Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2


Cata

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Daria skrev (21 minutter siden):

Onde-tante vurderer til og med å kjøpe nynorsk bok til 13-åringen... 

Jeg har ikke ord! :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke ord! :sjokkert:

Ondskap utenfor din fatteevne? :ler:  Hun begynte på ungdomsskolen i høst og har alt begynt å klage over nynorsken - den enkleste måten å både bli glad i og god i nynorsk er jo å lese nynorske bøker (har jeg sagt til mange elever mange ganger...). Sånn sett gjør jeg henne jo en tjeneste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (8 minutter siden):

Ondskap utenfor din fatteevne? :ler:  Hun begynte på ungdomsskolen i høst og har alt begynt å klage over nynorsken - den enkleste måten å både bli glad i og god i nynorsk er jo å lese nynorske bøker (har jeg sagt til mange elever mange ganger...). Sånn sett gjør jeg henne jo en tjeneste...

Så avgjort ondskap utenfor min fatteevne :daane: Aldri vært noen nynorskforkjemper kan du si. Jeg lærer gjerne OM nynorsk (hvem, hva, når, hvorfor og så videre), og helt greit at man skal kunne lese og forstå nynorsk til en viss grad. Men der stopper også all godvilje rundt nynorsk... 

Du kan ikke gi nynorsk bok til en 13-åring som allerede klager over nynorsken? :pls: Da måtte det være en så god bok at hun glemte språket, finnes det? :klo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roadrunner skrev (35 minutter siden):

Da måtte det være en så god bok at hun glemte språket, finnes det? :klo:

Ja faktisk. Jeg har klart det to ganger. Den ene var til og med en barnebok som het "Katt med ni liv" tror jeg. Leste den med stor glede på barneskolen. 

Den andre er Idar Linds "Hotell Tordenskjold" - muligens godt hjulpet av at bokens handling foregår i byen jeg kjenner så godt fra studietiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (46 minutter siden):

Da måtte det være en så god bok at hun glemte språket, finnes det? :klo:

De finnes absolutt :Nikke: Men det skjer sannsynligvis ikke med den første nynorskboka du leser, det er som det meste annet en treningssak. Nå leser jeg bokmål, nynorsk, engelsk og svensk og tenker sjelden over hvilket språk jeg leser på før jeg snubler over uvante ord og uttrykk - jeg sliter litt mer med dansk, for det har jeg lest mye mindre av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (15 minutter siden):

De finnes absolutt :Nikke: Men det skjer sannsynligvis ikke med den første nynorskboka du leser, det er som det meste annet en treningssak. Nå leser jeg bokmål, nynorsk, engelsk og svensk og tenker sjelden over hvilket språk jeg leser på før jeg snubler over uvante ord og uttrykk - jeg sliter litt mer med dansk, for det har jeg lest mye mindre av.

Nynorsk er et vakkert språk både å lytte til og å lese. 

Dansk har jeg forsøkt uten hell flere ganger. Tror det har mye med at jeg er vant til svensk fra jeg var liten, mens dansk var det onkel som snakket og det trengtes en tantes oversettelse. 

Jeg leser ikke engelsk lite fort som svensk og norsk, men det blir også enklere med øvelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett konkrete ting jeg ønsker meg. Den hudkremen, den bodylotion etc. Håndkrem er jeg ikke så nøye med, men alltid glad for å få. I år har det gått mer enn normalt med håndkrem så jeg måtte etterfylle lageret. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravla skrev (4 minutter siden):

Jeg har stort sett konkrete ting jeg ønsker meg. Den hudkremen, den bodylotion etc. Håndkrem er jeg ikke så nøye med, men alltid glad for å få. I år har det gått mer enn normalt med håndkrem så jeg måtte etterfylle lageret. :ler: 

*noterer*

*mottar gjerne spesifikasjoner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravla skrev (3 timer siden):

Nynorsk er et vakkert språk både å lytte til og å lese. 

Jeg er allergisk :fnise: . Har hatet nynorsk siden jeg ble tvunget til å lære det på skolen. Litt av det kom vel av at jeg lærte å lese noe i retning riksmål før jeg begynte på skolen og da jeg skulle lære å lese var det samnorsk og det ble jo bare helt feil. De kunne ikke skrive!!!

Dansk går greit å lese. Var på "alternative bøker" kjøret en tid i ungdommen og mye av den litteraturen var oversatt til dansk så da ble det det. 

Nå går det hovedsaklig i engelsk for det er billigere på Amazon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (5 timer siden):

*noterer*

*mottar gjerne spesifikasjoner*

Et tips fra sida *hvisker* The Rituals of Sakura recovery hand balm er veldig god synes jeg! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Daria skrev (57 minutter siden):

Da har du jo gjort noe - det er viktigere enn akkurat hva... :ler: 

Har nå produsert ett kort i det minste :opplyser: . Men det er bestillingsverk. Kollega pensjonerer seg snart og jeg ble spurt om å lage kort "fra kolleger". Sånt kan man jo ikke si nei til. 

Får frese unna noen julekort light til tanter og noen venninner også tenker jeg. Håper bare det er litt rødt papir igjen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (17 timer siden):

Jeg er allergisk :fnise: . Har hatet nynorsk siden jeg ble tvunget til å lære det på skolen. Litt av det kom vel av at jeg lærte å lese noe i retning riksmål før jeg begynte på skolen og da jeg skulle lære å lese var det samnorsk og det ble jo bare helt feil. De kunne ikke skrive!!!

Dansk går greit å lese. Var på "alternative bøker" kjøret en tid i ungdommen og mye av den litteraturen var oversatt til dansk så da ble det det. 

Nå går det hovedsaklig i engelsk for det er billigere på Amazon. 

Tenk deg sjokket jeg fikk da jeg, etter å ha hatt samme utgangspunkt som deg, plutselig måtte begynne å skrive nynorsk på jobb i en alder av 35.

 

Hvem skulle trodd at norsklæreren min skulle få rett da hun sa at alle kunne risikere å ende opp et sted der de måtte skrive nynorsk :vetikke: 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolfmoon skrev (1 minutt siden):

Tenk deg sjokket jeg fikk da jeg, etter å ha hatt samme utgangspunkt som deg, plutselig måtte begynne å skrive nynorsk på jobb i en alder av 35.

:haar: Det er når jeg hører slikt jeg takker alle milde makter for at mesteparten av skriftlig kommunikasjon på jobb er på engelsk. Ikke for det, jeg skulle nok klart å skrive nynorsk tålig bra med litt trening, men jeg hater den målformen noe så inderlig at jeg ville fått skikkelige anfall av "vondt i viljen" kjenner jeg. 

Det er få ting jeg virkelig avskyr, men nynorsk er blant dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (28 minutter siden):

:haar: Det er når jeg hører slikt jeg takker alle milde makter for at mesteparten av skriftlig kommunikasjon på jobb er på engelsk. Ikke for det, jeg skulle nok klart å skrive nynorsk tålig bra med litt trening, men jeg hater den målformen noe så inderlig at jeg ville fått skikkelige anfall av "vondt i viljen" kjenner jeg. 

Det er få ting jeg virkelig avskyr, men nynorsk er blant dem. 

:5:

I hear you sister! 

Og hva skjer med at landet vårt bytter navn fra Norge til Noreg på nynorsk? :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...