Gå til innhold

Fra 1. januar kunne alle sykehus i Norge tilby religiøs omskjæring av guttebarn.


Granny

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest brutal_mann

Jeg er ikke uenig med deg i dette.

Men, er det misshandling?

Å gjøre totalt unødvendige irreversible endringer, med potensiale for ødelagt seksualliv, på babyer sine kropper? Hvordan i alle dager er det IKKE mishandling?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgrep mot guttebabyer vel... Det sier seg selv i denne tråden.

Men, ingen her har til nå dokumentert noe overgrep mot gutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med deg i dette.

Men, er det misshandling?

Ja..det er psykisk misshandling.

Tror du dette mennesket ikke merker på kroppen og sinnet,dette overgrepet hele sitt liv???NOE er skåret vekk av kroppen.Og kroppen "husker" smerter.Til evig tid....Selv om det ble utført på babyer..så husker kropp og hjerne,mer enn vi tror..ubevisst.Så vil dette gi psykiske konsekvenser-senere i livet.

HVORFOR tror du omskårne menn TOPPER vold & voldtekts-statistikker i Norge`???

Klart det har konsekvenser for livet og den psykiske helsen.

Anonymous poster hash: 36d68...f7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Men, ingen her har til nå dokumentert noe overgrep mot gutter?

Jo det har vi. Jøder og muslimer liker å kamuflere overgrepet i ordet omskjæring, kjønnslemlestelse er et mer presist utrykk. Så, ikke gjør deg dummer enn du er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre totalt unødvendige irreversible endringer, med potensiale for ødelagt seksualliv, på babyer sine kropper? Hvordan i alle dager er det IKKE mishandling?

Fordi du ikke skjønner, eller ikke er enig i, de skikker som f.eks. de kulturer som omskjærer sine guttebarn anvender, så betyr dette ikke at du kan definere dette som mishandling.

Jeg synes selv det er en passe teit og dårlig idé, min gutt for eksempel er ikke omskåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at folk som tror på dette som de "har hørt" er sterkt kognitivt hemmede mennesker.

Det har jeg hørt.

Jeg husker ikke hvor, det kan ha vært her på KG???

Det skal sies at en av grunnene til at omskjæring ble populært i statene var at Dr. Kellog (yes, mannen bak corn flakes) anbefalte det for å hindre unge gutter i å tafse på seg selv.

Men jeg tror ikke dette har hatt noe å si for utbredelsen i jødisk kultur, der er det vel mer det religiøse påbudet som har hatt effekt.

Anonymous poster hash: d5582...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg fant, som snakker om utbredelse, er:

Utbredelse

Ca 80-85% av all omskjæring som foregår i verden, er av typen inngrep som fjerner, som vi kaller klitoridektomi. I følge WHO og Rainbo fjernes da i nesten alle tilfeller mye fra både klitoris og de indre kjønnsleppene. Bare omkring 5% av verdens omskjæring berører bare klitoris.

15-20% av omskjæringen i verden er inngrep som syr sammen, det vi kaller infibulasjon. Det varierer hvor mye som fjernes av klitoris og de indre kjønnsleppene før området syes igjen.

http://nhi.no/pasienthandboka/kvinne/kvinnelig-omskjering/kvinnelig-omskjering-inngrep-8428.html?page=3

Ingen av de to nevnte kategorier kan på noen som helst måte sies å være fjernelse av bare klitorishetten.

Eller, kan du hjelpe meg?

Jeg fant det helle ikke, så om ikke annet er du ikke alene. Ut fra hva jeg har forstått har ikke who en gang en egen type for dette. Type 1 rommer både delvis og hel fjerning av klitoris: "Klitorishodet er fullstendig eller delvis fjernet(klitoridektomi)." Og herunder går vel fjerning av klitoris sin hette. Det sier vel også at det er lite utbredt, og at det derfor heller ikke er noe behov/ønske for den slags kirurgi i Norge.

Når det er sagt syns jeg fortsatt ikke det er greit å omskjære barn, uavhengig av kjønn. Omskjæring av gutter og jenter kan sammenlignes på en del punkter, men på en del punkter er det ulikheter man ikke kommer utenom. Igjen: det gjør det ikke greit å omskjære guttebarn.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Fordi du ikke skjønner, eller ikke er enig i, de skikker som f.eks. de kulturer som omskjærer sine guttebarn anvender, så betyr dette ikke at du kan definere dette som mishandling.

Jeg synes selv det er en passe teit og dårlig idé, min gutt for eksempel er ikke omskåret.

Jo, det betyr det. Da jeg er et selvstendig tenkende individ så har jeg både rett og plikt til å kalle en spade for en spade. Vi VET at det er flere tusen vert eneste år som får ødelagt sin evne til å fungere seksuelt. Forklar meg, detaljert, hvordan dette da IKKE er mishandling! Det er et totalt unødvendig, smertefullt og irreversibelt overgrep, hva i alle dager mangler for å definere dette som mishandling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..det er psykisk misshandling.

Tror du dette mennesket ikke merker på kroppen og sinnet,dette overgrepet hele sitt liv???NOE er skåret vekk av kroppen.Og kroppen "husker" smerter.Til evig tid....Selv om det ble utført på babyer..så husker kropp og hjerne,mer enn vi tror..ubevisst.Så vil dette gi psykiske konsekvenser-senere i livet.

HVORFOR tror du omskårne menn TOPPER vold & voldtekts-statistikker i Norge`???

Klart det har konsekvenser for livet og den psykiske helsen.

Anonymous poster hash: 36d68...f7c

Jeg forstår at du føler sterkt ang. dette, men kan du vise til forskning som bekrefter at de menn som er omskåret har sterke psykiske konsekvenser av dette inngrepet hele livet?

Legg gjerne til studier som viser at visse etniske gruppers overrepresentasjon innen vold og voldtekts-saker begrunnes med omskjæring.

Så skal jeg til gjengjeld ikke spørre om jøder er med i den statistikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg fant det helle ikke, så om ikke annet er du ikke alene. Ut fra hva jeg har forstått har ikke who en gang en egen type for dette. Type 1 rommer både delvis og hel fjerning av klitoris: "Klitorishodet er fullstendig eller delvis fjernet(klitoridektomi)." Og herunder går vel fjerning av klitoris sin hette. Det sier vel også at det er lite utbredt, og at det derfor heller ikke er noe behov/ønske for den slags kirurgi i Norge.

Når det er sagt syns jeg fortsatt ikke det er greit å omskjære barn, uavhengig av kjønn. Omskjæring av gutter og jenter kan sammenlignes på en del punkter, men på en del punkter er det ulikheter man ikke kommer utenom. Igjen: det gjør det ikke greit å omskjære guttebarn.

Det står at to av typene er vanlige, men at hva som faktisk skjer varierer over tid og at det kan skje variasjoner på relativt små geografiske områder. mao, vi vet at alle former foregår, men at det er vanskelig å kartlegge da det ikke er statisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Det skal sies at en av grunnene til at omskjæring ble populært i statene var at Dr. Kellog (yes, mannen bak corn flakes) anbefalte det for å hindre unge gutter i å tafse på seg selv.

Men jeg tror ikke dette har hatt noe å si for utbredelsen i jødisk kultur, der er det vel mer det religiøse påbudet som har hatt effekt.

Anonymous poster hash: d5582...ffa

Dette er jo hele motivasjonen for corn flakes... Og sånn boikotter jeg Kellogs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det betyr det. Da jeg er et selvstendig tenkende individ så har jeg både rett og plikt til å kalle en spade for en spade. Vi VET at det er flere tusen vert eneste år som får ødelagt sin evne til å fungere seksuelt. Forklar meg, detaljert, hvordan dette da IKKE er mishandling! Det er et totalt unødvendig, smertefullt og irreversibelt overgrep, hva i alle dager mangler for å definere dette som mishandling?

Jammen, vi bor jo i et demokratisk land, så da må du jo enten starte en kampanje, med passe påvirkning av din stortingsrepresentant og/eller still til valg selv.

La meg spørre på en annen måte: Er alt som du definerer som mishandling universelt akseptert som mishandling?

Er det andre forhold i samfunnet, som du krever å sitte med definisjonsmakten for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal sies at en av grunnene til at omskjæring ble populært i statene var at Dr. Kellog (yes, mannen bak corn flakes) anbefalte det for å hindre unge gutter i å tafse på seg selv.

Men jeg tror ikke dette har hatt noe å si for utbredelsen i jødisk kultur, der er det vel mer det religiøse påbudet som har hatt effekt.

Anonymous poster hash: d5582...ffa

Ødelegger man sexualiteten til et menneske pga religion-så ødelegger man også mennesket.

Ingen mennesker kan lykkes sosialt og i parforhold og beholde sin gode psykiske helse-dersom de ikke fungerer sexuelt sammen med en partner.

Resultatet er katastofe...for både partneren og evt. barn.

Å ha pykisk syke foreldre.Kan føre til også vold og barnemisshandling.

Forde foreldrene er psykisk syke.

Alle mennesker er egentlig født FRIE til å velge sin religion selv...men de blir nektet dette...når de omskjæres som babyer pga religion.Da brytes norske lover om religionsfruhet-for de nyfødte barna???

Ser ingen at religionsfrihet-må også gjelde NYFØDTE BARN??

Anonymous poster hash: 36d68...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at to av typene er vanlige, men at hva som faktisk skjer varierer over tid og at det kan skje variasjoner på relativt små geografiske områder. mao, vi vet at alle former foregår, men at det er vanskelig å kartlegge da det ikke er statisk.

Men da var jo egentlig ikke den linken noe særlig til hjelp da. Ikke at jeg syns det er så veldig viktig i denne saken, men jeg forstod ditt svar med linken som et svar på hvor denne faktisk foregår.

Type 1 rommer jo både hel og delvis fjerning av klitorishodet, og om de fleste "kart" lages etter dette, så det blir som du skriver utrolig vanskelig å si noe om hvor denne type omskjæring foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg fant, som snakker om utbredelse, er:

Utbredelse
Ca 80-85% av all omskjæring som foregår i verden, er av typen inngrep som fjerner, som vi kaller klitoridektomi. I følge WHO og Rainbo fjernes da i nesten alle tilfeller mye fra både klitoris og de indre kjønnsleppene. Bare omkring 5% av verdens omskjæring berører bare klitoris.
15-20% av omskjæringen i verden er inngrep som syr sammen, det vi kaller infibulasjon. Det varierer hvor mye som fjernes av klitoris og de indre kjønnsleppene før området syes igjen.
Ingen av de to nevnte kategorier kan på noen som helst måte sies å være fjernelse av bare klitorishetten.
Eller, kan du hjelpe meg?

Poenget her er jo at argumentet for å tillate omskjæring av gutter på sykehus, i tillegg til angsten for å virke fremmedfiendlig og å støte bort store velgergrupper, er at omskjæring av gutter, hvis det var forbudt, ville foregå i det skjulte under kritikkverdige forhold. Nøyaktig de samme argumentene kan jo brukes for å tillate omskjæring av jenter på norske sykehus. Faktisk kan man argumentere med at det er mer påkrevet å få omskjæring av jenter i ordnede forhold på norske sykehus, fordi man da kan unngå de mest groteske formene for omskjæring. Så jeg tror det bare er et tidsspørsmål før rituell omskjæring av jenter på norske sykehus også blir tillatt.

Se den opprinnelige omtalen her.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/slaget-om-ny-omskj%C3%A6ringslov-1.308487

Om inngrepet er alvorlig eller ikke, ble ikke vurdert av politikerne.

Endret av Granny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det står at to av typene er vanlige, men at hva som faktisk skjer varierer over tid og at det kan skje variasjoner på relativt små geografiske områder. mao, vi vet at alle former foregår, men at det er vanskelig å kartlegge da det ikke er statisk.

Det sto: Ca 80-85% av all omskjæring som foregår i verden, er av typen inngrep som fjerner, som vi kaller klitoridektomi. I følge WHO og Rainbo fjernes da i nesten alle tilfeller mye fra både klitoris og de indre kjønnsleppene. Bare omkring 5% av verdens omskjæring berører bare klitoris.

Det står ingenting om fjernelse av bare klitorishetten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg komme å skjære av deg ørene dine? For det er vel ikke mishandling? Eller har du noe vitenskapelige bevis på et avskjæring av ører er mishandling?

Anonymous poster hash: 5cf04...448

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er jo at argumentet for å tillate omskjæring av gutter på sykehus, i tillegg til angsten for å virke fremmedfiendlig og å støte bort store velgergrupper, er at omskjæring av gutter, hvis det var forbudt, ville foregå i det skjulte under kritikkverdige forhold. Nøyaktig de samme argumentene kan jo brukes for å tillate omskjæring av jenter på norske sykehus. Faktisk kan man argumentere med at det er mer påkrevet å få omskjæring av jenter i ordnede forhold på norske sykehus, fordi man da kan unngå de mest groteske formene for omskjæring. Så jeg tror det bare er et tidsspørsmål før rituell omskjæring av jenter på norske sykehus også blir tillatt.

Se den opprinnelige omtalen her.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/slaget-om-ny-omskj%C3%A6ringslov-1.308487

Om inngrepet er alvorlig eller ikke, ble ikke vurdert av politikerne.

Det tror jeg ikke kommer til å bli tilfelle. Både fordi det allerede finnes en lov som forbyr omskjæring av jentebarn, og det da skal utrolig mye til for å oppheve loven og motsi de grunner som ble lagt til grunn da loven ble laget. For det andre at omskjæring av jentebarn innebærer alt fra fjerning av klitorishette, til gjensying og fjerning av kjønnslepper og klitoris.

Når det er sagt er det en del likheter og en god del argumenter som brukes mot omskjæring av kvinner som også kan brukes i forhold til omskjæring av guttebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto: Ca 80-85% av all omskjæring som foregår i verden, er av typen inngrep som fjerner, som vi kaller klitoridektomi. I følge WHO og Rainbo fjernes da i nesten alle tilfeller mye fra både klitoris og de indre kjønnsleppene. Bare omkring 5% av verdens omskjæring berører bare klitoris.

Det står ingenting om fjernelse av bare klitorishetten?

Tallene er verdiløse.

Det finnes INGEN objektiv uavhengig forskning på dette området. Hvis man graver litt i bakgrunnene til forskerene for rapportene på dette området vil de finne at alle sammen har en agenda og en direkte tilknytting til interesser enten for eller imot (oftest for). Feltet tiltrekker seg rett og slett ikke forskere uten agendaer, og de som eventuellt ikke har en agenda drukner i støyen. Til og med Wikipedias artikkler er totalt overtatt av pro omskjæring krefter og artikkelen er en propagandaartikkel.

Anonymous poster hash: 5cf04...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...