Gå til innhold

Monstrums Tenketank


Monstrum

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Mer økonomi. Oveltningen er stor når man har vært to om alt i flere år. Men må få ting på plass, bilen min begynner å bli gammel, og jeg er ikke kjempekomfortabel med å kjøre med mini i den. Trenger ny!

Er heldigvis god med penger, så nå er det budsjett, budsjett, budsjett :regler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, vent, hæ? Når skjedde dette?

😂😡👨‍🏭👅🍆🎉

Noe av det beste med KG var jo å slippe sånne mobil/fb - dusteemojier. De er så stygge :bond: Vil heller ha flere av den "gamle" sorten :jolie:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått med meg en vennine på sparemåned! Har laget oss regler vi skal følge om hva som "straffes" med å sette inn penger på sparekonto, og hvor stor summen er. Så ser vi hva vi klarer på slutten av måneden.

Spennende, og så utrolig mye mer gøy å ha noen å gjøre det sammen med :)Lov å slenge seg på dere og  Vi har gjort noe lignende før, men datt av begge to. Nå har vi liksom forpliktet oss litt mer, og hvertfall jeg! Nå har jeg skrevet om det her, og jeg er ikke akkurat noen toppblogger, men dere er tross alt en liten fast gjeng som leser her i blant. Så nå vet dere litt om prosjektet, da blir det vanskeligere for meg å droppe ut ;)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. juni, sparemnd er i gang! Jeg håper jeg kan se resultater av å være så streng og nøye som jeg skal nå, til at jeg kan fortsette det som gode vaner. Når mini blir større vil jo også matbudsjettet øke, hun trenger frukt, grønnsaker, variert kosthold. Men nå, nå er det mamma som skal spare penger :)

Klokka er over 9, og jeg har allerede bakt en batch med grove matmuffins. På slump, med håndvisp, med baby på armen! :nori: Men jeg fikk brukt opp den grusomme FirstPrice-kremosten, og brukte bare ingredienser jeg allerede hadde! Bra start :)

Og for å "feire" at måneden er i gang, går det en liten sum på sparekonto med en gang :tommelsmil:
Wish me luck dere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, herregud; jeg googlet oppskrift på rislapper for å bruke opp grøtrester, og kom over Matstart! En matlagingsside for barn. Den var sååå bra! Enkle oppskrifter, bilder av alt, mulighet for kommentarer.. Elsker sånt som legger til rette for å la barn prøve seg på kjøkkenet! Håpet er at jeg klarer å få mini en anelse interessert i mat og kosthold, det kommer så fint med senere :)

Ang risgrøt, så har jeg et litt sånn hat/elsk- forhold til det.
Hat: Det tar laaang tid. Og magen min liker ikke mye laktose. Og det smaker høgg med laktosefri melk.
Elsk: Naaaam!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Monstrum skrev:

Åh, herregud; jeg googlet oppskrift på rislapper for å bruke opp grøtrester, og kom over Matstart! En matlagingsside for barn. Den var sååå bra! Enkle oppskrifter, bilder av alt, mulighet for kommentarer.. Elsker sånt som legger til rette for å la barn prøve seg på kjøkkenet! Håpet er at jeg klarer å få mini en anelse interessert i mat og kosthold, det kommer så fint med senere :)

Ang risgrøt, så har jeg et litt sånn hat/elsk- forhold til det.
Hat: Det tar laaang tid. Og magen min liker ikke mye laktose. Og det smaker høgg med laktosefri melk.
Elsk: Naaaam!

Grøt er bare det beste som er :daane: Iskald grøt :sikle: - spiste det nettopp :laugh: Smaker bare sååååååååå godt! Rislapper er det godt? Steker du bare vanlig kokt grøt? Eller må du tilsette noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Sola de skrev:

Grøt er bare det beste som er :daane: Iskald grøt :sikle: - spiste det nettopp :laugh: Smaker bare sååååååååå godt! Rislapper er det godt? Steker du bare vanlig kokt grøt? Eller må du tilsette noe?

Rislapper er så godt! Hadde helt glemt hvor godt det er!

Brukte oppskriften på matstart, men brukte grovt mel, ett ekstra egg, og droppa sukkeret. Hooooly! Jeg lager mine ganske små, og fryser ned tre og tre, så jeg ikke blir alt for fristet til å spise alle med en gang :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sola de skrev:

Grøt er bare det beste som er :daane: Iskald grøt :sikle: - spiste det nettopp :laugh: Smaker bare sååååååååå godt! Rislapper er det godt? Steker du bare vanlig kokt grøt? Eller må du tilsette noe?

3 dl kald grøt
1 dl mel
2 egg
Sukker og kanel etter smak :laugh:

Bland sammen, ha litt olje eller smør i panna, legg på passe store "klatter". Snu dem når de er gylne på undersiden og stivnet på toppen. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om å en dag kjøpe en jordflekk, bearbeide den, og dele den opp som en slags andelshage. Lage en del til hver barnehageavdeling, og en til hvert klassetrinn. La barna bruke det i undervisningen, få skitt under neglene, se hele prosessen fra frøet plantes i 8. klasse, til spiring, omplanting, tynning, oppstøtting, riktig gjødsling, skadedyrbekjempelse, og til man kan høste det ferdige produktet. De kan jobbe med det på skolen, planlegge hagen sin, lære om hvilke planter som går godt sammen, hva man bør plante på høsten, når man kan høste. Kanskje bruke det i mat- og helse timene? Kombinere naturfag (i hagen) med mat- og helse der de kan bruke det de har høstet. Så kan jeg selv, eller noen jeg ansetter vanne og stelle plantene i ferier og lengre opphold.

Lære de om spiselige planter, hvordan man preserverer mat. Lage egne krydder, syltetøy, gelèer, salater, freezer-meals.
Jeg blir oppriktig trist når jeg hører om barn som ikke vet hvordan hvitløken vokser. Eller som kaster et eple med en brun flekk. Som aldri har sett en tomatplante. Å lære barn og ungdom om mat, og gi dem den interessen er en av mine hjertesaker. :hjerte:

En dag...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Monstrum skrev:

Rislapper er så godt! Hadde helt glemt hvor godt det er!

Brukte oppskriften på matstart, men brukte grovt mel, ett ekstra egg, og droppa sukkeret. Hooooly! Jeg lager mine ganske små, og fryser ned tre og tre, så jeg ikke blir alt for fristet til å spise alle med en gang :laugh:

Det høres supernydelig ut :spise:

16 timer siden, Monstrum skrev:

3 dl kald grøt
1 dl mel
2 egg
Sukker og kanel etter smak :laugh:

Bland sammen, ha litt olje eller smør i panna, legg på passe store "klatter". Snu dem når de er gylne på undersiden og stivnet på toppen. :spise:

Tusen takk :klemmer:den må prøves! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, SPOCA skrev:

:kose:

:klem:

Små seiere:
- I går kastet jeg en halvfull potetgullpose som hadde ligget i skapet i flere uker. Jeg kan ikke huske sist jeg gjorde det, fremfor å spise den.
- Jeg har hatt en coop-kupong på en gratis stor potetgullpose i en måned. I går gikk den ut. Ubrukt.
- Treningsmatta er tatt frem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er på god vei opp på en topp igjen kjenner jeg. Lenge siden sist nå! Men jeg merker absolutt at medisinene har effekt. Jeg drar ikke hjem gamle møbler jeg finner på loppis for å pusse opp, jeg tror ikke plutselig at jeg er en ekstremt kunstnerisk sjel. Men jeg får ekstra energi. Ekstra motivasjon. Ekstra trang til å rydde og vaske. I dag har jeg blant annet sortert garnet mitt (ikke kjøp mer garn, Monstrum!) og ryddet i kjøkkenskapene. Sistnevnte må være innafor, for der har alt stått hulter til bulter siden jeg flyttet inn. Gulv er vasket, støv er tørket, gardiner skiftet, leker vasket, komfyren skrapet. Matmuffins laget. Det aller meste med baby på armen.

Treningslysten er på topp, jeg har skrevet motivational quotes på kjøleskapet, og kastet snop. Jeg har bestilt nutrliett-shaker. Og en ny notatbok, jeg oppdaget konseptet med bullet journaling. Blir litt ekstra penger på sparekonto når jeg får penger igjen..

Likevel; dette er en ekstrem forbedring i forhold til hva det var to år siden! Da var jeg høyt og lavt, sov ikke, gelmte å spise. Og det kunne vare i flere dager, flere uker. Dette vet jeg går over om et par dager, maks.

Hvem trenger koffein? Kommer langt med bipolar lidelse.
Wiiiii :bond::nori::yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh, dette ble feil

 

Endret av Monstrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ploppet det inn med varsler om "likes" i dagboka mi, helt tilbake fra starten i 2014. Så jeg ble sittende å lese gjennom hele greia. Det var litt rart, litt bittersøtt merker jeg :) Jeg har kommet langt!

Samtidig brukte jeg anledningen til å snippe og snappe litt. Jeg var 19 da jeg begynte å skrive her, og det sies vel at konsekventenking ikke er ferdig utviklet før i midten av 20-årene? Jeg har hvert fall skrevet flere ting jeg aldri ville skrevet i dag, det blir for lett gjenkjennelig.Men jeg var nok utrolig ensom i den perioden, jeg hadde egentlig ikke så mange. I alle fall ikke så mange jeg kunne snakke med om det å slite psykisk. Da var dette stedet godt å ha. Synd å se at noen av brukerne som leste ofte helt i begynnelsen ikke er aktive lengre, for det var fine folk! (Det er dere også da :blomst: )
Men jeg er glad jeg "bare" skrev her. At jeg ikke hadde en åpen og offentlig blogg, som flere av de som er på topp av bloggere nå har. Noen av de begynte vel alt da de var 15-16? Da skrev man nok mye rart, mye man angrer på. Men på en så stor plattform er det nok langt flere som har lest, som har fått det med seg, enn her inne.
For all del; om noen i min nærmeste omgangskrets skulle snuble ober denne dagboka, så kan man nok kjenne meg igjen. Men det føles litt tryggere likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...