalt at man pakker fødebagen i uke 37, jeg syns det var litt sent. Hva gjør dere?

 

Idag var jeg hos legen igen for glukosebelastningstest nr 2 Heldigvis negativ denne gangen også så nå slepper jeg å drikke den fæle guggen lengre... Etter å ha fastet siden igår kveld så var det sikkert ikke lurt å slippe løs en meeget sulten og gravid dame på Meny, handlet jo halve butikken :fnise:  :fnise:

 

Kan jeg spørre hvordan SF målene deres har vært igjennom svangerskapet. Mine har vert ca på normalen atlså rett på den røde streken eller pittelitt under.. 

Idag målte legen til 28 cm som han sa jeg er i uke 33. Han har skrevet 29 cm på helsekortet, uansett begge to er jo forsåvidt innenfor det grønne feltet akkurat, men som førstegangs med 1000 bekymringer så er det jaggu ikke lett.... 

 

Nå kommer jordmor tilbake om 1 uke så jeg blir vel å ta en telefon til hun men greit å høre hvordan dere andre har det :D

Jeg har hele tiden hatt ganske høyt SF mål, i overkant av det grønne området. Nå har jeg ikke helsekortet her, men jeg tror jeg var 28 eller 29 i uke 31  :klo: Forøvrig nøyaktig samme vekstkurve som sist. Da stresset jeg litt mer med SF målene og var redd for stor baby osv. JM vurderte å sende meg på ekstra UL for vekstestimering, men det viste seg at jeg bare hadde mye fostrvann. Ut kom ihverfall ei lita frøken på bare litt over 3kg.  :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos JM i dag, veldig godt å få snakket litt om alle de nye "vondtene" som har blitt kastet på den siste uka. Hun mente alt var normalt, men at jeg bare skulle hatt litt av de underveis og ikke bare nå på slutten. :ler: Baby ligger fremdeles med hodet fast - det gjorde hun allerede på sist kontroll. Fin hjertelyd og sterke bevegelser. SF-målet er 31 cm, så hun følger kurven fint. :)

 

Forresten; den siste 1 1/2 uka har jeg hatt en helt forferdelig ulvehunger! Sulten hele tiden! Forsøker å spise mat når jeg er sulten, men ender gjerne nedi isboksen eller noe sånt på kvelden. Blir helt sliten av det matfokuset! :sjokkert: 

 

I dag stod jeg opp 08.30 og har allerede spist tre måltider pluss litt frukt utenom. Det er ikke normalt for meg. Nå sitter jeg med en kopp latte og stirrer på en proteinbar som jeg har ved pc-bordet i tilfelle jeg skulle få altfor stor lyst på sjokolade så kan jeg ta den istedet. 

Endret av FantasDick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å guri, i dag gikk slimproppen - og jeg er selvsagt livredd! :haar: Håper det ikke skjer noe enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FantasDick, ulvehungeren her også, og jeg må innrømme at det ikke bare er sunne ting som finner veien inn i gapet her :sjenert:

I dag har jeg vært på kontroll igjen. Ul, blodgjennomstrømning, ctg og legetime. Blir tatt godt vare på og alt ser bra ut med babyen. 4% over snittet og estimert til 2 kg i dag. Ny runde om to uker og time hos fastlegen i neste uke. Håper han skjønner jeg trenger å hente meg inn igjen, er kjempe utslitt nå. Jeg har ikke noen store plager, men mye smått som gjør at jeg ikke eier energi.

Etter kontrollen som ikke var ferdig før kl fem, turde jeg å hente apotekpakken - innholdet var greit. Det er fint å ha småkremer til stellebaggen :)

Hva tenker dere ang smokkebruk? Første vår ville ikke ha smokk, men brukte meg som det i stedet. Jeg gav opp smokketilvenning da hun var fire måneder og i ettertid er jeg glad for at hun ikke begynte med det, men jeg vet ikke om jeg orker en runde til som vandrende smokk.. Må nok tenke litt på det, barn er jo så forskjellig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, spennende, FantasDick! :hoppe:

Vi har hatt en av hver når det gjelder smokk, og jeg er innstilt på å jobbe for å få magetrollene til å ta smokken... Snorkis brukte meg som smokk, og det var fryktelig slitsomt til tider, særlig når vi hadde Turnerose fra før. Smokkeslutt med Turnerose var ingen dans på roser det heller, men tar heller den kampen når de er tre enn å være levende smokk for to stykker. :tunge1:

(Vi begrenset forøvrig bruken til soving/natt da hun var halvannet, så selv om hun brukte smokk lenger, var den ikke konstant i munnen hennes sånn som jeg ser at enkelte har.)

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende FantasDick! Trenger ikke bety at fødsel er rett rundt hjørnet, dersom du helst vil vente litt til tenkte jeg. (Hadde foretrukket litt nærmere termin selv, så forstår deg godt!)

Vår første tok ikke smokk i det hele tatt, og jeg ser at det hadde vært en fordel i veldig mange sammenhenger! Selvfølgelig deilig nå å ha en 3åring som ikke trenger noe avvenning da, men håper nestemann vil bruke smokk..vi skal hvertfall tilby:)

Har henter to apotekpakker selv, greit med litt småtteri, selv om der var mer ordentlige ting forrige gang husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...