Gå til innhold

"Dårlige" julegaver.


ini

Anbefalte innlegg

Det virker som det største problemet er at gaven kan se ut som den kommer fra Spar Kjøp. :filer:

Anonymous poster hash: 7935b...4ed

Det handler ikke om butikken, enten det er Spar Kjøp, Obs, Nille, Europris eller en annen billigbutikk. Men om at moren min ikke i det hele tatt kjenner sin egen datter.

Noe som gjerne er like mye min feil; jeg flyttet ut som 16-åring og har knapt vært "hjemme" siden.

(Men hvem kjøper uansett ei dusjsåpe i julegave til sine egne barn?)

Endret av ~white lady~
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigermor kjøper alltid klær til meg. Gjerne mange plagg, og sjelden noe som er min smak. Det gjør forsåvidt ikke noe, jeg kan fint daffe hjemme med klær som ikke er helt min stil, men hvert eneste år er det feil størrelser. Hun vet veldig godt at jeg bruker small, likevel får jeg gjerne plagg som er xl fordi hun bruker øyemål og tror det kan passe (det gjør det aldri). Når jeg da drar på butikken og skal bytte så viser det seg at det er kjøpt for type 20-50 kr på tilbud (antageligvis derfor det er feil str også), og kan derfor ikke byttes.

Fra tanter og enkelte besteforeldre går det mye i duker, telysholdere osv. Gjerne med julemotiv (har fått det på tilbud vet du!). Jeg er overhodet ikke kresen, og når bestemor har brukt tid og omtanke på å hekle en duk til meg skal jeg alltids få brukt dem selv om den ikke passer helt inn, men oransje bordbrikker og spygrønne panelgardiner er liksom bare... feil... bortkasta penger rett og slett!

Ungene får mye fint, men de får altfor mye. Det er så mange ting som bare drukner i alt det andre, og som aldri blir brukt. Så jeg irriterer meg litt over at de MÅ få 5 billige pakker fra en person, istedenfor en skikkelig ting som de kanskje ville tatt bedre vare på. Selv om det kanskje virker slemt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min får hvert år barberingsprodukter for normal hud og med masse parfyme av en tante. Han har psoriasis i ansiktet og har helskjegg for å skjule det mest mulig....



Anonymous poster hash: 4f9c1...55b
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg faktisk fått mye av det jeg ønsket meg, vi har vært flinke til å lage ønskeliste.

Av søsteren til min samboer fikk jeg en hudkrem fra et dyrt merke, så jeg burde være storfornøyd, "problemet" er at jeg hadde skrevet ned 6-7 forskjellige ting fra dette merket jeg ville ha (har veldig sensitiv hud), og den jeg fikk var ingen av de jeg hadde ønsket meg. Ei heller kan jeg bytte den, for den er kjøpt på nett.



Anonymous poster hash: db7df...377
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som alltid spør hva jeg ønsker meg, og jeg svarer en konkret bok, noen typer kroppspleieprodukter eller en flaske vin. Hun ender som regel opp med å kjøpe noe nips - gjerne en stor ting eller figur som jeg ikke har plass til. De siste to årene har jeg sagt at vi kan kutte ut julegaver, men hun vil gjerne at vi skal kjøpe - hun har ikke så mange venner, så jeg skjønner jo det. Men jeg mistenker at hun bruker mye mer penger på disse pyntegjenstandene enn hun ville gjort hvis hun kjøpte en av de tingene jeg sa jeg ønsket meg, så jeg skjønner ikke hvorfor hun gjør det.

Selv spør jeg alltid hva folk ønsker seg, og kjøper noe av det, hvis jeg da ikke kommer over noe annet som jeg VET de ville likt.

Anonymous poster hash: 1d059...481

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Annonse

Hvert år har jeg fått elendige gaver av min onkel og hans kone. Alt fra vesker fra barneavdeling, smykker med plastfrukt, klær som er 3 str for små. (Vet jeg ikke er "liten" brukte da XL kjøpte alltid S) ting i rosa selv om de aldri så meg i rosa og viste godt jeg ikke likte rosa. Disse gavene er gitt ette fylte 15 og oppover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg også litt råtten som skriver her, for det høres utakknemlig ut, og gaven er av flott kvalitet og det er lagt omtanke bak, men likevel:

Jeg hadde lenge ønsket meg et pledd fra Rørostweed, noe mine foreldre syntes var en god idé. De har vært foreldrene mine i snart 40 år, så de kjenner meg jo ganske godt, og vet hvilke farger og hvilken stil jeg liker. Jeg forventet derfor at pakken ville inneholde et pledd i duse farger og enkelt mønster, som f.eks dette: http://www.ull.no/roros-tweed-pledd-circel-gra-natur

Overraskelsen var stor da fabrikantens til da mest glorete pledd lå i pakken, nemlig dette:

http://www.rorostweed.no/produkter/pledd/fryd# (Dette er noen år siden, de har flere glorete mønster nå enn den gang.)

Ikke liker jeg blått, ikke liker jeg snirkelmønster, og ikke passer det sammen med møbler og inventar hjemme. Jeg hadde ikke hjerte til å bytte det i en annen modell da jeg så hvor fornøyde de var med kjøpet og mønsteret, og jeg kjenner dem godt nok til å vite at de hadde lagt masse omtanke i å plukke det ut. Pleddet er varmt og godt, brukes mye, og henger over sofakanten til daglig. Det blir en påminner om at selv ikke nærmeste familie kjenner en så godt som en kjenner seg selv, og at man bør være ekstremt konkret før man forventer seg noe som helst.



Anonymous poster hash: 878db...40d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg føler meg også litt råtten som skriver her, for det høres utakknemlig ut, og gaven er av flott kvalitet og det er lagt omtanke bak, men likevel:

Jeg hadde lenge ønsket meg et pledd fra Rørostweed, noe mine foreldre syntes var en god idé. De har vært foreldrene mine i snart 40 år, så de kjenner meg jo ganske godt, og vet hvilke farger og hvilken stil jeg liker. Jeg forventet derfor at pakken ville inneholde et pledd i duse farger og enkelt mønster, som f.eks dette: http://www.ull.no/roros-tweed-pledd-circel-gra-natur

Overraskelsen var stor da fabrikantens til da mest glorete pledd lå i pakken, nemlig dette:

http://www.rorostweed.no/produkter/pledd/fryd# (Dette er noen år siden, de har flere glorete mønster nå enn den gang.)

Ikke liker jeg blått, ikke liker jeg snirkelmønster, og ikke passer det sammen med møbler og inventar hjemme. Jeg hadde ikke hjerte til å bytte det i en annen modell da jeg så hvor fornøyde de var med kjøpet og mønsteret, og jeg kjenner dem godt nok til å vite at de hadde lagt masse omtanke i å plukke det ut. Pleddet er varmt og godt, brukes mye, og henger over sofakanten til daglig. Det blir en påminner om at selv ikke nærmeste familie kjenner en så godt som en kjenner seg selv, og at man bør være ekstremt konkret før man forventer seg noe som helst.

Anonymous poster hash: 878db...40d

Jeg får ikke frem noe på den første linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig takknemlig for at folk gir gaver til barna mine. Men jeg skulle ønske at de kunne spørre meg om det er noe barna ønsker seg, istedenfor å kjøpe masse unødvendig og som barna ikke leker med. Igjennom hele året skriver jeg opp alt ungene ønsker seg i en liste på telefonen. Der er det mange ting til under hundrelappen, som ungene hadde blitt i ekstase over. Et familiemedlem spør aldri, men kjøper gaver for mange hundre kroner. Jeg skulle ønske hun heller kunne spurt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å gjøre dette til en sutretråd om dårlige julegaver, men jeg trenger å få ut litt frustrasjon. Jeg tviler på at jeg er den eneste i verden som prøver å tenke "Hva ville **** likt å få? Hva trenger ****?" når jeg kjøper julegaver. Jeg prøver samtidig å være flink til å komme med flere gaveønsker når folk spør, for å unngå for mange tilfeller av bytting av gaver. Det jeg undres over er når folk ser fullstendig bort fra hva jeg ønsker meg, og kjøper noe jeg overhodet ikke vil ha/ønsker meg/trenger.

Det er ikke det at jeg ikke setter pris på at folk vil gi meg en gave, men når noen spør hva jeg ønsker meg, og ender opp med å kjøpe noe helt annet, da blir jeg egentlig litt oppgitt. Jeg studerer i utlandet, og kommer til å flytte mye de neste årene, og har sagt ganske klart og tydelig at dersom de ikke vil gi meg noe jeg trenger, vil jeg heller at de kan gi pengene til et veldedig formål, fordi jeg kan ikke dra med meg masse kokebøker og lanterner og nips i kofferten når jeg reiser.

Jeg prøver ikke å si at jeg forventer å få alt jeg ønsker meg, men jeg skulle så innmari ønske at folk heller kunne fulgt det jeg svarer når de spør.

Beklager - jeg høres fryktelig negativ ut nå, og burde egentlig bare være takknemlig for det jeg får, men jeg skjønner ikke helt hva motivasjonen for å spørre hva jeg ønsker meg er, når de likevel velger å gi meg noe helt annet.

Slik ønskeliste du beskriver høres mer ut som en bestillingsliste, samtidig som jeg har stor forståelse for at det er problematisk å motta masse ting man ikke har bruk for. Derfor synes jeg det er helt greit å avvikle gavebytte mellom voksne, og heller kjøpe seg noe av det fra bestillingslista selv. Gaver til barna er mest koselig synes jeg, og ellers gleder jeg meg mer over god mat og hyggelig selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunshine23

Jeg hater å få parfyme, bodylotion og slike ting. Jeg er veldig kresen på dette og bruker ikke produkter som er testet på dyr. Disse gavepakkene man får fra Apoteket, Cubus osv liker jeg ikke. Ender bare med at jeg gir de bort eller kaster de. Gidder ikke ha de stående når det aldri blir brukt.

Det er sjeldent jeg får klær jeg liker. Hater å få klær eller undertøy. Som regel aldri rett størrelse heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her sliter vi med at svigers tror størrelsen og prisen på gavene er det viktigste. Får masse rask som bare tar plass og ikke brukes, type popcornmaskin, frukttørke osv.

Vi har liten plass, og barna ønsker seg enkle puslespill, klær og bøker. Og hva får de? Digre plastdinosaurer og andre leker som de ikke har noe forhold til.

Som å lese egen situasjon! Strikket gaver til familien i fjor, og fikk "åja" som takk av svigers. Prislappen er viktigere enn gaven. Vi har ikke så mye ekstra å rutte med og jeg er lei av gaver som tar plass og ikke kommer til nytte.

Barnet får aldri tegnesaker, maling, håndarbeid og perler (som hun ønsker seg og sier selv), men filmer, barbier og rare leker som ligger samlet i en eske under senga fordi hun ikke bruker det... Hva er vitsen??

Anonymous poster hash: 4a14c...1b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid noe ræl fra salgsavdelingen på sparkjøp fra min svigerinne. Vet det er fra sparkjøp, da hun levner tilbudslappen på. Det virker som om hun gjør seg flid med å finne de mest håpløse kropspleieproduktene de har der. I fjor jul fikk jeg et "miss piggy"-sett bestående av diverse kremer og såper med intens jordbærlukt, som var fulle av glitter. Ikke bare vet hun at jeg ikke er typen som ønsker å gå rundt som en vandrende discokule med en eim av bær, hun er i tillegg veldig klar over at jeg med atopisk eksem ikke kan bruke den type produkter.

Av oss fikk hun en veske og en parfyme.

Jeg tror ikke hun liker meg så veldig godt for å si det sånn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å gi og få gaver og blir glad for det aller meste. Det er sjeldent jeg blir sur over julegaver. Men jeg ble faktisk litt skuffet over gaven fra tante og onkel i fjor... Alle de andre fikk sånne fine store batteridrevne kubbelys (noe jeg faktisk hadde ønsket meg) mens jeg fikk noe annet... Det var ikke noe verken stygt eller billig men det var noe jeg overhodet ikke hadde bruk for (nøkkelskapsak med brevholder). Håpet mitt ble tent da jeg så alle de andre pakke opp lysene sine men sloknet fort da jeg åpnet pakken min. Skjønner ikke hvorfor de følte for å kjøpe noe annet til meg. Jeg prøver å trøste meg med at de kanskje hadde en eller annen fin tanke bak, men jeg må innrømme at jeg faktisk ble litt skuffet.



Anonymous poster hash: fa080...119
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klær av en guttevenn. KONSEKVENT til både jul og bursdag. Skikkelig stygge ting, som i tillegg var i favorittfargen hans :plystre: Alltid minst 2 størrelser for store også... Sa i fra når han spurte meg hva jeg ønsket meg at jeg i hvertfall IKKE ønsker meg klær. Fikk det alltid likevel :dry: Wtf?

Ellers så fikk jeg nøyaktig samme parfyme i gave av en tidligere kjæreste 3 ganger på rad. Han tok vist ikke hintet med at jeg ikke likte den og den aldri ble brukt opp selv om jeg hintet. Så her sitter jeg med 3 fulle parfymer som jeg ikke liker :glare:

Utenom det så blir jeg alltid litt pissed på familie som først spør hva jeg ønsker meg, så sier jeg gjerne penger å sette inn på BSU, deler til servise jeg samler på ol. så får jeg noe jeg ikke ønsket meg, ikke trenger og ikke liker. Synd de kaster bort penger på ting som havner i boden om det ikke kan byttes når jeg kunne fått noe til samme pris som jeg hadde fått god nytte av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hører aldri etter, noe som er veldig frustrerende. Jeg sa klart ifra at jeg ikke ønsket meg nye vintersko, nei nei nei, jeg har allerede gode sko. Hva fikk jeg? Jo, nye vintersko, altfor små, allerede impregnerte, som jeg da ikke kan bruke eller bytte. Ja, tusen takk for gaven du...

Jeg tror ikke min mor vet hva nei betyr, hun gjør sånne ting ofte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Slik ønskeliste du beskriver høres mer ut som en bestillingsliste

Jeg synes slike «bestillingslister» er skikkelig trist. Eksempelvis har jeg to mye yngre kusiner, og jeg hadde gledet meg til å tusle mellom reolene i leketøysbutikken og plukke ut noe jeg tror de kan bli glade for. Som student har jeg heller ikke bøtter og spann av penger å vasse i. Fra mine kusiners foreldre kommer det en tekstmelding med «Vi tenkte at du kunne kjøpe ditt og datt til jentene». Det kan godt hende at det ligger en hyggelig tanke bak, men for meg så forsvinner da hele givergleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mine kusiners foreldre kommer det en tekstmelding med «Vi tenkte at du kunne kjøpe ditt og datt til jentene». Det kan godt hende at det ligger en hyggelig tanke bak, men for meg så forsvinner da hele givergleden.

Helt enig.

Samtistidig kan jeg forstå at det ikke er så kjekt å få gaver som nok er ment i beste mening og som du tror de vil ha glede av, mens fakta er at hos dem vil de ikke ha glede av det du velger.

Så vanskelig det med gaver. Vil gjerne høre hva de ønsker seg. Men synes det blir galt av de selv å komme med ønsker i høye priser uten at man har spurt en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...