Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov å diskutere homofili?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk er ikke født "enten homofil eller heterofil". Det er en skala. Noen heller mer mot heterofil, mens andre heller mer mot homofil. Bifile er rundt midten. En bifil kan likevel helle litt mer mot hetero eller homo. Miljø kan ikke plutslig forvandle en heterofil til en homofil.

Anonymous poster hash: 75f19...eaf

Det første tror jeg er riktig, men det er seksualiteten som bestemmer legning, og den kan utvikle seg over tid.Jeg tror hyppig medieomtale påvirker flere til å prøve ut dette som framstilles som noe intellektuelt, interessant og spennende.

Anonymous poster hash: 72911...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg forstått uttalelsene dine på enn annen måte enn det du har ment, jeg trekker denne antagelsen og spørsmålet tilbake.

Man vet at det er forskjeller i hjernet til homofile kontra heterofile. Man er ennå ikke helt sikre på hvor mye av disse ulikhetene som er der i utgangspunktet, eller om hjernen kan påvirkes av f.eks hormoner, under svangerskapet. http://www.theguardian.com/world/2008/dec/01/homosexuality-genetics-usa

Det finnes bøttevis av beviser for dette, mens beviser for at man kan "bli oppdratt" til å bli homofil eller heterofil, er ikke tilstedeværende. Det hjelper ikke med et familietilfelle, dette er ikke forskning ;) LIke lite som det er forskning at noen stakkars homofile har blitt "frelst" ut av homofilien ved guds hjelp... Ekstrem oppdragelse eller tvang er heldigvis ikke normen.

Eller kanskje i oppveksten mens man utvikler seg? :P

Jeg tror egentlig vi er ganske enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har litt overdrevne forestillinger om hvor lett det er å spore sånt til konkrete gener.

Det er praktisk talt umulig, og forskningen på ting som schizofreni og bipolar lidelse som er helt klart genetisk betinga, har demonstrert at selv om man vet at det er en sterk arvelighet og genetisk betinging, så er bidragene til hvert enkelt gen såpasse beskjeden og diffus at det er svært vanskelig å beskrive på en lettfattelig måte.

Det er ingen grunn til å tro at noen kommer til å finne "homogenet" med det første, enn si at det eksisterer i det hele tatt. Det er mest sannsynlig et stort antall gener i kombinasjon, og antakelig flere kombinasjoner som leder til samme resultat.

Men er det ikke slik at måten man lever på kan "aktivere" eller "deaktivere" visse gener? Jeg skal være den første til å innrømme at jeg vet omtrent ingenting om hvor vanskelig eller sannsynlig det er å finne og bevise at "her er homogenet" eller andre lignende ting, men tror vi virkelig at noe så personlig som seksuell preferanse er bestemt før man blir født?

Jeg har aldri påstått at gener ikke har noen innvirkning, bare at oppvekst/miljø bør få sin del av æren. Ikke at jeg kan bevise dette, det er bare min egen overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos enkelte homofile, eller særlig transer, så er hjernen likere det motsatte kjønn enn det samme kjønn. En mann kan feks ha "kvinnehjerne" og en dame "mannehjerne". Gener har alt med det å gjøre. Genene bestemmer hvordan vi reagerer på miljøet. Men feks en mann/kvinne som er blitt mishandlet grovt seksuelt av det motsatte kjønn, søker ofte sexuell tilflukt hos det samme kjønn. Dette har derimot ikke noe med legning å gjøre, men er psykisk.

Anonymous poster hash: 75f19...eaf

Men tror du ikke at miljøet kan stimulere måten hjeren utvikler seg på? Og er ikke legning en del av psyken din? Siden du skiller legning fra psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du tent 24 timer i døgnet du da? Blir du tent hver gang du ser en jentekropp? Jeg syns ikke det er ubehagelig å dele garderobe med noen jeg vet er lesbisk, men så går ikke jeg rundt å tror at alle tenner på meg hele tiden heller da.

Det må være interessant for en homo å være i herregarderoben, eller er det like uinteressant som alt annet? think not., det kan det umulig være Tror du bommer litt dersom du tror at gutter er likegyldig til nakne jentekroppen i en slik grad at de kun legger merke til dem når de selv bestemmer.

Anonymous poster hash: 72911...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Det må være interessant for en homo å være i herregarderoben, eller er det like uinteressant som alt annet? think not., det kan det umulig være Tror du bommer litt dersom du tror at gutter er likegyldig til nakne jentekroppen i en slik grad at de kun legger merke til dem når de selv bestemmer.

Anonymous poster hash: 72911...92b

Nå er ikke jeg homofil selv, så det er mulig jeg er helt på jordet. Men de som stort sett føler ubehag i garderoben fordi det er homofile der, er jo de heterofile, ikke de homofile selv. Selv om en mann skulle finne deg attraktiv i herregarderoben så har vel ikke det noen konsekvens for deg? Hva er det du er redd for, egentlig? Er du like redd når du er på stranda for eksempel, at noen skulle se på deg og syns du har fin kropp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være interessant for en homo å være i herregarderoben, eller er det like uinteressant som alt annet? think not., det kan det umulig være Tror du bommer litt dersom du tror at gutter er likegyldig til nakne jentekroppen i en slik grad at de kun legger merke til dem når de selv bestemmer.

Anonymous poster hash: 72911...92b

Snakk for deg selv.

Anonymous poster hash: de65d...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er riktig er homofili en merkelig form for seksualitet, jeg tror aldri jeg ville følt det helt naturlig i en damegarderobe, som mann. Men ok, selv om du er homofil så er du da mann, så du hører nok hjemme i herregarderoben, fysisk sett.

Anonymous poster hash: 72911...92b

Du hadde nok følt det merkelig i en damegarderobe fordi du ikke er vant til å være i en. Homofile er jo veldig vant til å skifte og dusje i samme garderobe som andre av samme kjønn. De har jo gjort dette siden de var i barnehage-/barneskolealder. Hvis du hadde delt garderobe med damer i årevis så hadde det nok ikke vært en big deal.

Jeg hadde også følt det merkelig å vært i en mannegarderobe nå, og synes vel det var en smule merkelig når jeg var med pappa i garderoben som 7-8-åring også. Men hadde jeg vært vant til det fra jeg var liten tror jeg ikke det hadde vært så spesielt.

Regner med at homofile kan synes at noen er attraktive i garderoben (jeg kan jo også tenke at en annen jente ser bra ut selv om jeg er hetero), men at de holder det for seg selv. Og skulle man bli forsøkt sjekka opp (noe jeg tviler på skjer så ofte) så er det jo bare å ta det som et kompliment. Om en annen dame skulle tenne på meg så er det jo bare bra, for det er jo et stort kompliment til meg.

Anonymous poster hash: 2b80e...82e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har sklidd helt ut fra teamet, selv om vi avsluttet det, vil jeg bare legge dette ved tråden.

"I dag mener de fleste forskere at homofili skyldes et dynamisk samspill mellom biologiske, psykologiske, sosiale og kulturelle faktorer og derfor bør ses i et identitetsperspektiv"

Hentet fra en kommentar i Tidskrift for Den norske legeforening. Vi får håpe at vi kan stole mer på deres kunnskap (og evaluering av hva de publiserer) enn det som kommer fram fra tilfeldige (også megselv) her på KG)

http://tidsskriftet.no/article/1052369/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje i oppveksten mens man utvikler seg? :P

Jeg tror egentlig vi er ganske enige :)

Jeg tror egentlig vi er ganske enige :)

Okei da! Søren heller.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig vi er ganske enige :)

Okei da! Søren heller.. ;)

Se foressten innlegget mitt rett over ditt forrige :P Jeg gadd å google noe =D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er merkelig at heterofile tror at fordi jeg er homo så kommer jeg til å hoppe på dem med en gang bare fordi vi er samme kjønn. Men hvis jeg sier at jeg ikke tenker sånn på dem, så hadde de vel svart "er jeg ikke bra nok for deg, jeg eller?" :P

Jeg opplevde faktisk at ei jeg kjente fra klatretrening trakk seg unna da hun fant ut at jeg var homo. Og plutselig ville hun ikke skifte i samme garderobe som meg... Akkurat som om jeg ville antastet henne om jeg så henne i BH.

Jeg tenker ikke sånn på venninner i det hele tatt. Det blir som om ei hetero jente skulle fantasert om broren sin. Og de fleste andre tenker jeg heller ikke sånn på, akkurat som heterofile. De fleste, nei, alle heterofile jenter jeg kjenner prøver heller ikke å tørrjukke på alle menn på t-bana, bare fordi det er motsatt kjønn.

De som har størst problemer med å omgås homofile mistenker jeg at er usikre på sin egen legning. De prøver å ta avstand fra noe de ikke forstår. En mann som er trygg på seg selv og sin egen legning vil vel, som noen i denne tråden skrev, ikke bry seg om noen skulle komme til å tenke "fin rumpe" i garderoben. Jeg må jo tåle at menn ser på kroppen min når jeg er på treningssenter eller i svømmehallen, selv om jeg ikke har noen interesse av dem eller blikkene deres i det hele tatt. Jeg har også blitt tafset på av menn. Det har jeg aldri opplevd at en kvinne har gjort... Så kanskje det er menn det er noe galt med, ikke homoer? :P



Anonymous poster hash: 9e453...db3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være interessant for en homo å være i herregarderoben, eller er det like uinteressant som alt annet? think not., det kan det umulig være Tror du bommer litt dersom du tror at gutter er likegyldig til nakne jentekroppen i en slik grad at de kun legger merke til dem når de selv bestemmer.

Anonymous poster hash: 72911...92b

Jeg er homo, og det finnes ikke det spor interessant å være i en garderobe. Du vet, vi homoer tenner ikke på alt og alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er det ikke slik at måten man lever på kan "aktivere" eller "deaktivere" visse gener? Jeg skal være den første til å innrømme at jeg vet omtrent ingenting om hvor vanskelig eller sannsynlig det er å finne og bevise at "her er homogenet" eller andre lignende ting, men tror vi virkelig at noe så personlig som seksuell preferanse er bestemt før man blir født?

Jeg har aldri påstått at gener ikke har noen innvirkning, bare at oppvekst/miljø bør få sin del av æren. Ikke at jeg kan bevise dette, det er bare min egen overbevisning.

Vel, jeg kjenner ikke til noen studier av den problematikken, men jeg vet at påfallende mange homoseksuelle forteller at de har visst "hele livet" at de var homoseksuelle. De forelsket seg i samme kjønn da de var små, og de fortsatte med det, enten de levde som homofile eller heterofile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kjenner ikke til noen studier av den problematikken, men jeg vet at påfallende mange homoseksuelle forteller at de har visst "hele livet" at de var homoseksuelle. De forelsket seg i samme kjønn da de var små, og de fortsatte med det, enten de levde som homofile eller heterofile.

http://tidsskriftet....rticle/1052369/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og smiley til deg også. Det er verdt å merke seg at Warren Throckmorton, som på slutten av 1990-tallet publiserte forskning om seksuell reorienteringsterapi og kurering av homofile, har gått fra sine egne teorier i de senere åra, mener nå at det ikke har så mye for seg.

Så forfatteren av denne kommentaren er drøyt 10 år for sent ute, og kjører etter forelda kart.

Forøvrig så ser jeg at kommentaren slaktes i tilsvar.

Det er ikke slik at en kommentar i blekka til legeforeningen skal anses som en fagfellevurdert artikkel. Det er bare en kommentar, i betydningen høyst personlig mening.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du TS ikke klarer å se forskjell på hets basert på oppførsel (eksempelvis kriminalitet, tyveri, forsøpling osv) og kun en persons legning - vel da har du ikke evne til å debattere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være interessant for en homo å være i herregarderoben, eller er det like uinteressant som alt annet? think not., det kan det umulig være Tror du bommer litt dersom du tror at gutter er likegyldig til nakne jentekroppen i en slik grad at de kun legger merke til dem når de selv bestemmer.

Anonymous poster hash: 72911...92b

Jeg tenker at det må sansynligvis må være utrolig uinteressant for en homo å være i en garderobe... De har vært i "samkjønnet" garderobe siden tidlig barndom, både på skolen, i svømmehallen og på diverse treninger. Men nå kan vel alle ha glede av å se på en flott kropp, uansett kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og smiley til deg også. Det er verdt å merke seg at Warren Throckmorton, som på slutten av 1990-tallet publiserte forskning om seksuell reorienteringsterapi og kurering av homofile, har gått fra sine egne teorier i de senere åra, mener nå at det ikke har så mye for seg.

Så forfatteren av denne kommentaren er drøyt 10 år for sent ute, og kjører etter forelda kart.

Forøvrig så ser jeg at kommentaren slaktes i tilsvar.

Det er ikke slik at en kommentar i blekka til legeforeningen skal anses som en fagfellevurdert artikkel. Det er bare en kommentar, i betydningen høyst personlig mening.

Ok, jeg leset ikke hele, bare til jeg fant et sitat som passet meg (klassisk KG), men det gir meg i alle fall en person der ute som tenker litt som meg.

Men tror du virkelig at det KUN er gener som styrer vår seksuelle utfoldelse som voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...