Gå til innhold

Avskaffe besøk i kirken før juleferie for elever i skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter min mening bør de snu hele ordningen, slik at de som vil på Gudstjenester må melde seg på. Ikke at de andre må søke fritak.

Mulig jeg var litt uklar, men da er vi definitivt helt enige! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det religiøs indoktrinering å ha et valg om å få opprettholde religionen sin i skolen?

Anonymous poster hash: 3186c...303

For dem som får denne religionen dyttet på seg, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Jeg argumenterer faktisk for å ikke ha dette i skolen i det hele tatt.

Fint om folk gidder å...

Du må kanskje først og fremst bestemme deg for HVA du diskuterer og holde deg til det. For rett over her sa du følgende:

Etter min mening bør de snu hele ordningen, slik at de som vil på Gudstjenester må melde seg på. Ikke at de andre må søke fritak.

Og det var den setningen jeg viste til i mitt svar til deg. Skal du diskutere at du ønsker at INGEN barn skal gå i kirken i skoletiden så må du diskutere nettopp det da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kanskje først og fremst bestemme deg for HVA du diskuterer og holde deg til det. For rett over her sa du følgende:

Og det var den setningen jeg viste til i mitt svar til deg. Skal du diskutere at du ønsker at INGEN barn skal gå i kirken i skoletiden så må du diskutere nettopp det da.

Ordningen er faktisk ikke slik at barna må søke om å bli med,slik du påstår. Ordningen er slik at de må søke om å IKKE bli med. Noe jeg sa jeg mente de i det minste kunne snu, så det var omvendt.

Men jeg syns du er treg i oppfattelsen dersom du ikke har fått med deg hva mitt standpunkt faktisk er i denne saken...

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Når jeg ser tilbake på disse besøkene i kirken fra grunnskolen kan det knapt kalles indoktrinering. Eneste problemet jeg hadde med å gå i kirka var min egen rastløshet og utålmodighet. Det kunne bli kjedelig til tider, men ellers var det jo en kjempekoselig tradisjon som ga meg julestemning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser tilbake på disse besøkene i kirken fra grunnskolen kan det knapt kalles indoktrinering. Eneste problemet jeg hadde med å gå i kirka var min egen rastløshet og utålmodighet. Det kunne bli kjedelig til tider, men ellers var det jo en kjempekoselig tradisjon som ga meg julestemning.

Hvis du hadde hatt erfaringer fra å tilhøre andre trossamfunn, hadde du neppe sett på dette på samme måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ive Lina

Ordningen er faktisk ikke slik at barna må søke om å bli med,slik du påstår. Ordningen er slik at de må søke om å IKKE bli med. Noe jeg sa jeg mente de i det minste kunne snu, så det var omvendt.

Men jeg syns du er treg i oppfattelsen dersom du ikke har fått med deg hva mitt standpunkt faktisk er i denne saken...

Skolene her i byen har hatt den løsningen i flere år og det er noe de fleste skoler har ... og resten kommer til å følge etter. Jeg forstår ikke helt at dette er et stort problem så lenge det faktisk er på agendaen de fleste steder hvor det ikke allerede er innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordningen er faktisk ikke slik at barna må søke om å bli med,slik du påstår. Ordningen er slik at de må søke om å IKKE bli med. Noe jeg sa jeg mente de i det minste kunne snu, så det var omvendt.

Men jeg syns du er treg i oppfattelsen dersom du ikke har fått med deg hva mitt standpunkt faktisk er i denne saken...

Nei, på alle skolene jeg har vært innom, så er det de som ønsker å være med som må ha tillatelse hjemmefra. Det er fordi de ikke er "religiøst myndig", og foreldrene må gi tillatelse om de skal delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Hvis du hadde hatt erfaringer fra å tilhøre andre trossamfunn, hadde du neppe sett på dette på samme måte.

Vel, nå vet jo du ingenting om bakgrunnen min, så der var du kjapp med å trekke konklusjoner. Under oppveksten min ble jeg påvirket av den norske statsreligionen, og min mors (hun tilhører en annen religion).

Hvorfor skal man ta dette så personlig? Ja visst vet jeg at religion er en personlig sak, men jeg klarer ikke se noe problem i å lære barna å vise toleranse og aksept overfor en annen religion og dets gudshus. Kan man ikke tilbringe litt tid i kirka, uten å kalle det indoktrinering, virkelig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da. Har dere i det hele tatt vært med på disse "julegudstjenestene"? Det kan jo ikke kalles gudstjeneste engang.

Vi ba ikke noen bønner. Vi tok ikke imot natteverd. Vi sang julesanger, som "tenn lys", "glade jul" osv. Vi tente adventslys, og det var juleinnslag fra elevene. Juleevangeliet ble lest opp av elever, uten noe Amen eller Hallelujah. Vi satt hele tiden, verken knelte eller foldet hender. Det kan knapt kalles gudsdyrking, det var jo tilrettelagt for at det skulle være en koselig avslutning, og det passet jo ypperlig å ha det i kirken, for der var det stor plass, tente lys, musikk og julestemning. Å skulle ha det i skolens gymsal ville ikke gitt meg samme gode julefølelse i det hele tatt.



Anonymous poster hash: 52745...aae
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Om de skal avskaffe det helt synes jeg virkelig at de som feirer jul kun pga tradisjon, og ikke pga egen religiøs overbevisning burde bli på skolen gjennom alle helligdagene. Altså ha skolen åpen disse dagene kun for de elevene/lærerne som ikke er kristne/har kristne foreldre. Det blir så halvveis om man skal gjøre det på måten som advokaten tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Vi sang julesanger, som "tenn lys", "glade jul" osv. Vi tente adventslys, og det var juleinnslag fra elevene. Juleevangeliet ble lest opp av elever, uten noe Amen eller Hallelujah. Vi satt hele tiden, verken knelte eller foldet hender. Det kan knapt kalles gudsdyrking, det var jo tilrettelagt for at det skulle være en koselig avslutning, og det passet jo ypperlig å ha det i kirken, for der var det stor plass, tente lys, musikk og julestemning.

Anonymous poster hash: 52745...aae

Dette synes jeg er et viktig poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er et viktig poeng!

Takk!

Anonymous poster hash: 52745...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Hvorfor skal man ta dette så personlig? Ja visst vet jeg at religion er en personlig sak, men jeg klarer ikke se noe problem i å lære barna å vise toleranse og aksept overfor en annen religion og dets gudshus. Kan man ikke tilbringe litt tid i kirka, uten å kalle det indoktrinering, virkelig?

Jeg er så enig, så enig. Mine foreldre og store deler av min slekt er ganske konservative kristne. Det betyr ikke at vi ikke har fått bli med dem på besøk i moskéer i utlandet. Kunnskap om hvordan andre har det skader ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Jeg er så enig, så enig. Mine foreldre og store deler av min slekt er ganske konservative kristne. Det betyr ikke at vi ikke har fått bli med dem på besøk i moskéer i utlandet. Kunnskap om hvordan andre har det skader ingen.

Mhm. Jeg hadde ei venninne for noen år tilbake, og hennes familie var konservative kristne de og. De reiste en del, og virket genuint veldig interessert i å lære mer om og utforske andre religioner, og viste stor toleranse overfor dem. Slike mennesker beundrer jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På facebook-gruppa til klassen stod det postet i går at klassen setter opp et stykke om Jesus fødsel som de skal fremføre under skolegudstjenesten i kirka.

Ingen spørsmål om det er greit. Smilefjes med kommentaren: Dette skal vi få til.

Jeg kommer ikke til å si til dattera mi at hun ikke får lov. Jeg kommer ikke til å ta henne vekk fra vennene sine. Hun skal slippe å behandles spesielt på grunn av dette.

Men jeg synes det er trist, fryktelig trist. Nå blir det samme runde som i fjor med å forklare at, ja Jesus har eksistert, men han er ikke sønn av Gud o.s.v.

Kunne de ikke bare laget noe julenissegreier istedet.

Huff, jeg er fryktelig nedstemt akkurat nå. Synes det er så dumt at det skal være slik. Rektor er koko kristen, lærerne er koko kristne. Pianolærerinna er koko kristen. Huff og huff. De ser ikke folk for bare Gud og Jesus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På facebook-gruppa til klassen stod det postet i går at klassen setter opp et stykke om Jesus fødsel som de skal fremføre under skolegudstjenesten i kirka.

Ingen spørsmål om det er greit. Smilefjes med kommentaren: Dette skal vi få til.

Jeg kommer ikke til å si til dattera mi at hun ikke får lov. Jeg kommer ikke til å ta henne vekk fra vennene sine. Hun skal slippe å behandles spesielt på grunn av dette.

Men jeg synes det er trist, fryktelig trist. Nå blir det samme runde som i fjor med å forklare at, ja Jesus har eksistert, men han er ikke sønn av Gud o.s.v.

Kunne de ikke bare laget noe julenissegreier istedet.

Huff, jeg er fryktelig nedstemt akkurat nå. Synes det er så dumt at det skal være slik. Rektor er koko kristen, lærerne er koko kristne. Pianolærerinna er koko kristen. Huff og huff. De ser ikke folk for bare Gud og Jesus.

Det forstår jeg.

Juleforestilling skulle de heller satt opp i ungdomsklubben i kirka, så kan de som vil være med.

Når det er sagt synes jeg ikke noe om å kalle noen for "koko-kristen", det er nedlatende og unødvendig.

Anonymous poster hash: 39c66...2e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ikke fri. Skolen er pliktig til å undervise de som ikke deltar.

Anonymous poster hash: 18821...ef0

De har sikkert sånn kosestund der de gjør alternative ting til kirka. Husker vare skolen rett før jul da jeg var barn. Lite undervisning. Mest kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag må foreldrene melde barna på gudstjenester, ikke som før når man måtte gi beskjed om man ikke skulle bli med.

Skolen er forpliktet å ha fullgod undervisning til de som ikke ønsker å delta.

Anonymous poster hash: 18821...ef0

Dessverre gjør de fleste skoler omvendt av det du skriver her, selv om det er regelen. På alle skoler jeg kjenner til må foresatte "melde" barnet på lysfest, ellers regner man med at de skal i kirken..

Anonymous poster hash: 2cead...e28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På facebook-gruppa til klassen stod det postet i går at klassen setter opp et stykke om Jesus fødsel som de skal fremføre under skolegudstjenesten i kirka.

Ingen spørsmål om det er greit. Smilefjes med kommentaren: Dette skal vi få til.

Jeg kommer ikke til å si til dattera mi at hun ikke får lov. Jeg kommer ikke til å ta henne vekk fra vennene sine. Hun skal slippe å behandles spesielt på grunn av dette.

Men jeg synes det er trist, fryktelig trist. Nå blir det samme runde som i fjor med å forklare at, ja Jesus har eksistert, men han er ikke sønn av Gud o.s.v.

Kunne de ikke bare laget noe julenissegreier istedet.

Huff, jeg er fryktelig nedstemt akkurat nå. Synes det er så dumt at det skal være slik. Rektor er koko kristen, lærerne er koko kristne. Pianolærerinna er koko kristen. Huff og huff. De ser ikke folk for bare Gud og Jesus.

Hvorfor lar du ikke datteren din delta uten videre kommentarer - så kan hun selv gjøre seg opp sin mening om kristendommen?

Var det dine foreldre som påvirket deg når det kommer til tro og ikke tro?

Anonymous poster hash: 18821...ef0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...