Gå til innhold

Cookies and milk


SmartCookie

Anbefalte innlegg

Det er nok ikke dumt å komme tilbake i jobb heller, men om du er så utmattet så er det kanskje et greit alternativ å jobbe redusert en periode? :vetikke: Men kan jo være at det blir lettere å "håndtere" hverdagen hjemme når du ikke er hjemme alene med henne hele dagen, hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du kan ha godt av jobb faktisk, selv om det og er slitsomt :)

Har mannen din permisjon utestående? Og hvordan er det med evt barnehage?

Har ikke fått barnehageplass nei, så den lar vente på seg :)

Og mannen har masse permisjon igjen. Er bare jeg som snart er ferdig med min og må tilbake til arbeidsplassen.

Får dårlig samvittighet når jeg tenker at det skal bli litt godt, men situasjonen hjemme er uutholdbar synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke dumt å komme tilbake i jobb heller, men om du er så utmattet så er det kanskje et greit alternativ å jobbe redusert en periode? :vetikke: Men kan jo være at det blir lettere å "håndtere" hverdagen hjemme når du ikke er hjemme alene med henne hele dagen, hver dag.

Jeg får prøve heltid og så heller vurdere om det funker eller ikke.

Mini er overalt og ikke interessert i lekene. Hun må passes på konstant fordi hun klatrer på vinduer, i trappa (den skal selvsagt sikres), går ut (om jeg prøver å lufte), er i peisen eller inn i oppvaskmaskinen om den er åpen. Hun er jo bare nysgjerrig, men det er så ufattelig slitsomt at jeg ikke kan snu ryggen til henne et sekund! Må stå klar bak henne fordi hun mest sannsynelig deiser bakover i et klatreforsøk eller slår nese/munn om hun tipper forover. Lekegrinden får hun helt hetta av, selv om vi innførte den før hun kunne åle for at hun skulle bli mest mulig komfortabel med den. Puh altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da lillemor var på samme stadie som jenta di, trodde jeg skulle bli gal! Og da var jeg alene med ho i 10 dager mens mannen var på ferie. Virkelig det tyngste til nå, men det tok totalt 2 uker tenker jeg før hun kontrollerte det og ikke falt bakover/framover, så det blir bedre snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Jeg tenker det dumme med å jobbe redusert når man enda ikke har bhgplass og har en veldig krevende situasjon hjemme er at det blir enda mer stress; det blir liksom dobbeltarbeid.

Det er jo umulig å ta fri fra de små(man hverken kan eller vil) når man først er hjemme- mens når en er på jobb så får hjernen kopla av på en helt annen måte, og iallefall synes jeg at jeg takler strevetingene mye bedre.

Den eventuelle reduksjonen må liksom kunne brukes til hvile, og det er jo dumt å bruke av sykemldrettigheter(som varer i 1 år uansett prosent) på å ikke få hentet seg inn.

Redusert stilling er jo løsning for mange i de verste periodene. Skal selv se det an etter jul ifht hvordan det blir med bhgplass osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er og over alt, men han liker lekegrinden selv om han fikk den som 9 mnd og han liker lekene sine ennå. Men en av oss må stortsett sitte sammen med han når han leker, da holder han seg der en stund. Har ikke trengt å passe på så han ikke faller men han er forsiktig av seg, litt pingle :P Jeg ville prøvd å jobbe 100% først, for er bare jobbing på fridagene uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker da lillemor var på samme stadie som jenta di, trodde jeg skulle bli gal! Og da var jeg alene med ho i 10 dager mens mannen var på ferie. Virkelig det tyngste til nå, men det tok totalt 2 uker tenker jeg før hun kontrollerte det og ikke falt bakover/framover, så det blir bedre snart! :)

Åhh godt å høre! At det kan være en fase som går over! Eller jeg forstår jo at det tar slutt en gang, men jeg føler hun har langt igjen før hun kommer videre og har en følelse av at denne perioden kan bli litt langtekkelig.

Hun er blid akkurat når hun har våknet, men så fort hun blir tatt opp og får styre rundt på gulvet blir hun både sur, grinete og sint. Selv om jeg prøver å leke med henne er hun misfornøyd. Er mest redd for å overse noe ved henne, som at hun skal ha vondt eller være plaget av noe. Håper det bare er normal utvikling, men man begynner jo å lure!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke greit når du har det sånn :( Har dere åpen barnehage i nærheten av der du bor? Kanskje det hadde vært fint med litt forandringer for mini? Jeg prøver ikke å påstå at dere bare går hjemme altså :)

Her er det motsatt med mat; A nekter middagsglass. Det er skikkelig æsj. Og jeg skjønner henne for noe mer smakløst finnes jo ikke. Så hun elsker hjemmelaget middag :)

Er mannen flink til å hjelpe til etter jobb og sånn eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det dumme med å jobbe redusert når man enda ikke har bhgplass og har en veldig krevende situasjon hjemme er at det blir enda mer stress; det blir liksom dobbeltarbeid.

Det er jo umulig å ta fri fra de små(man hverken kan eller vil) når man først er hjemme- mens når en er på jobb så får hjernen kopla av på en helt annen måte, og iallefall synes jeg at jeg takler strevetingene mye bedre.

Den eventuelle reduksjonen må liksom kunne brukes til hvile, og det er jo dumt å bruke av sykemldrettigheter(som varer i 1 år uansett prosent) på å ikke få hentet seg inn.

Redusert stilling er jo løsning for mange i de verste periodene. Skal selv se det an etter jul ifht hvordan det blir med bhgplass osv.

Ja for meg er det egentlig ingen hjelp i å gå hjemme med mini. Det blir jeg i allefall sliten av! Så å skulle ha jobb + mini er kanskje bare enda mer trøbbel :vetikke:

Jeg merker jo hvor mye klarere jeg tenker når jeg er ute av huset uten mini. Hjemme har jeg nok med å konsentrere meg om bleieskift, passe på at hun ikke gjør ting hun ikke skal og når hun sist fikk mat.

Jeg kan ingenting om sykemelding, men det er ikke "lov" å være sykmeldt mer enn ett år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini er og over alt, men han liker lekegrinden selv om han fikk den som 9 mnd og han liker lekene sine ennå. Men en av oss må stortsett sitte sammen med han når han leker, da holder han seg der en stund. Har ikke trengt å passe på så han ikke faller men han er forsiktig av seg, litt pingle :P Jeg ville prøvd å jobbe 100% først, for er bare jobbing på fridagene uansett :)

Åh så heldig du er, jeg savner tiden da mini var lykkelig i lekegrinden og likte lekene sine. Nå er det kun å komme seg rundt som gjelder!

Kjøpte til og med masse nye leker på salg for å gi henne litt variasjon, men hun skal ikke leke med ting lenger - det er ut :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte til og med masse nye leker på salg for å gi henne litt variasjon, men hun skal ikke leke med ting lenger - det er ut :erter:

Haha ja kjenner igjen den. Kjøpte to søppelsekker med leker fra noen bekjente her for en stund siden, alt mulig! Men nei..ingen interesse. Nå er det kun skuffer og skap, ta ting inn og ut og være overalt som gjelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne morgenen har mini ligget på rygg og sparket på kjøkkenskapene, dratt ned en bunker magasiner/blader fra et sidebord som selvsagt deiset rett i hodet på henne, gjort "hærverk" på kjøkkenet på en bit av sokkelen som hun vet er løs, klatret på gåvognen sin og falt i bakken med et dunk, jaktet på mobilen min og hylt når hun ikke fikk den, spist på iPhone-laderen, sneket seg ut i gangen og ligget på dørmatta (som er full av småstein og skitt), klatret på meg når jeg lå på gulvet og lugget meg i håret.. Ja og sikkert litt andre ting..

Nå har hodepinen returnert.. og kreftene er oppbrukt. Kroppen verker og dette huset skriker etter at det blir gjort noe fornuftig! Klokken er ikke 10:30 en gang, hvordan skal jeg overleve dagen. Heldigvis er vi to siden det er helg, men jeg gruer meg veldig til uken! Det er jo liksom feriedagene mine siden sykemeldingen min er over.. For en ferie :rolleyes:

Vurderte å kjøpe opp alt de hadde av lekegrinder på Babyshop i går og bare bure inn hele stuen, men vi kan jo ikke leve sånn heller :vetikke:

Nå har hun sovet formiddagslur, men jeg hører hun allerede er våken igjen og sutrete. Dårlig start når hun ikke våkner blid og uthvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja kjenner igjen den. Kjøpte to søppelsekker med leker fra noen bekjente her for en stund siden, alt mulig! Men nei..ingen interesse. Nå er det kun skuffer og skap, ta ting inn og ut og være overalt som gjelder :)

Hehe, ja det er jo bra det ikke bare er mini da.. Hun har ikke skjønt hvordan man åpner skuffer og skap enda, håper hun aldri finner ut av det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AllisHagtorn

Ja for meg er det egentlig ingen hjelp i å gå hjemme med mini. Det blir jeg i allefall sliten av! Så å skulle ha jobb + mini er kanskje bare enda mer trøbbel :vetikke:

Jeg merker jo hvor mye klarere jeg tenker når jeg er ute av huset uten mini. Hjemme har jeg nok med å konsentrere meg om bleieskift, passe på at hun ikke gjør ting hun ikke skal og når hun sist fikk mat.

Jeg kan ingenting om sykemelding, men det er ikke "lov" å være sykmeldt mer enn ett år?

Nei, man har ett års rettigheter, og man må jobbe 6 mnd uten sykemelding for å opparbeide seg fulle rettigheter igjen.

Etter dette settes man i systemet med arbeidsavklaringspng osv- og derfor er det veldig dumt å bruke sykemelding fremfor gradert om man kan velge.

Problemet oppstår jo om man plutselig får en langvarig sykdom, og det vet man aldri når og om skjer. Da sliter man litt om alle rettigheter er brukt opp.

Så hvis jeg var deg ville jeg startet med fulltid, og gradert nedover om det blir fullstendig uoverkommelig. Altså gradert med ulønnet permisjon, ikke sykmld. Den kan du heller bruke når du faktisk er syk, sammen med egenmld.

Første uka var helt jævlig for min del, men så plutselig fikk jeg sovet litt den helgen- merket at humøret faktisk steg litt når jeg var på jobb, for meg er jobb mye mindre stress enn baby hele dagen. Akkurat som deg så takler hjernen min bedre jobb enn "babystress", og jeg klarte nyte tiden SÅ mye mer hjemme.

Men nå er ikke vår baby sånn som gråter mye i timesvis.

Det er skikkelig hardt om morningen og jeg er supertrøtt om kvelden- men på dagen er det bedre humørmessig.

Nå jobber jeg 80%, bruker ca 40 min hver vei og jobber fra 9-3.

Så jeg har ca 1 time på morgen med ham(har han på fanget mens jeg spiser frokost, tar morgenstell osv- gleder meg hver morgen :P), og ca 3 timer på kveld hvor jeg knuuuuuger han inntil meg hele tiden. Og så hele helgen, og da vil jeg helst lime meg til han hele tiden.

Hvis hun knøttet deres fortsetter ei stund med hyppig oppvåkning om nettene ville jeg byttet på å sove med henne, sånn at dere begge får sammenhengende søvn noen ganger hver i uka.

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mini syns at det er greit å være i lekegrinda og liker leker så er han rampete han og, liker å lugge og klore meg. Skal hele tiden trykke på musikkanlegget, slår ting i bordet og gulvet så det blir merker, forsvinner ut i gangen, prøver å snu seg over på magen rett etter en bæsjebleie er åpnet osv. Er ikke bare kos nei, i sta bestakk jeg han med smokken og fjernkontrollen og fikk han til å slappe av i fanget mitt i 1 min! Yay! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke greit når du har det sånn :( Har dere åpen barnehage i nærheten av der du bor? Kanskje det hadde vært fint med litt forandringer for mini? Jeg prøver ikke å påstå at dere bare går hjemme altså :)

Her er det motsatt med mat; A nekter middagsglass. Det er skikkelig æsj. Og jeg skjønner henne for noe mer smakløst finnes jo ikke. Så hun elsker hjemmelaget middag :)

Er mannen flink til å hjelpe til etter jobb og sånn eller?

Vi har åpen barnehage :) Har vært der et par ganger, og mini liker seg godt enn så lenge! :)

Bare jeg som synes det er litt slitsomt ;) Blir noen ganger veldig mange barn og like mange voksne!

Du har nok rett i at vi går hjemme nesten hele tiden - men vi har ganske stor boltreplass så skulle tro det holdt egentlig. Det gjør det tydeligvis ikke, men pga. litt utbedring vi har på et av badene har deler av huset vært utilgjengelig og det gjør at vi ikke får variert like mye. Synes det kan være slitsomt å være ute på tur for hun blir ofte irritert i vognen og jeg klarer ikke bære henne + ta vogna. Og da blir jeg svett og sliten, og stresset og ender i dårlig humør. Ser andre barn oppføre seg eksemplarisk i forhold.

I tillegg må jeg ofte forklare og fortelle mer om mini når vi er ute på tur og møter nye mennesker. Ingen som har spurt ennå eller kommet med kommentarer, men jeg prøver å være litt føre var for det blir jo rart å ikke nevne noe når det er synlig at noe er annerledes.

Prøvde igjen med hjemmelaget mat, både bittesmå biter og mer purée. Neida, hun var ikke interessert - bare veltet alt utover hele gulvet.

Men jeg merker jo at jeg ikke helt får til konsistensen på den moste maten. Det blir veldig tørt.

Hvordan løser du det?

Serverte en middag fra Ellas etter min egen mat og den gikk ned... selvsagt!

Ja, mannen hjelper til :) Han er veldig flink! Men han blir jo gretten når jeg er gretten. Men jeg er jo bare sur fordi jeg er sliten og utmattet. Prøver å si det til han så han ikke skal tro at jeg er blitt en surfis permanent, men kanskje jeg er det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, man har ett års rettigheter, og man må jobbe 6 mnd uten sykemelding for å opparbeide seg fulle rettigheter igjen.

Etter dette settes man i systemet med arbeidsavklaringspng osv- og derfor er det veldig dumt å bruke sykemelding fremfor gradert om man kan velge.

Problemet oppstår jo om man plutselig får en langvarig sykdom, og det vet man aldri når og om skjer. Da sliter man litt om alle rettigheter er brukt opp.

Så hvis jeg var deg ville jeg startet med fulltid, og gradert nedover om det blir fullstendig uoverkommelig. Altså gradert med ulønnet permisjon, ikke sykmld. Den kan du heller bruke når du faktisk er syk, sammen med egenmld.

Første uka var helt jævlig for min del, men så plutselig fikk jeg sovet litt den helgen- merket at humøret faktisk steg litt når jeg var på jobb, for meg er jobb mye mindre stress enn baby hele dagen. Akkurat som deg så takler hjernen min bedre jobb enn "babystress", og jeg klarte nyte tiden SÅ mye mer hjemme.

Men nå er ikke vår baby sånn som gråter mye i timesvis.

Det er skikkelig hardt om morningen og jeg er supertrøtt om kvelden- men på dagen er det bedre humørmessig.

Nå jobber jeg 80%, bruker ca 40 min hver vei og jobber fra 9-3.

Så jeg har ca 1 time på morgen med ham(har han på fanget mens jeg spiser frokost, tar morgenstell osv- gleder meg hver morgen :P), og ca 3 timer på kveld hvor jeg knuuuuuger han inntil meg hele tiden. Og så hele helgen, og da vil jeg helst lime meg til han hele tiden.

Hvis hun knøttet deres fortsetter ei stund med hyppig oppvåkning om nettene ville jeg byttet på å sove med henne, sånn at dere begge får sammenhengende søvn noen ganger hver i uka.

Tuusen takk for svar :blomst: Nå lærte jeg masse!

Er jo min egen plikt å sette meg inn i slike ting, men for meg har dette vært unntakstilstand. Jeg kommer fra en familie hvor man ikke sykemelder seg eller er borte mer enn dag eller to så det er ikke noe jeg er kjent med og en rolle jeg ikke trives i. Men denne situasjonen har jo gjort at jeg må forholde meg til slike ting likevel!

Skal prøve å gå tilbake 100 % :) Tror det skal gå fint, men synes det er trist at jeg misliker situasjonen min hjemme med mini. Det forandret seg så plutselig og jeg har aldri hørt noen klage over å ha det sånn og si at det er normalt, så jeg føler jo det er litt unntakstilstand med oss.

Jeg føler alt er feil hele tiden! Hun vil bare alt som ikke er lov, og hvis jeg hindrer henne blir hun forbannet! Selv om jeg nesten lengter etter å jobbe så gruer jeg meg også, kommer til å savne henne masse :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om mini syns at det er greit å være i lekegrinda og liker leker så er han rampete han og, liker å lugge og klore meg. Skal hele tiden trykke på musikkanlegget, slår ting i bordet og gulvet så det blir merker, forsvinner ut i gangen, prøver å snu seg over på magen rett etter en bæsjebleie er åpnet osv. Er ikke bare kos nei, i sta bestakk jeg han med smokken og fjernkontrollen og fikk han til å slappe av i fanget mitt i 1 min! Yay! :hoppe:

Hehe, jeg bestikker også med fjernkontrollen ;)

Har til og med ofret mobilen min, så nå begynner den å ta kvelden.

Bra det ikke bare er mini som er rampete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å blande i litt smør eller evt kokevannet jeg lagde maten i! Jeg rører også av og til ut litt buljong i varmt vann og blander i. Ja det er litt salt i det,men blir veldig god smak og myk konsistens :)

Ang krabbing, hvor gammel er mini nå? (Beklager min gullfiskhjerne). Uansett, min mini krabber ikke enda. Hun er 9,5 mnd. Stresser ikke med det. Det kommer når det kommer. Alle utvikler seg forskjellig. Dessuten er det ikke alle som krabber heller, selv om det visstnok skal være veldig bra at de gjør det.

Supert at mannen er så flink til å hjelpe til, så får du kanskje litt avlastning på ettermiddagen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt var det litt slitsomt for mini ble plutselig veldig tett i nesa og snørrete. Hun har vært i helt grei form de siste dagene, men i natt ble hun ganske pottetett. Så da var det opp og prøve å roe, gi litt nesespray og en trøstende flaske med Nan. Det tok vel en times tid før hun var roet ned, men jeg tenkte hjelpe henne resten av natten ved å løfte opp sengen hennes ved å legge noen bøker under på hodeenden. I dag tidlig fant jeg henne selvsagt med hodet i motsatt retning hvor hun lå i en liten krøll på den andre siden av sengen. Så da var det ikke til mye hjelp gitt :lol:

I dag har jeg shoppet noen antrekk til mini inkl. litt ullplagg. Må vel snart bli sesong for det selv om vi nyter varme dager her på Østlandet :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...