Gå til innhold

Avskaffe besøk i kirken før juleferie for elever i skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kirken inviterer skolen, så tar skolen barna med. Hvis foreldrene ikke vil det, må de selv aktivt si ifra om dette.

Nei, det er ingen automatikk i det. På skolene jeg har vært er det de som ønsker at barna skal være med som må gi beskjed. Det gjelder fram til de er 15, da er de religiøst myndig og bestemmer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor gjør de det så avansert. Kan ikke lærern bare si. Ok unger. Rekk opp handa dere som vil bli med i kirken. Resten får gjøre noe annet på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det så avansert. Kan ikke lærern bare si. Ok unger. Rekk opp handa dere som vil bli med i kirken. Resten får gjøre noe annet på skolen?

Fordi det er foreldrene som bestemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er foreldrene som bestemmer.

Hvorfor kan ikke barna selv bestemme? Hva om unger som ikke vil i kirka blir tvunget av foreldrene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sender hjem påmelding i forkant av skolegudstjenesten. De som vil være med melder seg på de andre koser seg på skolen i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke barna selv bestemme? Hva om unger som ikke vil i kirka blir tvunget av foreldrene?

Fordi juridisk sett bestemmer foreldrene til ungene er 15.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En bekjent av meg tok dette opp med skoleledelsen, men fikk beskjed om at det var jo bare koselig og harmløst og en tradisjon de har hatt i alle år, så de så ikke problemet.

Slik skal det ikke være. Man skal aktivt melde seg på kirkebesøket og det skal være alternativt opplegg på skolen, om det så bare gjelder for en elev. Der jeg jobber er det store flertallet av elever muslimer. Noen blir med på gudstjenesten, andre ikke. Ingen som tenker over om de går eller ikke. Vi er nøye på at brevet som går hjem har to alternativer, skal i kirken/skal ha alternativt opplegg på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi juridisk sett bestemmer foreldrene til ungene er 15.

I religiøse spørsmål? De burde endre den loven..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du hva som foregikk i kirken den dagen? Var det gudstjeneste?

Når de kallte det julegudstjeneste, antar jeg det var en gudstjeneste. Poenget er uansett at det er et opplegg i et religiøst hus i offentlig skoles regi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen automatikk i det. På skolene jeg har vært er det de som ønsker at barna skal være med som må gi beskjed. Det gjelder fram til de er 15, da er de religiøst myndig og bestemmer selv.

Da bor vi på forskjellige steder tydeligvis. Men de burde ha et like godt tilbud for folk av andre religioner når de først har tilbud for kristne, da Norge ikke er et religiøst land og derfor skal likestille alle religioner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skal det ikke være. Man skal aktivt melde seg på kirkebesøket og det skal være alternativt opplegg på skolen, om det så bare gjelder for en elev. Der jeg jobber er det store flertallet av elever muslimer. Noen blir med på gudstjenesten, andre ikke. Ingen som tenker over om de går eller ikke. Vi er nøye på at brevet som går hjem har to alternativer, skal i kirken/skal ha alternativt opplegg på skolen.

Har de noe opplegg for muslimer på denne skolen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de noe opplegg for muslimer på denne skolen?

De har fri på Eid. Den dagen er skolen nesten tom. Vi har ikke noe spesielt opplegg for de som ikke er med på gudstjenesten, men de har som regel hyggelige aktiviteter på basen.

Men i løpet av de årene elevene går hos oss har de som regel besøk i både hindutempel, moske og synnagoge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har fri på Eid. Den dagen er skolen nesten tom. Vi har ikke noe spesielt opplegg for de som ikke er med på gudstjenesten, men de har som regel hyggelige aktiviteter på basen.

Men i løpet av de årene elevene går hos oss har de som regel besøk i både hindutempel, moske og synnagoge.

Så bra! Det er akkurat slik det skal være. Kristendommen skal ikke få noen særbehandling lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ive Lina

Når de kallte det julegudstjeneste, antar jeg det var en gudstjeneste. Poenget er uansett at det er et opplegg i et religiøst hus i offentlig skoles regi.

Nei, det er det stor forskjell på. Du er vel ikke redd for at barna dine skal gå i kirken? Er det selve kirken du er redd at de skal bli negativt påvirket av?

Mine barn gikk ut av skolen for mange år siden og den gang var det ikke gudstjeneste ved avslutning i kirken. De sang salmer - men salmer er endel av vår kulturarv så jeg kan ikke forstå at barn skal måtte skjermes fra salmesang.

Forøvrig så hadde mine barn avslutning hvor barna selv opptrådde med sang og spill og rektors tale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det er akkurat slik det skal være. Kristendommen skal ikke få noen særbehandling lengre.

Samtidig tenker jeg som jobber på en av de mer fargerike skolene i Oslo at det er viktig å ta vare på en del norske tradisjoner, blant annet knyttet til julefeiringen. Hvor ellers skal barna våre få et forhold til hvorfor man feirer jul osv. Personlig er jeg også av oppfatningen at mange av barna hadde hatt godt av å være med på en gudstjenste for å se hva dette er for noe. Men det var jeg som innførte påmelding til gudstjenesten da jeg kom inn i ledelsen (det har jeg faktisk fikset på to skoler).

Jeg ville nok også latt barna mine delta på en seremoni i en moske også. Hvorfor? Jo for å få en forståelse for muslimer og deres religion. Jeg er ikke så redd for at de skal få med seg den type opplevelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På skolen til mine barn blir det sendt ut informasjon lenge før jul om hvilke aktiviteter som skal foregå i adventa. Juleverksted, adventsstund, julegudstjeneste, juleavslutning, osv... Så kan foreldrene melde fra om det er noe deres barn ikke skal delta på.

Julegudstjenesten her er virkelig bare koselig. Det er en årelang tradisjon siste skoledag. Vi har verdens koseligste prest som inkluderer barna i gudstjenesten. Og det er vel mer en kosestund fremfor en gudstjeneste. Det tennes lys, synges julesanger og juleevangeliet blir lest opp. Mine barn har ikke noe vondt av å delta på en slik stund. Jeg har selv vært elev ved skolen de går på, og det var allerede da en koselig tradisjon. Ikke varer det like lenge som en vanlig gudstjeneste heller...

Akkurat nå er det in å være imot alt som har med religion å gjøre. Barn skal ikke utsettes for slike ting. De kan ta skade av å lese i bibelen virker det som. For meg er slikt tull og tøv. De fleste barn er nygjerrige på dette med Gud og Jesus. Og så får de heller finne ut av hva de vil tro på når de blir eldre. Hvis foreldrene fanatisk skal nekte barna å ha sin kristne barnetro er de jo ikke noe bedre enn andre religiøse fanatikere.

Jeg og min mann er ikke spesielt kristne, vi er døpt og konfirmert og giftet oss i kirka. Begge barna er døpt, men vi er nok ikke de som er oftest i kirka. Jeg syns det er fint at de lærer om både kristendom og andre religioner på skolen. Og at de går i kirken på juleavslutningen. Og når de kommer hjem og spør om de ulike religionene svarer vi så godt vi kan. Minstemann tror på julenissen og at Gud skapte verden. Begge deler er like fint. Skader hverken meg eller barnet at han tror det.

Anonymous poster hash: 54119...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen til mine barn blir det sendt ut informasjon lenge før jul om hvilke aktiviteter som skal foregå i adventa. Juleverksted, adventsstund, julegudstjeneste, juleavslutning, osv... Så kan foreldrene melde fra om det er noe deres barn ikke skal delta på.

Julegudstjenesten her er virkelig bare koselig. Det er en årelang tradisjon siste skoledag. Vi har verdens koseligste prest som inkluderer barna i gudstjenesten. Og det er vel mer en kosestund fremfor en gudstjeneste. Det tennes lys, synges julesanger og juleevangeliet blir lest opp. Mine barn har ikke noe vondt av å delta på en slik stund. Jeg har selv vært elev ved skolen de går på, og det var allerede da en koselig tradisjon. Ikke varer det like lenge som en vanlig gudstjeneste heller...

Akkurat nå er det in å være imot alt som har med religion å gjøre. Barn skal ikke utsettes for slike ting. De kan ta skade av å lese i bibelen virker det som. For meg er slikt tull og tøv. De fleste barn er nygjerrige på dette med Gud og Jesus. Og så får de heller finne ut av hva de vil tro på når de blir eldre. Hvis foreldrene fanatisk skal nekte barna å ha sin kristne barnetro er de jo ikke noe bedre enn andre religiøse fanatikere.

Jeg og min mann er ikke spesielt kristne, vi er døpt og konfirmert og giftet oss i kirka. Begge barna er døpt, men vi er nok ikke de som er oftest i kirka. Jeg syns det er fint at de lærer om både kristendom og andre religioner på skolen. Og at de går i kirken på juleavslutningen. Og når de kommer hjem og spør om de ulike religionene svarer vi så godt vi kan. Minstemann tror på julenissen og at Gud skapte verden. Begge deler er like fint. Skader hverken meg eller barnet at han tror det.

Anonymous poster hash: 54119...f74

Det er så sant.

Anonymous poster hash: 18821...ef0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det stor forskjell på. Du er vel ikke redd for at barna dine skal gå i kirken? Er det selve kirken du er redd at de skal bli negativt påvirket av?

Mine barn gikk ut av skolen for mange år siden og den gang var det ikke gudstjeneste ved avslutning i kirken. De sang salmer - men salmer er endel av vår kulturarv så jeg kan ikke forstå at barn skal måtte skjermes fra salmesang.

Forøvrig så hadde mine barn avslutning hvor barna selv opptrådde med sang og spill og rektors tale.

Nei, selvsagt er jeg ikke redd for at barna mine skal bli påvirket av kirken. Forhåpentligvis har jeg oppdratt de med nok kritisk sans til å skille mellom fakta og fiksjon.

Det er en forskjell på indoktrinering og salmesang, ja, men prinsippet er det samme: Man skal ikke favorisere noen religioner over en annen. Tar skolen ungene med i kirken, skal det være frivillig, og det skal være et tilsvarende godt tilbud til familier av andre religioner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det er akkurat slik det skal være. Kristendommen skal ikke få noen særbehandling lengre.

Det får den nok, mtp kompetansemål. Og KRF vil som kjent ha mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...