Gå til innhold

"Dårlige" julegaver.


ini

Anbefalte innlegg

På 10.10.2019 den 20.24, AnonymBruker skrev:

Et år fikk mine tre søstre fine Kari-Traa-ullgensre og når jeg åpnet min gave fra samme mottaker var jeg veldig glad! For jeg regnet jo med at jeg fikk akkurat det samme! Men neida, jeg fikk en ullgenser fra et annet merke, da ble jeg skuffet da! Genseren var fin altså, det var ikke det, men det var sårt når vi satt i sofaen og de tre matchet og ikke jeg! Et annet år, fra samme giver som genserne, fikk vi ullsokker, igjen fikk de tre fra det samme merke, fargerike mønstre, mens jeg fikk et helt annet merke i brune og kjedelige farger...

Anonymkode: 5a0f2...c7f

Men, hadde du fortalt at du kjøpte matchende gensere fra Kari Traa til dem? 

Anonymkode: 50937...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men, hadde du fortalt at du kjøpte matchende gensere fra Kari Traa til dem? 

Anonymkode: 50937...f59

Det var jo ikke hun som hadde kjøpt gensere til dem. Hun og søstrene fikk gensere fra samme giver, men mens de andre fikk Kari Traa, fikk hun en genser fra et annet merke.

Anonymkode: 43769...3b6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo ikke hun som hadde kjøpt gensere til dem. Hun og søstrene fikk gensere fra samme giver, men mens de andre fikk Kari Traa, fikk hun en genser fra et annet merke.

Anonymkode: 43769...3b6

Ikke sikkert at giver visste at hun anså Kari Traa som bedre enn andre merker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Thyra skrev:

Ikke sikkert at giver visste at hun anså Kari Traa som bedre enn andre merker. 

Tror ikke det var poenget. Poenget var nok at de tre andre fikk matchende klær, det fikk ikke hun som skrev over, uansett merke.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sofie777 skrev:

Tror ikke det var poenget. Poenget var nok at de tre andre fikk matchende klær, det fikk ikke hun som skrev over, uansett merke.

Hvorfor er det så viktig å få matchende klær? Ikke sikkert butikken hadde igjen nok i riktig størrelse. Så da fikk den ene søsteren en (fullgod) erstatning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thyra skrev:

Hvorfor er det så viktig å få matchende klær? Ikke sikkert butikken hadde igjen nok i riktig størrelse. Så da fikk den ene søsteren en (fullgod) erstatning. 

Du får stille spørsmålet til den som fikk gaven. Jeg liker ikke forskjellsbehandling, det var jo ikke eneste gang, h*n beskriver også andre ting som h*n fikk andre ting enn søsknene i innlegget. (Tips: bruk pilen i høyre hjørne av sitatboksen, så kommer du tilbake til originalinnlegget, du ser ikke pilen før du holder musen innenfor området (på dataen)).

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, sofie777 skrev:

Du får stille spørsmålet til den som fikk gaven. Jeg liker ikke forskjellsbehandling, det var jo ikke eneste gang, h*n beskriver også andre ting som h*n fikk andre ting enn søsknene i innlegget. (Tips: bruk pilen i høyre hjørne av sitatboksen, så kommer du tilbake til originalinnlegget, du ser ikke pilen før du holder musen innenfor området (på dataen)).

Jeg bruker mobil, ikke data. Og jeg er fullt i stand til å finne og sitere originalinnlegget om jeg ønsker det. Men jeg siterte deg, siden du også tydelig mener det er urettferdig at søstrene får matchende klær, og den ene søsteren får klær som ikke matcher. For meg handler rettferdig om at søstrene får gave av noenlunde lik verdi, ikke at gavene skal være like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Thyra skrev:

Jeg bruker mobil, ikke data. Og jeg er fullt i stand til å finne og sitere originalinnlegget om jeg ønsker det. Men jeg siterte deg, siden du også tydelig mener det er urettferdig at søstrene får matchende klær, og den ene søsteren får klær som ikke matcher. For meg handler rettferdig om at søstrene får gave av noenlunde lik verdi, ikke at gavene skal være like. 

Kanskje jeg gav denne oppskriften til andre som leser også?

Gidder ikke å krangle mer, vi får være enig om å være uenig. Jeg skjønte hva den som skrev innlegget mente, du gjorde det ikke. Helt greit for meg og også greit at du har andre parametre for rettferdighet :)

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Thyra said:

Hvorfor er det så viktig å få matchende klær? Ikke sikkert butikken hadde igjen nok i riktig størrelse. Så da fikk den ene søsteren en (fullgod) erstatning. 

Man vet som regel om personen bruker forskjellsbehandle de i familien eller ikke. På samme tid er folk bevisst nok til å forstå at en gave kan oppleves som forskjellsbehandling om det er utsolgt. Om det var tilfelle ville selvsagt giver sagt fra og/ eller kjøpt noe helt annet istedetfor genser. Så her har giver bevisst forskjellsbehandlet og bryr seg ikke om det

Anonymkode: 5b7d0...1d8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Men, hadde du fortalt at du kjøpte matchende gensere fra Kari Traa til dem? 

Anonymkode: 50937...f59

Det var ikke jeg som var giver, jeg var i likhet med mine tre søstre mottaker!

På 10.11.2019 den 14.43, Thyra skrev:

Ikke sikkert at giver visste at hun anså Kari Traa som bedre enn andre merker. 

Jeg anser ikke KT som noe bedre merke enn andre! Men når giver kjøpte like gensere til de tre andre kunne giver jammen meg tatt seg bryet og gitt lik til meg!

På 10.11.2019 den 19.08, Thyra skrev:

Hvorfor er det så viktig å få matchende klær? Ikke sikkert butikken hadde igjen nok i riktig størrelse. Så da fikk den ene søsteren en (fullgod) erstatning. 

Det er ikke viktig med matchende klær, det er bare et prinsipp når det er snakk om fire søstre som alle feirer jul sammen, og med giveren i denne saken! Det er ganske tåpelig å ikke ta seg bryet med å finne EN genser til når det er fire søstre som skal få lik julegave! Giveren er god på å finne gaver, giver er også god på å gå innom flere butikker for å finne det den vil ha, så det hadde ikke vært så veldig slitsomt å gå innom en annen butikk og finne en lik en til meg! Dessuten, giver er veldig opptatt av å gi oss gaver med noen lunde lik verdi, da er det ikke greit å gi tre av fire en genser hver til 800kr og så den fjerde en genser til 300kr! Tenk deg selv at du sitter i sofaen med søstre dine, alle syns det er så kult at de har like genser og vil ta bilder, og så sitter du der i en helt annen genser og matcher ikke en eneste centimeter! Og så er du selvfølgelig 15-17år når det skjer!

Anonymkode: 5a0f2...c7f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får egentlig ganske vondt i meg når jeg leser denne tråden. Javel, så fikk du et Body Shop-sett i julegave og et smykke til 79 kr fra H&M? Hvor ille er det egentlig? Selv om mange gaver virker noenlunde tankeløse, så betyr det ikke at personen som gav deg gaven ikke innså at du kom til å mislike den. Kanskje de til og med tenkte "Å, dette smykket passer fint til henne" eller "Denne såpen luktet kjempegodt, den vil hun like" - så kaster du det? Det er bare så jævli stygt gjort. 

Om man ikke ønsker seg noe spesifikt, så er det jo ofte slike gaver man ender opp med å få, men det uansett om at man liker gaven eller ikke, så burde man tenke på tanken bak dem og det faktum at en annen person har brukt penger på deg. Det er iallefall slikt jeg ble oppdratt.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke jeg som var giver, jeg var i likhet med mine tre søstre mottaker!

Jeg anser ikke KT som noe bedre merke enn andre! Men når giver kjøpte like gensere til de tre andre kunne giver jammen meg tatt seg bryet og gitt lik til meg!

Det er ikke viktig med matchende klær, det er bare et prinsipp når det er snakk om fire søstre som alle feirer jul sammen, og med giveren i denne saken! Det er ganske tåpelig å ikke ta seg bryet med å finne EN genser til når det er fire søstre som skal få lik julegave! Giveren er god på å finne gaver, giver er også god på å gå innom flere butikker for å finne det den vil ha, så det hadde ikke vært så veldig slitsomt å gå innom en annen butikk og finne en lik en til meg! Dessuten, giver er veldig opptatt av å gi oss gaver med noen lunde lik verdi, da er det ikke greit å gi tre av fire en genser hver til 800kr og så den fjerde en genser til 300kr! Tenk deg selv at du sitter i sofaen med søstre dine, alle syns det er så kult at de har like genser og vil ta bilder, og så sitter du der i en helt annen genser og matcher ikke en eneste centimeter! Og så er du selvfølgelig 15-17år når det skjer!

Anonymkode: 5a0f2...c7f

Da tenker vi nok bare ulikt. Skjønner at det var sårt om den ene genseren kostet 300 og de andre 800, men at tre søstre fikk matchende gensere, og jeg ikke, hadde jeg nok ikke brydd meg om, selv som 15-åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, simsmachop skrev:

Får egentlig ganske vondt i meg når jeg leser denne tråden. Javel, så fikk du et Body Shop-sett i julegave og et smykke til 79 kr fra H&M? Hvor ille er det egentlig? Selv om mange gaver virker noenlunde tankeløse, så betyr det ikke at personen som gav deg gaven ikke innså at du kom til å mislike den. Kanskje de til og med tenkte "Å, dette smykket passer fint til henne" eller "Denne såpen luktet kjempegodt, den vil hun like" - så kaster du det? Det er bare så jævli stygt gjort. 

Om man ikke ønsker seg noe spesifikt, så er det jo ofte slike gaver man ender opp med å få, men det uansett om at man liker gaven eller ikke, så burde man tenke på tanken bak dem og det faktum at en annen person har brukt penger på deg. Det er iallefall slikt jeg ble oppdratt.

Jeg har ihvertfall aldri tenkt at gaven jeg fikk hadde for liten verdi, eller var for dårlig. Men etter å ha bodd i et trangt og overfylt hjem i mange år, har jeg av og til vært frustrert over alle de tingene man får som man ikke har bruk for og ikke har plass til. Tanken er helt sikkert god, men det virker ikke som om alle skjønner at det kan være en utfordring å lagre stadig flere ting. Og noen gir av prinsipp alltid en ting man kan ha for alltid. Altså, ikke penger eller ting som blir spist opp/drukket opp/brukt opp. Som hadde vært mye bedre å gi med mindre mottaker ønsker seg noe spesifikt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle venninnene mine pleier å gi meg duftlys, håndkremer med parfyme osv. Vi har vært venner i godt over 10 år, de vet jeg ikke tåler lukter pga. migrene og enda så får jeg det som "en liten tilleggsgave". Jeg har sagt ifra gang på gang🙄 

Også familien min, de er så dårlige på å sette på byttelapp eller de kjøper ting i Sverige. Vanligvis treffer de godt på gaven, men det er jo ikke alltid genseren passer f.eks. også får jeg ikke byttet den🙄 Det er så ekstremt kjedelig. 

Anonymkode: f940d...638

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2019 at 1:21 PM, minister-mio said:

Det var en perifer relasjon 😅

Vi feiret julaften i sammen i flere år, etter at moren/kona døde, vi feiret også 17 mai isamnen i flere år, og da når moren levde. Pluss 3-4 bursdager i året.

 

På julaften var det meg, min bror og kone, bror, våre foreldre, hennes søster og far. Så nei ikke så perifer relasjon, 

Anonymkode: 02b39...28e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi feiret julaften i sammen i flere år, etter at moren/kona døde, vi feiret også 17 mai isamnen i flere år, og da når moren levde. Pluss 3-4 bursdager i året.

 

På julaften var det meg, min bror og kone, bror, våre foreldre, hennes søster og far. Så nei ikke så perifer relasjon, 

Anonymkode: 02b39...28e

Og 3 nevøer.

Anonymkode: 02b39...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 14.43, Thyra skrev:

Ikke sikkert at giver visste at hun anså Kari Traa som bedre enn andre merker. 

Det var heller ikke poenget.

Anonymkode: c4460...744

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fikk gavekort på klatrepark. Sikkert hyggelig for mange. Men jeg har hatt høydeskrekk hele livet, og nå sliter jeg så mye med reumatisme at det går ut over absolutt hele dagliglivet. Synet mitt har også blitt dårlig og jeg har problemer med lys og bevegelser. 

Hvorfor moren min tenkte at å klatre rundt i tau, hengebruer og tilsvarende i tretoppene var en god gave til meg aner jeg ikke. Hadde ikke likt den for 10 år siden heller, men nå er det jo fysisk umulig for meg også. Føltes bare som enda en påminning om at mora mi er friskere og sprekere enn meg, til tross for 25 års forskjell på oss 😞

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...