Gå til innhold

studenten har blitt mamma!


studenten

Anbefalte innlegg

Ja, men det er jeg vant med. Før jeg ble gravid tålte jeg ikke kumelkprodukter. Jwg har tålt det i hele svangerskapet. Derfor er d ikke så vanskelig for meg å kutte det ut :-)

Åja, men da skjønner jeg :):) jeg har ikke drukket noe brus enda, tør ikke 😁

Men nå har jeg en kasse julebrus her, så jeg må bare prøvesmake i desember!

---------------

På mandag skal vi veie B igjen. Jeg kommer til å veie han igjen mandagen etter for å sjekke vekten. Det virker som melka mi begynner å forsvinne, så jeg har kjøpt tillegg i dag, i tilfelle vi får bruk for det. Jeg håper jeg har nok melk (derfor jeg skal følge med på vekta). Han sover dårlig om natten, og er våken lenge om kvelden og etter midnatt, men sover som en stein om dagen..... Usikker på hvordan vi skal klare å snu det :/

Jeg er ganske så utslitt over søvnmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åja, men da skjønner jeg :):) jeg har ikke drukket noe brus enda, tør ikke

Men nå har jeg en kasse julebrus her, så jeg må bare prøvesmake i desember!

---------------

På mandag skal vi veie B igjen. Jeg kommer til å veie han igjen mandagen etter for å sjekke vekten. Det virker som melka mi begynner å forsvinne, så jeg har kjøpt tillegg i dag, i tilfelle vi får bruk for det. Jeg håper jeg har nok melk (derfor jeg skal følge med på vekta). Han sover dårlig om natten, og er våken lenge om kvelden og etter midnatt, men sover som en stein om dagen..... Usikker på hvordan vi skal klare å snu det :/

Jeg er ganske så utslitt over søvnmangel.

Får håpe at ting går seg til med ammingen! Kan jo være at det er vanlig at det går litt opp og ned i starten? Kanskje det går an å pumpe litt imellom for å tvinge puppene til å produsere mer melk? (Jeg vet ikke om det funker, bare et forslag :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, men da skjønner jeg :):) jeg har ikke drukket noe brus enda, tør ikke 😁

Men nå har jeg en kasse julebrus her, så jeg må bare prøvesmake i desember!

---------------

På mandag skal vi veie B igjen. Jeg kommer til å veie han igjen mandagen etter for å sjekke vekten. Det virker som melka mi begynner å forsvinne, så jeg har kjøpt tillegg i dag, i tilfelle vi får bruk for det. Jeg håper jeg har nok melk (derfor jeg skal følge med på vekta). Han sover dårlig om natten, og er våken lenge om kvelden og etter midnatt, men sover som en stein om dagen..... Usikker på hvordan vi skal klare å snu det :/

Jeg er ganske så utslitt over søvnmangel.

Pumper du noe?

Kan hjelpe på produksjonen :-)

Jeg pumpet veldig masse (8-9 gangervi døgnet) pumpet etter amming. de første dagene,både fordi jeg ammer med skjold, men også pga en misforståelse. Det satt skikkelig fart på produksjonen her. Nå pumper jeg 1-2 i døgnet.

Veldig vanlig at bebiser våkner på natta. Har en nattebebis selv. Det er superslitsomt! Akkurat sovet i 6 timer for første gang siden fødsel. Mormor har tatt natta. Jeg pumper meg 2 x i døgnet. Så jeg har alltid pumpemelk i kjøleskapet og frøkna tar flaske (bruker medelaflasker for da må hun suge for at melken kommer ut), så da kan jeg avlastes på natta. Anbefales ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumper du noe?

Kan hjelpe på produksjonen :-)

Jeg pumpet veldig masse (8-9 gangervi døgnet) pumpet etter amming. de første dagene,både fordi jeg ammer med skjold, men også pga en misforståelse. Det satt skikkelig fart på produksjonen her. Nå pumper jeg 1-2 i døgnet.

Veldig vanlig at bebiser våkner på natta. Har en nattebebis selv. Det er superslitsomt! Akkurat sovet i 6 timer for første gang siden fødsel. Mormor har tatt natta. Jeg pumper meg 2 x i døgnet. Så jeg har alltid pumpemelk i kjøleskapet og frøkna tar flaske (bruker medelaflasker for da må hun suge for at melken kommer ut), så da kan jeg avlastes på natta. Anbefales ♡

jeg har medela pumpe og flasker jeg også. kanskje vi skal teste ut det... Har ikke pumpet noenting foreløpig. men det er ikke så mye hjelp å hente når mannen trenger å sove når han skal opp kl 06 på jobb.. dessuten våkner han ikke av at baby skriker, så det er bare meg som får gjort noe om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snur som regel døgnet den første tiden. Vanvittig slitsomt, men det går over! Vel, min kar er fortsatt vrangsøvd og sovner ikke for natten før ca 1. Men stor bedring fra da vi var våkne hele natten! Jeg vet det er vanskelig, men jeg får ikke understreket nok hvor viktig det er at du sover når han sover :)

Og hvorfor mistenker du at melken forsvinner? Går han ikke opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snur som regel døgnet den første tiden. Vanvittig slitsomt, men det går over! Vel, min kar er fortsatt vrangsøvd og sovner ikke for natten før ca 1. Men stor bedring fra da vi var våkne hele natten! Jeg vet det er vanskelig, men jeg får ikke understreket nok hvor viktig det er at du sover når han sover :)

Og hvorfor mistenker du at melken forsvinner? Går han ikke opp i vekt?

skal veie han i morgen, så vi får se da hvordan vekten er.

Han tømmer puppen, og gråter og er urolig etterpå, som om han ikke er mett, så jeg må gi han på andre puppen også før han blir fornøyd.

Prøvde pumpa i går, og fikk ikke ut en dråpe på puppen han hadde spist på, men 50 på den fulle puppen, som han ikke hadde spist på. Er ikke det lite, da? Som jeg nevnte tidligere blir ikke puppene "harde" eller fulle lenger, de er bare myke og slappe - det er derfor jeg tenker at melka begynner å bli mindre / borte.

satser på at søvnen bedrer seg. Jeg tenker å legge han på eget rom snart, da jeg ikke klarer å sove på samme rom som han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal veie han i morgen, så vi får se da hvordan vekten er.

Han tømmer puppen, og gråter og er urolig etterpå, som om han ikke er mett, så jeg må gi han på andre puppen også før han blir fornøyd.

Prøvde pumpa i går, og fikk ikke ut en dråpe på puppen han hadde spist på, men 50 på den fulle puppen, som han ikke hadde spist på. Er ikke det lite, da? Som jeg nevnte tidligere blir ikke puppene "harde" eller fulle lenger, de er bare myke og slappe - det er derfor jeg tenker at melka begynner å bli mindre / borte.

satser på at søvnen bedrer seg. Jeg tenker å legge han på eget rom snart, da jeg ikke klarer å sove på samme rom som han.

50 er fint for der du er nå. Fortsett og pump to tre ganger i døgnet etter amming et par dager til. Jeg pumper ca 90-100 etter økedøgna på puppen hun ikke har tatt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Men det kan være helt normalt :) Du skal ikke ha brystspreng hver dag resten av ammetiden, og godt er det! Sprengen gir seg etter noen dager, men vil komme tilbake etter økedager og sånt. Gi fra bege bryst hvis han forlanger det, også kan du jo fortsette å pumpe. Noen har bare ikke pumpevennlige pupper, baby får tømt brystet mye bedre enn en pumpe. Du kan jo evt dra på helsestasjonen og veie baby før og etter et måltid, da ser du hvor mye han har fått i seg :)

Ellers er havregrøt super ammemat. Ammete kan også øke produksjonen. Friske mammaer med friske bryst mister ikke melka sånn uten videre, men stress, lite søvn og lite næring kan ha negativ innvirkning. Derfor: spis, drit og sov ;) Grav deg godt ned i sofaen med en god serie, drikke og lettspist mat, og la han holde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og melken er fetest på kveld og natt, derfor er det helt vanlig at ungene henger i puppen konstant fra ca 19 og utover første tiden. Det retter på seg etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til. Hvilken pumpe har du? Jeg fikk ikke ut en dritt med medela sin manuelle pumpe (de har også forskjellige "tuter" som passer til forskjellige bryst), mens Avent sin elektriske fungerte som bare juling på meg:) Mange tips her nå, men jeg sleit lenge med det amminga før jeg måtte se slaget som tapt.. Det er fortsatt sårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til. Hvilken pumpe har du? Jeg fikk ikke ut en dritt med medela sin manuelle pumpe (de har også forskjellige "tuter" som passer til forskjellige bryst), mens Avent sin elektriske fungerte som bare juling på meg:) Mange tips her nå, men jeg sleit lenge med det amminga før jeg måtte se slaget som tapt.. Det er fortsatt sårt.

Setter pris på alle tips jeg får, jeg! :blomst:

jeg har den elektriske medela-pumpa! Får bare pumpe litt mer og se om det retter seg opp :) Det kan jo hende at det "lille" jeg har er nok for han! Håper det i alle fall.

pappaen prøvde å gi han den lille skvetten på flaske i går, men han ville ikke ta! Men så fort jeg prøvde tok han flaske........ lille rakker. Vi må nok venne han til at pappa kan gi flaskemat :)

Jeg tåler ikke mel og havre, så det er ingen god idé for meg å spise det.. :fnise: men jeg spiser veldig lite, matlysten er helt på bånn, og søvnen er ikkeeksisterende, så det kan jo være en påvirkning der.. prøver jo å få i meg mat, men det er jammen ikke lett... (merkelig, når jeg var gravid spiste jeg hele døgnet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt at det har noe å si ja :) Og han er ikke så gammel enda, så magesekken er ikke så stor. Men morsmelk er superlett fordøyelig, det går rett gjennom, og da trenger de påfyll veldig ofte :) En mager trøst, men jeg syns det var godt å ha forklaringer på hvorfor det var som det var. Jeg holder også en knapp på å veie han før og etter måltid.

Hos oss var det omvendt. Han blånektet å ta flaske når jeg skulle gi, så på meg med store øyne og liksom "kødder du med meg mamma?! Du har jo puppeeeer!". Men etterhvert når han skjønte at det ikke var pupp og hente så tok han fra meg og. Lurt å venne han til den ja, så blir det lettere og få litt avlastning. Jeg var på julebord forrige helg, skulle egentlig sitte sammen med ei som fikk barn i sommer. Men i siste liten fikk jeg melding om at baby ikke tok flaske, så hun kunne ikke komme. Kjipern! Så innfør flaske, og vedlikehold et par-tre ganger i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på alle tips jeg får, jeg! :blomst:

jeg har den elektriske medela-pumpa! Får bare pumpe litt mer og se om det retter seg opp :) Det kan jo hende at det "lille" jeg har er nok for han! Håper det i alle fall.

pappaen prøvde å gi han den lille skvetten på flaske i går, men han ville ikke ta! Men så fort jeg prøvde tok han flaske........ lille rakker. Vi må nok venne han til at pappa kan gi flaskemat :)

Jeg tåler ikke mel og havre, så det er ingen god idé for meg å spise det.. :fnise: men jeg spiser veldig lite, matlysten er helt på bånn, og søvnen er ikkeeksisterende, så det kan jo være en påvirkning der.. prøver jo å få i meg mat, men det er jammen ikke lett... (merkelig, når jeg var gravid spiste jeg hele døgnet!)

Jeg ga meg selv en regel! Spis et knekkebrød eller to hver gang du ammer. Da holdes blodsukkeret oppe. Funker for meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ga meg selv en regel! Spis et knekkebrød eller to hver gang du ammer. Da holdes blodsukkeret oppe. Funker for meg. :-)

så ofte....... jeg har klart å spise to knekkebrød om morran + litt middag.... og det er det jeg får i meg. får prøve å bli flinkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøffeste natta hittil.
jeg fikk akutt mageknip i går kveld. det var hindsides vondt og jeg flytta inn på do.

B gråt og gråt og spiste hver time. nektet å ligge noe annet sted enn på meg, og var litt utrøstelig :( sovnet endelig kl 09 i dag og sov til 11, etter mye vondt og pressing. jeg er utslitt.

jeg tror jeg tar han med til kiropraktor for forebygging så det ikke er kolikk på gang! stakkars vennen min :(:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror absolutt at det har noe å si ja :) Og han er ikke så gammel enda, så magesekken er ikke så stor. Men morsmelk er superlett fordøyelig, det går rett gjennom, og da trenger de påfyll veldig ofte :) En mager trøst, men jeg syns det var godt å ha forklaringer på hvorfor det var som det var. Jeg holder også en knapp på å veie han før og etter måltid.

Hos oss var det omvendt. Han blånektet å ta flaske når jeg skulle gi, så på meg med store øyne og liksom "kødder du med meg mamma?! Du har jo puppeeeer!". Men etterhvert når han skjønte at det ikke var pupp og hente så tok han fra meg og. Lurt å venne han til den ja, så blir det lettere og få litt avlastning. Jeg var på julebord forrige helg, skulle egentlig sitte sammen med ei som fikk barn i sommer. Men i siste liten fikk jeg melding om at baby ikke tok flaske, så hun kunne ikke komme. Kjipern! Så innfør flaske, og vedlikehold et par-tre ganger i uka :)

Ja, vi jobber med å innføre flaske, så pappen kan gi flaske på kvelden, så får jeg prøve å legge meg tidlig.

Gikk ikke så bra i går da det var nonstop grining. Men vi får fortsette å prøve :)

veide han i dag og han følger kurven sin og har gått opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugg, det høres ikke no særlig ut! Håper dere får effekt av kiropraktor da og at det blir bedre :)

Huff det hørtes ikke greit ut for noen av dere :klem:

Åh, lille B og fine mammaen hans. :hjerte:

Dere :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...