Gå til innhold

Monstrums Tenketank


Monstrum

Anbefalte innlegg


Begynner å komme meg litt ovenpå igjen altså! Denne nedturen var ikke så langvarig, og ikke så kraftig, men en kraftig påminnelse om at jeg har tatt riktig avgjørelse i forhold til amming vs. medisiner. :babysmokk:

Endret av Monstrum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Fyyy fader, i dag hadde jeg en skikkelig ekkel opplevelse. Dro på jobb, og allerede når jeg parkerte bilen kjente jeg at noe ikke stemte, at jeg var svimmel. Spiste litt ekstra og drakk godt, men ikke tale om. Greide ikke gjøre noen nytte for meg på jobb, gikk bare og svimlet og måtte sette meg ned. Endte med å bli sendt hjem etter to timer...

Er første graviditeten min, og det er høyrisiko, så endte med å ta en telefon til legevakta til slutt. Det ga seg jo ikke! Om så jeg satt stille eller lå rolig, så var jeg så svimmel at det svartnet for meg.. Verst når jeg reiste meg. Fikk drosje til legen, for jeg torte faktisk ikke kjøre bil selv.. Mistenkte lavt blodtrykk selv, og det stemte det. Undertrykk på rett over 50!!
Han mente det skyldtes stress da, siden jeg både spiser og drikker og sover godt, og hverken har gått opp eller ned i vekt. Så beskjeden ble å ta en meget rolig helg, med føttene høyt og nok mat og drikke. Må jobbe noen timer i morgen, men ellers blir det sofa på meg. Så får jeg ringe legen igjen hvis det ikke har gitt seg til mandag. Alle andre prøver og målinger var helt fine, heldigvis. Var hos jordmor i går, og da var blodtrykket helt fint. :klo:   Men det setter en støkk i deg altså. Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg sikkert bare lagt meg på sofaen og hvilt, men nå er det faktisk en liten baby inni meg...

----

Endret av Monstrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helga ble tilbrakt på sofaen, og på søndag ga endelig svimmelheten seg. Fin form i går, dro på jobb, gikk et par timer... Og ble svimmel igjen. Ikke like ille som det var på fredag, men nok til at jeg endte med å dra hjem og hvile. Hadde legetime neste uke, men fikk fremskyndet den til torsdag denne uka, og har tatt meg fri i dag og i morgen. Så får jeg høre hva legen sier.
Hvis dette er stressrelatert sliter jeg, jeg kan jo ikke gå helt til neste år å ikke kunne ha mer enn to tanker i hodet om gangen uten at blodtrykket faller :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

----------------

Babyen trives godt inni magen virker det som :hjerte:
Jeg er fortsatt ikke der at jeg hver enestee dag kan si helt sikkert at den bevegelsen var babyen og ikke noe annet, men jeg kjenner liv i blant. Deilig følelse! Noen dager er det fullstendig baluba inni der, kjennes ut som en hel turngruppe! :fnise:
Og plutselif har jeg fått gravidmage! Jeg trodde egentlig ikke jeg kom til å få noe særlig mage siden jeg er så stor fra før. -
Hadde en av dere møtt meg på gata hadde dere nok ikke sett at jeg er gravid, men jeg og de rundt meg merker det godt nå :hjerte:

Endret av Monstrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-------------
I går var vi på sykehuset på kontroll, og fikk se en like frisk og fornøyd baby som ser ut til å trives godt inni magen :hjerte: Bittelitt under gjennomsnittsstørrelse, men det var ingenting å bekymre seg over sa jordmor. Fødeplass ble søkt, jeg får tettere oppfølging med ultralyder hver 4.uke fremover, -

Endret av Monstrum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-----------

I morgen skal jeg ha ny glukosebelastningstest, men dette blir heldigvis den siste. Er hvertfall ikke kvalm på forhånd denne gangen, men gleder meg ikke...Ellers kjenner jeg at kroppen forandrer seg. Magen vokser, jeg har begynt å få melk i brystene, og jeg tror det er en begynnende bekkenløsning jeg kjenner på.. Altså, jeg aner ikke, jeg har aldri hatt bekkenløsning før, men vondt er det hvertfall :P Og irriterende, for jeg har jo ikke tid til å ha vondt! Har altfor mye å gjøre!
Får høre hva legen sier i morgen, men jeg må nok bare fortsette som jeg har gjort; ta hensyn, lytt til kroppen, hvile når jeg trenger det. Men så var det den dårlige samvittigheten da..

Endret av Monstrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokken er passert 21, og 12 timers faste har begynt!  Wish me luck!
Jeg er glad for at jeg ikke må ha flere glukosebelastninger senere i svangerskapet. Jordmor mente forsåvidt at det bare var tull at jeg måtte ta denne også for "det er ikke sånn at alle som er overvektige automatisk har diabetes, og du har aldri hatt noen symptomer på noe i nærheten av diabetes. Hmpfh!" :fnise: Fastlege var ikke helt enig ;)

Fikk nytt blodtrykksfall i dag, i tillegg til at bekkenet klager, så jeg fikk ikke gjort så mye som var planen. Blæh. Nå har det gått greit ganske lenge med blodtrykket og svimmelheten, men men.. Tenker at det er en ubetydelig bagatell i forhold til hva som faktisk blir resultatet :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klokka er midnatt, jeg er megatrøtt, men det er ikke minimonsteret! :sFun_sleeping:

Full fest i magen :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var på ny ultralyd-kontroll i går! Er så glad jeg får det tilbudet, det føles veldig betryggende!

Minimonsteret er aktiv, og jeg kjenner tydelig liv hver eneste dag. Alt så bra ut, både ift fostervann, morkake og navlestrengen. Sist kontroll hadde mini ett vekstavvik på -5%, overhodet ingenting å snakke om der altså. Nå var det derimot på -15%, som fortsatt ikke var noe alvorlig, men "noe å være obs på" i følge legen.  Nå er det en måned til jeg skal på utvidet UL i Trondheim, så sykehuset bestemte seg for å ikke sette opp noen ny kontroll enda, i fall Trondheim vil ha den videre oppfølgingen.
Er inne i en god periode ift bekkenet nå, men har til gjengjeld fått en del kynnere. Likevel føler jeg meg i bra form (svangerskapsmessig sett, er fortsatt potte tett...), Mini har det bra, og jeg får masse kommentarer på at jeg ser frisk og rask ut. Har en venninne som har hatt bekkenløsning siden uke 11, og begynte med krykker i uke 20 :overrasket: Så jeg klager ikke altså!

Uke 30 + 2 i dag :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.10.2017 den 17.41, Dr. A. Kula skrev:

Jeg prøver litt magi? :nordvesta:

Om det ikke hjelper, har jeg i hvertfall denne å gi :klem:

Om det var magi eller noe annet vet jeg ikke, men frisk ble jeg! Kanskje ikke så lurt å klemme på ei som er syk heller forresten? :P

-----------
Jeg har vel omtrent hver eneste gravidplage som finnes nå, bortsett fra diabetes og svangerskapsforgifting.. Jeg har bekkenløsning og ryggsmerter, sure oppstøt/klump i halsen, hovne ankler, leggkramper og daglige kynnere.. Jeg er oppe x antall ganger om natta for å tisse / drikke melk / tisse litt mer. Og enda er det i underkant av to mnd igjen...
Det verste i forhold til jobb er kynnerne, som blir verre jo mer jeg går og styrer, og løfter, ikke minst. De har tilrettelagt for meg så godt som mulig på jobb, men noe vandring og løfting vil det bli uansett, og jeg er helt utmattet selv etter en kort, kort arbeidsdag.

På de verste dagene kjennes to mnd uendelig lenge ut. Men jeg prøver å bare tenke på hva som venter oss til slutt :hjerte:

--------------

Wish me luck!

Endret av Monstrum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...