Gå til innhold

Tenk så fint om navere og trygdede kunne hjelpe oss som jobber...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tror jeg ikke vedkommende forteller alt. En blir ikke uføretrygdet bare fordi en venter på en operasjon... eller sykemeldt heller. Hvis en er frisk...

Det er mange som har uføretrygd fra den gangen det var enkelt å bli ufør - ca 15 - 20 år tilbake i tid. Mange av de kunne godt ha jobbet.

Jeg kjenner ei som ble ufør på den tiden. Hun er 50% ufør, men går hjemme hele tiden. Dette har hun gjort i alle disse årene.

Men man klarer seg ikke på 50% trygd, derfor er hun avhengig av å bo sammen med noen, og for noen år siden var hun lei av daværende samboer og fikk seg ny kjæreste mens hun enda var samboer. Hun flyttet da rett inn til ny samboer.

Dette gjorde hun for å unngå å bli "lagt merke til" av systemet og dermed risikere at det ble stilt krav til at hun jobbet 50%.

Hadde det vært medisinsk grunnlag for at hun ikke skulle jobbet, ja da hadde hun vel for det første vært 100% ufør, og hun hadde ikke vært redd for at det skulle stilles krav til henne.

Hun er en av de med daglige statuser og bilder på alt hun får gjort.

Anonymous poster hash: 09996...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som ufør har jeg masse ledigtid. Og som trygdet har jeg ikke behov for julepyntet hus. Strengt tatt ikke noe hus heller. Så jeg melder meg :)

Anonymous poster hash: 1547b...5b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg selv er i arbeid og ikke har så mye overskudd til juleforberedelser, kunne det vært fint om noen av disse som bare går hjemme kunne komme til meg å lage jul.

Ser jo at disse som går på trygd rekker både rundvask, baking, pynting, følge barna på div. avslutninger osv... Skrytebildene legges daglig ut på face fra 1 adventshelgen.

Anonymous poster hash: 09996...dab

Bare la meg nøkke ut cellegiften av armen først, så kommer jeg løpende..

Anonymous poster hash: de6e9...454

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener nok ikke ts eller den litt ufine her oppe dere som er alvorlig syke i kreft, slag, hjerteinfarkt, ryggprolapser eller andre alvorlige sykdommer, eller alvorlige psykiske lidelser. Vi eller hun mener de som er halvt ufør, eller de som jukser med uførheten. Synes ikke dere det er rart hvor spreke mange uføre skriver om seg selv da? Baker 10 brød, hugger ved, vasker hele huset, baker til jul, henger opp gardiner, løper hit og dit, jaggu er det travelt.....HVA med de som er i full jobb som også skal lage til jul. VI SNAKKER IKKE KREFTRAMMEDE, SENGELIGGENDE, PSYKISK UTVIKLINGSHEMMEDE OSV OSV HER!!!!!



Anonymous poster hash: 5a07c...dc3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis dere mener femti prosent uføre som ikke er i jobb så...er det greit for min del med den ideen.

Anonymous poster hash: f3649...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener nok ikke ts eller den litt ufine her oppe dere som er alvorlig syke i kreft, slag, hjerteinfarkt, ryggprolapser eller andre alvorlige sykdommer, eller alvorlige psykiske lidelser. Vi eller hun mener de som er halvt ufør, eller de som jukser med uførheten. Synes ikke dere det er rart hvor spreke mange uføre skriver om seg selv da? Baker 10 brød, hugger ved, vasker hele huset, baker til jul, henger opp gardiner, løper hit og dit, jaggu er det travelt.....HVA med de som er i full jobb som også skal lage til jul. VI SNAKKER IKKE KREFTRAMMEDE, SENGELIGGENDE, PSYKISK UTVIKLINGSHEMMEDE OSV OSV HER!!!!!

Anonymous poster hash: 5a07c...dc3

Jeg kan bare snakke for meg selv, men etter at jeg ble syk (jeg er enda ikke ufør, krysser fingrene for å komme i jobb snart), så måtte jeg gå noen runder med meg selv angående hvor redd jeg er å oppfattes som sykdommen min, som hun som ikke klarer, som hun som er omgitt av mørke. Folk ble redde for å spørre hvordan det går med meg, hva jeg gjør osv. Til slutt fikk jeg et behov for å dele mestringen min, de gangene jeg mestret noe. Det var et behov jeg aldri hadde kjent på før. Jeg ville uttrykke at jeg er mer enn sykdommen min, at det finnes gode dager og øyeblikk, at jeg fortsatt er mer enn en diagnose.

For mens andre fikk en familie, giftet seg, startet en karriere og reiste rundt i verden (og all ære til folk som jobber hardt, og får til ting!), så bakte jeg kanskje ti brød, jeg gikk kanskje på en fjelltur og jeg var kanskje på kafe med venninnegjengen. De øyeblikkene, ble plutselig, for meg, øyeblikk der jeg fikk en pause fra mørket, hvor jeg var mer enn en byrde og en sykdom.

Jeg trodde aldri i livet jeg skulle få det sånn.

Anonymous poster hash: 39dcd...f27

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kronisk syk, har vært det i mange år - og jobber.

-ts-

Anonymous poster hash: 09996...dab

Likevel er du frisk nok til å jobbe. Du eier tydeligvis ingen forståelse for at grad av sykdom kan variere fra person til person. Det er heller ikke alle sykdommer som er så godt synlige utenfra.

Ved å skryte over hvor effektive de er og hvor mye de får unna? Det faller ikke deg inn at omverdenen begynner å lure på om de virkelig er så syke siden de rekker over så mye. Eller at det virker lukrativt å motta trygd ved å stadig vise fram nyinnkjøpte duppedingser.

Anonymous poster hash: 09996...dab

Så når noen endelig har overskudd til å ta julevasken, og er stolt over seg selv og legger det ut på Facebook, så vil det si at personen er i stand til å jobbe? Siden det legges ut på Facebook er det vel noe de er stolt over å ha gjort, med mindre de er av typen som poster alt de gjør hver dag.

Det at noen uføre følger opp barna sine er ensbetydende med at de kan jobbe?

Du er så utrolig lite reflektert. Er du virkelig bitter for at uføretrygde kjøper ting? Hva vil du at de skal gjøre da? Leve slik at det akkurat går rundt?

Hvorfor i alle dager kan ikke du ta julevasken nå siden du tydeligvis har så mye tid til overs til å sitte på sosiale medier?

Bitterhet er svært lite kledelig. Jeg hadde forstått deg om du hadde rettet fokuset ditt mot navere, altså KUN (!) de som ikke gidder (!) å jobbe, men når du retter det mot uføretrygde er det så utrolig usmakelig og lavt av deg. Jeg synes det er et privilegium å være frisk (nok) og ha muligheten til å utdanne meg til det jeg har lyst til og senere arbeide med det jeg har lyst til. Jeg gleder meg noe enormt. Jeg ville absolutt ALDRI ha tenkt i dine baner. Det er bitterheten din som ødelegger julen, ikke at du ikke har tid til juleforberedelser. Juleforberedelser tar uansett ikke lang tid, så jeg er interessert i å høre hva slags jobb du har som tydeligvis gjør at du bor på jobben i juletider.

Anonymous poster hash: 35e58...2f1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uføre jeg har på min face har sjelden jobbet mer enn 2-3 uker før ny sykemelding. Aldri jobbet i påsken eller julen, alltid hatt lang ferire eller sykemeldinger. De tærte veldig på de ansatte, kunne ikke stole på dem om de kom på jobb. Jeg har beinhard disiplin angående fravær. Målet er 0 fravær hvert år, og klarer det. Da blir jeg stolt når jeg troner på 0 fravær listen. For alle kommer på lister med fravær, og dit skal ikke jeg. Ingen skal få lage statistikk på meg hvor ofte jeg er syk, nei. Slik moral burde alle hatt.



Anonymous poster hash: 5a07c...dc3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uføre jeg har på min face har sjelden jobbet mer enn 2-3 uker før ny sykemelding. Aldri jobbet i påsken eller julen, alltid hatt lang ferire eller sykemeldinger. De tærte veldig på de ansatte, kunne ikke stole på dem om de kom på jobb. Jeg har beinhard disiplin angående fravær. Målet er 0 fravær hvert år, og klarer det. Da blir jeg stolt når jeg troner på 0 fravær listen. For alle kommer på lister med fravær, og dit skal ikke jeg. Ingen skal få lage statistikk på meg hvor ofte jeg er syk, nei. Slik moral burde alle hatt.

Anonymous poster hash: 5a07c...dc3

Jeg synes du er flink jeg. Det var bare det du ville høre ikkesant? Alle driver å trakasserer deg fordi du er så sliten fordi du har jobbet så mye, - og da orker du ikke en gang feire jula! Ikkenoe sympati fra noen. Trist er det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er hårsår og urimelig nærtagen, men det treffer noe i meg, når noen påstår at det er noe galt med arbeidslysten, moralen og folkeskikken min fordi jeg tilfeldigvis fikk en sykdom, en sykdom jeg for alt i verden skulle vært foruten.

Jeg gikk gjennom ungdomsskolen, videregående og brorparten av universitetsutdanningen min med lite fravær, gode karakterer, og jeg jobbet samtidig mye i ferier og helger. Jeg har alltid vært ansvarsfull, jeg er opplært til å ta ansvar og å bidra til fellesskapet, det er verdier som sitter i ryggmargen min. Så ble jeg syk, og alt forandret seg.

Min største frykt er at noen jeg tenker godt om, er glad i, noen som betyr noe for meg, tenker dette her om meg.. At jeg er en latsekk og umoralsk.



Anonymous poster hash: 39dcd...f27
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uføre jeg har på min face har sjelden jobbet mer enn 2-3 uker før ny sykemelding. Aldri jobbet i påsken eller julen, alltid hatt lang ferire eller sykemeldinger. De tærte veldig på de ansatte, kunne ikke stole på dem om de kom på jobb. Jeg har beinhard disiplin angående fravær. Målet er 0 fravær hvert år, og klarer det. Da blir jeg stolt når jeg troner på 0 fravær listen. For alle kommer på lister med fravær, og dit skal ikke jeg. Ingen skal få lage statistikk på meg hvor ofte jeg er syk, nei. Slik moral burde alle hatt.

Anonymous poster hash: 5a07c...dc3

Det er sant at noen sykemelder seg oftere enn nødvendig, men det er ikke alltid det dreier seg om moral. Ofte er moralen der, men helsen ikke.

Anonymous poster hash: 35e58...2f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre betaler skatt? De får jo pengene gratis, så skatten tar bare staten tilbake igjen. All trygd, barnetygd, stønader og ytelser er penger fra staten Norge a/s. Hvem putter de pengene inn i kassa tro?? Jo, alle som jobber i yrker. Det er snekkere, lærere, tannleger, butikkansatte osv. De uføre FÅR pengene rett i hendene sine, rett inn på konto hver mnd UTEN å måtte trø foten ut av døra. De burde ikke skatte i det hele tatt, for det blir som en gratis sparebøsse. Nå vil uføre få lån til å kjøpe seg hus og, med STATENS penger, og hvem vinner ikke da hvis huset blir solgt? Jo den uføre. Så de får gratis penger, vil ha huslån, så selger de huset og sitter med gevinst av hussalget......FINANSIERT av Norge a/s.....

Dette går ikke mer, derfor strammen regjeringen inn, og det må de ellers havner alle på sosialen.



Anonymous poster hash: 5a07c...dc3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå mener nok ikke ts eller den litt ufine her oppe dere som er alvorlig syke i kreft, slag, hjerteinfarkt, ryggprolapser eller andre alvorlige sykdommer, eller alvorlige psykiske lidelser. Vi eller hun mener de som er halvt ufør, eller de som jukser med uførheten. Synes ikke dere det er rart hvor spreke mange uføre skriver om seg selv da? Baker 10 brød, hugger ved, vasker hele huset, baker til jul, henger opp gardiner, løper hit og dit, jaggu er det travelt.....HVA med de som er i full jobb som også skal lage til jul. VI SNAKKER IKKE KREFTRAMMEDE, SENGELIGGENDE, PSYKISK UTVIKLINGSHEMMEDE OSV OSV HER!!!!!

Anonymous poster hash: 5a07c...dc3

Jeg er kreftsyk men kjenner likevel at denne "dissingen" av uføre treffer meg godt i hjertet. Jeg er nemlig en av de som blir sett på som late snyltere. Jeg ser nemlig ut som jeg er frisk og i god form på tross av både cellegift, stråling og at det ikke er noe mer å gjøre.

Det at jeg SER frisk ut, er nok til å få ryktene og "smella" til å gå både hos kjente og ukjente. "Hvorfor er hun ikke i jobb når hun er frisk", "ja, hun klarer å trene, hvorfor kan hun ikke jobbe" (de tenker ikke på at da er treningen det eneste jeg klarer den dagen og at jeg ligger strak neste dag). "Hvordan har hun råd til så dyr telefon/klær/*sett inn* når hun er på trygd? (Fordi jeg hadde god lønn før jeg ble syk) "hun kan nå ikke vær så syk når hun har det så strøkent i huset" etc etc etc. Putt inn alt som står i innleggene over.

Så.. jeg skjønner at det sikkert finnes de som snylter. Men jeg er veldig, veldig klar over at vi som ønsker å holde ting innenfor den nærmeste sfære lett blir utsatt for ryktespredning og holdninger som det TS og mange andre har. Husk at dere gjerne ikke vet hele historien...

Anonymous poster hash: de6e9...454

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har uføretrygd fra den gangen det var enkelt å bli ufør - ca 15 - 20 år tilbake i tid. Mange av de kunne godt ha jobbet.

Jeg kjenner ei som ble ufør på den tiden. Hun er 50% ufør, men går hjemme hele tiden. Dette har hun gjort i alle disse årene.

Men man klarer seg ikke på 50% trygd, derfor er hun avhengig av å bo sammen med noen, og for noen år siden var hun lei av daværende samboer og fikk seg ny kjæreste mens hun enda var samboer. Hun flyttet da rett inn til ny samboer.

Dette gjorde hun for å unngå å bli "lagt merke til" av systemet og dermed risikere at det ble stilt krav til at hun jobbet 50%.

Hadde det vært medisinsk grunnlag for at hun ikke skulle jobbet, ja da hadde hun vel for det første vært 100% ufør, og hun hadde ikke vært redd for at det skulle stilles krav til henne.

Hun er en av de med daglige statuser og bilder på alt hun får gjort.

Anonymous poster hash: 09996...dab

Dette er så feil som det kan bli. Tydelig at du har null kompetanse utover dette.

Anonymous poster hash: 35e58...2f1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har uføretrygd fra den gangen det var enkelt å bli ufør - ca 15 - 20 år tilbake i tid. Mange av de kunne godt ha jobbet.

Jeg kjenner ei som ble ufør på den tiden. Hun er 50% ufør, men går hjemme hele tiden. Dette har hun gjort i alle disse årene.

Men man klarer seg ikke på 50% trygd, derfor er hun avhengig av å bo sammen med noen, og for noen år siden var hun lei av daværende samboer og fikk seg ny kjæreste mens hun enda var samboer. Hun flyttet da rett inn til ny samboer.

Dette gjorde hun for å unngå å bli "lagt merke til" av systemet og dermed risikere at det ble stilt krav til at hun jobbet 50%.

Hadde det vært medisinsk grunnlag for at hun ikke skulle jobbet, ja da hadde hun vel for det første vært 100% ufør, og hun hadde ikke vært redd for at det skulle stilles krav til henne.

Hun er en av de med daglige statuser og bilder på alt hun får gjort.

Anonymous poster hash: 09996...dab

Ja, men det begynner å bli lenge siden, og disse er ganske voksne nå.

Kjenner selv noen (veldig godt) som ble uføretrygdet på en diagnose som i dag ikke kvalifiserer til det. Og h*n har som regel mere overskudd og energi enn vanlige folk som er i full jobb. MEN! Men: denne sykdommen er kronisk OG er mere aktiv i perioder.

H*n kunne altså ha vært i jobb i varierende grad hvis det fantes arbeidsgivere som interessert i å ansette noen på et så usikkert grunnlag. Men de er ikke spesielt interessert i slike...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes du er flink jeg. Det var bare det du ville høre ikkesant? Alle driver å trakasserer deg fordi du er så sliten fordi du har jobbet så mye, - og da orker du ikke en gang feire jula! Ikkenoe sympati fra noen. Trist er det.

Ja jeg er flink, og ønsker alle med som like flinke. Ikke legge seg ned om noe skranter. Gått på jobb med både feber og lungebetennelsle jeg, jeg gir ikke opp. Jul feirer jeg og, ordner litt og litt hver dag. Nå er ikke jeg trådstarter altså, men jeg forstod innlegget hennes. Man kan bli frustrert i disse travle tider, og hvis man leser på sosiale medier hva andre får tid til, og ikke minst de som egentlig er syke. Det blir nok en fin jul uansett da, og nå er det juleferie. Batterier skal lades opp til nok et travelt 2015 år.

Anonymous poster hash: 5a07c...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre betaler skatt? De får jo pengene gratis, så skatten tar bare staten tilbake igjen. All trygd, barnetygd, stønader og ytelser er penger fra staten Norge a/s. Hvem putter de pengene inn i kassa tro?? Jo, alle som jobber i yrker. Det er snekkere, lærere, tannleger, butikkansatte osv. De uføre FÅR pengene rett i hendene sine, rett inn på konto hver mnd UTEN å måtte trø foten ut av døra. De burde ikke skatte i det hele tatt, for det blir som en gratis sparebøsse. Nå vil uføre få lån til å kjøpe seg hus og, med STATENS penger, og hvem vinner ikke da hvis huset blir solgt? Jo den uføre. Så de får gratis penger, vil ha huslån, så selger de huset og sitter med gevinst av hussalget......FINANSIERT av Norge a/s.....

Dette går ikke mer, derfor strammen regjeringen inn, og det må de ellers havner alle på sosialen.

Anonymous poster hash: 5a07c...dc3

Så du vil kutte ned på all trygd og stønader?

Er du sikker på at Norge er det rette landet for deg å bo i? Jeg er sikker på at vi klarer oss helt fint uten deg her. Jeg synes du er rimelig kynisk når du går løs på uføre, altså de som er for syke til å arbeide.

Anonymous poster hash: 35e58...2f1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kreftsyk men kjenner likevel at denne "dissingen" av uføre treffer meg godt i hjertet. Jeg er nemlig en av de som blir sett på som late snyltere. Jeg ser nemlig ut som jeg er frisk og i god form på tross av både cellegift, stråling og at det ikke er noe mer å gjøre.

Det at jeg SER frisk ut, er nok til å få ryktene og "smella" til å gå både hos kjente og ukjente. "Hvorfor er hun ikke i jobb når hun er frisk", "ja, hun klarer å trene, hvorfor kan hun ikke jobbe" (de tenker ikke på at da er treningen det eneste jeg klarer den dagen og at jeg ligger strak neste dag). "Hvordan har hun råd til så dyr telefon/klær/*sett inn* når hun er på trygd? (Fordi jeg hadde god lønn før jeg ble syk) "hun kan nå ikke vær så syk når hun har det så strøkent i huset" etc etc etc. Putt inn alt som står i innleggene over.

Så.. jeg skjønner at det sikkert finnes de som snylter. Men jeg er veldig, veldig klar over at vi som ønsker å holde ting innenfor den nærmeste sfære lett blir utsatt for ryktespredning og holdninger som det TS og mange andre har. Husk at dere gjerne ikke vet hele historien...

Anonymous poster hash: de6e9...454

Beklager om du føler det slik, men jeg snakker ikke om deg med slike sykdommer. Kreft er veldig alvorlig, og selvsagt har du all rett til sykemeldinger og all medisin, trening og alt du må gå gjennom her. Jeg ønsker deg alt godt og god bedring, og håper du er frisk snart.

Jeg er ikke trådstarter heller, men forstod poenget hennes med de `friske` uføre som er mer skrytete av seg på sosiale medier. Jeg føler med deg og ønsker ikke du skal føle det slik. Smell tilbake til de som er ufine at du faktisk har kreft, da vil de holde smella si neste gang. Kreft spøker man ikke med og her burde alle rammede få stønader og hjelpen de trenger!! :)

Anonymous poster hash: 5a07c...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil kutte ned på all trygd og stønader?

Er du sikker på at Norge er det rette landet for deg å bo i? Jeg er sikker på at vi klarer oss helt fint uten deg her. Jeg synes du er rimelig kynisk når du går løs på uføre, altså de som er for syke til å arbeide.

Anonymous poster hash: 35e58...2f1

Nei, da må du lese på nye hva jeg mener. Jeg skriver om de friske uføre her, og har nevnt flere ganger at jeg ikke mener alvorlig syke med alvorlige diagnoser. Og noen må faktisk få disse pengene. Men jeg mener de som snylter, som egentlig ikke er så syke, men som liker å gå hjemme og motta penger. De finnes dessverre, og her jeg bor finnes de også. Norge har bruk for meg, jeg jobber fulltid, skatter og drar inn penger til at andre kan få være syke og gå hjemme ;)

Anonymous poster hash: 5a07c...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...