Gå til innhold

Lege som røyker hasj

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men disse håndterer neppe reseptbelagte medisiner som kan misbrukes til rus i arbeidstiden, ei heller har de vel ansvar for folks liv?Anonymous poster hash: f5d76...5a9

Hvilke fastleger mener du har fri tilgang til reseptbelagte A og B-preparater på sitt legekontor? Du vet at de ikke kan skrive slike resepter til seg selv? De må gå til en lege, som alle andre om de trenger slike medisiner.

Anonymous poster hash: 4ec78...5fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å misbruke rusmidler er forbundet med antisosialiet. Sjarmerende.

Anonymous poster hash: 0881a...4c9

• Liker 3
Skrevet

Kanskje du burde tatt noen rusmidler for å utvide synet ditt på mennesker, sjel, kropp og sinn :) Særlig vis var ikke denne kommentaren ihvertfall.

Hvis man trenger å ta rusmidler for å utvide sitt syn på mennesker, kropp og sinn, er man på villspor.

• Liker 7
Skrevet

Hadde aldri i verden gått til en narkoman lege!

Anonymous poster hash: 74d27...abb
  • Liker 4
Skrevet

Er det ikke en fare for at det er du som tilegner dem en oppførsel basert på dine egne fordommer.

Jeg har så langt aldri klart å avdekke hvem som røyer eller ikke og har blitt overasket flere ganger.

Fordommer? F eks har en psykiater sagt det samme til meg. Han baserer seg nok også på forskning, i tillegg til årevis med erfaring.

• Liker 2
Skrevet

Et rusmiddel er like ille som et annet når man er på jobb som lege. Man skal aldri være ruset når man er på jobb som lege. Uansett hva det gjelder for rusmiddel.

At du mener det er greit får du ta på egen kappe. Men den dagen du møter på en ruset lege som skal behandle deg, særlig hvis det er noe akutt, så tror jeg du reagerer kraftig og får en helt annen holdning, ja.

Anonymous poster hash: 19a54...4b1

Har aldri sagt noe mot dette, og er enig.

Skrevet

En lege bør kunne farmakokinetikken sin godt nok til å vite at det er uforutsigbart når stoffet er eliminert, og at det KAN forekommer reintoksikasjon på grunn av langsom frisetting fra deponert THC i fettvev, og gjennom en betydelig enterohepatisk reabsorpsjon.

Reintoksikasjon som går ut over arbeidsevnen er urealistisk.

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg aldri røyket marijuana fast, men har gjort det en sjelden gang på fritiden min.Jeg jobber innen helsevesenet, har ansvar for folks liv og håndterer reseptbelagte medikamenter og jeg er (tro det eller ei) veldig dyktig i jobben min. At jeg, eller noen andre som jobber i helsevesenet koser seg litt ekstra på fritiden en sjelden gang som andre har ikke noe å si for jobben du gjør. Såfremt man ikke stjeler/misbruker medikamenter på jobb, men det er jo en helt annen sak igjen ;) Vi er helt ordinære mennesker, vi som jobber med mennesker også ;)Anonymous poster hash: 413b1...7e4

Det er mange som er dyktige i jobben sin som misbruker rusmidler. Poenget her er at en arbeidsgiver ikke kan vite om du kan stoles på i forhold til rus, hvis det er kjent at du bruker illegale stoffer til rusformål. Man kan havne i den situasjonen med alkohol også, for den saks skyld.

Det handler ikke om hvorvidt du TROR du har kontroll, men om arbeidsgiveren din kan VITE det. Det er ikke noe vits i å prøve å forsvare dette.

Kanskje du burde tatt noen rusmidler for å utvide synet ditt på mennesker, sjel, kropp og sinn :) Særlig vis var ikke denne kommentaren ihvertfall.

Og det der var noe av det dummeste jeg har lest.

Hvilke fastleger mener du har fri tilgang til reseptbelagte A og B-preparater på sitt legekontor? Du vet at de ikke kan skrive slike resepter til seg selv? De må gå til en lege, som alle andre om de trenger slike medisiner.Anonymous poster hash: 4ec78...5fb

Hva skal man si? Er du klar over hvor utrolig lett det er å få tak i den slags når du er lege? Jeg skal gi deg rett i at sykehusleger er mer utsatt, men jeg vet om flere fastleger som har mistet autorisasjon pga. medikamentmisbruk.

Reintoksikasjon som går ut over arbeidsevnen er urealistisk.

Det finnes det ikke sikre kilder på. Det finnes ikke så veldig mange studier på nettopp dette enda, men du kan ikke konkludere så bastant, selv om det oppgitte forbruket i denne tråden ikke gjør det veldig sannsynlig.

Se f. eks. her:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2782342/

Anonymous poster hash: f5d76...5a9

• Liker 5
Skrevet

Hvis man trenger å ta rusmidler for å utvide sitt syn på mennesker, kropp og sinn, er man på villspor.

Vel, jeg kan forstå slik argumentasjon. Medisiner blir brukt hver dag til å hjelpe folk som er på villspor. Cannabis er i så måte mildere stoffer enn mye av det en lege kan skrive ut ;)

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg kan forstå slik argumentasjon. Medisiner blir brukt hver dag til å hjelpe folk som er på villspor. Cannabis er i så måte mildere stoffer enn mye av det en lege kan skrive ut ;)

Og hver eneste dag blir folk skadet av å bruke legemidler feil.

Det du referer til er terapeutisk bruk der en lege initierer og følger opp behandlingen.

Selvmedisinering med cannabis er dømt til å mislykkes.

• Liker 3
Skrevet

Og hver eneste dag blir folk skadet av å bruke legemidler feil.

Det du referer til er terapeutisk bruk der en lege initierer og følger opp behandlingen.

Selvmedisinering med cannabis er dømt til å mislykkes.

Jeg mente ærlig talt ikke at vedkommende burde selvmedisinere seg med cannabis. Jeg svarte på en dustete kommentar som var svært dømmende og viste et snevert syn. Nok om det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mente ærlig talt ikke at vedkommende burde selvmedisinere seg med cannabis. Jeg svarte på en dustete kommentar som var svært dømmende og viste et snevert syn. Nok om det.

Jeg er svært uenig. Man lærer ingen ting om mennesker, kropp og sinn av å bruke rusmidler. Man får bare "åpenbaringer" som egentlig er vrangforestillinger. Det er litt som en psykose i den forstand at man fastholder merkelige oppfatninger mot bedre vitende, og tror man har funnet en eller annen "høyere mening." Rart da, at det er så mange rusbrukere som ender i elendighet, hvis denne innsikten er så fantastisk.

Det som foranlediget kommentaren du kommenterte, var jo nettopp en svært dømmende og nedlatende kommentar fra din side.

• Liker 4
Skrevet

Det som foranlediget kommentaren du kommenterte, var jo nettopp en svært dømmende og nedlatende kommentar fra din side.

Her tror jeg du er på bærtur, ingen vits å diskutere med deg når din forståelse av rett og galt er så fjernet i fra virkeligheten :)

Det er godt dokumentert vitenskap at en rekke rusmidler/medikamenter kan øke både kreativitet, læringsevne og en rekke andre ting.

Ønsker deg lykke til videre i livet.

• Liker 1
Skrevet

Her tror jeg du er på bærtur, ingen vits å diskutere med deg når din forståelse av rett og galt er så fjernet i fra virkeligheten :)

Det er godt dokumentert vitenskap at en rekke rusmidler/medikamenter kan øke både kreativitet, læringsevne og en rekke andre ting.

Ønsker deg lykke til videre i livet.

Ha, ha.

Jeg har sett mange forsøk på å poste linker som "dokumenterer" slike påstander. Og alltid viser det seg at den som kommer med det ikke har forstått hva han har lest.

Du lar deg blende av en myte som mange synes er behagelig fordi den ikke bare rettferdiggjør, men også nyttiggjør misbruk av substanser. Du er akkurat like kjedelig når du er ruset som når du er nykter. Bare med litt mindre selvkontroll og fokus.

Det er patetisk.

• Liker 3
Skrevet

Det er patetisk.

Er det noe som er patetisk så er det å ha dømmende holdning. Oppegående folk skjønner ihvertfall såpass...

Det blir for vanskelig for deg, og det er ikke noe jeg kan gjøre noe med uansett. Håper du forstår det i løpet av livet ditt.

• Liker 1
Skrevet

Er det noe som er patetisk så er det å ha dømmende holdning. Oppegående folk skjønner ihvertfall såpass...

Det blir for vanskelig for deg, og det er ikke noe jeg kan gjøre noe med uansett. Håper du forstår det i løpet av livet ditt.

Det var vel godt å få det ut....?

Skrevet

Jeg har sett mange forsøk på å poste linker som "dokumenterer" slike påstander. Og alltid viser det seg at den som kommer med det ikke har forstått hva han har lest.

Et av utallige eksempler er den legendariske matematikeren Paul Erdos. Han var en av 1900-tallets mest betydningsfulle tallteoretikere og "regnet, skrev og tenkte matematikk nitten timer i døgnet helt til den dagen han døde" - bortsett fra den ene måneden i 1979 da han avholdt seg fra amfetamin. "Erdős's friends worried about his drug use, and in 1979 Graham bet Erdős $500 that he couldn't stop taking amphetamines for a month. Erdős accepted, and went cold turkey for a complete month. Erdős's comment at the end of the month was 'You've showed me I'm not an addict. But I didn't get any work done. I'd get up in the morning and stare at a blank piece of paper. I'd have no ideas, just like an ordinary person. You've set mathematics back a month.' He then immediately started taking amphetamines again." (Hill 2004, "Paul Erdős: Mathematical Genius, Human (In That Order)")

Du lar deg blende av en myte som mange synes er behagelig fordi den ikke bare rettferdiggjør, men også nyttiggjør misbruk av substanser. Du er akkurat like kjedelig når du er ruset som når du er nykter. Bare med litt mindre selvkontroll og fokus.

Det kommer vel litt an på om det er uppers eller downers det går i. Uansett, så lenge rusen oppleves som positiv for brukerne så tviler jeg vel på om de bryr seg noe særlig om hvorvidt omverdenen opplever dem som mer, mindre eller akkurat like kjedelige som vanlig.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er en lege jeg hadde foretrukket å ha. Trenger ikke være fullstendig brille-jesus heller, bare fordi man er lege.

Og forøvrig er det bortkastet å diskutere effekten av narkotika med mennesker som har så godt som null egne erfaringer med narkotikabruk. Flotte ord skjuler nemlig ikke det faktum at alt for mange her inne har absolutt ingen peiling på hva de snakker om.

Endret av Iben
  • Liker 4
Skrevet

En lege bør kunne farmakokinetikken sin godt nok til å vite at det er uforutsigbart når stoffet er eliminert, og at det KAN forekommer reintoksikasjon på grunn av langsom frisetting fra deponert THC i fettvev, og gjennom en betydelig enterohepatisk reabsorpsjon.

Kilde?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kilde?

Bullshit.

Det er på ingen måte "uforutsigbart". At noe skjer i en av 10 millioner tilfeller gjør ikke nedbrytningen av stoffet "uforutsigbart". Og det er dette som er problemet når man skal diskutere narkotika med mennesker som kun har lest noe her og der, men som ikke har noen egne, praktiske erfaringer som gjør at de kan sette informasjonen i den rette konteksten. Det blir bare "belest brillejesus-mentalitet" ut av sånt.

Ville ikke kasta bort tiden min, var jeg deg.

Endret av Iben

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...