Gå til innhold

"Dårlige" julegaver.


ini

Anbefalte innlegg

Bodylotion med parfyme. Har parfymeallergi.

Men er hakket bedre enn min bror som fikk skalldyrsett fra sine svigerforeldre. Han har skalldyrallergi og har hatt en alvorlig reaksjon der de har vært til stede.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da bør du jo vite at studenten har en plass å oppbevare det. Jeg hadde ikke mulighet for noe lager hos foreldrene mine og måtte ta med meg alt fra hybel til hybel. Mistet mye bra på den tiden. Andre ting igjen var ikke tidløse, eller var elektriske, slik at når jeg fikk kjøpt meg leilighet 15 år etter å ha flyttet hjemmefra som 19åring ville det vært utdatert.

De julegavene jeg likte best som student var gavekort der hvor jeg fikk kjøpt pensumbøker, gavekort til frisør og til tannlegen.

Anonymous poster hash: 6f102...281

Det er nå greit nok, men jeg tør påstå at de aller fleste studenter har en viss mulighet til lagring, ihvertfall en pappeske eller to hos foreldre eller noe.

At du personlig ikke foretrekker denslags gaver er også helt i orden, men jeg prøver bare å belyse at for mange er nok slikt naturlige gaver å gi til en person i tjueårene som kanskje skaffer seg et mer etablert bosted i relativt nær fremtid. De aller fleste får vel sitt eget bosted som de selv innreder før de er er 34 også (som i ditt tilfelle) - om de ikke kjøper bosted før da, så bor de færreste i kollektiv eller knøttsmå hybler så lenge. De fleste har bruk for en pen duk, noen lysestaker og en tekanne før de er 34, enten de leier eller eier boligen.

Om man eksplisitt har sagt ifra til alle potensielle gavegivere om at man verken har lagringsplass i det hele tatt, eller interesse av huslige gaver, så er det jo snålt om giveren insisterer på å gi denslags. Men om det bare ikke står skrevet på ønskelista, så synes jeg ikke det er snålt om det dukker opp noen kjedelige fremtidsgaver. Da jeg var 22 inneholdt ønskelista mi stort sett ting som konsertbilletter, vin, bidrag til ferietur og lignende ting, men min mor ønsket å sørge for at jeg også opparbeidet meg noen nyttige eiendeler, og ga derfor mer praktiske gaver. For generasjonene over oss er nok det ofte en naturlig tankegang, og man får kanskje bære litt over med det - eller sørge for å si ifra ekstremt direkte om at man absolutt ikke er interessert i sånne gaver. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk gir en del ting som ikke passer mottakeren, skjer jo, og jeg skjønner ikke at det er noe å bli så oppgitt over i utgangspunktet. Selv folk som står en nær, kan ha veldig ulik smak fra en selv når det gjelder interiør f.eks, og det betyr jo ikke at de ikke er opptatt av vedkommende selv om de bommer med gaven.

Men så har du sånne som den ene onkelen min, som alltid har gitt rarere gaver enn andre. Og som gjerne har klaget over hvor slitsomt det var å handle julegaven mens pakken åpnes opp. Samtidig som du ser at dette trolig ikke har kostet ham mer enn en tier og sannsynligvis ikke var noe han kjøpte spesifikt til deg. Etterpå kan man overhøre ham klage til annen familie at han ikke fikk tilstrekkelig takk for gaven. Det siste vi fikk av ham, var for øvrig en skikkelig dårlig bootleg-dvd med konsert av et kjent band, som han hadde kjøpt på reise i Asia.

Av min mor får vi også en del merkelig, men der skjønner jeg jo at hun mener godt. Likevel stusser jeg på at hun alltid gir klær til mannen min som ikke passer, og som heller ikke kan byttes. Gir man klær, bør man jo sørge for at man kan bytte str i det minste. Men i min familie har vi ingen tradisjon for å bytte gaver. I mannens familie bytter man over en lav sko, og der operer de også med ønskelister. Det betyr at man får mer man ønsker seg og trenger, men det er lite spenning. En mellomting hadde vært det optimale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hjemmlagde gaver, så gir jeg dette kun til de som selv strikker/hekler/syr eller jeg vet helt sikkert setter pris på sånt. Det er en ganske kjip følelse å bruke mye tid på å lage noe, for så å få følelsen av at det var helt feil og aldri se det bli brukt. F.eks. type bruksting til barn, som du vet har riktig størrelse og er praktisk på kalde dager, men trolig feil farge i følge mor. Jeg skjønner at man ikke kan treffe med alt, og det gir nok en egen dårlig samvittighet å ikke like noe hjemmelaget, da. Men enkelte skjønner nok heller ikke hvor mye tid og omtanke man kan bruke på å lage noe. En venninne har f.eks. flere ganger spurt om jeg ikke kan strikke en genser til henne, jeg som strikker så mye. Hun aner ikke hvor mange timer som ligger i en genser åpenbart, ellers ville hun aldri spurt på den måten. Og det er sånt som får meg til å tenke at hjemmelagede gaver heller ikke passer hvem som helst.

Og til hun som mente moren ikke var interessert i barna fordi hun ikke strikket noe med en bil eller hello kitty på - jeg har ikke ord. Hvis et barn elsker biler, skal man bare gi bilrelaterte leker og klær for å bevise sin kjærlighet? Det kan være andre grunner til at ab syns moren var fraværende, men dette strikke-eksempelet syns jeg var dårlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor fikk jeg en stor lysestake fra hadeland glassverk av en tante og i år fikk jeg to til. Skjønner ikke hva jeg skal med alle disse svære lysestakene? Håper ikke jeg får en til til neste år! Og så fikk jeg en fæl svart greie til å ha tørkerull på... hmm

Er også veldig skuffet over at mine to søstre ikke gir julegave til min samboer gjennom tre år. De gir heller ikke en felles gave til oss to. Bare én personlig gave til meg. De får gave fra han. Syns det er ganske skuffende faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ildfastform av tante. For sjette år på rad. Greit at ildfastfrom er praktisk og sånn. Men nå har jeg seks bare fra henne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fjor fikk jeg en stor lysestake fra hadeland glassverk av en tante og i år fikk jeg to til. Skjønner ikke hva jeg skal med alle disse svære lysestakene? Håper ikke jeg får en til til neste år! Og så fikk jeg en fæl svart greie til å ha tørkerull på... hmm

Er også veldig skuffet over at mine to søstre ikke gir julegave til min samboer gjennom tre år. De gir heller ikke en felles gave til oss to. Bare én personlig gave til meg. De får gave fra han. Syns det er ganske skuffende faktisk..

Skjønner veldig godt dette! har de kjærester som får? kunne gitt en fellesgave da som begge får bruk for.

Anonymous poster hash: dbdc0...785

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en fake LV fra min mann. Problemet er at han ser på den hver dag, følger med på hvilken veske jeg bruker når jeg går ut, og sier typ sånt " ææh, min bortskjemte dame, går bare med fine vesker, hæ-hæ" I dag måtte vi til butikken, jeg tok lommeboka og mobilen ut av veska for jeg hadde et par ting inni den, var tung. Han så forskrekket på meg og bare " Du, gjem veska di, ellers vil noen knuse bilen og stjele den" Det lyser fra 1000 meters avstand at den er fake :( liker ikke fake varer jeg.

Anonymous poster hash: 1ef84...961

Haha huff.. Ikke gå med den bare for å gjøre han fornøyd. Hadde det vært min mann hadde jeg sagt til han at jeg setter pris på gaven, men det er en fake veske, og man ser forskjell på det og en ekte vare. Derfor trenger ikke han å være redd for at noen vil stjele den.. En ekte LV er jo så mye dyrere. Jeg hadde forresten blitt irritert om mannen min hadde sagt slike ting som mannen din gjør :fnise: Man er ikke bortskjemt om man har fake veske :P

Anonymous poster hash: 06790...60f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg hadde fått en stor tube fylt med Menthos av en litt sær onkel. Da han ikke orket å spise opp alle selv tok han med og delte ut på kontoret. Etter at vi alle hadde kost oss med dem en stund oppdaget en av kollegene våre at Menthosen hadde gått ut på dato i 2005 :sjokkert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en julegave en uke etter julaften, og gjett hva det var?

Julepynt...



Anonymous poster hash: e1518...85d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en julegave en uke etter julaften, og gjett hva det var?

Julepynt...

Anonymous poster hash: e1518...85d

Det blir visst jul i år også har jeg hørt :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en julegave en uke etter julaften, og gjett hva det var?

Julepynt...

Anonymous poster hash: e1518...85d

Haha :D Brukt da, eller? Jeg har noen dekorasjoner med stearin på du kan få hvis du vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stringfellow1

Kjære julenisse, i år ønsker jeg meg litt mindre fattigdom og global oppvarming i verden. Men det er vel ingenting som slår billig plast-skrot fra Kina. Produsert av barnearbeidere for en slikk og ingenting, og solgt av globale firmaer som tjener flere milliarder i året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en genser og noen truser av mormor. Greit nok det, men det var i størrelse 134.

Venninna mi gav meg også en goodybag fra Kondomeriet. Greit nok det, men det hadde vært fint med et hint før jeg pakket opp en svær dildo foran hele slekten. Som om ikke mammas skuffelse var stor nok presterte bikkja å få tak i den og demonstrerte vibreringen for alle som var til stede, hvorpå bestemor gauler ut: "Nei, slem hund! Det der er gaven til Linda! Ikke ødelegg den, hun vil sikkert bruke den seinere!"



Anonymous poster hash: 3ba2c...062
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest bruker83924

 

Fikk en genser og noen truser av mormor. Greit nok det, men det var i størrelse 134.

 

Venninna mi gav meg også en goodybag fra Kondomeriet. Greit nok det, men det hadde vært fint med et hint før jeg pakket opp en svær dildo foran hele slekten. Som om ikke mammas skuffelse var stor nok presterte bikkja å få tak i den og demonstrerte vibreringen for alle som var til stede, hvorpå bestemor gauler ut: "Nei, slem hund! Det der er gaven til Linda! Ikke ødelegg den, hun vil sikkert bruke den seinere!"

Anonymous poster hash: 3ba2c...062

 

 

haha, så utrolig kleint  :fnise:  En god historie til årets jul ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt enig. Det er tanken som teller, men om tanken var "dette var skikkelig billig, jeg finner sikkert noen jeg kan gi det til", så teller det ikke i positiv retning i mitt hode.

Haha, jeg har gjort dette av dårlig økonomi. Kjøpte 3 (interessante...) rammer og ga vekk i fjor. Alle tre har dem stående et sted i huset med bilder i. Så jo, man KAN klare å treffe.

Men til de som gir meg skikkelig dårlige gaver, gir jeg fine gaver tilbake som jeg vet vil være koselig å få (trenger ikke koste noe særlig). Det har faktisk fungert.

Anonymous poster hash: 4a14c...1b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Jeg er 25 og får årlig sminke fra H&M av familiemedlemmer. Jo, koselig det, men grønn og blå øyenskygge med machende neglelakk er ikke helt meg... og har vel egentlig aldri vært det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Jeg hater å få klær i gave, det er så sjeldent jeg liker det jeg får og da blir det bare stuet lengst inn i klesskapet. Om de absolutt vil gi meg klær, så får de kjøpe gavekort istedet slik at jeg får valgt ut noe i min smak, men tror du de hører på det? 

 

Nei ... for det er så kjedelig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavekort.

Man får en jobb. Litt av en gave. Gi heller cash.

Anonymous poster hash: 009d8...d48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...