Gå til innhold

Avskaffe besøk i kirken før juleferie for elever i skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er et veldig godt poeng. Slik det har blitt i dag har det tilnærmet gått sport i å droppe alt som er kjedelig og/eller alt man ikke er enig i sånn ved første øyekast, selv om det unektelig har vært en viktig del av norsk historie. I dag skal alt være relativt alltid og barna lærer ikke lenger noen faste verdier eller får faste holdepunkter i oppveksten. Det skaper over tid usikre mennesker, og den kostnaden må de ta i voksen alder når de får virkeligheten knallhardt i ansiktet som en knyttneve.

Nordmenn - i likhet med en del av sine europeiske medsøstre- og brødre - er i ferd med å utkonkurrere seg selv i favør av folk fra kulturer som holder beinhardt på sine egne tradisjoner og historier, og som er mye tøffere mot dem som prøver å utfordre disse. Her i Norge er vi derimot selvutslettende til de grader og hopper med klappende hender så raskt noen ber oss utradere deler av norsk historie.

Anonymous poster hash: 4ad05...f25

Enig i dette!

Selv om jeg ikke er kristen så er jeg glad for de julegudstjenestene jeg var med på i barndommen. Det var alltid så fint og fredelig i kirken, og jeg sitter kun igjen med gode minner :) Går i kirken nå og da som voksen for å gjenskape disse minnene.

Jeg håper ikke at julegudstjenester avskaffes. Mine barn skal ihvertfall oppfordres til å gå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det forstår jeg.

Juleforestilling skulle de heller satt opp i ungdomsklubben i kirka, så kan de som vil være med.

Når det er sagt synes jeg ikke noe om å kalle noen for "koko-kristen", det er nedlatende og unødvendig.

Anonymous poster hash: 39c66...2e6

Jo, jeg har all grunn til å kalle de koko-kristne. Hadde de vært snille kristne hadde de latt barna være i fred og ikke prøvd å omvende dem i så små alder. Samtlige av de jeg nevnte er autoriteter i forholdet til mitt barn, og det er helt koko av dem og utnytte sin posisjon på dem måten de gjør. Det er på grensen til ondskapsfullt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar du ikke datteren din delta uten videre kommentarer - så kan hun selv gjøre seg opp sin mening om kristendommen?

Var det dine foreldre som påvirket deg når det kommer til tro og ikke tro?

Anonymous poster hash: 18821...ef0

Hun er alt for ung til å gjøre seg opp en mening nå. Hun er fri til å gjøre det, men da skal hun gjøre det uten å bli overtalt på skolen. På skolen er hun i en situasjon der hun skal bli fortalt sannheten. Det er de som ikke lar henne få et reelt valg, jeg er bare en motvekt. De lærer henne ikke at hun skal tro på andre guder. De lærer henne ikke at hun kan gjøre som hun vil. De lærer henne at dersom du ikke tror på Gud og Jesus kommer du ikke til himmelen. Slik kan jeg fortsette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da. Har dere i det hele tatt vært med på disse "julegudstjenestene"? Det kan jo ikke kalles gudstjeneste engang.

Vi ba ikke noen bønner. Vi tok ikke imot natteverd. Vi sang julesanger, som "tenn lys", "glade jul" osv. Vi tente adventslys, og det var juleinnslag fra elevene. Juleevangeliet ble lest opp av elever, uten noe Amen eller Hallelujah. Vi satt hele tiden, verken knelte eller foldet hender. Det kan knapt kalles gudsdyrking, det var jo tilrettelagt for at det skulle være en koselig avslutning, og det passet jo ypperlig å ha det i kirken, for der var det stor plass, tente lys, musikk og julestemning. Å skulle ha det i skolens gymsal ville ikke gitt meg samme gode julefølelse i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 52745...aae

Nettopp!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette!

Selv om jeg ikke er kristen så er jeg glad for de julegudstjenestene jeg var med på i barndommen. Det var alltid så fint og fredelig i kirken, og jeg sitter kun igjen med gode minner :) Går i kirken nå og da som voksen for å gjenskape disse minnene.

Jeg håper ikke at julegudstjenester avskaffes. Mine barn skal ihvertfall oppfordres til å gå.

Dette er en prinsippsak. Vi er offisielt et ateistisk land, og julen er ikke engang opprinnelig kristen, så det er ingen grunn til at det skal være noen form for kirkebesøk i regi av den offentlige skole - uansett hvor "koselig" det enn måtte være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en prinsippsak. Vi er offisielt et ateistisk land, og julen er ikke engang opprinnelig kristen, så det er ingen grunn til at det skal være noen form for kirkebesøk i regi av den offentlige skole - uansett hvor "koselig" det enn måtte være.

Det er din mening. Min mening er at enkelte tradisjoner er viktige å beholde, så kan man velge selv om man ønsker å delta eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er din mening. Min mening er at enkelte tradisjoner er viktige å beholde, så kan man velge selv om man ønsker å delta eller ikke.

Men nå er det ikke slikt at man aktivt velger å være med i kirken. Default settingen hos mange skoler er at man må være med i kirken med mindre foreldrene sier at barnet ikke skal det, noe som er omvendt av hvordan det burde gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det ikke slikt at man aktivt velger å være med i kirken. Default settingen hos mange skoler er at man må være med i kirken med mindre foreldrene sier at barnet ikke skal det, noe som er omvendt av hvordan det burde gjøres.

Hos oss så fikk vi selv velge om vi ville dra eller ikke. At elever må i kirken på tvang synes jeg ingenting om, så akkurat der er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss så fikk vi selv velge om vi ville dra eller ikke. At elever må i kirken på tvang synes jeg ingenting om, så akkurat der er jeg enig med deg.

Flott, da er vi i hvert fall enige der. Men synes du virkelig at den offentlige skolen skal favorisere kristne tradisjoner, når vi ikke er et kristen land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da er vi i hvert fall enige der. Men synes du virkelig at den offentlige skolen skal favorisere kristne tradisjoner, når vi ikke er et kristen land?

Ja, det har jeg ingenting imot da Norge lenge har vært et kristent land og naturlig nok har tradisjoner som henger igjen fra denne tiden. Så lenge ingen tvinges til noe ser jeg ingen problemer med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg ingenting imot da Norge lenge har vært et kristent land og naturlig nok har tradisjoner som henger igjen fra denne tiden. Så lenge ingen tvinges til noe ser jeg ingen problemer med det.

Som et ateistisk land skal egentlig alle religioner sidestilles. Da burde man gi tilbud om å feire muslimske og jødiske tradisjoner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde man gi tilbud om å feire muslimske og jødiske tradisjoner også.

Absolutt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Men nå er det ikke slikt at man aktivt velger å være med i kirken. Default settingen hos mange skoler er at man må være med i kirken med mindre foreldrene sier at barnet ikke skal det, noe som er omvendt av hvordan det burde gjøres.

Dersom dette gjelder dine barns skoler så antar jeg at du har tatt opp dette med skolens ledelse, eventuelt med kommunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dette gjelder dine barns skoler så antar jeg at du har tatt opp dette med skolens ledelse, eventuelt med kommunen?

En bekjent av meg tok dette opp med skoleledelsen, men fikk beskjed om at det var jo bare koselig og harmløst og en tradisjon de har hatt i alle år, så de så ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På facebook-gruppa til klassen stod det postet i går at klassen setter opp et stykke om Jesus fødsel som de skal fremføre under skolegudstjenesten i kirka.

Ingen spørsmål om det er greit. Smilefjes med kommentaren: Dette skal vi få til.

Jeg kommer ikke til å si til dattera mi at hun ikke får lov. Jeg kommer ikke til å ta henne vekk fra vennene sine. Hun skal slippe å behandles spesielt på grunn av dette.

Men jeg synes det er trist, fryktelig trist. Nå blir det samme runde som i fjor med å forklare at, ja Jesus har eksistert, men han er ikke sønn av Gud o.s.v.

Kunne de ikke bare laget noe julenissegreier istedet.

Huff, jeg er fryktelig nedstemt akkurat nå. Synes det er så dumt at det skal være slik. Rektor er koko kristen, lærerne er koko kristne. Pianolærerinna er koko kristen. Huff og huff. De ser ikke folk for bare Gud og Jesus.

Det er dette her som er min erfaring også.

Alle de som forteller at barna må ha tillatelse og at skolen tar hensyn til at de ikke er samtykkekompetente, er jo i en bedre situasjon, sånn sett.

Men det er ikke normen og jeg har ikke opplevd det sånn da jeg var skoleelev, heller.

Der måtte man søke fritak. Fra noe man aldri skulle vært bedt å være med på i utgangspunktet.

For min del er det direkte feil å henvende seg til en kristen gud. Så da fortventer jeg faktisk å få dette respektert i denne tråden.

Ikke alle er bevisstløse på egen tro og hvordan de forholder seg til andres gudsdyrkelse.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Kirken selv sendte ut en slags flyer og inviterte, så var det en ting.

Men det er fkatisk ikke det som skjer.

Dette foregår i skolens regi.

Noe jeg altså mener er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis Kirken selv sendte ut en slags flyer og inviterte, så var det en ting.

Men det er fkatisk ikke det som skjer.

Dette foregår i skolens regi.

Noe jeg altså mener er feil.

Joda, kirken inviterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kirken inviterer.

Kirken inviterer skolen, så tar skolen barna med. Hvis foreldrene ikke vil det, må de selv aktivt si ifra om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ive Lina

Men nå er det ikke slikt at man aktivt velger å være med i kirken. Default settingen hos mange skoler er at man må være med i kirken med mindre foreldrene sier at barnet ikke skal det, noe som er omvendt av hvordan det burde gjøres.

Men vet du hva som foregikk i kirken den dagen? Var det gudstjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...