Gå til innhold

Cookies and milk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg pleier å blande i litt smør eller evt kokevannet jeg lagde maten i! Jeg rører også av og til ut litt buljong i varmt vann og blander i. Ja det er litt salt i det,men blir veldig god smak og myk konsistens :)

Ang krabbing, hvor gammel er mini nå? (Beklager min gullfiskhjerne). Uansett, min mini krabber ikke enda. Hun er 9,5 mnd. Stresser ikke med det. Det kommer når det kommer. Alle utvikler seg forskjellig. Dessuten er det ikke alle som krabber heller, selv om det visstnok skal være veldig bra at de gjør det.

Supert at mannen er så flink til å hjelpe til, så får du kanskje litt avlastning på ettermiddagen:)

Ja jeg tror jeg må ha mer kokevann og kanskje litt smør, selv om de skal vel egentlig ikke ha det heller pga. meieriprodukter og saltet. Men men :) Prøvde med litt olje, for ser ferdigmaten inneholder både rapsolje og solsikkeolje, men det ble ikke så mye bedre. Kunne ikke akkurat dynge på heller, det kunne fort bli ganske ekkel konsistens :)

Jeg har nok gitt litt dårlig mat, for jeg har bare slengt sammen noe f.eks. hvis vi har laks så får hun laks, potet og gulrot - men når jeg smaker på det så er det ikke spesielt godt.. Har laget noen mer smakfulle kombinasjoner, men hun var ikke akkurat frelst av de heller ;) Men man skal ikke gi opp :)

Mini krabber ikke nei.. Hun kommer opp i posisjon, men sklir ut og legger seg ned igjen. Åler seg avgårde i full fart.

Jeg er nok litt skadet etter det vi har vært gjennom. Er redd det skal dukke opp noe hun ikke mestrer!

Men ja, vet man ikke skal bekymre seg riktig ennå og ikke alle krabber :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg tror vi har slitsomme dager, så skulle jeg bare visst hva som kom rundt neste sving ;)

Nå skal hun klatre og reise seg opp overalt. Hun drar seg opp i lekegrinden, sengen, på sofaen, panelovner og vinduer, og hun synes det er supergøy å mestre noe nytt og komme opp i en ny høyde. Problemet er jo at balansen ikke er inne, så hun deiser i gulvet med et dunk. Vet ikke hva man skal gjøre med det. Kan ikke akkurat hindre henne i å utvikle seg, og å sitte bak henne hele dagen er jo nesten umulig?

Hun er så søt da, både klapper i hendene og når vi leker "Ride ride ranke" så kaster hun seg bakover når hun skal ned i "bekken". Hun skjønner veldig godt hva som kommer ;)

Usj, hun våkner flere ganger hver natt. I natt måtte vi opp med henne og gi nesespray og NAN.

Håper hun ikke tror det blir vanlig heretter.. Savner å sove en hel eller bare en halv natt uten å bli vekket!

Egentlig tenkte vi ta en tur i åpen barnehage i dag, og da er det fint å trille henne en time før vi drar dit. Men jeg tror kanskje jeg tror kanskje jeg trenger å sove og slappe av litt når hun sover. Og selv om det absolutt ikke er rolige dager her hjemme heller så blir jeg litt ør i hodet når det er 15 andre babyer og 20 andre foreldre...

Skrevet

Hehe, jeg skrev et innlegg her om eksakt det samme da hun begynte å dra seg opp i stående. Jeg satt bak henne konstant i en uke iallefall, men som sagt tidligere, etter et par uker hadde hun balansen inne.

Det blir bedre, lover! Men det er den mest slitsomme tider jeg har hatt med henne, når hun reiste seg i stående og hadde 0 balanse.

Gjest AllisHagtorn
Skrevet (endret)

Et familiemedlem snakket ivei om hvor fæle foreldre som "fratok muligheten til å krabbe" var, i den sammenheng at noen går rett fra åling til gåing.

Det var liksom ikke måte på(vedkommende er utdannet pedagog på en tid dette var en viktig teori)- man ble nærmest tilbakestående og ville få lærevansker på skolen.

Så sa jeg da(mastergrad, og hun synes jeg er ganske smart) at jeg krabbet faktisk aldri- var best i lesing/skriving, generelt brukbar på skolen og har jo altså gode karakterer og sånn generelt.

Hun ble litt satt ut av at teorien faktisk ikke var praksis og sannhet :P "ååh, da kan det gå bra da".

Eh. Ja.

Endret av AllisHagtorn
Skrevet

Er ikke farlig når de står og faller fra sin egen høyde, så lenge de ikke slå seg på noe hardt som en leke eller bordkant. Så vi har ikke vært bak mini hele tiden om det ikke er noe bak han som han kan falle på og skade seg. Kanskje jeg høres litt slem ut men tenker at han også bør lære seg at om han faller mens han står så er det ikke farlig (som sagt om han ikke treffer noe). For det blir mye fall fremover, snart skal han begynne å slippe og gå alene, og selv når han har lært å gå så kan han snuble og falle. Og da er det greit om han ikke blir hysterisk og gråter mye hver eneste gang. Altså er greit å gråte ;) Men har opplevd de ungene i skolen på 10 år som har grått hysterisk leeenge for en liten skramme eller ingen sår, og så er det de som knapt reagerer på et digert skrubbsår som blør. Klart man har forskjellig smerteterskel, men jeg syns at det er viktig å lære de når de er små at når de ikke fikk noen store sår så trenger man ikke være hysterisk. Og å oppleve å falle uten å skade seg er og en slags læring syns jeg. I helga datt mini mens han stod, ble ikke skadet, jeg trøstet og han gråt og gråt, virket ikke som at han ville slutte så jeg avledet han og da sluttet han å gråte på sekundet. Men nå faller ikke mini ofte da fordi han er veldig forsiktig med alt han gjør, jeg nok passet ekstra på om han falt flere ganger daglig. Kanskje snuppa di er tøffere og mer brå sånn at hun faller mer? :) Mini har aldri kastet seg bakover som di ;)

Hun åler og kryper ikke? Altså hun drar seg fremover med begge armene? Ikke at hun tar en arm frem samtidig som det motsatte benet og liksom krabber men har magen i gulvet? Er den diagonalen som fysioterapeuter sier at er lurt at de bruker. Men uansett så går det helt fint om hun ikke krabber :)

Åpen barnehage med masse folk er veldig slitsomt! Jeg orket ikke dra så ofte som planen fordi det er alltid så mange på åpen barnehage her, så høyt volum at jeg blir ør ja :( Da er vanlig barnehage bedre fordi der er det ikke like mange voksne som barn, er de voksne som skravler mest i de to åpne barnehagene jeg har vært i :P

God bedring til snuppa! :kose:

Skrevet

Huff, slitsomt med sånne netter! Vi har akkurat vært igjennom det samme- tett nese og ubehag. Nå er hun frisk igjen og sover ganske sammenhengende til sånn 4-5 på morningen. Da får hun litt vann også sover hun en liten time til :)

L krabbet etter at han hadde begynt å reise seg og lært å gå :fnise: Så her kom det i litt rar rekkefølge ;)

Dette med mat er ikke lett altså, men jeg tenker at litt salt/meieriprodukter går bra. A har allerede smalt vafler/pannekaker flere ganger. Og havregrøt laget på melk. Hun tåler det så da tenker jeg at det går greit. Orker ikke å følge boka helt etter punkt og prikke......

Skrevet

Huff, slitsomt med sånne netter! Vi har akkurat vært igjennom det samme- tett nese og ubehag. Nå er hun frisk igjen og sover ganske sammenhengende til sånn 4-5 på morningen. Da får hun litt vann også sover hun en liten time til :)

L krabbet etter at han hadde begynt å reise seg og lært å gå :fnise: Så her kom det i litt rar rekkefølge ;)

Dette med mat er ikke lett altså, men jeg tenker at litt salt/meieriprodukter går bra. A har allerede smalt vafler/pannekaker flere ganger. Og havregrøt laget på melk. Hun tåler det så da tenker jeg at det går greit. Orker ikke å følge boka helt etter punkt og prikke......

Sånn var det egentlig med mini og, han krabbet ikke ordentlig før etter han begynte å gå rundt bordet :P

Ble så lei av å følge "bøkene" så nå er vi ikke like nøye. Mini får litt salt, litt stekt kjøtt, melkeprodukter og en sjelden gang har han fått noe med sukker i. Men drikker ikke melk ennå. Trur de fleste gir opp å være nøye før de er 1 år :)

Skrevet (endret)

Hehe, jeg skrev et innlegg her om eksakt det samme da hun begynte å dra seg opp i stående. Jeg satt bak henne konstant i en uke iallefall, men som sagt tidligere, etter et par uker hadde hun balansen inne.

Det blir bedre, lover! Men det er den mest slitsomme tider jeg har hatt med henne, når hun reiste seg i stående og hadde 0 balanse.

Rart hva jeg har glemt når det ikke har vært aktuelt her. De fleste med eldre babyer må jo ha vært gjennom noe av det samme, likevel føler jeg meg såå hjelpesløs og synes situasjonen er uutholdbar.

Hun har gått i gulvet et par ganger i dag også, men jeg prøver å passe på og legger ut puter/matter sånn at det ikke skal bli for hardt.

Det er jo godt å høre at andre også synes denne fasen er vanskelig. Må innrømme at jeg i dag var oppløst i tårer når mannen kom hjem.. Er jo litt andre ting i tillegg som at Mini er litt småsyk og jeg er litt tufs også, men kan ikke akkurat si at jeg kooooser meg hjemme nå.

Bra det blir bedre tider ;)

Endret av SmartCookie
Skrevet

Et familiemedlem snakket ivei om hvor fæle foreldre som "fratok muligheten til å krabbe" var, i den sammenheng at noen går rett fra åling til gåing.

Det var liksom ikke måte på(vedkommende er utdannet pedagog på en tid dette var en viktig teori)- man ble nærmest tilbakestående og ville få lærevansker på skolen.

Så sa jeg da(mastergrad, og hun synes jeg er ganske smart) at jeg krabbet faktisk aldri- var best i lesing/skriving, generelt brukbar på skolen og har jo altså gode karakterer og sånn generelt.

Hun ble litt satt ut av at teorien faktisk ikke var praksis og sannhet :P "ååh, da kan det gå bra da".

Eh. Ja.

Så bra :tommelsmil: Man får jo nesten følelsen av at å ikke krabbe er krise. Men jeg har jo skjønt at ikke alle babyer gjør det og at de er mest bekymret for at de skal bli rumpeakere hvis de ikke tar krabbestadiet.

Jeg er nok litt ekstra frynsete i nervene pga alt vi har vært gjennom. Tror jeg hadde vært litt mer avslappet ellers.. Hadde jo bestemt meg for å være en rolig og avbalansert mamma, men den planen røk :eeeh:

Skrevet (endret)

Det er jo godt å høre at andre også synes denne fasen er vanskelig. Må innrømme at jeg i dag var oppløst i tårer når mannen kom hjem.. Er jo litt andre ting i tillegg som at Mini er litt småsyk og jeg er litt tufs også, men kan ikke akkurat si at jeg kooooser meg hjemme nå.

Bra det blir bedre tider ;)

Ja, jeg var også på grinern hver dag på det tidpsunktet tror jeg. Hun ville heller ikke sove så alt føltes bare som dritt, og mannen var da på ferietur. Trodde det aldri skulle ta slutt, men det gjør det :) Plutselig kan hun kontrollere fallene, og så tør hun å prøve å sette seg ned kontrollert og før du vet ordet av det er du en mnd videre og du trenger ikke passe på lenger.

Ang krabbingen: Trodde ikke hun kom til å krabbe, hun akte seg bortover på magen, men hun begynte å krabbe etter at hun hadde begynt å reise seg opp og kontrollert komme seg ned igjen. Plutselig en dag krabba ho. Men ikke alle gjør det, og det var visst noe ny research som viste at det ikke hadde noe med koordinasjon å gjøre likevel (hva vet vel jeg) men jeg har ikke tid til å google researchen nå. Det var uansett ikke dårlig hvis de ikke hadde krabba

Endret av Mus-Katt
Gjest AllisHagtorn
Skrevet

Jeg dro meg rundt på ræva visstnok :ler:

Har aldri opplevd det som noe problem videre i livet mitt altså :P

Skrevet

Nok en drittdag.. begynte ganske bra, men Mini slo seg fullstendig vrang utpå formiddagen når vi var ute på tur. Hun gråt hysterisk til øynene hovnet opp og hun nærmest mistet pusten. Følte meg som verdens verste mamma og at alle vi passerte så på meg som en elendig mor. Prøvde å bære henne med én arm, mens jeg trillet med den andre men hun er jo tung som bly og gjør ikke noe for å hjelpe til så jeg gikk nærmest med ryggen i bue bakover for å få det til.

Brukte vel 45 min på en strekning som pleier å ta 20 min..

Jeg føler ikke hun liker meg og at jeg ikke er noen flink mamma :(

I tillegg ser det ikke ut til at vi får barnevakt neste helg når vi skal på show.. eller skulle blir vel mer korrekt. Må vel selge billettene og bite i det sure eplet. Er litt skyld i det selv, trodde det skulle ordne seg.. men det gjorde det altså ikke. Og nå som jeg trenger så sårt å komme meg litt ut.. :frown:

Og så skrapet jeg opp døren med koppholderen på vogna. Stygge store sorte merker! Sååå irritert på meg selv. :sinnatagg:

Og døren på garasjeanlegget i borettslaget piper og bråker noe så voldsomt, blir gal hver gang noen kjører inn og ut. Og alt er bare dritt :sur:

Skrevet

Jeg dro meg rundt på ræva visstnok :ler:

Har aldri opplevd det som noe problem videre i livet mitt altså :P

Skal vedde for at rumpeakerne er de kuleste kidsa (og vuxne) :enig:

Skrevet

Er ikke farlig når de står og faller fra sin egen høyde, så lenge de ikke slå seg på noe hardt som en leke eller bordkant. Så vi har ikke vært bak mini hele tiden om det ikke er noe bak han som han kan falle på og skade seg. Kanskje jeg høres litt slem ut men tenker at han også bør lære seg at om han faller mens han står så er det ikke farlig (som sagt om han ikke treffer noe). For det blir mye fall fremover, snart skal han begynne å slippe og gå alene, og selv når han har lært å gå så kan han snuble og falle. Og da er det greit om han ikke blir hysterisk og gråter mye hver eneste gang. Altså er greit å gråte ;) Men har opplevd de ungene i skolen på 10 år som har grått hysterisk leeenge for en liten skramme eller ingen sår, og så er det de som knapt reagerer på et digert skrubbsår som blør. Klart man har forskjellig smerteterskel, men jeg syns at det er viktig å lære de når de er små at når de ikke fikk noen store sår så trenger man ikke være hysterisk. Og å oppleve å falle uten å skade seg er og en slags læring syns jeg. I helga datt mini mens han stod, ble ikke skadet, jeg trøstet og han gråt og gråt, virket ikke som at han ville slutte så jeg avledet han og da sluttet han å gråte på sekundet. Men nå faller ikke mini ofte da fordi han er veldig forsiktig med alt han gjør, jeg nok passet ekstra på om han falt flere ganger daglig. Kanskje snuppa di er tøffere og mer brå sånn at hun faller mer? :) Mini har aldri kastet seg bakover som di ;)

Hun åler og kryper ikke? Altså hun drar seg fremover med begge armene? Ikke at hun tar en arm frem samtidig som det motsatte benet og liksom krabber men har magen i gulvet? Er den diagonalen som fysioterapeuter sier at er lurt at de bruker. Men uansett så går det helt fint om hun ikke krabber :)

Åpen barnehage med masse folk er veldig slitsomt! Jeg orket ikke dra så ofte som planen fordi det er alltid så mange på åpen barnehage her, så høyt volum at jeg blir ør ja :( Da er vanlig barnehage bedre fordi der er det ikke like mange voksne som barn, er de voksne som skravler mest i de to åpne barnehagene jeg har vært i :P

God bedring til snuppa! :kose:

Jeg er vel av samme oppfatning som deg i forhold til at de slår seg.. Så lenge hun er i en trygg sone så tror jeg hun tåler en smell, men man må jo selvsagt tenke litt for man vet jo aldri hvilken retning hun faller eller i hvilken vinkel så prøver å passe på der jeg kan! Legger ut matter, pledd og puter der jeg får til :)

Hun drar seg diagonalt ja :) En arm og ett ben.. tror jeg ;) Hun kommer lettere opp i ordentlig krabbeposisjon nå som hun klatrer så mye, men sklir rett ned på gulvet med magen godt plantet på parketten etter et par tak. Skjønner at det er tungt for henne da, men håper hun orker å holde seg oppe etterhvert.

Og ja, de voksne skravler mest! Er jo ikke vanlig med 1-2 voksne per barn i barnehage regner jeg med? Ganske krevende å være der, men Mini koser seg så føler jeg må unne henne det, må bare unngå de mest travle tidspunktene!

Skrevet

Ja, jeg var også på grinern hver dag på det tidpsunktet tror jeg. Hun ville heller ikke sove så alt føltes bare som dritt, og mannen var da på ferietur. Trodde det aldri skulle ta slutt, men det gjør det :) Plutselig kan hun kontrollere fallene, og så tør hun å prøve å sette seg ned kontrollert og før du vet ordet av det er du en mnd videre og du trenger ikke passe på lenger.

Ang krabbingen: Trodde ikke hun kom til å krabbe, hun akte seg bortover på magen, men hun begynte å krabbe etter at hun hadde begynt å reise seg opp og kontrollert komme seg ned igjen. Plutselig en dag krabba ho. Men ikke alle gjør det, og det var visst noe ny research som viste at det ikke hadde noe med koordinasjon å gjøre likevel (hva vet vel jeg) men jeg har ikke tid til å google researchen nå. Det var uansett ikke dårlig hvis de ikke hadde krabba

Høres jo veldig ut som min situasjon, så fingers crossed!

Synes det er trist at jeg er ordentlig lei meg og deppa i mine siste uker sammen med mini, men det er en krevende tid. Faktisk synes jeg nesten det er vanskeligere nå enn i spedbarnstiden.. Like lite egentid, dårlig søvn og krevende baby som sutrer mye!

Skrevet

Jeg er vel av samme oppfatning som deg i forhold til at de slår seg.. Så lenge hun er i en trygg sone så tror jeg hun tåler en smell, men man må jo selvsagt tenke litt for man vet jo aldri hvilken retning hun faller eller i hvilken vinkel så prøver å passe på der jeg kan! Legger ut matter, pledd og puter der jeg får til :)

Hun drar seg diagonalt ja :) En arm og ett ben.. tror jeg ;) Hun kommer lettere opp i ordentlig krabbeposisjon nå som hun klatrer så mye, men sklir rett ned på gulvet med magen godt plantet på parketten etter et par tak. Skjønner at det er tungt for henne da, men håper hun orker å holde seg oppe etterhvert.

Og ja, de voksne skravler mest! Er jo ikke vanlig med 1-2 voksne per barn i barnehage regner jeg med? Ganske krevende å være der, men Mini koser seg så føler jeg må unne henne det, må bare unngå de mest travle tidspunktene!

Jeg var rumpeaker og, og er jo kul :fnise: Joda vi sjekker litt retningene han kan falle og :) Nå har han mer kontroll og faller stort sett ned på baken, men kan slå panna i f.eks bordkanten da :( Det skjedde i morges.

Så bra at hun gjør det, det skal være bra for hoftene og ryggen ;) Hun krabber sikkert snart! Plutselig :)

Har sett de på åpenbarnehage som nesten hadde med seg hele slekta, okey jeg overdriver, men f.eks begge foreldrene og to besteforeldre. Koselig for de men ikke for oss andre som ikke liker støy, tenk om alle babyene hadde med 4 voksne!

Skrevet

Var ikke rent lite som skulle gå galt i dag da :( Den følelsen man får om seg selv da er ikke mye god, selv om den nok ikke har bunn i virkeligheten. Vanskelig å se det når man står midt i det da. Been there, done that, maange ganger. :sukk:

:klem:

Skrevet

Er skuffa over min permisjon og, den ble ikke sånn som jeg hadde trudd i det hele tatt, men har gode minner og :) Håper du får det bedre når du får det på avstand :kose:

Skrevet (endret)

Duste-teit-dagen! :(:kose::hjerte:

Håper denne dagen blir myyyye bedre! :blomst:

Endret av ara
Skrevet

Nå har kredittkortet gått varmt på Babyshop sine sider. Har hatt behov for en ullkampanje og nå er det 30 % på alt i ull! :danse:

Dessverre var det veldig utplukket, og jeg har bare gitt opp å finne noe fra Joha. Så det ble Lille Lam i stedet, de plaggene er så deilige! :enig: Det ble både ulldress, bodyer, votter og lue. Koster flesk selv om det er 30 % :hakeslepp:

Fersket to bananfluer i å ha seg i stad. Knerta de ganske raskt for å si det sånn. Ikke søren om andre skal kose seg når jeg selv ikke har det hyggelig :glare:

At jeg ikke ønsker tusen bananfluebarn i huset mitt er en annen sak ;)

Mini sover en blund, mens jeg ser på en ganske dårlig film.. Har brukt en stund på å se den ferdig og blir vel nettopp ferdig med den nå heller.

Burde egentlig sove selv, men er så fryktelig kjedelig å sove bort egentiden man har. Så nå sitter jeg med en chaite og druer, og filmen.. og KG. Prøver å ha en hyggelig stund, men det er langt mellom de om dagen.

I natt sutret og gråt Mini i to timer, så vi er ganske kjørt i dag. Håpet hun skulle sove lenger om morgenen, men hun unnet oss en halvtime ekstra - så var det full rulle. Hun er blid og glad når hun våkner, men blir fort sur og grinete når hun er oppe. Men hun er jo litt forkjølet og vi venter jo fortsatt på en fortann.

Og nå kom det en kjempeteit scene i filmen med masse roping og skriking, så nå våkner vel Mini. Skitfilm :sur:

The Five-Year Engagement heater den for de som vil styre unna :erter:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...