Gå til innhold

Fra 1. januar kunne alle sykehus i Norge tilby religiøs omskjæring av guttebarn.


Granny

Anbefalte innlegg

Hadde omskjæring av jenter "bare" vært å kutte av forhuden på klitoris hadde det jo lovlig sett nok være på linje med gutteomskjæring. Men i mange tilfeller handler omskjæring av jenter om å kutte av klitoris, og indre kjønnslepper og så snitte opp og sy sammen de ytre kjønnsleppene så de dekker for alle åpningene, bortsett fra ett lite hull, så skjønner jeg godt det stilles i et annet lys, enn å fjerne hud.

Så for meg, kan det ikke sammenliknes. Ikke dermed sagt jeg syns omskjæring av babygutter burde vært lovlig heller.

Anonymous poster hash: 921ce...df4

Men hvorfor er ikke de mildeste gradene sv kvinnelig omskjæring tillat? Det er jo direkte sammenlignbart med omskjæring av guttebarn.

Anonymous poster hash: 5fe11...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvilken religion er det du bekjenner deg til, som ønsker å fortelle alle du ikke er enig med hva de skal mene og tro?

Jeg er en moderne tenkende kristen : )

Men jeg tar avstand fra all undertrykking og urettferdighet-i den kristne religionen.

Som sagt.Det går an å være en god kristen.Uten å undertrykke eller begå overgrep mot andre.

Uten å skade andre psykisk eller fysisk.

Vi kristne må heller aldri glemme-at mye grusomt er utført av kristne i oldtiden.Eks heksetortur og brenning av levende mennesker.Grov kvinneundertrykkelse o.l..

Vell-jeg er først og fremst en HUMAN kristen.Selvstendig tenkende.

Jeg sluker ikke alt som står i bibelen som rett eller rettferdig...

ONDT -blir aldri godt-selv om det er akseptert av flertallet.

Urettferdighet-blir aldri rett-selv om det er akseptert av flertallet.

Anonymous poster hash: 36d68...f7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhuden på penis er en av de største ennsammlinger av nerveender på kroppen. Det er estimert 20 000 til 70 000 nærveendinger i forhuden.

Og du er en del av ondskapen! Fuck off!

Anonymous poster hash: 5cf04...448

Kunne du linket til en medisinsk studie som bekrefter tallene dine?

Er alle disse 20000-70000 nerveender jevnt fordelt over hele forhuden?

Er alle disse nerveender av en type så de f.eks. gir nytelse under seksualakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er ikke de mildeste gradene sv kvinnelig omskjæring tillat? Det er jo direkte sammenlignbart med omskjæring av guttebarn.

Anonymous poster hash: 5fe11...c68

Har du eksempler på hvor i verden denne typen 'mildeste' form for omskjæring av jenter praktiseres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en moderne tenkende kristen : )

Men jeg tar avstand fra all undertrykking og urettferdighet-i den kristne religionen.

Som sagt.Det går an å være en god kristen.Uten å undertrykke eller begå overgrep mot andre.

Uten å skade andre psykisk eller fysisk.

Vi kristne må heller aldri glemme-at mye grusomt er utført av kristne i oldtiden.Eks heksetortur og brenning av levende mennesker.Grov kvinneundertrykkelse o.l..

Vell-jeg er først og fremst en HUMAN kristen.Selvstendig tenkende.

Jeg sluker ikke alt som står i bibelen som rett eller rettferdig...

ONDT -blir aldri godt-selv om det er akseptert av flertallet.

Urettferdighet-blir aldri rett-selv om det er akseptert av flertallet.

Anonymous poster hash: 36d68...f7c

Jeg er også Kristen, også jeg tar avstand fra all undertrykking og overgrep!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også Kristen, også jeg tar avstand fra all undertrykking og overgrep!!

Det gjør du ikke. du støtter jo overgrep i denne tråden!

Anonymous poster hash: 5cf04...448

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig!!

Hva får deg til å tro at jeg støtter maltraktering og tortur av små barn??

det virker som om du støtter omskjæring

Anonymous poster hash: de28b...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du ikke. du støtter jo overgrep i denne tråden!

Anonymous poster hash: 5cf04...448

Vær snill å vise meg hvor i denne tråden jeg har uttrykt støtte til overgrep, inkl. det jeg tror du mener med overgrep: Omskjæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eksempler på hvor i verden denne typen 'mildeste' form for omskjæring av jenter praktiseres?

Alle former for omskjæring av jenter praktiseres i Afrikanske land.

Og den mildeste formen er et lite nålestikk i klitoris for å dra ut en dråpe blod. Og denne sammen med bortskjæring av klitorishette og eller indre kjønnslepper er den store majoriteten av all omskjæring av jenter. Og det er direkte sammenliknbart med å skjære bort forhuden på penis, men for jenter er det strengt forbudt.

Å sy igjen vagina i varierende grad er en bitte liten minoritet av den omskjæring som utføres på jenter, men det er kun dette man hører om som skremselspropaganda.

Og som jeg har skrevet så i de landene hvor jenter omskjæres så dør det også haugevis av gutter som følge av omskjæring. Man må sammenlikne likt med likt.

Anonymous poster hash: 5cf04...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Enig!!

Hva får deg til å tro at jeg støtter maltraktering og tortur av små barn??

Din mangel på tydelig motstand?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel for fanken ingen rolle om det ene er verre enn det andre, eller om komplikasjonene er minimale eller ei. Det er snakk om å gjøre et 100% unødvendig inngrep på et menneskes kjønnsorgan uten samtykke fra det mennesket! Når i all verden ble dette noe som kunne forsvares, samme f***??

Anonymous poster hash: b506d...d8e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykt at noen forsvarer omskjæring. visste ikke at sånne mennesker fantes i Norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal godta dette pga religion så kan jeg i teorien da stare en religion som innebærer amputering av begge føttenene og få det innvilget til å kunne utføres på alle sykehus? Ikke helt sammenlignbart men samme prinsipp om det var en del av min religion.

Ja til religion, nei til lemlesting!

Anonymous poster hash: 006dc...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omkjæring av barn er forkastelig, uavhengig kjønn.

Når det er totalt unødveig - jeg ser ikke relgiøse begrunnelser som en god nok nødvendighet, forstår jeg ikke hvorfor dette tillates. Greit nok når det foreligger medisinske gode grunner, eller mennesket er over 18 og selv søker og ønsker det, men ellers: selvsagt ikke greit vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jeg har hørt at folk som tror på dette som de "har hørt" er sterkt kognitivt hemmede mennesker.

Det har jeg hørt.

Jeg husker ikke hvor, det kan ha vært her på KG???

Det kunne jo nesten vært en for for syk rasjonell grunn, en neida, jødene gjør dette overgrepet tuftet på eventyr og fantasier. Hva skjer om jeg starter en religion der en må skjøre av øreflippene på å babyer for at e skal komme i kontakt med religionen sin gud? Det er sånn ca så hjernedødt jødene sin begrunnelse for å misshandle barn er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle former for omskjæring av jenter praktiseres i Afrikanske land.

Og den mildeste formen er et lite nålestikk i klitoris for å dra ut en dråpe blod. Og denne sammen med bortskjæring av klitorishette og eller indre kjønnslepper er den store majoriteten av all omskjæring av jenter. Og det er direkte sammenliknbart med å skjære bort forhuden på penis, men for jenter er det strengt forbudt.

Å sy igjen vagina i varierende grad er en bitte liten minoritet av den omskjæring som utføres på jenter, men det er kun dette man hører om som skremselspropaganda.

Og som jeg har skrevet så i de landene hvor jenter omskjæres så dør det også haugevis av gutter som følge av omskjæring. Man må sammenlikne likt med likt.

Anonymous poster hash: 5cf04...448

Nå vet jeg jo ikke hvordan du normalt stiller deg til anekdotiske "bevis" men kunne du være snill å vise til medisinske eller antropologiske eller andre studier som beskriver utbredelsen av nåleprikk og fjernelse av klitorishetten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg fant, som snakker om utbredelse, er:

Utbredelse
Ca 80-85% av all omskjæring som foregår i verden, er av typen inngrep som fjerner, som vi kaller klitoridektomi. I følge WHO og Rainbo fjernes da i nesten alle tilfeller mye fra både klitoris og de indre kjønnsleppene. Bare omkring 5% av verdens omskjæring berører bare klitoris.
15-20% av omskjæringen i verden er inngrep som syr sammen, det vi kaller infibulasjon. Det varierer hvor mye som fjernes av klitoris og de indre kjønnsleppene før området syes igjen.
Ingen av de to nevnte kategorier kan på noen som helst måte sies å være fjernelse av bare klitorishetten.
Eller, kan du hjelpe meg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jo nesten vært en for for syk rasjonell grunn, en neida, jødene gjør dette overgrepet tuftet på eventyr og fantasier. Hva skjer om jeg starter en religion der en må skjøre av øreflippene på å babyer for at e skal komme i kontakt med religionen sin gud? Det er sånn ca så hjernedødt jødene sin begrunnelse for å misshandle barn er.

Jeg er ikke uenig med deg i dette.

Men, er det misshandling?

Endret av Sir Winston
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...