Gå til innhold

"Dårlige" julegaver.


ini

Anbefalte innlegg

Jeg synes slike «bestillingslister» er skikkelig trist. Eksempelvis har jeg to mye yngre kusiner, og jeg hadde gledet meg til å tusle mellom reolene i leketøysbutikken og plukke ut noe jeg tror de kan bli glade for. Som student har jeg heller ikke bøtter og spann av penger å vasse i. Fra mine kusiners foreldre kommer det en tekstmelding med «Vi tenkte at du kunne kjøpe ditt og datt til jentene». Det kan godt hende at det ligger en hyggelig tanke bak, men for meg så forsvinner da hele givergleden.

Det der var rett og slett frekt. Jeg lærte hjemme fra at ønskelisten skulle inneholde forskjellige ting også rimelige ting, og selvfølgelig bli glad for overraskelser også.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg har sagt i fra i flere år at jeg absolutt ikke vil ha julegaver. Jeg ønsker ikke å være en del av det overflodiske forbrukssamfunnet og vil ikke ha masse unødvendig tral. Jeg vil selv kjøpe det jeg skal ha i huset etter å ha vurdert nøye hva jeg trenger. Men det blir ikke respektert og det skuffer meg veldig.

Julen er for barna og ikke for T vi voksne skal bytte ubrukelige ting i mellom oss.

Anonymous poster hash: a3f9c...076

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Samtistidig kan jeg forstå at det ikke er så kjekt å få gaver som nok er ment i beste mening og som du tror de vil ha glede av, mens fakta er at hos dem vil de ikke ha glede av det du velger.

Hadde jeg vært elendig på gavegivingen ville jeg sagt meg enig, men jentene elsker gavene de har fått som ikke har vært diktert etter mor eller far. Tror det handler mer om at faren deres har fått rosa Hello Kitty-jenter når han helst skulle hatt Byggmester Bob-jenter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slike «bestillingslister» er skikkelig trist. Eksempelvis har jeg to mye yngre kusiner, og jeg hadde gledet meg til å tusle mellom reolene i leketøysbutikken og plukke ut noe jeg tror de kan bli glade for. Som student har jeg heller ikke bøtter og spann av penger å vasse i. Fra mine kusiners foreldre kommer det en tekstmelding med «Vi tenkte at du kunne kjøpe ditt og datt til jentene». Det kan godt hende at det ligger en hyggelig tanke bak, men for meg så forsvinner da hele givergleden.

Når jeg flyttet sammen med min samboer, så skulle vi bl.a. kjøpe julegave til hans niese. Vi gikk i lekebutikkforretningen, og jeg fant noe kjekt jeg sa kunne være en ide til "trine". Så sa samboeren min at han hadde jo ikke spurt moren hva vi skulle kjøpe. "What???". Jeg skjønte jo fort etter jul at det var like greit å følge bestillingen til moren, da hun la ut om alle gavene til 3-åringen som de skulle bytte. Ikke klær som var for små og lignende. Men klær og leker som var feil merke :P Det ble forresten gavekort noen år pga at ønskene var ganske dyre, og det ble urettferdig å kjøpe så dyre gaver til henne og ikke de andre barna i familien. Vi er ikke millionærer heller.

Anonymous poster hash: 0f6eb...c4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slike «bestillingslister» er skikkelig trist. Eksempelvis har jeg to mye yngre kusiner, og jeg hadde gledet meg til å tusle mellom reolene i leketøysbutikken og plukke ut noe jeg tror de kan bli glade for. Som student har jeg heller ikke bøtter og spann av penger å vasse i. Fra mine kusiners foreldre kommer det en tekstmelding med «Vi tenkte at du kunne kjøpe ditt og datt til jentene». Det kan godt hende at det ligger en hyggelig tanke bak, men for meg så forsvinner da hele givergleden.

Har også fått bestillingslister i form av at min niese "bare" skal ha prinsessekjoler og prinsesseting (aller helst Disney, selvfølgelig) og min nevø "bare" godtok "Lyne(t)" =Biler-ting. Greit nok at det er enkelt å kjøpe sånne ting siden det florerer i butikkene, men de har mye fra før og å finne noe billig de ikke har, blir vanskeligere og vanskeligere. Så jeg trosser det, kjøper vanlige biler og noe annet som er jentete og venter til jeg får beskjed fra barna selv hva de vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor er av typen som ikke tenker på om gavene hun gir passer mottakeren i det hele tatt. I fjor kjøpte hun en hel masse ræl på salg og fordelte dette på de hun skulle gi gaver til. Dette hadde hun fortalt mamma i en svært selvtilfreds tone noen dager før jul "det ble jo så billig". Hun kunne like godt latt være å gi disse gavene. Samboeren min og jeg fikk blomstrete(!!) håndklær. Stilen vår er så langt fra blomstrete håndklær man kan komme (vi har ensfargede Lexington håndklær i gråtoner) og det er hun fullstendig klar over. Hun synes det er så 'trist' hjemme hos oss. De blomstrete håndklene ble donert til Fretex.

Samboeren min fikk en laptop veske i rød nylon av henne til bursdagen sin i forrige uke. For det første er han rullestolbruker og en laptopveske er veldig upraktisk for ham, han bruker ryggsekk, og for det andre er rødt absolutt ikke hans farge. Han er av typen som kler seg klassisk og diskret; mørke jeans, grått og sort er hans farger. Nok en gave som havner hos Fretex eller på loppemarked.

Jeg blir så oppgitt. Går det ikke an å tenke litt på at mottakeren skal sette pris på gaven man gir...? :bond:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min er en av de som gir bort masse ræl. Til nærmeste familie gir hun som regel noe som passer eller som står på ønskelista, men ellers har hun et lager med masse billig ræl kjøpt på salg som hun gir bort til de hun føler hun "må" gi noe til... Det er type fjerne slektninger og familievenner som gir like dumme ting til oss. Da er det like greit å droppe gave synes jeg.

Mormor gir svært varierende gaver - ofte har det vært kjempefine gaver jeg har hatt stor bruk for og glede av, men også veldig merkelige klær. Føler meg litt slem, men vi har ofte fått en god latter når vi åpner disse gavene. I fjor toppet det seg - jeg fikk en grusom poncho i kaninpels, selv om hun vet godt at jeg er vegetarianer og ikke bruker pels :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært elendig på gavegivingen ville jeg sagt meg enig, men jentene elsker gavene de har fått som ikke har vært diktert etter mor eller far. Tror det handler mer om at faren deres har fått rosa Hello Kitty-jenter når han helst skulle hatt Byggmester Bob-jenter :fnise:

:laugh: Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men det er ikke tanken som teller når det du får er tull! Vil heller få en blomst eller et kort enn å få skrot for 10-20 kr som absolutt ikke er tilegnet meg. Fikk en gave engang hvor vedkommende tydelig hadde fått denne fra en annen å gitt den videre til meg. Prøvde bytte den, men Neida denne varen solgte de i fjor!

Anonymous poster hash: f5798...ee3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden bekrefter min overbevisning om at få gode gaver er mye bedre enn mange dårlige. Kutt ned listene!

Selv gir jeg kun til aller nærmeste familie (søsken, tantebarn og besteforeldre) og en venninne.

Anonymous poster hash: 67cde...be8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slike «bestillingslister» er skikkelig trist. Eksempelvis har jeg to mye yngre kusiner, og jeg hadde gledet meg til å tusle mellom reolene i leketøysbutikken og plukke ut noe jeg tror de kan bli glade for. Som student har jeg heller ikke bøtter og spann av penger å vasse i. Fra mine kusiners foreldre kommer det en tekstmelding med «Vi tenkte at du kunne kjøpe ditt og datt til jentene». Det kan godt hende at det ligger en hyggelig tanke bak, men for meg så forsvinner da hele givergleden.

Da hadde det hvert bedre å få en

Hun liker "prinsesser og rosa"

Hun liker "hester og gårder "

Da har man en sjanger å gå etter og kan plukke noe ut i fra det. Om det er leker eller noe annet er opp til kjøper men man vet man havner innenfor riktig kategori :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist å lese at voksne mennesker har slike holdninger. Si til alle dere kjenner at dere ikke vil ha gaver da. Sitte her og forvente og forlange at folk skal kjøpe ditten og datten...skjønner folk blir stressa og kjøper masse ræl når det blir så høyt press fra alle om hva de skal ha og hva ting faktisk koster.

Folk glemmer hva julen egentlig handler om, og hvor mange som er ulykkelige i denne årstide. Skam dere!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er trist å lese at voksne mennesker har slike holdninger. Si til alle dere kjenner at dere ikke vil ha gaver da. Sitte her og forvente og forlange at folk skal kjøpe ditten og datten...skjønner folk blir stressa og kjøper masse ræl når det blir så høyt press fra alle om hva de skal ha og hva ting faktisk koster.

Folk glemmer hva julen egentlig handler om, og hvor mange som er ulykkelige i denne årstide. Skam dere!

Ja men tenk på hun Stakkars som fikk blomstrete håndklær! MED BLOMSTER PÅ! hun måtte gi dem bort til Fretex fordi de passet ikke stilen til badet. Stakkars dame.

Anonymous poster hash: 718cb...0de

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men tenk på hun Stakkars som fikk blomstrete håndklær! MED BLOMSTER PÅ! hun måtte gi dem bort til Fretex fordi de passet ikke stilen til badet. Stakkars dame.

Anonymous poster hash: 718cb...0de

Ja, både samboeren min og jeg synes veldig synd på oss selv som fikk denne forferdelige gaven. *vifter med ironiflagget*

Jeg sier ikke at det er katastrofe at jeg fikk blomstrete håndklær jeg ikke likte. Det er ikke det som er poenget mitt. Poenget mitt er at jeg ikke synes det er vits i å gi bort gaver uten tanke på at det man gir er noe mottakeren setter pris på. Da kan man like gjerne la være. Det har ikke noe med pris å gjøre. Jeg har fått dyre gaver som var helt skivebom, jeg satte ikke mer pris på dem bare fordi de kostet mye. Noen av de gavene jeg har satt mest pris på opp gjennom årene har kostet lite eller ingenting, men giveren la omtanke i å velge noe han/hun visste jeg ville sette pris på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist å lese at voksne mennesker har slike holdninger. Si til alle dere kjenner at dere ikke vil ha gaver da. Sitte her og forvente og forlange at folk skal kjøpe ditten og datten...skjønner folk blir stressa og kjøper masse ræl når det blir så høyt press fra alle om hva de skal ha og hva ting faktisk koster.

Folk glemmer hva julen egentlig handler om, og hvor mange som er ulykkelige i denne årstide. Skam dere!

Poenget er jo at det er tanken som teller. Da vil man gjerne se at folk har lagt LITT tanke i det i alle fall. Når folk helt tydelig går ut på lillejulaften og kjøper noe de vet du aldri vil like, bare fordi det var billig, da føler du deg ikke mye verdsatt. Da hadde jeg heller satt pris på et kort med noen koselige ord, og eventuelt et flakslodd. Det er innen skam å ikke ha råd til dyre julegaver, men legg litt omtanke i det du gir uansett, om det så bare er noen hyggelige ord skrevet på et kort

Vi har stram økonomi i år, så jeg har i månedsvis planlagt gaver til både min og mannens familie. Funnet masse veldig fine ting som jeg vet de personene som får det vil sette stor pris på, blant annen på ebay. Bedre det enn å kjøpe noe tull som de aldri kommer til å bruke, bare fordi det var billig.

Mitt eksempel var ubrukelige kremer fra sparkjøp med salgslappen fremdeles på fra min svigerinne. Året før ga samme svigerinne sin bror (min mann) en låsolje og en speedo (!!) fra Statoil. Den gaven kjøpte hun på veien til julefeiringen. Den var innpakket i Statoil-posen... Da kan du heller la være mener jeg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha...husker en gang ei jeg kjenner fikk en kokebok til jul av en slektning. Fin og ny. Men tydelig at giverinnen ikke hadde åpnet denne før, for inni permen stod det trykt hilsen "god jul til alle våre ansatte! Hilsen jobben til slektningen...! Snakk om gjerriggave og flause...! Tror ikke hun oppdaget blemmen noen gang selv. Da hadde i hvertfall jeg blitt meget flau...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist å lese at voksne mennesker har slike holdninger. Si til alle dere kjenner at dere ikke vil ha gaver da. Sitte her og forvente og forlange at folk skal kjøpe ditten og datten...skjønner folk blir stressa og kjøper masse ræl når det blir så høyt press fra alle om hva de skal ha og hva ting faktisk koster.

Folk glemmer hva julen egentlig handler om, og hvor mange som er ulykkelige i denne årstide. Skam dere!

Jeg mener ikke at man skal gi en kjøpeliste til alle før jul. Heller ikke at man kan bli like glad i alt man får. Er mange gaver jeg har sagt tusen takk for men så bare lagt bort og aldri sett mere til. For det er ikke meg. Og jeg mener og syns at nær familie og nære venner bør vite hva en person bruker/liker. Og om så bare gi et kort eller en enkel gave som konfekt om man ikke vet hva man skal gi. Det er tanken som teller. Men når man får rosa klær i 3 nr for liten og verken bruker rosa klær eller er str S og ikke hvert det på 10 år. Eller får hudkrem fylt av glitter og man absolutt aldri går med glitter på kroppen. Så kan man få lov til å bli litt skuffet.

Samme med småbarnsforeldre. Har ungen et titals av barbie og mer enn nok av klær i alle str eller tre esker full av bilting og to esker med Lego. Så er det kanskje ikke det den trenger en til av. Og da koster det lite om man vil gi gave å spørre hva ønsker du deg? Er det noe du trenger? Er det noe ditt barn trenger?

Så slipper man å gå på slike blemmer.

Og det å få gaver fra folk som kjenner deg og du får noe som absolutt ikke er deg. Eller får gaver som er tydelig brukt eller gjenbruk av gave er skuffendes. Da ville jeg mye heller hatt et kort i gave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a. klær, parfyme, pynteting

som hverken passer eller man liker... :( og som ikke kan byttes :(



Anonymous poster hash: 7fb55...21e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a. klær, parfyme, pynteting

som hverken passer eller man liker... :( og som ikke kan byttes :(

Anonymous poster hash: 7fb55...21e

PS Jeg har gitt mye videre da :) ...til Fretex og til andre, slik at mange av tingene har kommet til nytte og gitt glede :)

Anonymous poster hash: 7fb55...21e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...