Gå til innhold

Mødre bør ta seg sammen


WubWub

Anbefalte innlegg

I årtier har USA tronet på toppen som landet med verdens tykkeste innbyggere. Men nå er vi selv i ferd med å ese ut til amerikanske tilstander.

- Andelen overvektige er nå omtrent lik i Norge som i USA, hvis man sammenligner med hvite amerikanere - altså amerikanere av europeisk avstamning, sier NTNU-professor Kristian Midthjell.

Tallenes tale er klar:

75 prosent av alle norske menn og 61 prosent av alle kvinner hadde en BMI over normalvekt i 2008.

For 20 år siden var de samme tallene 50 prosent av alle menn og 43 prosent av alle kvinner.

Tallene er hentet fra HUNT-undersøkelsen, der NTNU har undersøkt innbyggere i Nord-Trøndelag over flere tiår.

Fylket er blant annet valgt fordi befolkningen er relativt lik gjennomsnittet for landet. Et unntak er at den fremmedkulturelle innvandringen har vært lavere her enn for eksempel i de store byene.

http://www.vektklubb.no/artikkel/like-stor-andel-overvektige-20195419

Hvorfor langer du da ut mot småbarnsmødre, når statistikken viser at det er flere menn enn kvinner som er overvektige? Menn har ikke engang fått ødelagt kroppene sine av svangerskap eller subbe hjemme med ammeinnlegg og skrikebaby i et år per fødte barn, så mannfolk som har en jevnere livsbelastning burde jo klare å opprettholde en nokså sunn kropp.

Anonymous poster hash: 21f4e...71a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min grunn til å bli opprørt er at det er allerede et press om å være syltynn. Hvorfor skal det presset eskalere enda mer? Folk sulter seg i svangerskapet for å få liten unge, og jogger ut ungen. Og så skal man gjøre det enda verre, mer press? Det stopper ikke ved trening, man skal også slutte å spise tilnærmet.

Og for oss mødre som ikke klarer å trene etter fødsel pga smerter eller sykdom så er det provoserende med teite kjerringer som kommer og ytrer sin ekstremt viktige mening om at alle må trene etter fødsel.

Anonymous poster hash: 608da...b47

I dagens samfunn så virker det heller som det er press på å være overvektig.

Slanke veltrente damer blir ofte hetset på det groveste på alle fora og i kommentar feltene i aviser, på blogger. De blir kaldt anorektiske monstre som er med på å ødelegge selvbildet til unge piker å skape usunne holdninger til kropp.

Mens overvektige mennesker blir fremstilt som vakre, naturlige, sunne og flotte. Har vært endel artikler i VG hvor de legger ut bilder av overvektige mennesker å skriver at "slik er den normale kroppen"

og de overvektige for som regel utelukkende positive kommentarer fra omverden om hvor flotte de er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagens samfunn så virker det heller som det er press på å være overvektig.

Slanke veltrente damer blir ofte hetset på det groveste på alle fora og i kommentar feltene i aviser, på blogger. De blir kaldt anorektiske monstre som er med på å ødelegge selvbildet til unge piker å skape usunne holdninger til kropp.

Mens overvektige mennesker blir fremstilt som vakre, naturlige, sunne og flotte. Har vært endel artikler i VG hvor de legger ut bilder av overvektige mennesker å skriver at "slik er den normale kroppen"

og de overvektige for som regel utelukkende positive kommentarer fra omverden om hvor flotte de er

Det er jo den normale kroppen hvis gjennomsnittet ser ut sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og trene mer etter de har fått barn hevder finansfrue Marte Krogh.
Denne kommentaren vekker såklart harme, sinne, raseri og sjalusi hos den gjengse kvinne som sett på kommentar feltet på mamma.no.
Men strengt tatt har hun ikke et godt poeng? Trening gir overskudd, velvære og energi til å takle en ellers krevende og hard hverdag. Selvom man ikke er like godt stilt som denne finansfruen med vaskehjelp, au pair, personlig trener og millioner på bok så skal det være mulig å presse inn 20-30minutter med trening hver dag?
Man trenger ikke nødvendigvis dra på treningssenter å bli trenings narkoman men man kan gjøre øvelser selv hjemme i stuen sin eller jogge/sykle i skogen.
Det er vel dokumentert at selv bare litt trening per dag gir store forbedringer i form og psyke.
Så hvorfor blir kvinner så opprørt ? Har det gått så langt at den gjennomsnittelige kvinne foretrekker en dvask tilværelse hvor de tyr til lettvinte usunne løsninger som å kjøpe mcdonalds eller grandiose til middag som så altfor mange gjør? Ikke rart Norge nærmer seg USA tilstander i fedme med slike dvaske holdninger.
Blir for enkelt å skylde på at man "ikke har tid" til å lage sunne ernæringsrike middager eller trene noen minutter om dagen. Har selv en kompis som har ei kronisk syk samboer å passe på, 3 barn og jobb. Det eneste som gjør at han har energi til å takle alt stresset og arbeidsoppgavene er at han mosjonerer 30min hver dag og har et sunt kosthold.
Virker som alt raseri her bunner ut ren sjalusi fra kvinnenes side.

Du, det her er ble behørig diskutert av gjengen som vanket her da Marte Gate pågikk, du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo den normale kroppen hvis gjennomsnittet ser ut sånn.

godt poeng. normalen burde derimot være normalvekt i en ideel verden. derfor er det bra at fotballfruer kommer med råd og innspill til mødre om hvordan de kan komme seg i form å leve litt sunnere.

holdnings kampanjer er bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt poeng. normalen burde derimot være normalvekt i en ideel verden. derfor er det bra at fotballfruer kommer med råd og innspill til mødre om hvordan de kan komme seg i form å leve litt sunnere.

holdnings kampanjer er bra !

Men du har fortsatt ikke forklart hvorfor du har et slikt fokus på at akkurat mødre må holde seg i form i forhold til andre grupper som sliter med vekten. Det har komt frem i statistikken som er presentert i denne tråden at menn i større grad enn kvinner er overvektige, så hvorfor lager du da en hel tråd dedikert til mødrene?

Skal vi presse akkurat de som faktisk har gode grunner til å være overvektige til å trene med å gi de skyldfølelse? Hvorfor det?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du har fortsatt ikke forklart hvorfor du har et slikt fokus på at akkurat mødre må holde seg i form i forhold til andre grupper som sliter med vekten. Det har komt frem i statistikken som er presentert i denne tråden at menn i større grad enn kvinner er overvektige, så hvorfor lager du da en hel tråd dedikert til mødrene?

Skal vi presse akkurat de som faktisk har gode grunner til å være overvektige til å trene med å gi de skyldfølelse? Hvorfor det?

Fordi det var mødre som eksploderte over alle internets krinker og kroker, på blogger, kommentarfelt i artikler etter at fotballfruen kom med noen velmenende råd om helse og sunnhet.

Meg bekjent har det aldri skjedd at mannfolk har gått kollektivt av forstanden å eksplodert i raseri etter det har stått helse artikler i f.eks VG om hvordan menn kan komme seg i form.

For min del syntes jeg begge kjønn bør holde seg i form. Det jeg ikke helt fatter er hvorfor overvektige mødre tok av helt etter at de fikk tips om å trene litt, er det janteloven eller hva er greia egentlig?

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødre må trene mer, jobbe mindre, være der mer for ungene, slutte å være gretne og stresse mindre!

Endret av Hummels
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det var mødre som eksploderte over alle internets krinker og kroker, på blogger, kommentarfelt i artikler etter at fotballfruen kom med noen velmenende råd om helse og sunnhet.

Meg bekjent har det aldri skjedd at mannfolk har gått kollektivt av forstanden å eksplodert i raseri etter det har stått helse artikler i f.eks VG om hvordan menn kan komme seg i form.

For min del syntes jeg begge kjønn bør holde seg i form. Det jeg ikke helt fatter er hvorfor overvektige mødre tok av helt etter at de fikk tips om å trene litt, er det janteloven eller hva er greia egentlig?

Så det du egentlig vil er at mødre skal slutte å kritisere andre mødre som kommer med "velmenende råd" osv? Helt greit det, men det er unødvendig å fyre opp under den samme problematikken ved å kreve at de skal holde seg i form. Kan godt skjønne at de blir fornærmet når noen kommer og sier at det er kjempelett og det bare er å "ta seg sammen" når det ikke er like lett for alle. Jeg er enig i at kritikken som ble rettet mot Fotballfrue var ute av proporsjoner, men det gir deg ingen rett til å presse på dem de samme kravene som hun gjorde fordi de tok seg nær av det? Skjønner ikke logikken din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke aupair så jeg passer på barnet mitt selv. Tro meg, å løpe etter en aktiv 4åring hele dagen er mye mer trening enn en tur på treningssenteret hver dag ;)

Selvom man ikke har på seg fancy joggesko fra nike eller går på senter som har nymotens spinningsykler så betyr ikke det at man ikke får mosjon ;)

Anonymous poster hash: ad5e7...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt poeng. normalen burde derimot være normalvekt i en ideel verden. derfor er det bra at fotballfruer kommer med råd og innspill til mødre om hvordan de kan komme seg i form å leve litt sunnere.

holdnings kampanjer er bra !

Nei, kom deg på trening, gutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kom deg på trening, gutt.

Har allerede vært på treningsstudio idag og vært ute i skauen med sykkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mødre må trene mer, jobbe mindre, være der mer for ungene, slutte å være gretne og stresse mindre!

Helt enig, Hummels!

Så, gidder du å betale huslånet mitt, og skaffer en au pair i samme slengen? ;)

Kostholdsråd er bra. Oppmuntring til trening likeså. Det som provoserte folk, var at en person med all mulig hjelp, tid og penger tilsynelatende ba mødre i en helt annen livssituasjon om å "ta seg sammen". Tilsynelatende, for hun ble jo feilsitert. Det var DET som provoserte så mange, ikke rådene i seg selv. Alle vet jo at trening er bra, ingen grunn til å fly i taket over etablerte fakta.

Selv trener jeg aldri. Mannen min tar seg gjerne en joggetur eller en tur på studio. I mellomtiden rydder jeg kjøkken og legger unger ;) Jeg er likevel både normalvektig og stort sett blid. Og at jeg prioriterer sønnens fotballkamp foran egen sprettrumpe, lever vi egentlig veldig godt med :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener man aldri så blir man ikke normalvektig hele livet heller ;)

Å jo da. Med et sunt kosthold og normal aktivitet, gjør man det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trener man aldri så blir man ikke normalvektig hele livet heller ;)

Nåja, jeg har aldri vært så slank ( les undervektig) som jeg var da jeg jobbet så mye at jeg nesten ikke hadde tid til å trene i det hele tatt, annet enn 20 minuttersøkter på rollerblades et par ganger i uka.

Man trenger ikke å trene for å få nok fysisk aktivitet, men man bør røre på seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig vil er at mødre skal slutte å kritisere andre mødre som kommer med "velmenende råd" osv? Helt greit det, men det er unødvendig å fyre opp under den samme problematikken ved å kreve at de skal holde seg i form. Kan godt skjønne at de blir fornærmet når noen kommer og sier at det er kjempelett og det bare er å "ta seg sammen" når det ikke er like lett for alle. Jeg er enig i at kritikken som ble rettet mot Fotballfrue var ute av proporsjoner, men det gir deg ingen rett til å presse på dem de samme kravene som hun gjorde fordi de tok seg nær av det? Skjønner ikke logikken din.

Enig i dette. Selvfølgelig er trening bra, men fokuset bør rettes mot at ALLE bør ha en aktiv og sunn livsstil, ikke bare en enkelt gruppe, f.eks mødre.

Anonymous poster hash: c3f85...46a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, jeg har aldri vært så slank ( les undervektig) som jeg var da jeg jobbet så mye at jeg nesten ikke hadde tid til å trene i det hele tatt, annet enn 20 minuttersøkter på rollerblades et par ganger i uka.

Man trenger ikke å trene for å få nok fysisk aktivitet, men man bør røre på seg.

Ja, 20-30 minutter daglig aktivitet (trenger ikke å være hard trening, men en gåtur feks) er det som er anbefalt av helsemyndighetene.

Jeg er glad i å trene og holde meg i form, så jeg håper og tror jeg kommer til å få tid til det når jeg får barn, men da må også mannen min være behjelpelig med å passe barn noen dager i uken, slik at vi begge får trent og ikke bare en av oss/bare han..

Tror det er vanlig at mange damer føler større ansvar for hus, hjem og barn enn menn og derfor prioriterer det foran seg selv/egenpleie/trening, noe som selvsagt er synd. Derfor det er viktig med en støttende mann som også tar jeg av deler av husarbeidet og passer barna :)

Anonymous poster hash: c3f85...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo tynnere kvinnfolka er, jo mer meggete er de. Ja til kvinnfolk med mer kjøtt på knokene.

Anonymous poster hash: 6aafb...b9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...