Gå til innhold

"Dårlige" julegaver.


ini

Anbefalte innlegg

Har to gaver som topper listen av å være dårligst i min historie.

Den første var for noen år siden fra min bror og hans kone. Det var en smørkniv, men inne i boksen med smørkniven lå det et til- og frakort fra året før. Så de fikk den selv i julegave året før :P

I fjor så fikk jeg en gave fra min andre bror, det var tre kinderegg, og et pc-spill som jeg spilte da jeg var 8-9 år XD Jeg var da 25 og hadde verken interesse eller tid for pcspill :P



Anonymous poster hash: cbc18...5b7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest The damned

Jeg forstår ikke greia. Hvorfor kjøpe noe tull bare for å kjøpe noe? Akkurat det synes jeg er litt rart.

Hvis man skal kjøpe noe til folk man ikke kjenner så godt eller er litt usikre på, så kan man jo kjøpe en litt mer sikker gave som ikke er dyr og som regel blir satt pris på. En flaske vin eller noe annet på polet eller en spiselig gave. Flaxlodd og et julekort som andre har nevnt. En veldedig gave som passer til mottakeren.

Det er ikke nødvendig å gi bort skrot.

Jeg blir som regel alltid glad for det jeg får, men før da jeg fortsatt fikk gaver fra tanter og andre slektninger som vi ikke hadde mye kontakt med så fikk jeg mye tull.

Ett år fikk jeg mange gavepakninger med ubrukelige såper og et annet år var det toalettmapper det gikk i :) Fikk jo brukt det på en måte, for såpene hadde jeg til pynt og de andre i familien min fikk seg også nye toalettmapper :)

Det er bare en gang jeg ble litt skuffet somvvoksen og da fikk jeg oppvaskkost og klut. Det ble ødelagt med en gang, men jeg forstår tanken bak. Jeg bodde på hybel, så det var vel noe den som gav det trodde jeg ville ha bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Har to gaver som topper listen av å være dårligst i min historie.

Den første var for noen år siden fra min bror og hans kone. Det var en smørkniv, men inne i boksen med smørkniven lå det et til- og frakort fra året før. Så de fikk den selv i julegave året før :P

I fjor så fikk jeg en gave fra min andre bror, det var tre kinderegg, og et pc-spill som jeg spilte da jeg var 8-9 år XD Jeg var da 25 og hadde verken interesse eller tid for pcspill :P

Anonymous poster hash: cbc18...5b7

Dette hadde trolig vært årets beste julegave for meg!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen ganger fått ting som jeg har tenkt: "OK, og hvorfor tenkte dere på å gi det til meg?" Men mener uansett at det er tanken som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen ganger fått ting som jeg har tenkt: "OK, og hvorfor tenkte dere på å gi det til meg?" Men mener uansett at det er tanken som teller.

Det er tanken som teller, men du skjønner ikke hvorfor giveren tenkte på å gi nettopp denne tingen til deg?

Det er nettopp det som er poenget! "Det er tanken som teller" betyr at giveren må tenke på at gaven skal passe mottakeren.

Anonymous poster hash: 8ac8f...ddd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tanken som teller, men du skjønner ikke hvorfor giveren tenkte på å gi nettopp denne tingen til deg?

Det er nettopp det som er poenget! "Det er tanken som teller" betyr at giveren må tenke på at gaven skal passe mottakeren.

Anonymous poster hash: 8ac8f...ddd

Helt enig. Det er tanken som teller, men om tanken var "dette var skikkelig billig, jeg finner sikkert noen jeg kan gi det til", så teller det ikke i positiv retning i mitt hode.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tanken som teller, men du skjønner ikke hvorfor giveren tenkte på å gi nettopp denne tingen til deg?

Det er nettopp det som er poenget! "Det er tanken som teller" betyr at giveren må tenke på at gaven skal passe mottakeren.

Anonymous poster hash: 8ac8f...ddd

Helt enig. Det er tanken som teller, men om tanken var "dette var skikkelig billig, jeg finner sikkert noen jeg kan gi det til", så teller det ikke i positiv retning i mitt hode.

Signerer disse to!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...husker en gang ei jeg kjenner fikk en kokebok til jul av en slektning. Fin og ny. Men tydelig at giverinnen ikke hadde åpnet denne før, for inni permen stod det trykt hilsen "god jul til alle våre ansatte! Hilsen jobben til slektningen...! Snakk om gjerriggave og flause...! Tror ikke hun oppdaget blemmen noen gang selv. Da hadde i hvertfall jeg blitt meget flau...!!

Haha, hadde hun sett hilsenen og lagt ved en liten ting sammen med et "fikk denne på jobben, men jeg har ikke tid/har for mange/bruker ikke kokebøker og så tenkte jeg at du sikkert ville ha bruk for den" så er det jo helt greit. Forutsetter at mottaker har litt interesse for matlaging og glede av kokebøker da.

Poenget mitt er at da er det jo en tanke bak det, og i mine øyne er sånn omtanke mye bedre enn dyre gaver.

Endret av Kvist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at noen rett og slett er temmelig kjipe når det gjelder julegaver. De driter i hva folk ønsker seg.

Stemoren min kjøpte masse drit når hun kom over det på tilbud i løpet av året, og fordelte det til gaver da julen kom. Da var liksom det der julegavemaset fullført.

Jeg synes rett og slett hele gaveopplegget kan være det samme når man ikke gidder å bry seg om hva folk trenger.

Kjøper nesten ikke gaver til noen til jul lenger. Søsteren min pleier å få fine gaver, hun er student og trenger som regel litt av hvert. Er det et år hun ikke trenger noe, så får hun heller penger.



Anonymous poster hash: 23640...da5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det er tanken som teller, men om tanken var "dette var skikkelig billig, jeg finner sikkert noen jeg kan gi det til", så teller det ikke i positiv retning i mitt hode.

Akkurat hva jeg også mener!

Anonymous poster hash: 23640...da5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hadde hun sett hilsenen og lagt ved en liten ting sammen med et "fikk denne på jobben, men jeg har ikke tid/har for mange/bruker ikke kokebøker og så tenkte jeg at du sikkert ville ha bruk for den" så er det jo helt greit. Forutsetter at mottaker har litt interesse for matlaging og glede av kokebøker da.

Poenget mitt er at da er det jo en tanke bak det, og i mine øyne er sånn omtanke mye bedre enn dyre gaver.

Hehe...hverken den første eller den andre er noe glad i å lage mat...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en Dr. Greve intimsåpe en gang. Ikke hadde han pakket den inn heller, men bare skrevet med sprittusj på selve såpa til/fra og god jul :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg fik en sånn greie til å stake opp doen med, sånn man bruker når den er tett, av en eks en gang... Var det et hint liksom???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også motatt en del gaver der jeg har lurt på hva giveren har tenkt på, og det verste er hjemmelagde gaver der giveren går i den fella at de tar mest hensyn til hva de selv liker, enn hva mottakeren liker. Det er fryktelig tabu å være misfornøyd med en hjemmelaget gave, men noen ganger så klarer jeg ikke å sette pris på det giveren har laget. Som den gangen jeg mottok et album som var ferdig scrappet som jeg kunne fylle med mine egne bilder. En ting er at jeg liker ikke scrapping (synes det blir rotete), en annen er at giveren hadde laget et tema for hver side i albumet, og jeg har ingen bilder som passer inn i temaene som hun hadde bestemt. Synd for hun som har brukt tid på det, men man kan ikke trylle fram noe man ikke har, og jeg gidder ikke å arrangere bilder kun for å lime dem inn i det albumet.

En annen hjemmelaget gave jeg fikk som egentlig passet mest til giveren var en cd hun hadde brent inn diverse julesanger. Hun hadde lagt arbeid i å pynte coveret, og skrev noe sånt som: "Hjarte's julefavoritter". En søt ide, hadde det bare vært mine favoritter. ;) Jeg kjenner giveren veldig godt, så jeg vet at de sangene hun hadde plukket ut er hennes favoritter. Jeg har vært fristet til å skrive hennes navn over mitt, og gi den tilbake, men noe sier meg at det ikke vil falle i god jord :fnise: Så da står den der i hylla og samler støv, mens jeg hører på mine favoritter på spotify.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er i grunnen ikke dårlige gaver, men har en venninne som alltid gir meg smykkesett fra S.M.Y.K. til jul. Det er store og tunge smykker. Jeg foretrekker lette og små smykker, så har ikke gått med noen av hennes smykker enda. Det er vanskelig å finne en anledning til å gå med hennes smykker også. Hun går aldri med mer enn ett smykke selv, så kunne ikke gitt tilbake med "samme mynt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var rimelig skuffet en gang da jeg var rundt 14 og hadde brukt 400 kroner til sammen på gaver til mine to beste venninner, og fikk tilbake noe bodylotiongreier til 50 kroner som de hadde spleiset på. Verste var at jeg ikke tålte parfymen i den en gang.

Husker jeg var pottesur i flere dager etterpå, da vi hadde avtalt å bruke 200 kroner per person :fnise:

Endret av Mellie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også motatt en del gaver der jeg har lurt på hva giveren har tenkt på, og det verste er hjemmelagde gaver der giveren går i den fella at de tar mest hensyn til hva de selv liker, enn hva mottakeren liker. Det er fryktelig tabu å være misfornøyd med en hjemmelaget gave, men noen ganger så klarer jeg ikke å sette pris på det giveren har laget. Som den gangen jeg mottok et album som var ferdig scrappet som jeg kunne fylle med mine egne bilder. En ting er at jeg liker ikke scrapping (synes det blir rotete), en annen er at giveren hadde laget et tema for hver side i albumet, og jeg har ingen bilder som passer inn i temaene som hun hadde bestemt. Synd for hun som har brukt tid på det, men man kan ikke trylle fram noe man ikke har, og jeg gidder ikke å arrangere bilder kun for å lime dem inn i det albumet.

En annen hjemmelaget gave jeg fikk som egentlig passet mest til giveren var en cd hun hadde brent inn diverse julesanger. Hun hadde lagt arbeid i å pynte coveret, og skrev noe sånt som: "Hjarte's julefavoritter". En søt ide, hadde det bare vært mine favoritter. ;) Jeg kjenner giveren veldig godt, så jeg vet at de sangene hun hadde plukket ut er hennes favoritter. Jeg har vært fristet til å skrive hennes navn over mitt, og gi den tilbake, men noe sier meg at det ikke vil falle i god jord :fnise: Så da står den der i hylla og samler støv, mens jeg hører på mine favoritter på spotify.

Beklager hvis dette er frekt, men jeg synes du høres veldig utakknemlig ut. Det er ikke alle som har såpass gode venner/familie at de bruker så mye tid og energi på å lage noe koselig til dem. Jeg synes disse gavene hørtes kjempekoselige ut jeg! Jeg ville satt veldig pris på tanken som lå bak, selv om de kanskje ikke var helt perfekte for deg. Det gjør vel ikke så mye om julesangene ikke er dine favorittsanger akkurat, det er jo fortsatt veldig koselig å ha en slik cd i hyllen som du kan ta fram i blant. Det virker som du tuller om å evt. gi den tilbake med hennes navn på, men det er uansett en veldig rar tanke - veldig frekt iom at hun hadde brukt tid på denne gaven og sikkert bare mente det godt.

Anonymous poster hash: e5647...0ff

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

et år fikk vi et spill en gang.. et drikkespill hvor man skulle sprette en basketball opp i en lite nett og så ta en shot for hvert mål.. Vi drikker ikke alkohol og er 30 begge to, fant ikke sjarmen ved spillet, pakket det bort og ble kastet da vi ryddet boden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis dette er frekt, men jeg synes du høres veldig utakknemlig ut. Det er ikke alle som har såpass gode venner/familie at de bruker så mye tid og energi på å lage noe koselig til dem. Jeg synes disse gavene hørtes kjempekoselige ut jeg! Jeg ville satt veldig pris på tanken som lå bak, selv om de kanskje ikke var helt perfekte for deg. Det gjør vel ikke så mye om julesangene ikke er dine favorittsanger akkurat, det er jo fortsatt veldig koselig å ha en slik cd i hyllen som du kan ta fram i blant. Det virker som du tuller om å evt. gi den tilbake med hennes navn på, men det er uansett en veldig rar tanke - veldig frekt iom at hun hadde brukt tid på denne gaven og sikkert bare mente det godt. Anonymous poster hash: e5647...0ff

Poenget var vel dette: en dårlig gave avslører ofte at den personen man ser på som en god venn eller nær slektning ikke har snøring om hvem du er og hva du liker.

Og det sier mer enn tusen ord, og det er vanskelig å dra takknemlighet ut av sekken når gaven står i hylla og roper for full hals "jeg bryr meg ikke om deg!"

Også hjemmelagede, tidkrevende, gaver er dårlige gaver. Som et par raggsokker til han som bruker protese. Hjemmelaget julebrød til hun som ikke tåler gluten. Cookiedough icecream til familien der en nettopp har fått diabetes. Tid er ikke omtanke. Noen ganger (ganske ofte) er det bare sånn at giver elsker å lage ting og må få prakket det på noen - hvem som helst.

Anonymous poster hash: 8e64f...129

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...