Gå til innhold

Avskaffe besøk i kirken før juleferie for elever i skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du hadde hatt erfaringer fra å tilhøre andre trossamfunn, hadde du neppe sett på dette på samme måte.

Folk som tilhører andre trossamfunn slipper å gå uten å blunke.. Blir så kleint dette her, den argumenteringa din og hatet mot kristendommen

Anonymous poster hash: 4fba2...75f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan ikke barna selv bestemme? Hva om unger som ikke vil i kirka blir tvunget av foreldrene?

Det er akkurat det samme på alt annet i skolens regi! At det er mulig! Man skal alltid, uten unntak ha beskjed med fra foreldre om at man ikke skal med på noe. Uansett! Da vi skulle i synagoge var det ingen sutrekopper som sutret over hvor grusomt det var å lære om andre religioner, eller tvang og mishandling av barn. Hva er greia med at kristendommen plutselig har blitt så farlig?

Anonymous poster hash: 4fba2...75f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er flere som ikke tror på noe som helst.

De fleste av disse tradisjonene har sin opprinnelse i hedenske feiringer hvis du feirer jul som en gjennomsnittlige nordmann.

Hvilke da? Juletreet? Julesangene? Gavene? Ingen av disse er hedenske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det samme på alt annet i skolens regi! At det er mulig! Man skal alltid, uten unntak ha beskjed med fra foreldre om at man ikke skal med på noe. Uansett! Da vi skulle i synagoge var det ingen sutrekopper som sutret over hvor grusomt det var å lære om andre religioner, eller tvang og mishandling av barn. Hva er greia med at kristendommen plutselig har blitt så farlig?

Anonymous poster hash: 4fba2...75f

En viktig forskjell er hvordan læreren snakker om de forskjellige religionene. Vi var aldri i noen synagoge, men jeg husker at læreren min snakket om jødedommen (og alle andre ikke-kristne religioner) som noe tull som folk i andre land tror på, men at kristendommen er den virkelige sannheten og at Bibel beskriver faktiske historiske hendelser. Og denne forskjellen er foreldre klar over at finner sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig forskjell er hvordan læreren snakker om de forskjellige religionene. Vi var aldri i noen synagoge, men jeg husker at læreren min snakket om jødedommen (og alle andre ikke-kristne religioner) som noe tull som folk i andre land tror på, men at kristendommen er den virkelige sannheten og at Bibel beskriver faktiske historiske hendelser. Og denne forskjellen er foreldre klar over at finner sted.

Nå ja, det finnes også religionslærere som er selverklærte ateister. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke da? Juletreet? Julesangene? Gavene? Ingen av disse er hedenske.

Doch!

"Å gi julegaver er også en gammel hedensk skikk i Norge, men ikke for barnas del. Det var stormennene som ga gaver, muligens for å vedlikeholde og vinne nye allianser. Foruten å gi gaver til sine likemenn, leser vi også at stormenn gir gaver til sine undersåtter. Ifølge Snorre var det stormennenes skikk å gi undersåttene gaver åttende dag jul, og mye tyder på at dette styrket båndene og samholdet dem imellom." Les mer her.

"Tradisjonen med å ta eviggrønn kristtorn og eføy inn i huset om vinteren hyller de maskuline og feminine elementene. Mannen er den piggete kristtornen med dens seksuelt ladede røde bør, mens kvinnen er eføyen som slynger seg rundt og føyer seg. Sammen fungerer de som en påminnelse om at solen og naturen aldri dør, men venter på å bli gjenfødt om våren." Les mer her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ja, det finnes også religionslærere som er selverklærte ateister. ;)

De er de beste religionslærerne, da de underviser om tro på en objektiv og nøytral måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får barna samme tilrettelegging og påbud om å delta i alle de store religionenes religiøse høytidsmarkeringer?

Blir de bedt å dra ivei og delta og markere i andre gudshus enn i Dnk?

Jeg trodde ikke det, nei.

Jeg synes det er litt trist med sånne som deg, som likestiller kristendommen og de øvrige religionene. Det er tross alt kristendommen som er den viktigste religionen i norsk kultur og som har vært den ledende religionen i landet. Hvorfor skulle ikke kristendommen da ta en større plass enn islam eller buddhismen? Akkurat som islam er den største religionen i Iran og buddhismen den største religionen i Thailand, og i disse landende ville det nok blitt sett på som feil å viske ut alt som har med de religionene å gjøre.

Det er så mange som er opptatt av å være åpne for nye kulturer og opptatt av å lære om nye religioner osv, ironisk nok er dette de samme som elsker å hate kristendommen og gamle tradisjoner i Norge. Vi kommer nok aldri til å bli enige om dette temaet, men jeg synes det er litt vel overdrevet å snakke om indoktrinering pga en skolegudstjeneste i forbindelse med julen. Da undervurderer dere nok barna deres kraftig, vi er tross alt mange som har overlevd.

Anonymous poster hash: 5be77...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja, det finnes også religionslærere som er selverklærte ateister. ;)

Ja ja, selvsagt, og jeg tror de er i flertall, men det var bare for å sette det på spissen. Poenget var at folk "angriper" kristendom i større grad siden det er den største "trusselen". Det er ikke snak om å ha 55% islam i religionsfaget, liksom.

Endret av Harvey Specter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, selvsagt, og jeg tror de er i flertall, men det var bare for å sette det på spissen. Poenet var at folk "angriper" kristendom i større grad siden det er den største "trusselen". Det er ikke snak om å ha 55% islam i religionsfaget, liksom.

Ser ikke at kristendommen er noen trussel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brudd mot barnekonvensjonen å ta barna med på gudstjeneste. Ergo bør det sluttes med iom at Norge har ratifisert den avtalen.

Jeg har selvsagt gitt beskjed om at barna mine ikke skal i kirken. Skulle bare mangle.

Du burde nok lære deg juss litt bedre før du bruker det som argument :)

Anonymous poster hash: 5be77...3f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt trist med sånne som deg, som likestiller kristendommen og de øvrige religionene. Det er tross alt kristendommen som er den viktigste religionen i norsk kultur og som har vært den ledende religionen i landet. Hvorfor skulle ikke kristendommen da ta en større plass enn islam eller buddhismen? Akkurat som islam er den største religionen i Iran og buddhismen den største religionen i Thailand, og i disse landende ville det nok blitt sett på som feil å viske ut alt som har med de religionene å gjøre.

Det er så mange som er opptatt av å være åpne for nye kulturer og opptatt av å lære om nye religioner osv, ironisk nok er dette de samme som elsker å hate kristendommen og gamle tradisjoner i Norge. Vi kommer nok aldri til å bli enige om dette temaet, men jeg synes det er litt vel overdrevet å snakke om indoktrinering pga en skolegudstjeneste i forbindelse med julen. Da undervurderer dere nok barna deres kraftig, vi er tross alt mange som har overlevd.

Anonymous poster hash: 5be77...3f7

Gang på gang blir det konstantert at kristendommen har vært så forbanna bra for dette landet og at vi hadde nærmest vært i middelaldertilstander om vi forble norrøne, men hva er det kristendommen har bidratt med i dette landet som er så fantastisk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke at kristendommen er noen trussel.

Når man blir tvangsinnmeldt i kirken som nyfødt dersom en av foreldrene dine er medlem av kirken og vi skal ha 55% av religionsfaget om kristendom, så er det, om ikke en trussel, en ekstremt irriterende hindring for et likestilt samfunn hvor alle religioner blir tatt like godt hånd om (eller blir like mye sett ned på - your choice).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja ja, selvsagt, og jeg tror de er i flertall, men det var bare for å sette det på spissen. Poenget var at folk "angriper" kristendom i større grad siden det er den største "trusselen". Det er ikke snak om å ha 55% islam i religionsfaget, liksom.

Nei, og mengden kristendom er et problem. Jada, kristendommen har vært viktig i Norge og alt det der, MEN nivået man er på faller i kategorien for spesielt interesserte. Kompetansemålene som er knyttet til kristendommen går mye lenger enn det som er viktig å kunne for å forstå grunntrekkene i religionen og norsk kulturarv og historie. Og på grunn av dette dypdykket i tull og fjas, så får man bare skrapt overflaten på andre religioner, etikk og filosofi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og mengden kristendom er et problem. Jada, kristendommen har vært viktig i Norge og alt det der, MEN nivået man er på faller i kategorien for spesielt interesserte. Kompetansemålene som er knyttet til kristendommen går mye lenger enn det som er viktig å kunne for å forstå grunntrekkene i religionen og norsk kulturarv og historie. Og på grunn av dette dypdykket i tull og fjas, så får man bare skrapt overflaten på andre religioner, etikk og filosofi.

Genau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra kristen og vi måtte gå på slike julebesøk siste dagen. Jeg husker det som en positiv greie. VI gledet oss til juleferien og det var god stemning i kirken. Jeg kan faktisk ikke huske å ha fått noe veldig religiøst inn med dette besøket, annet enn juleevangeliet (som for meg er et juleeventyr). Noen barn sang, koret sang litt og andre var statister til juleevangeliet.

Ja det var kristent innhold i sangene og i evangeliet. Det varte i kanskje 30 minutter og stort sett var vi bare barn som tullet og herjet på bakerste benk.

Når det er sagt så arrangete kirken mye bra. Det var det eneste tilbudet for barn under 16 år der jeg bodde en stund. Jeg gikk også på en slags søndagsskole en stund da jeg var mindre, fordi vi gjorde morsomme ting der.

Selv endte jeg opp uten å bli troende, ikke engang konfirmert. For min del kan barna gå i kirka og delta på arrangementer som kirken setter i stand uten problemer. De trenger ikke å skjermes for slike ting synes jeg, så lenge det er en gang i året.



Anonymous poster hash: 8beae...a7c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er litt trist med sånne som deg, som likestiller kristendommen og de øvrige religionene. Det er tross alt kristendommen som er den viktigste religionen i norsk kultur og som har vært den ledende religionen i landet. Hvorfor skulle ikke kristendommen da ta en større plass enn islam eller buddhismen? Akkurat som islam er den største religionen i Iran og buddhismen den største religionen i Thailand, og i disse landende ville det nok blitt sett på som feil å viske ut alt som har med de religionene å gjøre.

Det er så mange som er opptatt av å være åpne for nye kulturer og opptatt av å lære om nye religioner osv, ironisk nok er dette de samme som elsker å hate kristendommen og gamle tradisjoner i Norge. Vi kommer nok aldri til å bli enige om dette temaet, men jeg synes det er litt vel overdrevet å snakke om indoktrinering pga en skolegudstjeneste i forbindelse med julen. Da undervurderer dere nok barna deres kraftig, vi er tross alt mange som har overlevd.

Anonymous poster hash: 5be77...3f7

Ja, det er trist med sånne som meg som er for religionsfrihet.

Igrunnen burde alle være tvunget til å følge den religionen som er den dominerende i hver enkelt verdensdel. Ingen grunn til å viske ut religionene ved å la dem som ikke tror på det samme som majoriteten få lov til akkurat det. :sarkasme:

Jeg har ingen ønsker om å viske ut noe som helst. Jeg mener bare at religiøse tradisjoner ikke skal ha en naturlig plass i en sekulær skolehverdag.

Julebesøk i Dnk en gang i året for å observere, javel. Julegudstjeneste for alle skoleelever, der barna er aktører, som man må be seg fri fra/melde seg på. Neitakk. En gudstjeneste er ingen undervisningssituasjon annet enn innenfor rammene for trosopplæring innenfor hvert enkelt trossamfunn; og derfor bør den ikke forekomme i den offentlige, sekulære skolen.

Uansett hva Krf har på agendaen.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som tilhører andre trossamfunn slipper å gå uten å blunke.. Blir så kleint dette her, den argumenteringa din og hatet mot kristendommen

Anonymous poster hash: 4fba2...75f

Poenget er ikke at de slipper å gå. Poenget er at dette skjer i den offentlige skolens regi.

Nei, jeg hater ikke kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å avskaffe besøk i moskeen også :). Eller blir det rasistisk.

Ellers blir det religiøs diskriminering, mener du vel. :)

Den dagen norske skolebarn bes å vaske seg rituelt og knele på gulvet sammen med de som ber, skal jeg være 100% enig.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...