Gå til innhold

Fra 1. januar kunne alle sykehus i Norge tilby religiøs omskjæring av guttebarn.


Granny

Anbefalte innlegg

For det første glemmer du at det er ulike grader av kvinnelig omskjæring.

For det andre argumenterer du nå for at omskjæring av jentebarn bør skje i ordnede, kontrollerte former og med bedøvelse. Med andre ord, gjør det lovlig og til et sykehustilbud. For det er det samme argumentet man bruker for å tillate omskjæring av små baygutter.

Konklusjonen din vitner om at du ikke har satt deg ordentlig inn i saken.

Selvfølgelig er det forskjellige grader av kvinnelig omskjæring - men det forekommer nesten ikke at man ikke fjerner til dels betydelige mengder vev, med påfølgende kroniske lidelser.

I land der kvinnelig omskjæring praktiseres, gjøres inngrepet i økende grad av helsepersonell. Det har IKKE vist spesielt mye bedre resultater med tanke på kroniske følgetilstander.

Anonymous poster hash: e7c68...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ingen dokumentasjon på at dette påvirker seksuallivet negativt.

Ut over det er jeg prinsipielt enig med deg - men jeg er ikke villig til å risikere flere dødsfall ved bakgårdskirurgi for å være prinsippfast. Man må jobbe langsiktig med holdninger.

Anonymous poster hash: e7c68...a08

Feil. Det er flere omfattende undersøkelser som viser dette. The lancet har publisert noen av disse. Det er 4 ganger så mange omskjærte som har potensproblemer i voksen alder kontra andre. Følelsen blir også nedsatt og resulterer i større vanskeligheter med å oppnå orgasmer. Flere titalls prosent av barna utsatt for dette overgrepet får komplikasjoner i etterkant pga smerter og infeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Det er flere omfattende undersøkelser som viser dette. The lancet har publisert noen av disse. Det er 4 ganger så mange omskjærte som har potensproblemer i voksen alder kontra andre. Følelsen blir også nedsatt og resulterer i større vanskeligheter med å oppnå orgasmer. Flere titalls prosent av barna utsatt for dette overgrepet får komplikasjoner i etterkant pga smerter og infeksjoner.

Kom med disse undersøkelsene da!

Det er nok av rapporter som hevder det motsatte.

Kortvarige postoperative komplikasjoner er forøvrig ikke noe større argument i denne sammenhengen, og det er ikke flere titalls prosent som opplever dette. Jeg linket til en statistikk på dette tidligere i tråden, og du er milevis unna.

Anonymous poster hash: e7c68...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har min udelte sympati og beundring!!

Samt en tålmodighet så stor som Olympus Mons.

Men, takk for at du får demonstrert hvordan det er å diskutere med en fundamentalist.

For å quote meg selv: "A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject."

Så en er fundamentalistisk om en nekter å akseptere grov vold og overgrep mot 8 dager gamle guttebarn? Mens en person som av pragmatiske årsaker og religiøs overtroisk overbevisning finner det helt akseptabelt er balansert og distansert?

Hadde jeg vært et barn utsatt for dette og du hadde stått der og forsvart overgrepet jeg ble utsatt for og støttet dette - da hadde du fortjent å få buksen dratt av og opplevd en omskjæring selv på nært hold.

For om du er så stor tilhenger av dette - så kan du gjøre alle en tjeneste og bevise for oss at dette ikke gjør vondt, ikke resulterer i komplikasjoner, ikke for infeksjoner og ikke nedsatt følelse i underlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom med disse undersøkelsene da!

Det er nok av rapporter som hevder det motsatte.

Kortvarige postoperative komplikasjoner er forøvrig ikke noe større argument i denne sammenhengen, og det er ikke flere titalls prosent som opplever dette. Jeg linket til en statistikk på dette tidligere i tråden, og du er milevis unna.

Anonymous poster hash: e7c68...a08

At du overhodet aldri har hørt om de mens du oppfordrer til og støtter voldelige overgrep på barn sier noe om at all verdens statistikk og undersøkelse preller av deg som vann på gåsa. Du har en religiøs tilnærming til dette temaet og er ikke villig til å rikke en tomme. Det viser den usaklige argumentasjonen din gang på gang.

Kildene du etterspør ligger i en video som jeg har postet flere ganger i denne tråden. Disse er etterprøvbare om du skulle være mistenksom.

Men som sagt, jeg tror ikke du bryr deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du overhodet aldri har hørt om de mens du oppfordrer til og støtter voldelige overgrep på barn sier noe om at all verdens statistikk og undersøkelse preller av deg som vann på gåsa. Du har en religiøs tilnærming til dette temaet og er ikke villig til å rikke en tomme. Det viser den usaklige argumentasjonen din gang på gang.

Kildene du etterspør ligger i en video som jeg har postet flere ganger i denne tråden. Disse er etterprøvbare om du skulle være mistenksom.

Men som sagt, jeg tror ikke du bryr deg.

Gi meg link til skriftlige kilder, så man kan lese ordentlig. Jeg har ikke sagt jeg aldri har hørt om det, men det er slik at ikke alt kan tillegges vekt, for disse undersøkelsene er nemlig få i forhold til de som viser noe annet.

At du mener min argumentasjon er religiøs og usaklig sier mer om deg sekv, og du har tydeligvis ikke fått med deg de 7000 gangene jeg har skrevet at jeg er motstander av inngrepet.

At min overbevisning er urokkelig er heller ikke sant, men for å endre mening må man få en dokumentasjon som sannsynliggjør at man har tatt feil, og det har hverken du eller noen andre her gitt meg.

Og du har rett i én ting: Jeg bryr meg ikke. Jeg bryr meg ikke synderlig om hva du mener, eller din diskutable debattform.

Anonymous poster hash: e7c68...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du overhodet aldri har hørt om de mens du oppfordrer til og støtter voldelige overgrep på barn sier noe om at all verdens statistikk og undersøkelse preller av deg som vann på gåsa. Du har en religiøs tilnærming til dette temaet og er ikke villig til å rikke en tomme. Det viser den usaklige argumentasjonen din gang på gang.

Kildene du etterspør ligger i en video som jeg har postet flere ganger i denne tråden. Disse er etterprøvbare om du skulle være mistenksom.

Men som sagt, jeg tror ikke du bryr deg.

Så en er fundamentalistisk om en nekter å akseptere grov vold og overgrep mot 8 dager gamle guttebarn? Mens en person som av pragmatiske årsaker og religiøs overtroisk overbevisning finner det helt akseptabelt er balansert og distansert?

Hadde jeg vært et barn utsatt for dette og du hadde stått der og forsvart overgrepet jeg ble utsatt for og støttet dette - da hadde du fortjent å få buksen dratt av og opplevd en omskjæring selv på nært hold.

For om du er så stor tilhenger av dette - så kan du gjøre alle en tjeneste og bevise for oss at dette ikke gjør vondt, ikke resulterer i komplikasjoner, ikke for infeksjoner og ikke nedsatt følelse i underlivet.

Nå bør du ta deg en tur til bakeren, eller bensinstasjonen, der har de boller, spis en kilo eller to.

Du, og han andre brutale fundamentalisten bør snart lære dere at bare fordi dere føler veldig sterkt for en sak, så betyr det ikke at dere har rett.

Hverken saklig eller moralsk.

Det er ingen i denne tråden som "oppfordrer til" eller "støtter" omskjæring av gutter (og slettes ikke jenter!)

Det som flere har påpekt at selv om dere har rett til å være imot omskjæring (noe de aller fleste er, i hvert fall her på KG) så gir det ikke dere lov til å drive med skremselspropaganda av verste sorten.

Det er altså ikke sånn at målet helliger midlet.

Det gjør det ikke i saken om Muhammed karikaturene, og det gjør det ikke i denne saken heller.

Endret av Sir Winston
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom med disse undersøkelsene da!

Undersøkelsene er irrelevante. Prinsippet må være at også små barn har grunnleggende rettigheter, som f.eks. ikke å få kjønnsorganet maltraktert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsene er irrelevante. Prinsippet må være at også små barn har grunnleggende rettigheter, som f.eks. ikke å få kjønnsorganet maltraktert.

Ord som maltraktering er i denne sammenhengen føleri, og ikke et redelig innlegg i debatten.

Før vi kommer forbi dette, kommer vi ingen vei.

Anonymous poster hash: e7c68...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.db.no/2015/01/18/nyheter/islam/jodedom/helsevesen/politikk/37239528/

I følge denne artikkelen, opplever så mye som 5% av gutter får komplikasjoner selv om det gjøres på sykehus.

Og dette skal vi bruke 9 millioner på... Skremmende utvikling. Hva blir det neste på listen som blir lov i Norge tru?

Anonymous poster hash: 4fe5d...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.db.no/2015/01/18/nyheter/islam/jodedom/helsevesen/politikk/37239528/

I følge denne artikkelen, opplever så mye som 5% av gutter får komplikasjoner selv om det gjøres på sykehus.

Og dette skal vi bruke 9 millioner på... Skremmende utvikling. Hva blir det neste på listen som blir lov i Norge tru? Anonymous poster hash: 4fe5d...ca9

Det tallet er skyhøyt over hva som rapporteres fra USA, som er det landet hvor flest slike inngrep gjøres på sykehus. Fritt fra hukommelsen er det tilsvarende tallet der 0.22%.

Det er forøvrig ikke helt redelig å bruke tallene for totalt antall komplikasjoner, ettersom nesten alle komplikasjoner er forbigående og lett korrigerbare.

Anonymous poster hash: e7c68...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord som maltraktering er i denne sammenhengen føleri, og ikke et redelig innlegg i debatten.

Før vi kommer forbi dette, kommer vi ingen vei.

Helt feil. Slike ord er helt på sin plass, for å motvirke forsøkene på å bagatellisere dette overgrepet. Det er uredelig av deg å kritisere meg for å bruke dette ordet, samtidig som du ikke kommenterer alle som prøver å bagatellisere overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tallet er skyhøyt over hva som rapporteres fra USA, som er det landet hvor flest slike inngrep gjøres på sykehus. Fritt fra hukommelsen er det tilsvarende tallet der 0.22%.

Det er forøvrig ikke helt redelig å bruke tallene for totalt antall komplikasjoner, ettersom nesten alle komplikasjoner er forbigående og lett korrigerbare.

Du støtter grove overgrep mot barn, og sammenligner tall fra USA som ikke nødvendigvis er sammenlignbare med de norske, samtidig som du prøver å bortforklare tallene i Norge. Patetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt feil. Slike ord er helt på sin plass, for å motvirke forsøkene på å bagatellisere dette overgrepet. Det er uredelig av deg å kritisere meg for å bruke dette ordet, samtidig som du ikke kommenterer alle som prøver å bagatellisere overgrep.

Du støtter grove overgrep mot barn, og sammenligner tall fra USA som ikke nødvendigvis er sammenlignbare med de norske, samtidig som du prøver å bortforklare tallene i Norge. Patetisk.

For noe tull.

Jeg støtter overhodet ikke omskjæring - men jeg ser gjerne at vi unngår unødvendige kroniske lidelser og dødsfall som følge av at foreldre finner noen som er villige til å gjøre dette uansett.

Det er IKKE maktraktering, og kroniske ettervirkninger er sjeldne.

Jeg bortforklarer ikke tallene, men forsøker å vise til at dette tallet sannsynligvis er anslått for høyt. Jeg kan tenke meg flere støykilder her, men det nytter tydeligvis ikke å vise til noe konkret for dere som lar dere styre av føleri og egne preferanser.

Det er ingen i denne tråden som har bagatellisert noe som helst, og ingen som har uttrykt støtte for inngrepet som sådan.

Derimot florerer det av overdreven skremselspropaganda og løgner fra den andre siden av bordet.

Anonymous poster hash: e7c68...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likhet for loven? Omskjæring av jenter er noe helt annet enn omskjæring av gutter

Ooooh, forklar den for meg?

Fjerning av deler av kjønnsorgan er faen meg fjerning av deler av kjønnsorgan.

Anonymous poster hash: 1a541...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooh, forklar den for meg?

Fjerning av deler av kjønnsorgan er faen meg fjerning av deler av kjønnsorgan.

Har gutter samme kjønnsorgan som jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ooooh, forklar den for meg? Fjerning av deler av kjønnsorgan er faen meg fjerning av deler av kjønnsorgan. Anonymous poster hash: 1a541...0ac

Hvis du gidder å lese denne tråden er det forklart mange ganger.

Omskjæring av kvinner er et langt mer invasivt inngrep som fjerner mer vev, og der livsvarige komplikasjoner rammer nesten alle, selv om inngrepet er foretatt av helsepersonell.

De mildeste former for omskjæring av kvinner kan sammenlignes med fjerning av deler av penishodet.

Vær så snill å sette deg inn i ting før du kommer med argumenter som allerede har vært debattert mange ganger bare i denne tråden.

Anonymous poster hash: e7c68...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan overhodet ikke skjønne at dette kan forsvares. Og foreldre som omskjærer barna sine burde blitt fratatt foreldreretten. Uansett kjønn.

Enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...