Gå til innhold

Gravid 14. åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man trenger vanligvis ikke å lese mer enn førstDet nnlegget ;)

Der tar du feil.

Det blir som å bare lese første siden i avisen og ikke bla til neste side.

Det sier seg selv at en må få med seg innholdet om en skal kommentere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pust, ro deg ned.

Hjelpes...

Anonymous poster hash: 4b600...b86

Å beskylde noen for å lage historier og dikte er latterlig.

Informasjonen kommer fra trådstarter selv.

Du har ikke fått med deg hvorfor flertallet her inne reagerer på måten denne situasjonen blir håndtert på!

Det har tydeligvis gått deg hus forbi.

Skrevet

Hvis du har sex når du er 14 når den seksuelle lavalder er 16 så er du vel ikke direkte moden? Mener du gutta på 18 som nettopp har fått førerkortet og mener de er gode for å kjøre i 120 i 80 sone også er modne?

Anonymous poster hash: 22bb8...3c7

Regelen er jo ikke laget for de modneste, jeg tolker det mer som at "til og med den minst modne 16åringen vet hva hun/han gjør". Ei jente på 14 kan være like mentalt klar som en umoden 16åring. Hvis du hadde jobbet i en ungdomsskole så hadde du sett hvor store forskjellene er! Noen klatrer enda i trær i friminuttene mens andre har fast kjæreste, deltidsjobb osv.

Skjønner ikke at dere diskuterer abort engang. Usmakelig. Jenta er 22 uker på vei!! Blir forøvrig bekymret når ts ikke ønsker å ta ansvar for barnet. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å ta imot dette barnet med åpne armer. De som foreldre må stille opp 100%

Det står da ingen steder at TS ikke ønsker å ta ansvar for barnet? Det handler om hva ts her har å tilby, når hun allerede har 4 barn selv, hvor to av dem er premature tvillingbabyer. De kan slite med mating, søvn, kolikk, spesielle behov osv. Tror ikke at du har forutsetninger for å sette deg inn i hvordan det er… De fleste mødre vil barna sine det aller beste, i noen tilfelle er det beste å innse at man ikke strekke til nok på egenhånd.

Videre forstår jeg ikke hvorfor tråden ikke er stengt enda, da trådstarter har bedt om det. Vi vet ingenting om situasjonen deres nå, og har ingen nytte av å spekulere videre i det heller. Generelle diskusjoner om abort, unge mødre osv. bør finne sted i egne tråder.

Anonymous poster hash: 45c91...da4

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt og svar til dette.

Rainbow81, mod

Skrevet

Jeg omtaler min datter på fem år, som femåringen her inne.. Det har ingen ting med hva jeg kaller henne i det virkelige liv. Akkurat som jeg fint her inne kan si at toåring gjør xxx, mens femåringen gjør det slik xxx.

Jo, men det er på en annen måte.

Si at du har dagbok, og bruker disse "navnene" for å skille mellom person..

Mens her, hun skriver ikke hun/henne, eller min datter. Hun skriver kun 14-åringen. Det gjør det til en veldig kald relasjon i en veldig vanskelig situasjon.

Anonymous poster hash: 03156...200

• Liker 4
Skrevet

Jo, men det er på en annen måte.

Si at du har dagbok, og bruker disse "navnene" for å skille mellom person..

Mens her, hun skriver ikke hun/henne, eller min datter. Hun skriver kun 14-åringen. Det gjør det til en veldig kald relasjon i en veldig vanskelig situasjon.

Du har kanskje ikke fått med deg at ts vil unngå å bli gjenkjent?

Anonymous poster hash: 0bc5e...cdf

• Liker 6
Skrevet

Hva gjelder det økonomiske, jeg trodde alenemødre fikk overgangsstønad? Så akkurat den biten er vel ikke det største problemet i denne saken.

Jeg må også si meg enig med de som kritiserer TS. Stakkars jente som opplever dette i den situasjonen hun er i. Barnet blir jo uansett født og hun må enten ta seg av det eller adoptere det bort. Da burde fokuset vært på å støtte og hjelpe, ikke på å få anmeldt barnefar så fort som mulig. Huff, for en forferdelig tråd. Jeg håper det er trolling.

Anonymous poster hash: 835a8...474
  • Liker 1
Skrevet

Iom at gutter ikke kan bli gravide hadde vel ikke TS avslørt noe som helst om hun hadde omtalt datteren som nettopp 'datteren', jeg tror det må ligge noe mer i dette enn kun et litt anstrengt forhold mellom mor og datter.

Anonymous poster hash: 835a8...474

• Liker 3
Skrevet

Du har kanskje ikke fått med deg at ts vil unngå å bli gjenkjent? Anonymous poster hash: 0bc5e...cdf

Hvordan er 14-åringen (eller "14. Åring", for å sitere TS) mindre identifiserende enn "datteren min"?

Anonymous poster hash: 8f39c...d64

• Liker 6
Skrevet

Regelen er jo ikke laget for de modneste, jeg tolker det mer som at "til og med den minst modne 16åringen vet hva hun/han gjør". Ei jente på 14 kan være like mentalt klar som en umoden 16åring. Hvis du hadde jobbet i en ungdomsskole så hadde du sett hvor store forskjellene er! Noen klatrer enda i trær i friminuttene mens andre har fast kjæreste, deltidsjobb osv.

Anonymous poster hash: 45c91...da4

Du skriver som om modenhet bare har med sex å gjøre. Å være moden innebærer å respektere lover, vårt samfunnsystem og hvordan lover blir utviklet. Modenhet innebærer å være solidarisk med dette systemet også når det er lite sannsynlig at man blir straffet og oppdaget. Når de som er modne viser at de respekterer loven så reduserer det sjansen for at de som ikke er så modne og trygge på seg selv gjør noe de vil angre på. Å ta seg til rette og å mene at lover ikke gjelder for en selv eller at en er bedre enn alle andre er umodent. Akkurat som gutter med ferskt førerkort mener at de er bedre enn alle andre og kan ta større sjanser enn andre. Det å forstå, respektere og være solidarisk med vårt sammfunnsystem har da mye mere med modenhet å gjøre enn å greie å pule? Selv forholdsvis primitive dyrearter klarer det.

Anonymous poster hash: cbd4c...326

• Liker 2
Skrevet

Er det bare en 14-åring i Norges land mener du?

Har du plusset på deg selv?

• Liker 5
Skrevet

Er det bare en 14-åring i Norges land mener du?

Har du plusset på deg selv?

Hva tror du. Er blitt noen + på innlegget mitt. Men det er kanskje litt sterk kost for deg...

Skrevet

De vet jo ikke med sikkerhet at jenta er 22 uker på vei. Det er bare noe helsesøster har anslått og derfor syns jeg det er veldig rart at ikke førsteprioritet er å få jenta til lege/jordmor for å få fastslått hvor langt hun faktisk er på vei!

Dyrbar tid blir jo kastet bort. Hadde de gått rett til lege så hadde hun kanskje fått innvilget abort.

Anonymous poster hash: 17209...7fa

Slingringsmonnet er ikke akkurat på flere uker, så det er ikke så mye å spekulere i. Det vet når det har skjedd, og kan bruke en sånn ring med datoer som jordmor og lege har for å finne ut ca hvor langt man er på veg.

Nå har også TS skrevet at abort ikke er aktuelt i denne saken, så hvorfor du mener de burde dra til legen for så å forsøke å få innvilget sen-abort forstår jeg ikke.

Anonymous poster hash: 0c73c...cfb

• Liker 1
Skrevet

Huff, håper det ordner seg for jenta og at familien stiller opp. Klem til dere :)

Skrevet

Nei vet du hva. En fjortenåring skal neimen ikke få bestemme alt her i livet, men å bestemme om hun skal beholde sitt eget barn eller ei; DET skal hun få gjøre selv.

Er det noen som vet om foreldrene til jenta i det hele tatt kan tvinge henne til adopsjon? Personlig tviler jeg sterkt på at dette er noe foreldrene (ts og mannen) i det hele tatt kan bestemme.

Anonymous poster hash: e2248...11a

Og da hadde min 14 åring fått funnet seg et annet sted å bo. Skal man ha barn får man fanden meg vokse opp også.

Skjønner ikke at dere diskuterer abort engang. Usmakelig. Jenta er 22 uker på vei!! Blir forøvrig bekymret når ts ikke ønsker å ta ansvar for barnet. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å ta imot dette barnet med åpne armer. De som foreldre må stille opp 100%

Nei, det må man så absolutt ikke. Jeg som forelder valgte selv å få barn, men å ta meg av barnet mitt sitt barn, det er faktisk helt uaktuelt!

OMG, det er snakk om et barn her, et barn som ikke vil se virkeligheten, et barn som fortrenger virkeligheten.

Barnet er bare 14 år. Det er ikke umulig at hun har klart å fortrenge graviditeten såpass at hun tror problemet ikke eksisterer.

Jenta har sikkert også sett at foreldrene har masse jobb med de to små - noe som sikkert også har gått utover 14 åringen. Hun kan ha sett at de ikke har tid og overskudd til henne, og ihvertfall ikke en baby til.

Og derfor burde ikke dette BARNET få barn. Hva når ungen griner i flere timer i strekk da, skal hun fortrenge virkeligheten da også? Hun er absolutt ikke klar for dette og burde ta abort eller adoptere barnet bort.

Anonymous poster hash: a352a...a88

• Liker 3
Skrevet

1) Det er ikke mulig for henne å ta abort da hun er langt over grensen for å kunne ta abort

2) Ingen som noen gang har adoptert bort barn før burde forvente at andre skal klare det. Prøv først selv før du så bastant konkluderer.

Og da hadde min 14 åring fått funnet seg et annet sted å bo. Skal man ha barn får man fanden meg vokse opp også.

Nei, det må man så absolutt ikke. Jeg som forelder valgte selv å få barn, men å ta meg av barnet mitt sitt barn, det er faktisk helt uaktuelt!

Og derfor burde ikke dette BARNET få barn. Hva når ungen griner i flere timer i strekk da, skal hun fortrenge virkeligheten da også? Hun er absolutt ikke klar for dette og burde ta abort eller adoptere barnet bort.

Anonymous poster hash: a352a...a88

Anonymous poster hash: e2248...11a
  • Liker 3
Skrevet

Til Moderator,

Er det noen mulighet for å få stengt / fjernet denne tråden?

Da tråden ble opprettet håpet jeg på hjelp og forståelse fra andre som hadde vært i tilsvarende situasjon. Jeg var og i sjokk og hadde ingen forutsetninger for å forutse hva datteren bar på og hva hun var blitt utsatt for.

TS.

Anonymous poster hash: a0f2c...5c0

Kjære TS!

Jeg har lest igjennom samtlige innlegg på tråden du har åpnet her, enkelte av svarene har jeg skummet meg igjennom.

Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å havne i en slik situasjon som familien din har blitt utsatt for.

Det er tydelig vis mange faktorer som gjør alt mye vanskeligere for dere, alt fra egne spedbarn med ekstra behov til en traumatisert datter som nå venter barn.

Jeg håper innerlig at dere kommer dere igjennom alt det tunge på best mulig vis, og at det offentlige gjør det de kan for at alt går riktig for seg.

Jeg kan forstå frustrasjonen din når du leser igjennom alle svarene du har fått, da det er alle sjikt av syn på situasjonen. Når ting blir vanskelige eller uutholdelige, man har prøvd alt og fortsatt ikke får tak i ting, ender det ofte med et siste grep etter halmstrået.

Hvordan en 14 årig liten jente opplever slike påkjenninger kan kun de som har vært gjennom liknende uttale seg om. Opplevelsen av at ens egne barn har blitt stilt for urett er forferdelig!

Jeg fikk oppleve mine foreldres siste alternativer som ung og umedgjørlig. Jeg glemmer det aldri, men er alikevel glad i dem idag.

Håper for framtiden deres, og at dere kan komme nært igjen. Støtte deres kjære tenåring når ting har roet seg ned. At du kan se på din datter med like stor kjærlighet som før alt ble kaos.

Hun trenger å vite at dere er der for henne, og trenger all støtte hun kan få.

Se fremover, se forbi all kritikk du har fått gjennom menge av de over 470 innlegg her.

Hvem som helst kan se at det er en vanskelig tid, men må nok leve den for å vite nøyaktig hvordan den er. Enkelte har opplevd tilsvarende og delt her inne, håper du har fått noen svar på de tusen spørsmålene familien deres nå må sitte med.

Prøv å overse de taktløse kommentarene som innimellom detter inn her, selv om mye kan være vanskelig å fordøye eller lukke øynene for.

Din datter trenger foreldrene sine som støttespillere, og jeg håper du kan være tilstede for henne.

Lykke til, håper dere finner ro i enden av denne vonde saken.

Varme tanker til alle i familien!

En liten fotnote:

Jeg har ingen interesse av å diskutere eller kverulere videre med noen angående denne saken, kun sende et varmt ord til en familie som har store belastninger i tillegg til to små knøtt som i tillegg trenger ekstra omsorg utover hva spedbarn trenger.

Hvem som har gjort hva, hvordan og når er i mine øyne uvesentlig. Den som er far til dette barnet som snart skal komme til verden, får stille til svars for det som har skjedd og en må regne med og håpe at rettsvesenet finner den mest riktige avgjørelsen for vedkommendes fremtid.

Jeg finner det ikke riktig å sitte bak tastaturet og dømme etter antakelser, så derfor lar jeg være.

En god kveld til alle sammen!

• Liker 9
Skrevet (endret)

Man har da forsørgerplikt for en fjortenåring, gravid eller ei. Så å pælme henne ut og si at hun får stå på egne bein, er vel ikke bare-bare.

Endret av Raven Emerald
  • Liker 8
Skrevet

Man har da forsørgerplikt for en fjortenåring, gravid eller ei. Så å pælme henne ut og si at hun får stå på egne bein, er vel ikke bare-bare.

For noen så er visst det helt naturlig. Håper de aldri opplever noe selv som de trenger støtte til i sitt liv.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

• Liker 1
Skrevet

Ja lle i hele verden var som deg når de var 14. Du er virkelig ikke spesielt lur hvis du tror alle fjortenåringer tenker det samme. Jeg mener man må stille litt opp for ungene sine. Så klart de må ta vare på barnet selv, men å tilby hustak til hun har fullført ungdomsskolen burde jo bare mangle. Hjerterått å skulle tvinge datteren til adopsjon eller kaste henne ut. Fy flate, mange som ikke skulle hatt barn. Det er jo ikke en heldig situasjon, men slikt kan skje, at noe blir gravide unge. Men å behandle barna sine som dyr fordi man er så flau og sjokkert over situasjonen er bare helt uforståelig for meg. Det er ihvertfall en sikker måte å vise alle andre rundt at man er en dårlig mor og ødelegge forholdet til sin datter for alltid.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Hadde da håpt på at min datter hadde båret preg av oppdragelsen hun hadde fått hjemme ang. selvstendig tankegang!

Dersom min datter hadde vært voksen nok til å få barn hadde hun vært voksen nok til å bo for seg selv. Det betyr ikke at jeg ikke hadde vært der for henne. Slik hadde det blitt for henne:

• Hadde fullført det hun hadde greid av skole ila. graviditeten
  • Tatt 1 års permisjon, hatt en ordning med skole angående utdannelse
  • Fortsatt på utdannelse mens barn hadde vært i barnehage

Jeg hadde rett og slett måttet ta grep for at hun hadde skullet bli den beste mor hun hadde kunnet bli. Angående bosted hadde jeg selvsagt støttet henne og stilt opp dersom behov (eks. barnepass dersom det var krise eller for å avlaste). Det viktige hadde vært å få henne til å forstå at livet hadde endret seg den dagen hun ble mamma. Jeg og mannfolket hadde naturlig nok måttet betalt det det hadde kostet for henne av utgifter da de færreste ansetter en 14-åring i arbeid. Det er ikke mange årene siden at 14/15-åringer ble regnet som en voksen, det hadde jeg forventet av min datter også. Jeg hadde vært bestemor, min datter moren og sånn hadde det blitt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...