Gå til innhold

Mødre bør ta seg sammen


WubWub

Anbefalte innlegg

Problemet er nettopp at den gjennomsnittelig kvinne tenker slik jeg illustrerte. Per dags dato er gjennomsnitts kvinnen i Norge klinisk overvektig ifølge undersøkelser.

Og hva skjer når dere blir bedt om å ta dere sammen å drive med litt fysisk aktivitet ? Jo overvektige kvinner blir sinte, hetsende , hylende og skrikende mens de skriker ut med unnskyldninger i alle mulige retninger mens de prøver rette fokusen over til andre ting.

Tråden min her er jo et godt bevis på dette.

Og jo vi menn holder oss i form, er ikke tvil om annet

De menn jeg stort sett ser i byene er dvaske, bleke, slappe og har store mager.

Anonymous poster hash: 3bf56...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare si at det er lett for to arbeidsledige, single, barnløse unge menn med all verdens tid å sitte her og legge ut om hvor lett det er å finne tid til trening. Fornøyelig, rett og slett. Denne saken med Marte Krogh er jo eldgammel, og er diskutert ferdig for lengst. Og TS skyter seg selv i foten ved å vise til undersøkelser som faktisk viser at det er menn som er mest overvektige her i landet. Jeg ler hele veien til treningssenteret :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen interresse av å provosere noen. Og strengt tatt er det ikke mitt problem om mennesker blir provosert fordi de blir oppfordret til å leve sunnere ikke bare sin egen del men også barnas skyld. Om man blir provosert av det så er det et sykdomstegn.

Nå som fedme i stor grad er et økende problem i Norge så tror jeg faktisk at folk har godt av å høre litt oftere at de bør ha mer fokus på kosthold og fysisk aktivitet.

Syntes Hellstrøm generelt har vært dyktig til å få folk vekk fra grandis og andre usunne "mat"varer, han sier det som det er på en ganske direkte måte. Noen lar seg selvfølgelig provosere til de grader der de ligger i sofaen å døtter i seg burgere og grandiser å tenker "herregud for en idiot, han vet jo ingenting! er så sunn som bare det jeg!", men heldigvis er det andre mennesker som våkner opp å legger om livsstilen sin takket være Hellstrøm's klare tale.

Hva med de menneskene som er overvektige selv om de spiser sunt?

Jeg selv var overvektig etter graviditet pga at jeg ble sykemeldt og da satt meg til og spiste litt ekstra digg hver dag.. Nå gjør jeg ikke det lenger og jeg er på vei ned igjen. Men min svigerinne spiser veldig sunt og hun beveger seg ikke så fort ned kun ved å spise sunt. Hun må ned mye i kalorier hver dag. Dette selv om hun trener flere dager i uka.

Du vet, noen har enklere for det enn andre. Og svaret er nødvendigvis ikke at folk ikke spiser sunt, men kanskje for mye av det sunne også? Er ikke alltid pga junk at folk er overvektige, selv har jeg flere i nær familie der det ikke er tilfelle, mens jeg er jo da en av de klassiske er feit fordi jeg spiser junk. Eller rettere sagt godis..

Anonymous poster hash: dbb23...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de menneskene som er overvektige selv om de spiser sunt?

Jeg selv var overvektig etter graviditet pga at jeg ble sykemeldt og da satt meg til og spiste litt ekstra digg hver dag.. Nå gjør jeg ikke det lenger og jeg er på vei ned igjen. Men min svigerinne spiser veldig sunt og hun beveger seg ikke så fort ned kun ved å spise sunt. Hun må ned mye i kalorier hver dag. Dette selv om hun trener flere dager i uka.

Du vet, noen har enklere for det enn andre. Og svaret er nødvendigvis ikke at folk ikke spiser sunt, men kanskje for mye av det sunne også? Er ikke alltid pga junk at folk er overvektige, selv har jeg flere i nær familie der det ikke er tilfelle, mens jeg er jo da en av de klassiske er feit fordi jeg spiser junk. Eller rettere sagt godis..

Anonymous poster hash: dbb23...23a

En kalori er en kalori uansett om den kommer fra sunn eller usunn mat.

Om man vil ned i vekt så må man innta mindre kalorier enn man bruker i løpet av en dag. Enklere enn det blir det ikke.

Om man trener steinhardt men allikevel ikke går ned i vekt så betyr det at man fremdeles får i seg for mange kalorier. Det er jo ikke slik at man går ned i vekt av trening med mindre man har et kosthold som tillater vekt nedgang.

Ta meg f.eks, jeg trener mye per uke men jeg går ikke ned i vekt. Hvorfor? Fordi jeg spiser mye mer enn jeg bruker av energi/kalori på trening, målet mitt er jo å gå OPP i vekt å bygge muskler derfor spiser jeg mer enn jeg trenger.

For de som vil ned i vekt så må de spise mindre. Kan ikke skjønne at det skal være så himla vansklig å forstå, dette er ikke rakett forskning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kalori er en kalori uansett om den kommer fra sunn eller usunn mat.

Om man vil ned i vekt så må man innta mindre kalorier enn man bruker i løpet av en dag. Enklere enn det blir det ikke.

Om man trener steinhardt men allikevel ikke går ned i vekt så betyr det at man fremdeles får i seg for mange kalorier. Det er jo ikke slik at man går ned i vekt av trening med mindre man har et kosthold som tillater vekt nedgang.

Ta meg f.eks, jeg trener mye per uke men jeg går ikke ned i vekt. Hvorfor? Fordi jeg spiser mye mer enn jeg bruker av energi/kalori på trening, målet mitt er jo å gå OPP i vekt å bygge muskler derfor spiser jeg mer enn jeg trenger.

For de som vil ned i vekt så må de spise mindre. Kan ikke skjønne at det skal være så himla vansklig å forstå, dette er ikke rakett forskning

Ingen sier det er vanskelig. De sier at det ikke kun handler om late folk som spiser junk.

Men på en annen måte så jo, det er ikke så enkelt. Veldig mange blir aldri overvektig i løpet av et liv, uansett hvordan de spiser. Noen går ned i vekt bare de slutter med å drikke mye brus/evt gå en tur to ganger i uka, andre trenger store kalori underskudd og i tillegg trening. Det er ikke sånn at det bestandig er så enkelt. De fleste damer skal ligge på rundt 2000 kcal i løpet av en dag (kommer an på trening) men dette for å holde en vekt stabil. Mens andre må ned i 1600 kval for å holde stabil og selv mens de trener.

Anonymous poster hash: dbb23...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sier det er vanskelig. De sier at det ikke kun handler om late folk som spiser junk.

Men på en annen måte så jo, det er ikke så enkelt. Veldig mange blir aldri overvektig i løpet av et liv, uansett hvordan de spiser. Noen går ned i vekt bare de slutter med å drikke mye brus/evt gå en tur to ganger i uka, andre trenger store kalori underskudd og i tillegg trening. Det er ikke sånn at det bestandig er så enkelt. De fleste damer skal ligge på rundt 2000 kcal i løpet av en dag (kommer an på trening) men dette for å holde en vekt stabil. Mens andre må ned i 1600 kval for å holde stabil og selv mens de trener.

Anonymous poster hash: dbb23...23a

Dette kan kortere oppsummeres med = kalori inn -> kalori ut.

Og ja det er individuelt hvor mange kalorier man trenger for vektnedgang og vektoppgang. Hvordan løser man det? Finn ut hvor mange kalorier din kropp trenger så sett opp et kosthold som er tilpasset dine behov og din forbrenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan kortere oppsummeres med = kalori inn -> kalori ut.

Og ja det er individuelt hvor mange kalorier man trenger for vektnedgang og vektoppgang. Hvordan løser man det? Finn ut hvor mange kalorier din kropp trenger så sett opp et kosthold som er tilpasset dine behov og din forbrenning

Med andre ord, ikke så lett som man skulle tro. Jeg skal ikke si noe, jeg går veldig lett med i vekt, men det er faktisk ikke så enkelt som folk skal ha det til. Noen sliter enormt med å klare det, og da gjerne et lavt kaloriinnskudd i en stresset hverdag, der man må tenke gjennom nøye hvert måltid og noen må faktisk nesten veie for å få det riktig..

Nei, jeg forstår det veldig godt at mange sliter og synes det er hardt og gå ned i vekt.

Men legg merke til at jeg ikke mener at det er greit å være overvektig og greit og spise junk, heller ikke greit og sitte på rompa mye. Men jeg tviler på at mange som er overvektige er ikke dette fordi de er late og spiser mye junk, ofte er det ganske mange årsaker og det er ikke alltid så lett for alle og gå ned i vekt.

Og det skal også sies at mange som sier overvekt henviser til BMI, dette gir jo da omtrent null indikasjon på noe som helst, og det er body scan WHO bruker som sin mal. Og jeg er ganske overvektig ifølge BMI, faktisk så er det sånn at når jeg er slank så kan jeg fortsatt få slankeoperasjon (sjekket kalkulatoren til aleries ett eller annet), mens jeg på body Scan har fettprosent som er innenfor det grønne feltet nå, og har på det feltet som indikerer "undervekt" når jeg da har kommet dit jeg da var før jeg var gravid.

Anonymous poster hash: dbb23...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer oppriktig på en ting. Bryr folk seg om hvordan andre ser ut om det ikke er kjæresten? Er det sånn at folk går rundt å tenker " oj, hun burde vært tynnere" , " han skulle hatt kortere hår"?

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvordan personer jeg ikke kjenner ser ut, mens andre ser ut til å ta det personlig om en annen er for tykk eller tynn. Akkurat som om det går direkte utover h*n.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer oppriktig på en ting. Bryr folk seg om hvordan andre ser ut om det ikke er kjæresten? Er det sånn at folk går rundt å tenker " oj, hun burde vært tynnere" , " han skulle hatt kortere hår"?

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvordan personer jeg ikke kjenner ser ut, mens andre ser ut til å ta det personlig om en annen er for tykk eller tynn. Akkurat som om det går direkte utover h*n.

Jeg legger meg ikke noe særlig opp i hvordan andre ser ut. Det jeg reagerte på var mødres kollektive raseri ovenfor fotball fruer og andre kostholds eksperter når de kom med velmenende råd om at kvinner bør være aktive etter fødsel for å bygge seg opp istedetfor å forfalle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg ikke noe særlig opp i hvordan andre ser ut. Det jeg reagerte på var mødres kollektive raseri ovenfor fotball fruer og andre kostholds eksperter når de kom med velmenende råd om at kvinner bør være aktive etter fødsel for å bygge seg opp istedetfor å forfalle.

Er fotballfrue kostholdsekspert altså?

Ingen blir sinte på "gode råd" om å være aktiv og spise sunt, det er bare det at vi allerede er fullstendig klar over det ;) Men det er andre ting som spiller inn, og man kan ikke alltid gjøre alt etter boka når livet er som et eneste rotterace i perider.

Forresten, det går fint an med enn mellomting mellom å bygge seg opp vs. å forfalle. Hva med å beholde status quo?

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fotballfrue kostholdsekspert altså?

Ingen blir sinte på "gode råd" om å være aktiv og spise sunt, det er bare det at vi allerede er fullstendig klar over det ;) Men det er andre ting som spiller inn, og man kan ikke alltid gjøre alt etter boka når livet er som et eneste rotterace i perider.

Nei hun er ikke det. Men andre kostholds eksperter deltok i debatten mens det stormet som verst. De kom med samme budskap som fotballfruen uten at det bidro til å roe gemyttene. Tvert imot så fyrte det opp overvektige mødre enda mer hvorpå de gikk helt av skaftet der de pumpet ut hatefulle kommentarer på alle blogger over kommentarfelt. Det ble spydd ut hets om slanke sunne mennesker.

Og jo mange ble sinte for rådene som ble gitt, om du ikke fikk med deg det så fulgte du sikkert ikke med på internet i månedene etter at fotballfruen var i medias søkelys

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hun er ikke det. Men andre kostholds eksperter deltok i debatten mens det stormet som verst. De kom med samme budskap som fotballfruen uten at det bidro til å roe gemyttene. Tvert imot så fyrte det opp overvektige mødre enda mer hvorpå de gikk helt av skaftet der de pumpet ut hatefulle kommentarer på alle blogger over kommentarfelt. Det ble spydd ut hets om slanke sunne mennesker.

Og jo mange ble sinte for rådene som ble gitt, om du ikke fikk med deg det så fulgte du sikkert ikke med på internet i månedene etter at fotballfruen var i medias søkelys

Jeg kan ikke si jeg er så overvettes interessert i bloggere eller fotballfruer, så det fulgte jeg ikke så mye med på, nei.

Og det er faktisk ikke slik at slank nødvendigvis er det samme som sunn. Eller at sunn er det samme som slank.

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke si jeg er så overvettes interessert i bloggere eller fotballfruer, så det fulgte jeg ikke så mye med på, nei.

Nettopp, så på hvilket grunnlag har du da til å si at ingen ble sinte i saken jeg tar opp i åpningsinnlegget her når du ikke fulgte debatten som foregikk? Skjerpings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kettlebell og bodypump vekt sett hver morgen men jeg får ikke akkurat store biceps av det haha. Det er mer trening for å holde seg fast og i form, biceps trener jeg på treningsstudio.

Det er dessverre mange jenter som tror at de vil bli forvandlet til muskelberg om de trener litt og har det som hovedargument for å ikke holde seg i form.

Ro ro ro min båt..

Anonymous poster hash: 608da...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, så på hvilket grunnlag har du da til å si at ingen ble sinte i saken jeg tar opp i åpningsinnlegget her når du ikke fulgte debatten som foregikk? Skjerpings.

Altså, hallo. Jeg husker da godt saken om fotballfrues undertøysbilde to sekunder etter fødselen og den slags, samt saken med Marte Krogh. At jeg ikke er interessert, betyr ikke at jeg ikke har fått det med meg. Og jeg fastholder at folk ikke blir sinte for det faktum om at trening i sunt, men lettvint snakk fra de mer priviligerte om at "alle kan trene", "alle har tid", "hvis jeg klarer det, gjør alle det" osv.

Skjerpings selv.

Endret av Harlekin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ro ro ro min båt..

Anonymous poster hash: 608da...b47

Ro hvor? Innlegget mitt stemmer ganske bra det, damer blir ikke muskelberg av lett trening hjemme så man kan ikke bruke det som noen unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hallo. Jeg husker da godt saken om fotballfrues undertøysbilde to sekunder etter fødselen og den slags, samt saken med Marte Krogh. At jeg ikke er interessert, betyr ikke at jeg ikke har fått det med meg. Og jeg fastholder at folk ikke blir sinte for det faktum om at trening i sunt, men lettvint snakk fra de mer priviligerte om at "alle kan trene", "alle har tid", "hvis jeg klarer det, gjør alle det" osv.

Skjerpings selv.

Alle har tid om de tar seg tid. Blir for dumt å si at man ikke har tid til 15min til lett trening i stua mens bebien døser av. Så det her er bare dårlige unnskyldninger for å la kroppen forfalle å råtne bort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har tid om de tar seg tid. Blir for dumt å si at man ikke har tid til 15min til lett trening i stua mens bebien døser av. Så det her er bare dårlige unnskyldninger for å la kroppen forfalle å råtne bort

Det er vås. Men jeg har skrevet grunnen til det før, at dette ofte ikke handler om ren tid, men helheten. Men jeg ser jo at du overser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vås. Men jeg har skrevet grunnen til det før, at dette ofte ikke handler om ren tid, men helheten. Men jeg ser jo at du overser det.

Nei det er ikke vås. Det å få barn skal ikke bety at man ikke skal få anledning til å ta vare på seg selv og som konsekvens fører til at man dør før man burde. Mye av meninga med livet er å leve så lenge man kan, og da trengs det en aktiv og sunn livsstil.

Leit overvektige mødre ser på det å få barn på samme måte som å få en dødsdom. Leit for barnet sin skyld også at mor forsvinner 10-30 år tidligere enn hu strengt tatt bør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...