Gå til innhold

Mødre bør ta seg sammen


WubWub

Anbefalte innlegg

Hehe, hadde den vanlige småbarnsmammaen tenkt slik hadde det utvilsomt vært for dumt ;)

Men du er nok litt ute på usaklighetskjøret her :P Uansett, helt forståelig at man ikke har motivasjon til å ta seg tid til trening hver dag. Slik er det ikke bare blant småbarnsmødre.

Det er jo ikke slik at 90% av alle menn går rundt og er i toppform. Tvert imot :)

Problemet er nettopp at den gjennomsnittelig kvinne tenker slik jeg illustrerte. Per dags dato er gjennomsnitts kvinnen i Norge klinisk overvektig ifølge undersøkelser.

Og hva skjer når dere blir bedt om å ta dere sammen å drive med litt fysisk aktivitet ? Jo overvektige kvinner blir sinte, hetsende , hylende og skrikende mens de skriker ut med unnskyldninger i alle mulige retninger mens de prøver rette fokusen over til andre ting.

Tråden min her er jo et godt bevis på dette.

Og jo vi menn holder oss i form, er ikke tvil om annet

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men strengt tatt har hun ikke et godt poeng? Trening gir overskudd, velvære og energi til å takle en ellers krevende og hard hverdag. Selvom man ikke er like godt stilt som denne finansfruen med vaskehjelp, au pair, personlig trener og millioner på bok så skal det være mulig å presse inn 20-30minutter med trening hver dag?

Du forutsetter at mennesket er et rasjonelt vesen som gjør rasjonelle valg, men virkeligheten demonstrerer at slik ikke er tilfelle.

Så hvorfor blir kvinner så opprørt ? Har det gått så langt at den gjennomsnittelige kvinne foretrekker en dvask tilværelse hvor de tyr til lettvinte usunne løsninger som å kjøpe mcdonalds eller grandiose til middag som så altfor mange gjør? Ikke rart Norge nærmer seg USA tilstander i fedme med slike dvaske holdninger.

Har det noen gang slått deg at det er du som er virkelighetsfjern?

Blir for enkelt å skylde på at man "ikke har tid" til å lage sunne ernæringsrike middager eller trene noen minutter om dagen. Har selv en kompis som har ei kronisk syk samboer å passe på, 3 barn og jobb. Det eneste som gjør at han har energi til å takle alt stresset og arbeidsoppgavene er at han mosjonerer 30min hver dag og har et sunt kosthold.

Og på hvilken måte representerer du den alternative virkeligheten?

Virker som alt raseri her bunner ut ren sjalusi fra kvinnenes side.

Nei, det virker som om du projiserer din egen utilstrekkelighet som mann på kvinner.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forutsetter at mennesket er et rasjonelt vesen som gjør rasjonelle valg, men virkeligheten demonstrerer at slik ikke er tilfelle.

Har det noen gang slått deg at det er du som er virkelighetsfjern?

Og på hvilken måte representerer du den alternative virkeligheten?

Nei, det virker som om du projiserer din egen utilstrekkelighet som mann på kvinner.

Mange gode spørsmål her.

Personlig liker jeg tenke det beste om mennesker, derfor går jeg utifra at de hvertfall gjennomsnittet av den voksne befolkningen er oppegående nok til å ta rasjonelle valg ovenfor seg selv og sin familie.

Kanskje det har blitt slik at realiteten er at majoriteten av befolkningen lever usunt på mcdonalds , grandiose og cola. Kanskje det bare er meg som er virkelighetsfjern siden jeg lever sunt med gode gammeldagse råvarer som grønnsaker, fersk kjøtt fra slakteren, null sukker i kostholdet og vann.

Så ja , mulig jeg lever i en annen virkelighet enn dagens moderne menneske gjør. Men når jeg vet med meg selv at min måte å leve på er sunnere enn dagens fleskeberg mange mødre er, hvorfor ikke si ifra? Kanskje noen tenker seg godt om når de leser det jeg skriver å legger om livsstilen sin.

Min "alternative virkelighet" handler ikke om annet enn sunnhet, dette er det noe alle mennesker kan oppnå. Om jeg er utilstrekkelig eller ei har ingenting med kosthold eller fysisk aktivitet å gjøre så jeg skjønner ikke helt hvorfor du blander inn akkurat det spørsmålet her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg tenke det beste om mennesker, derfor går jeg utifra at de hvertfall gjennomsnittet av den voksne befolkningen er oppegående nok til å ta rasjonelle valg ovenfor seg selv og sin familie.

Det er en vakker ide, at mennesker tar rasjonelle valg, men i virkeligheten gjør ikke mennesker det.

Kanskje det har blitt slik at realiteten er at majoriteten av befolkningen lever usunt på mcdonalds , grandiose og cola. Kanskje det bare er meg som er virkelighetsfjern siden jeg lever sunt med gode gammeldagse råvarer som grønnsaker, fersk kjøtt fra slakteren, null sukker i kostholdet og vann.

Så ja , mulig jeg lever i en annen virkelighet enn dagens moderne menneske gjør. Men når jeg vet med meg selv at min måte å leve på er sunnere enn dagens fleskeberg mange mødre er, hvorfor ikke si ifra? Kanskje noen tenker seg godt om når de leser det jeg skriver å legger om livsstilen sin.

Men hva når de ikke gjør det? Hva når menneskene ikke er rasjonelle? Skal du fortsatt insistere på at deres valg er velfortjent fordi de er rasjonelle?

Min "alternative virkelighet" handler ikke om annet enn sunnhet, dette er det noe alle mennesker kan oppnå. Om jeg er utilstrekkelig eller ei har ingenting med kosthold eller fysisk aktivitet å gjøre så jeg skjønner ikke helt hvorfor du blander inn akkurat det spørsmålet her

Men det er jo akkurat med kosthold og fysisk aktivitet det hele har gjøre. Hvilket betyr at fri vilje er mer eller mindre utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener fem ganger i uken, men jeg har ikke bebi/ baby eller hobbyer som tar mye tid heller. Og jeg synes det er sprøtt å lese om alle som får så mye energi av trening. Etter en time løping eller styrke er jeg som regel ferdig for dagen. Orker ikke annet en en god bok eller serie. Og tviler på at jeg hadde trent særlig mye om jeg fikk barn, om jeg ikke hadde en partner som tilrettela slik at jeg kunne gjøre det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og trene mer etter de har fått barn hevder finansfrue Marte Krogh.
Denne kommentaren vekker såklart harme, sinne, raseri og sjalusi hos den gjengse kvinne som sett på kommentar feltet på mamma.no.
Men strengt tatt har hun ikke et godt poeng? Trening gir overskudd, velvære og energi til å takle en ellers krevende og hard hverdag. Selvom man ikke er like godt stilt som denne finansfruen med vaskehjelp, au pair, personlig trener og millioner på bok så skal det være mulig å presse inn 20-30minutter med trening hver dag?
Man trenger ikke nødvendigvis dra på treningssenter å bli trenings narkoman men man kan gjøre øvelser selv hjemme i stuen sin eller jogge/sykle i skogen.
Det er vel dokumentert at selv bare litt trening per dag gir store forbedringer i form og psyke.
Så hvorfor blir kvinner så opprørt ? Har det gått så langt at den gjennomsnittelige kvinne foretrekker en dvask tilværelse hvor de tyr til lettvinte usunne løsninger som å kjøpe mcdonalds eller grandiose til middag som så altfor mange gjør? Ikke rart Norge nærmer seg USA tilstander i fedme med slike dvaske holdninger.
Blir for enkelt å skylde på at man "ikke har tid" til å lage sunne ernæringsrike middager eller trene noen minutter om dagen. Har selv en kompis som har ei kronisk syk samboer å passe på, 3 barn og jobb. Det eneste som gjør at han har energi til å takle alt stresset og arbeidsoppgavene er at han mosjonerer 30min hver dag og har et sunt kosthold.
Virker som alt raseri her bunner ut ren sjalusi fra kvinnenes side.

Dette er en gammel artikkel. Hun ble også feilsitert, noe VG har gått ut offentlig og beklaget.

Anonymous poster hash: 545d3...7ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du virkelig så desperat etter oppmerksomhet og "debatt" at du drar opp saker fra 2013?

Du har jo ikke engang nyansert innlegget ditt, det er en ren kopi fra vg debatten.

Anonymous poster hash: 9449c...d05

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig så desperat etter oppmerksomhet og "debatt" at du drar opp saker fra 2013?

Du har jo ikke engang nyansert innlegget ditt, det er en ren kopi fra vg debatten.

Anonymous poster hash: 9449c...d05

Ja hvorfor kan jeg ikke kopiere mitt eget innlegg fra VG når jeg er fornøyd med det som står der?

Er ikke desperat nei, men jeg er spent på hva KG folk mener om saken jeg tar opp. .

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overvektig, men trener:) Da barna mine var små så jogget jeg med duovognen;) Skal og begynne på krav maga til våren:)

NB WubWub: Ikke skjær alle mødre over en kam:) Jeg er ute på fjelltur med kidsa hver søndag, og svømmer med de hver lørdag:) Vi finnes vi og so tar ungene ut , og leker med de:)

P.s Jeg er kokk, så jeg kan trylle frem sunne retter:) Ungene mine elsker fisk med moste grønnsaker:)

Endret av Anciol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble feilsitert, og mente ikke det du sikter til.

Hun har dog aupair på fulltid og jobber ikke, så dermed prioriterer hun eksempelvis trening. Og helt sikkert andre aktiviteter også.

Anonymous poster hash: 2841f...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er ikke vanskligere enn man gjør det til. ALLE har tid til 15-20min trening hver dag for å holde seg i form slik at man kan leve ekstra lenge for barnets skyld.

å begynne messe med unnskyldninger om at "buhuhuhuhu jeg har bebi så jeg har ikke tid til å trene så jeg kan like gjerne døtte i meg mcdonalds, sjokolade og potetgull hele dagen lang" blir for dumt !

Det er mange som ikke trener eller holder seg i form sånn generelt, så ser ikke helt greia med å hakke på mødre som ikke gjør det? Bare fordi man har blitt mor så måååå man trene og holde seg i form??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komisk hvordan det er flest menn som er enig i at "man har tid, er bare å klemme inn 30 minutter med trening det!"

Er ikke så lett skjønner'ru



Anonymous poster hash: c17b1...21a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor kan jeg ikke kopiere mitt eget innlegg fra VG når jeg er fornøyd med det som står der?

Er ikke desperat nei, men jeg er spent på hva KG folk mener om saken jeg tar opp. .

Alle debattene du starter her på Kg vitner om et desperat oppmerksomhets- og provokasjonsbehov. Greit nok det. Men prøv nå å vær litt mer original og aktuell enn dette da. Overrask oss med noen gode argumenter, framfor vås og tåpeligheter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle debattene du starter her på Kg vitner om et desperat oppmerksomhets- og provokasjonsbehov. Greit nok det. Men prøv nå å vær litt mer original og aktuell enn dette da. Overrask oss med noen gode argumenter, framfor vås og tåpeligheter.

Jeg syntes argumentene mine fra 2013 har tålt tidens tann og er like aktuelle den dag idag. If it aint broke, dont fix it.

Oppmerksomhetsbehovet mitt er ikke så stort, men jeg liker diskutere. Derfor er jeg av-og-på flittig bruker på VGD og KG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nettopp at den gjennomsnittelig kvinne tenker slik jeg illustrerte. Per dags dato er gjennomsnitts kvinnen i Norge klinisk overvektig ifølge undersøkelser.

Og jo vi menn holder oss i form, er ikke tvil om annet.

I følge denne undersøkelsen har 21% av den mannlige befolkningen, mellom 30 og 69, fedme. Tilsvarende for kvinner er 18%. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/massiv-oekning-i-fedme-blant-norske-menn/a/23243174/

Og så har vi dette fenomenet; http://forskning.no/overvekt-kjonn-og-samfunn-psykologi/2011/11/menn-tror-kvinner-veier-mye

Endret av pantertante
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne undersøkelsen har 21% av den mannlige befolkningen, mellom 30 og 69, fedme. Tilsvarende for kvinner er 18%. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/massiv-oekning-i-fedme-blant-norske-menn/a/23243174/

I årtier har USA tronet på toppen som landet med verdens tykkeste innbyggere. Men nå er vi selv i ferd med å ese ut til amerikanske tilstander.
- Andelen overvektige er nå omtrent lik i Norge som i USA, hvis man sammenligner med hvite amerikanere - altså amerikanere av europeisk avstamning, sier NTNU-professor Kristian Midthjell.
Tallenes tale er klar:
75 prosent av alle norske menn og 61 prosent av alle kvinner hadde en BMI over normalvekt i 2008.
For 20 år siden var de samme tallene 50 prosent av alle menn og 43 prosent av alle kvinner.
Tallene er hentet fra HUNT-undersøkelsen, der NTNU har undersøkt innbyggere i Nord-Trøndelag over flere tiår.
Fylket er blant annet valgt fordi befolkningen er relativt lik gjennomsnittet for landet. Et unntak er at den fremmedkulturelle innvandringen har vært lavere her enn for eksempel i de store byene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min grunn til å bli opprørt er at det er allerede et press om å være syltynn. Hvorfor skal det presset eskalere enda mer? Folk sulter seg i svangerskapet for å få liten unge, og jogger ut ungen. Og så skal man gjøre det enda verre, mer press? Det stopper ikke ved trening, man skal også slutte å spise tilnærmet.

Og for oss mødre som ikke klarer å trene etter fødsel pga smerter eller sykdom så er det provoserende med teite kjerringer som kommer og ytrer sin ekstremt viktige mening om at alle må trene etter fødsel.

Anonymous poster hash: 608da...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...