Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Millemor84: Ja, jeg er enig. Har bestemt meg for å gi MME ved behov. Det er det beste for alle.

graving: Når han gråter skikkelig hender det han mister pusten. Det er grusomt og det skjærer i hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner at det verker i hele kroppen. Tenkte først at det var pga dårlige amme/bærestillinger, men i dag er det ille. Verker i knær og fingre til og med. Leste litt om ammegikt, og lurer på om det er der jeg har... Noen andre som har det slikt? Idag er det såpass at jeg måtte sjekke om jeg hadde feber, for jeg føler meg skikkelig rar:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammegikt. Hadde det forrige gangog det kom ttilbake da melka kom for fullt nå. Kjennes i alle ledd i kroppen, det verker etter amming.

Mener å huske at det stabiliserte seg etterhvert sist, så satser på at det gjør det her også. Men jeg ville kanskje tatt en prat med fastlegen på seksukerskontrollen om du plages veldig. Mener å huske noe om at ammingen eller fødselen kan utløse en annen form for gikt også, så det er kanskje greit å sjekke. Men det er lenge siden jeg sjekket det (forrige gang), så mulig jeg har blandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Noen andre som sliter med gulp? Lille her gulper ca en gang per dag, mye om gangen. Har lest tips om å heve hodeenden i senga, og prøver å få til rap samt ta pauser i spisinga. Noen andre råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Noen andre som sliter med gulp? Lille her gulper ca en gang per dag, mye om gangen. Har lest tips om å heve hodeenden i senga, og prøver å få til rap samt ta pauser i spisinga. Noen andre råd?

Ja. Var gjerne 20 ganger etter hvert måltid. Nå er det kun 5-10, men hender det blir 20 nå også. Gaviscon og hyppige små måltider er det som funker her samt å heve seng, vogn og andre soveplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Var gjerne 20 ganger etter hvert måltid. Nå er det kun 5-10, men hender det blir 20 nå også. Gaviscon og hyppige små måltider er det som funker her samt å heve seng, vogn og andre soveplasser.

20 ganger! Hmm. Her er det heldigvis mye færre.. men veldig mye hver gang. Blir ganske mye skifting. Men i natt har vi sluppet foreløpig heldigvis!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser om økedøgn på ammehjelpen og der anbefales det å amme hver andre time på slike dager og minst en gang om natten. Her er vanlige dager hver annen time hele døgnet. Økedager er bokstavelig talt konstant på dag og kveld og annenhver time på natten. Skal det virkelig være slik? Skal jeg amme så ofte? Jeg vet ikke om jeg klarer det lenger jeg altså.

Nå er han 4.5 uker, ja han er liten, men jeg hadde faktisk trodd at det skulle ha blitt litt bedre. :trist:

hei Nori! Hvordan gikk det idag? Ville bare si at det høres tøft ut. Særlig så avbrutt søvn høres veldig slitsomt ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Nori! Hvordan gikk det idag? Ville bare si at det høres tøft ut. Særlig så avbrutt søvn høres veldig slitsomt ut.[/

Hei. Dagen var grusom, noe som overrasket meg for det pleier å være kvelden som er mest krevende. Bare pupping og skriking og noen ganger samtidig. :(

Jeg har ikke helt ville innrømme for venner og familie hvordan jeg har det fordi jeg føler meg så mislykket, men i dag sprakk bobla. Og det er jeg glad for. Fikk streng beskjed av ei venninne om at hun skulle passe babyen når mannen kom hjem fra jobb slik at vi fikk en pause.

Hun gikk tur med han et par timer og vi gikk ut og spiste. Første gangen vi spiser samtidig siden barsel. Har bestemt meg for å bli flinkere til å ta i mot hjelp og avlastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med avlasting! Dere må bare benytte dere av den hjelpen dere kan få, nå har jo folk litt god tid mtp ferie. Jeg sier hvertfall ikke neitakk når folk tilbyr seg å trille :)

Min gulper svært lite, men det virker som om han gulper og svelger det igjen en del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tura: Vesla vår er bare 1 uke, og har gulpet litt etter hvert måltid siden jeg fikk melk. Førstemann gulpet så å si aldri. Men han var også mye lettere å få til å rape. Jeg spurte ang gulp når vi var tilbake på sykehuset for å ta føllingsprøve. Fikk beskjed om at så lenge barnet virker tilfreds, og det ikke er store mengder sprutgulp, så er det helt normalt :)

Jeg har den siste dagen hatt så vondt i det ene brystet. Selve sårheten er bedre, men brystet er vondt. Tenkte først betennelse, men brystet er jo ganske mykt utenom når det sprenger. Håper det går over med varmeomslag.

Vi har hatt en litt over gjennomsnittet hektisk helg kjenner jeg.. Bryllup på lørdag, og barnebursdag på søndag. Denne uka skal vi bare slappe av hjemme. Merker jeg trenger hvile.. Kroppen er litt "skranglete" etter fødselen enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey

Så fint du fikk litt avlastning, Nori.Håper det er flere som kan hjelpe dere litt :( Har dessverre ingen råd mot gulping. Lillebror sleit med mye gulping en stund, men nå gulper han nesten ikke lenger. Systemet må vel bare bli modent. Her er jeg alene med begge gutta hjemme på dagtid denne uka. Det blir nok hektisk, men hyggelig. ;)

Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nori: snakk, snakk!! Det er IKKE noe i veien med deg og du har ikke noe å skamme deg for. Jo mer du lufter de kjipe tankene, jo lettere er det å kjenne dem igjen for det de er: kjipe, uvelkomne tanker som har INGENTING med dine evner som mor å gjøre. Alle som leser det du skriver her ser at du virkelig bryr deg om nurket, og at du bare gjør så godt du kan for at han skal ha det bra. Det er ingen som kommer til å tenke ille om deg om du takker ja til litt avlastning eller om du forteller at du ikke nødvendigvis er i en forelska lykkerus.

Det var først da jeg lenge etterpå turde å fortelle om hvor kjiptovi hadde hatt det den første tiden at andre innrømmet lignende følelser. Det var veldig beroligende å høre at vi ikke var alene, men jeg skulle ønske jeg hadde turd å si noe litt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nori: så bra du fortalte hvordan du har det til noen, og at du fikk litt hjelp. De fleste vil jo helt sikkert bidra med det de kan.

Er det fortsatt vondt de første takene når dere ammer? I det siste har det vært

dritvondt, spesielt på høyre bryst, men det går jo over når han har spist litt.. Men kan ikke huske at det har vært slikt på lenge. Brystvorta er ikke spesielt sår heller. Kjennes ut som brystet er litt ømt, men ikke så vondt at jeg mistenker betennelse siden det visstnok skal være veldig vondt!

Min gulper som regel et par ganger etter han har spist, med mindre han sovner. Av og til kan det komme litt på stellebordet å. Men jeg bruker alltid slike smekker på han, sparer meg for ganske mange klesskift da. Mye lettere å bare skifte smekke noen ganger om dagen enn å skifte body.

Idag har vi kjøpt babygym:) veldig spent på om det slår an:) Han kan jo ligge i en time å bare stirre på den uroen vi har over senga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nori: snakk, snakk!! Det er IKKE noe i veien med deg og du har ikke noe å skamme deg for. Jo mer du lufter de kjipe tankene, jo lettere er det å kjenne dem igjen for det de er: kjipe, uvelkomne tanker som har INGENTING med dine evner som mor å gjøre. Alle som leser det du skriver her ser at du virkelig bryr deg om nurket, og at du bare gjør så godt du kan for at han skal ha det bra. Det er ingen som kommer til å tenke ille om deg om du takker ja til litt avlastning eller om du forteller at du ikke nødvendigvis er i en forelska lykkerus.

Det var først da jeg lenge etterpå turde å fortelle om hvor kjiptovi hadde hatt det den første tiden at andre innrømmet lignende følelser. Det var veldig beroligende å høre at vi ikke var alene, men jeg skulle ønske jeg hadde turd å si noe litt før.

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nori: snakk, snakk!! Det er IKKE noe i veien med deg og du har ikke noe å skamme deg for. Jo mer du lufter de kjipe tankene, jo lettere er det å kjenne dem igjen for det de er: kjipe, uvelkomne tanker som har INGENTING med dine evner som mor å gjøre. Alle som leser det du skriver her ser at du virkelig bryr deg om nurket, og at du bare gjør så godt du kan for at han skal ha det bra. Det er ingen som kommer til å tenke ille om deg om du takker ja til litt avlastning eller om du forteller at du ikke nødvendigvis er i en forelska lykkerus.

Det var først da jeg lenge etterpå turde å fortelle om hvor kjiptovi hadde hatt det den første tiden at andre innrømmet lignende følelser. Det var veldig beroligende å høre at vi ikke var alene, men jeg skulle ønske jeg hadde turd å si noe litt før.

Du sier det så fint, Schadenfreude!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nori: så bra du fortalte hvordan du har det til noen, og at du fikk litt hjelp. De fleste vil jo helt sikkert bidra med det de kan.

Er det fortsatt vondt de første takene når dere ammer? I det siste har det vært

dritvondt, spesielt på høyre bryst, men det går jo over når han har spist litt.. Men kan ikke huske at det har vært slikt på lenge. Brystvorta er ikke spesielt sår heller. Kjennes ut som brystet er litt ømt, men ikke så vondt at jeg mistenker betennelse siden det visstnok skal være veldig vondt!

Min gulper som regel et par ganger etter han har spist, med mindre han sovner. Av og til kan det komme litt på stellebordet å. Men jeg bruker alltid slike smekker på han, sparer meg for ganske mange klesskift da. Mye lettere å bare skifte smekke noen ganger om dagen enn å skifte body.

Idag har vi kjøpt babygym:) veldig spent på om det slår an:) Han kan jo ligge i en time å bare stirre på den uroen vi har over senga:)

Her gjør det alltid vondt i begynnelsen, og har alltid gjort det. Tror det er kombi av utålmodig baby og utdrivingsrefleksen / undertrykk. 

Det hjelper dessverre ikke med gulpesmekke her, det går langt forbi og mye mer :P er vel mer sprutgulp / oppkast. Utover sofa /seng / alle klærne til mamma , lenestoler etc ;) Blitt god på å vaske over med klut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yvelia : dritvondt høres ikke bra ut. Er det ikke trøske som kan være problemet om det kjennes litt piggtråd ut? Mener å huske jeg måtte smøre med et eller annet pga det sist.

Her har lille mageknip, så hun er ganske urolig på kvelden nå. Ikke verre enn at det hjelper å ligge på oss, men har vondt av henne.

Takk for fine ord, Tura og Bygdis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte jo å si at vi har trøske...men baby har hatt det hele tida, og jeg vet ikke hvor mye jeg kjenner av det.men ihvertfall, synlig på baby ved hvitt tykt belegg på tunga. Canesten krem til meg, mycostatin til tunga hennes (resept).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smekke funker ikke her heller. Hun gulper enten overalt eller så går det på ermene på bodyen :P

Hvor mye våkne er det vanlig at de skal være?

Leste de skulle sove mellom 16-20 timer. Den lille jenta mi sover nesten ikke på dagtid. Hun er gjerne våken fra 12-00 med kun noen få fem-minutters hviler. Våken på tur, våken i vuggen osv. Hun er stort sett blid og pratsom før kl 20 hvis man konstant synger, vugger, koser eller prater med henne. Hun kan også fint ligge 30 min på stellebordet eller fanget å se seg rundt. Redd for at hun ikke får nok søvn og blir overstimulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...